Emaitzak: 3
2012 | ||
Gero eta erdal itsasoan murgilduago bizi dira,(...) Euskarazko gizarte hurbilari eutsi eta, ahal bada, euskal arnasguneak sortzea | dute amets, baina kosta egiten zaie halakorik (partez bederen) erdiestea. Aitona amonek, gurasoek eta seme alabek (nolahala, eta guztiek ez bada gehienek edo askok behintzat) euskaraz dakite, baina etxean edo auzoan, lagunarte hurbilean eta kale bizitzan gero eta sarriago (batez ere gurasoek eta gazteek) erdaraz egiten dute. ezagutza datuek hala diote: | |
2019 | ||
Bistan da zergatik: euskaltzale askok bere baitan du osotasun territorial, demografiko eta soziofuntzional betearen amets gorena. goiburu argia | du amets horrek: " euskal herri osoko hiztun guztiak euskaldun garbi edo euskal elebidun izan gaitezen eta geure artean, hitzez eta idatziz, edozein jardun gunetan eta edozein rol harremanetan euskaraz egin dezagun eguneroko mintzoera arruntean eta hizkera molde landu formaletan". ez da bart arratseko ametsa11 amets horrek eskatzen duen oinarri soziolinguistikoa eta gaurko kasurik oparoenetan (tartean arnasguneetan) bizi duguna oso urruti daude elkarrengandik. hor hasten dira kontuak. posible al da osabetezko ametsari uko egin gabe konpartimentazio soziofuntzionalaren bidetik euskararen etorkizuna segurtatzea? | |
ez neurriz handi direlako, eta ez gizarte berrikuntzaren aurreneko ilaran edo goi erpinean daudelako. ...hitz egiteak eguneroko mintzajardun arruntaren garrantziaz galde egitea dakar ezinbestean. hiztunon eguneroko jardun arruntaren zentraltasun basikoaz jabetzera garamatzate arnasguneek. mintzoera eta idazkera jaso landu eta formal prestigiodunez bezainbat, edo gehiago, hiztun guztion etengabeko erabilera informal intimoaz arduratzera eta, horren bidez, gure izatearen barne muinetan hain itsatsirik | ditugun amets beldurren eta maitasun gorrotoen sostengu dugun mintzoera lasai gozo zabalak hiztun elkarte osoaren espazio fisiko territorialean eta soziofuntzionalean duen eginkizun sakonaz azken aldian baino biziago arduratzera. Idazkera formal landu kultuaz gainera gatzpiperrez oraturiko berbakera gozoan zentratzera. arnasguneez hitz egiteak hizkuntza bizi ororen belaunez belauneko jarraipen transmisioaz arduratzea eskatzen du deblauki. transmisio gune nagusi diren etxea, lagunartea eta kale giro hurbila oso aintzakotzat hartzea. aspaldidanik (gutxienez kardaberaz eta Iturriaga bidegileen garaitik) izan dugu, aurrez aurre edo bide batez, zentraltasun basiko horren jakitea edo sentiera. azken berrogeita hamar urtean moteldu eta hein batez gesaldu egin zaigu ordea, indartu ordez, jakite sentiera hori. eguneroko mintzajardun arruntaren kezka ez da gure artean inoiz itzali. aldian behin, are, aurrez aurre eta gogoeta sakonez heldu izan diogu kezka eta aztergai horri: |
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
ukan | 3 (0,02) |
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ukan amets | 3 (0,02) |
Konbinazioak (3 lema)
ukan amets beldur | 1 (0,01) |
ukan amets hori | 1 (0,01) |
Urtea
Bilaketarako laguntza: adibideak
Oinarrizko galderak | |
---|---|
katu | "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu |
!katuaren | "katuaren" formaren agerpenak bilatu |
katu* | "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu |
!katu* | "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu |
*ganatu | "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu |
!*ganatu | "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu |
katu + handi | "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu |
katu + !handia | "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu |
Distantziak | |
katu +3 handi | "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu |
katu +2 !handia | "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu |
katu +2 !handi* | "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu |
Formen konbinazioa desberdinak | |
bero + handi | asko | "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu |
bero +2 !handi* | !asko* | "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak |
!bero + handi|asko|gutxi|txiki | "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak |
Ezaugarri morfologikoekin | |
proba + m:adj | "proba" lema eta jarraian adjketibo bat |
proba +2 m:adj | "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat |
bero + handi|asko + m:adi | "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat |
proba + m:izearr-erg | "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta |
Ezaugarri morfologikoak
KATEGORIA
adb | adberbioa |
---|---|
adi | aditza |
adilok | aditz-lokuzioa |
adj | adjektiboa |
det | determinatzailea |
ior | izenordaina |
izearr | izen arrunta |
izepib | pertsona-izena |
izelib | leku-izena |
izeizb | erakunde-izena |
lbt | laburtzapena |
lotjnt | juntagailua |
lotlok | lokailua |
esr | esaera |
esk | esklamazioa |
prt | partikula |
ono | onomatopeia |
tit | titulua |
KASUA
abs | absolutiboa |
---|---|
abl | ablatiboa |
ala | adlatiboa |
ban | banatzailea |
dat | datiboa |
des | destinatiboa |
erg | ergatiboa |
abz | hurbiltze-adlatiboa |
ine | inesiboa |
ins | instrumentala |
gel | leku-genitiboa |
mot | motibatiboa |
abu | muga-adlatiboa |
par | partitiboa |
psp | postposizioa |
pro | prolatiboa |
soz | soziatiboa |
MUGATASUNA/NUMEROA
mg | mugagabea |
---|---|
ms | mugatu singularra |
mp | mugatu plurala |
mph | mugatu plural hurbila |
ADITZ MOTA
da | da |
---|---|
du | du |
dio | dio |
zaio | zaio |
da-du | da-du |
du-zaio | du-zaio |
dio-zaio | dio-zaio |
da-zaio | da-zaio |
du-dio | du-dio |
da-zaio-du | da-zaio-du |
da-zaio-du-dio | da-zaio-du-dio |