2000
|
|
Zentzu erlatiboa edo azalezkoa, alde batetik, eta zentzu erabatekoa edo etikoa, bestetik, deituko ditut. Adibidez, hau aulki ona dela esaten dudanean, horrek esan nahi
|
du
aurretik erabakitako helburu baterako balio duela, eta hemen ona hitzak esanahia dauka soilik helburu hau aurretik zehaztuta geratu den neurrian. Egiaz, zentzu erlatiboan, ona hitzak aurretik erabakitako maila bat eskuratzea esan nahi du soilik.
|
2001
|
|
Egitura honekin garbi geratzen da Newtonen mekanikak oinarritzapen dinamiko bat behar
|
duela
aurretik. Newtonek berak ematen duen oinarritzapena, atomoetan eta hutsuneetan sustraitzen dena, Kanti erabat eznahikoa iruditzen zitzaion, horrek izadiaren dinamismo jarraikorrari erantzun ezin dion mekanizismo batera daramalako.
|
|
Leibnizen arabera, ura benetan ezagutuko bagenu 100 gradutan irakiten duela jakingo genuke aldez aurretik, esperientziaren beharrik gabe, edo" Kant" benetan ezagutuko bagenu Kritika idatzi ‘behar’ zuela ulertuko genuke. Kanten arabera, hori jainkotiar adimen bat suposatuz asmatzen dugun ikuspuntu bat besterik ez da, gizakiarentzat ezinezkoa dena; beraz, guk esperientziaren bidez egin behar
|
dugu
aurrera ezagutzan, eta ez adigai soilen bidez.
|
|
‘zelakoa eta zenbatekoa da gure ezagutzeko ahalmena? ’ Gizakiaren arrazoimena" Giza naturaren berezitasunetatik ondorioztatzea" 73, oker handitzat ematen du, zientzialariek —Erich Frommek, adibidez— ez bezala. Hau da, Kantek giza ezagumena argitu behar
|
du
aurretik, zientziaren balioari buruz epaia emateko; Erich Frommek, aldiz, lehenbizi zientziaren emaitzak behar ditu giza ezagumena zelakoa edo zenbatekoa den erabakitzeko.
|
2004
|
|
Aurrean dugun argazkitik ezaguna egiten zaigun norbaiten aurpegiaren antza aterako dugu, gure lagunarena alegia, baina dugu horregatik esan paperezko irudi horrekin gure lagun horren existentziaz ezer frogatuta dagoenik eta ezta bera ezagutzen dugunik ere. Ustezko errealitate baten irudia
|
dugu
aurrean, baina ezer gutxi esan dezakegu berari buruz. Gure eguneroko bizitzan hori baino indar handiagorik ez duten inpresioez baliatzen gara eta nahikoa ondo moldatzen gara gainera.
|
2009
|
|
Ezagutzeko! Hitzaurrean ja argi uzten du Kantek metafisika tradizionalak ez duela onarpen orokorrik (matematikak eta natur zientziek dutena)," zientziatzat" hartzen duela bere burua eta, aldi berean, ez
|
duela
aurrera egiten etengabeko lehiak eta borrokak sortzen baitira eskolen artean; ez dela segurua, ezin dela zedarritu bere eremua, eta, ondorioz, edo orokorrean, berriketa edo dialektika hutsa izan dela bere sorreratik hona.
|
2014
|
|
Laburki, Wagnerren eztabaidak genero bat sortu du eta nik ekarpena egin nahi nioke bariazio gehigarri batekin. Hala, Lacoue Labarthe ren aztarnak jarraitzen ditut; bere aurretik Adornok eta Nietzschek bezala, Lacoue Labarthek uste
|
du
aurre egite hori erabat funtsezkoa dela. Filosofoei buruz mintzo naiz, Wagnerrek filosofoen obsesio musikaletako bat ordezkatzen duelako.
|
2016
|
|
Metaforikoki esan daiteke hautespen naturala egunero eta orduero ari dela aldakuntzarik txikienak bilatzen; txarrak arbuiatzen; on guztiak salbatzen eta elkarri eransten; isilean eta sentitzeke lanean, noiznahi eta nonahi betarik dagoen guztian, izaki organiko bakoitza haren bizi baldintza organiko eta hobetzeko. Guk ez
|
dugu
aurreranzko eta astiroko aldaketa hauen ezer ikusten, harik eta denboraren eskuak aroen joana markatu arte, eta, horrela, guk aro geologiko urrunez dugun ikuspegia hain urria denez, ez dugu ikusten oraingo forma organikoak behiala izan zirenen oso ezberdinak direla besterik.19
|
2021
|
|
Azkenik, produkzio eta erreprodukzioaren arteko bereizketa ontzat jo eta emantzipazioa eremu produktibora murriztu nahi
|
zutenen
aurrean, iraultzaren ikuspegi integrala jarri zuen mahai gainean. Ordura arte naturaltzat jotako subordinazioak politizatu eta gorputz, kexa, aldarri eta espektatiba berriak plazaratu zituen eztabaida publikoan.
|
2022
|
|
Itxuraz berritzailea den diskurtsoaren pean, egiaz beste eskolastika bat
|
dugu
aurrez aurre: jakintza itxurako bat, bere baitatik soilik abiatzen dena eta autorreferentzialtasun hori duena boterea legitimatzeko oinarri eta iturri.
|