2000
|
|
Eta alternatibak dira, hain zuzen, gidoilariek eskaini dituztenak, ikusleak berak erabaki dezan istorioak nondik nora jo behar
|
duen
eta zer ikusi nahi duen.
|
|
Baina olen zuhaitzari beha jarriko bagina ere, jakin beza ezen, nola zuhaitz batzuei adaska berriak txertatu behar zaizkien, fruitu joririk emanen badute, hala, asmo zaharren olak beharrezkoa duela ideia berrien hauspoa, burdin produkzione guztia uhertu eta herdoilduko ez bada... Eta uste dut badakidala zer hauspo mota behar
|
dugun
eta zer neurritakoa...
|
|
Eta guk bagenekien ezen In dietarat zihoazen giristinoek hutsaren hurrengotzat zituztela beltzak eta indiarrak, eta bagenekien, halaber, ezen bertze ikusmolde batetik abiatu behar genituela geure egiteko guztiak, zeren biok ere irakurria baikenuen orduko Bar to lo mé de las Casasen Brevísima historia eta zeren baikenekizkien, halatan, bertze historia batzuk ere, indiarren holokaustaren berri emaiten zigutenak: Hatuey ren historia, konparazione, Kubako buruzagi edo cacique indiar harena, zeina giristinoenganik eta gizon zurienganik ihesi ibili baitzen, harik eta haien atzaparretan akabatu zuen arte; eta, hala, bada, kondenatu zuten giristinoek sutan hiltzerat, lotu zuten hura tronko bati... hurbildu zitzaion frantziskotar bat, erran ziona zer sinetsi behar
|
zuen
eta zer ez, baldin zerurat joan nahi bazuen, zeren, bertzenaz, infernurat joanen baitzen; eta, hura aditu bezain fite, kezkatu zen cacique a eta galdetu zion frantziskotarrari ea giristinoak zerurat joaiten ziren; eta ihardetsi zion frantziskotarrak baietz, eta buruzagi indiarrak erran zion, ordainean eta ustekabean, ezen berak orduan infernurat nahi zuela, zeren eta ez baitzuen hain jende krudel...
|
2001
|
|
zer entzun nahi
|
genuen
eta zer ez genuen entzun nahi
|
|
Badakigu nor
|
zaitugun
eta zertara etorri zaren, ekin zion etiketa askorik gabe, baina alfer alferrik ari zara, bota zidan, honela, lehor, hasteko. (Nabarmena zen elkarren arteko gangar usaina eta katxondeo airea nirekin ari zirenean, Txominek eta Prostatasek zirikadez zipriztintzen zituztenean bestearen hitzak, zirtolari).
|
2002
|
|
Hezkuntza Musikalak sentiberatasuna ematen dio haurrari soinuzko munduaren adierazpenak hautemateko, bere espresio gaitasuna zabaldu egiten du, artea zer den, zer izan behar
|
duen
eta zer izan daitekeen ulertzeko gaitasuna sortzen dio eta ingurukoengana hurbildu egiten du.
|
2003
|
|
Zerbitzu arruntak eskaintzen dizkiete bezeroei (ikus goiko koadroa), bereziak ez hainbeste. Eta emakumeek aukeratzen dute, normalean, zer egin nahi
|
duten
eta zer ez.
|
|
Ikusi behar haiek zer nahi
|
duten
eta zer eskaintzen duten, beraiek erabaki dute gobernua norekin osatu. Ikusiko dugu nazio ikuspegitik CiUk Esquerra moduko alderdi independentista batekin itun egoki bat egiteko adinako ausardiarik duen; eta ikusiko dugu PSCk Esquerra moduko alderdi ezkertiar batek eskatuko dizkion baldintzen gainean ituna egiteko adina ausardiarik duen.
|
|
Guk, euskaldunok aldiz, botere publikoa herriarengandik hurbil dagoen botere bezala ulertzen dugu. Hegoaldean bi autonomia erkidego
|
ditugu
eta zer nolako botere publikoa nahi dugun frogatzen ari gara. Iparraldean, tamalez, oraindik ez dugu, baina, hemen ere guretzat botere publiko hori nahi dugu.
|
|
Egin dezagun kontu irakurle arrunt batek ezin duela erabakirik hartu, zer merezi
|
duen
eta zer ez ikertu ezinean baitabil.
|
|
Izan ere, epaileak produktuaren ontzian dagoen informazioa ez ezik, haren publizitate kanpaina ere hartu du kontuan; eta bi peritu proba egin ditu: bata, produktuan dagoen oliba olio guztiaren konposizioa aztertzen duena; eta, bestea, marketina, non inkesta bat egin baitzitzaion, produktuaren informazioan oinarrituta, kontsumitzaileek produktuarekin zer lotura
|
duten
eta zer ezaugarri dituzten zehazteko. Probaren emaitzak, besteak beste, honako hau erakutsi zuen:
|
|
Arrisku hain garrantzitsu bati aurrea hartzea hasieran baino errazagoa da. Industriari dagokionez, nahikoa da taldearen mikroorganismoen ohiko kontrola, zehatz mehatz jakiteko zer kutsadura maila
|
duten
eta zer egoeratan dauden. Etxean, ez da komeni etxeko kontserbak egitea, mikroorganismoak kentzeko gutxieneko bero eskakizunak behar bezala ezagutzen ez badira.
|
|
Gida horiek, gainera, produktuaren araudiari, babesari eta kontsumitzailearen eskubideei buruzko informazioa ematen dute. Bi erakunde horien arabera, jostailuak ondo aukeratzeko, aldez aurretik gogoeta egin behar da, eta “zer duten, zer nahi
|
duten
eta zer behar duten haurrek” jakin, hautatutakoak jostailuak modu integralean garatzen lagun dezan. Gogoan dute jostailuak egokitu zaien haur zehatzerako hautatu eta pentsatu behar direla, afektuz eta ilusioz entregatu behar direla, eta beste haur batzuekin eta helduekin partekatu behar direla, “gurasoek, aitona amonek eta adingabeak zaintzen dituzten pertsonek ere jolas egin dezaten eta haurren nortasuna, trebetasunak eta interesak ezagutu ditzaten”.
|
|
gitarra elektrikoa, motorra, formula 1, auto zaharrak... Horren ondoan euskarazkoan zer
|
genuen
eta zer dugun gaur egun. Lehen begiratuan ikusten den datua, orain 25 urte baino urrunago gaudela proportzioan. Antzeko zerbait ari zaigula gertatzen telebista kate desberdinek egiten duten eskaintzan ere.
|
|
Mendigoizale petralak... Eta zer eta hori esan dio semeari, krema potea eramateko, hark ederki zekien arren zer eraman behar
|
zuen
eta zer ez. Lotsa punttu bat sentitu du orain hori gogora  tzean.
|
2004
|
|
Artelan baten balioa, gaur eta hemen, ez dago artelanaren baitan. Beste faktore batzuk dira artea zer den eta zer ez den agintzen dutenak edo, beste modu batean esanda nahiago bada, arte jarduera zuzenaz haragoko faktoreek deliberatzen dute zerk balio
|
duen
eta zerk ez: curatorrek, galeristek, merkatuak berak...
|
|
Dena dela, hala ere, ijitoek badituzte eta badakizkite mundu honetakoek ez
|
dituzten
eta zer diren ez dakizkiten ondasun batzuk. Zeintzuk?
|
|
Kulturaren euskal plana euskal kulturaren plana izatera irits dadin, geuk ere erabaki egin behar dugu hogeita bost urtebarru gaur ezinbestekoa dena eginda egon dadin zein urrats eman behar dugun. Kulturaren Euskal Plana Euskal Kulturaren Plana izan dadin, elkarrekin adostu behar dugu urrutira iristeko zer egin behar
|
dugun
eta zer egin behar ez dugun. Kulturaren Euskal Plana Euskal Kulturaren Plana izan dadin, diru gehiago lortu behar dugu, beti bezala, handik eta hemendik; eskean batzuetan eta gure irabazpideak gure kulturari berriz eskainiz, gehienetan; bermeak bilduz, arriskuak neurtuz, beldur eta konplexuak alboratuz.
|
2005
|
|
Esaten dutenak ez dio erantzuten gizarte ereduari. Kontua da milaka tona zabor
|
dugula
eta zer egin behar den erabaki behar dela. Jar gaitezen tesitura horretan.
|
|
«Handik aurrera lasai hitz egingo genuke. Zuetako bakoitzak zein arazo
|
duen
eta zer nahiko lukeen, zergatik, azalduko zenukete eta niri zalantza guztiak galdetzeko aukera ere izango zenukete».
|
|
Hori ekartzeko? Palestinak gero guri esateko zer egin nahi
|
duen
eta zer ez? –bota du purrustadaka bosten artean nagusienak, esku biak sabel zabalaren gainetik gorbata puntarekin jostari dabiltzala.
|
|
Nahiko zorrotza, gainera. Baina Nagusiek berehala ikusten dute gauzak nola diren, zertarako balio
|
duzun
eta zertarako ez.
|
2006
|
|
Arrazionaltasun komunikatiboaren alde egin du, eguneroko bizitzan errotutako arrazionaltasunaren alde, hortxe baitago behar den humusa, gizakiek erabaki dezaten euren bizitzekin zer egin. Bizitzaren eremu horretan erabaki da zerk merezi
|
duen
eta zerk ez, gizakion azken helburuak zeintzuk diren, zer egin gure orainaldiarekin eta etorkizunarekin, garaile gisa agertzen den arrazoi estrategikoari erantzun egokia emanez. Bizitzaren eremu hori da zoriontasun proiektuen kokalekua.
|
|
Beti baloratu behar da aukera alternatiborik dagoen, hala nola hitzezko lanketa edo botikak ematea. Nolanahi ere, erizaintzako profesionalak immobilizazio fisikoaren beharra baloratuko du eta pazientearen historia klinikoan azalduko du zer arrisku duen, zer planifikazio egin behar
|
duen
eta zer ebaluazio egin behar duen. Dokumentu beraren arabera, pazienteari jakinaraziko zaio prozedura beharrezkoa dela baimena eman dezan, edo, erabakitzeko gaitasunik ez badu, senideekin edo pertsona lotuekin kontsultatuko da.
|
|
Bakoitzarekin zer gertatzen den eta ingurunean beste konposatu batzuekin nola eragiten duen jakin behar dugu. Horrekin batera, toxikotasun azterketak egiten dira, organismoetan zer ondorio
|
dituzten
eta zer kontzentrazio dituzten jakiteko. Emaitzen arabera, ondorio kaltegarriak sortzeko aukera iragartzen duen eredua egiten dugu.
|
|
Uraren tratamendu kimikoa Igerilekuko uraren tratamendu kimikoaren arabera, ez dago mikroorganismorik eta bakterio kaltegarririk bainulariaren osasunerako. Igerilekua zer maiztasunekin aplikatuko den erabakitzeko, kontuan hartu behar da zenbat pertsonak erabili ohi duten igerilekua, zer tamaina
|
duen
eta zer ingurunetan dagoen: zuhaitzetatik hurbil, poluzio eremuetan, etab. Ura desinfektatzea.
|
2007
|
|
Nola diseinatu zituzten informatikariek? Nola jakin zuten zenbat neurona erabili behar zituzten, zenbat geruzatan antolatu behar
|
zituzten
eta zer konexio zehaztu behar zituzten?
|
|
Gizarteari input batzuk bidaltzen dizkio enpresak komunikatzen duenean etabaita komunikatzen ez duenean ere. Bezeroari zer produktu mota
|
duen
eta zer irudikorporatibo daukan komunikatzen dio. Kanpo komunikazioak gero eta garrantzihandiagoa dauka, eta barne komunikazioa ere zer nolako indarra hartzen ari denkonturatzen hasi gara enpresak.
|
|
Guretzat, komunikazio korporatiboa, enpresa zer nolakoa den azaltzea da: izaera duen, zer nolako ideiak
|
dituen
eta zer nola jokatzen duen esatea.
|
|
Lehenengo bietan laguntza txikia ematen diogu irakurleari ariketetan: lehenengo testean esaten diogu zein unitate motatako aztergaia konpondu behar
|
duen
eta zer izen duen unitate horrek; bigarrenean, zein unitatetako aztergai mota ebatzi behar duen, besterik ez. Azkeneko test bietan ez dago ezelako laguntzarik; zeren eta irakurleak, hainbeste ariketa eginda, gai edo izan bailuke egoki erantzuteko ariketei.
|
|
Artikulu honek, beraz, ez du inolako asmo pedagogikorik. Ez diot inori esan nahi zer egin behar
|
duen
eta zer ez. Eta ezagutzen ez dugun hainbeste gauzaz galdetzen zaigunez, egiten dugun lanaz hausnartu eta ikasteko asmoaz baliatzen naiz Jakin ek emandako idazteko askatasunaz, ikastea beti jakinari eraginez berriz hastea ere bai baita.
|
|
galdera antropologikoki da erabakigarria" 27 eta, horrenbestez, berorrek hezkuntza praktikaren eta teoriaren ideia erregulatzaile baten moduan funtzionatzen du hasi eta bukatu arte. Jarduera pedagogikoaren zentzuaren inguruko galdera horrek, bestela, gizakiaren intentzioaz eta motibazioaz galdetzera garamatza, bai eta berorren erreferentziazko balioen izaeraz ere, ze, azken batean, hark horien arabera erabakitzen du zer egin behar
|
duen
eta zer ez. Ez da gure asmoa ur handi eta garrantzitsu horietan sakontzea; alabaina, interesgarria iruditzen zaigu —aipamen moduan bakarrik bada ere— horren inguruko Dienelt en hitz batzuk gogora ekartzea, non egiaz Frankl en ideia nagusietako bat laburbiltzen den:
|
2008
|
|
Leire Bilbao (Ondarroa, 1978) Ezkatak poema liburuaren egile izateaz gainera, haur literaturan emandako urratsengatik ere ezaguna da. Berarenak dira, adibidez, Amonak nobioa
|
du
eta zer, eta Komunean galtzen naiz bezalako kontakizunak.
|
|
3 milioi pasatxoko herri txikia gara, eta gure erreferentzia eta norabideak egokiak izateko, nolakoak garenari tamainaz, klimaz eta orografiaz, erreparatu diogu. Ekonomiko zein teknologikoki nolako errekurtsoak
|
ditugun
eta zertan garen kontsumistak eta dependienteak oso, energia alorrean adibidez. Egia esan, azken urte hauetan, Europako Batasuna izan da gure ispilu eta lider paradigmatikoa.
|
|
Euskarak bizi dituen gizarte egoera eta baldintzak kontuan hartuta, hizkuntza normalizazio plan integral baten baitan ikusi behar da euskarazko hedabideen garapena eta blindajea. Horretarako, mapa ideal bat marraztu behar da, zer
|
dugun
eta zer falta zaigun identifikatzeko. Eta, behar bada, horren karietara, sektorearen balizko birmoldaketa aukera bat aurreikusi da.
|
|
Oniritzia emateko orriak sinatu aurretik, ongi irakurri beharra dago guztia, han ageri baitira zer onura dituen kirurgia mota bakoitzak, zer arazo sor daitezkeen, zer arrisku
|
dituen
eta zer ondorio utziko dituen.
|
|
Bilatzaileek bilatzen ari garen gaiari buruzko informazio guztia ematen dute, eta saiatzen dira informazio aipagarriena hasieran jartzen. Erabiltzaile bakoitzak, gero, aukeratu egiten du zerk balio
|
duen
eta zerk ez. Adibidez, gerta daiteke iritzi orrialde batean informazio oso interesgarria egotea, eta merezi izatea iritzi hori irakurtzea, esaten duenarekin ados ez bagaude ere.
|
|
–Hemen maisuak eta biok erabakitzen diagu zerk balio
|
duen
eta zerk ez!
|
|
Baina, nola joko hura, jolasetik ere asko zuena? nahaste borraste eta iskanbila ugariren sorburu izan baitzitekeen, egun berean soinekoz hogeita zortzi aldiz alda zitezkeelako, hala deliberatu ziren bi ahizpak mugak jartzera, batean batek eta bestean besteak aukeratzen zutela zer soineko jantzi behar
|
zuten
eta zer koloretako, gaur zuk, bihar nik?
|
|
Horregatik aurreko esaldian komatxoen erabilera. Egia esateko ez zegoen legedi argirik eta oso zaila da esatea momentu honetan zerk balio
|
duen
eta zerk ez.
|
|
– Lehenik, zertaz eta norentzat idatzi behar
|
duen
eta zer testu egitura erabiliko duen erabaki behar du idazleak. Gaiari buruzko informazioa, ideiak, ezagutzak eta bizitzako gertaeren oroitzapenak eskuratu behar ditu epe luzeko oroimenetik.
|
|
Orain hitz bikote gehiago esango dizkizut, eta zuk esan behar didazu ea soinu berdinik
|
duten
eta zertan duten antza.
|
|
Paaa soinua dute biek hitzaren bukaeran. Orain hitz bikote gehiago esango dizkizut, eta zuk esan behar didazu ea soinu berdinik
|
duten
eta zertan duten antza.
|
|
Txosten horretan, besteak beste, honako hauek zehaztuko dira: zenbat luku ponpa
|
dituen
eta zer ezaugarri tekniko dituen; instalazioak eta fabrikak birmoldatu edo desegiteko programak, eta suntsipenean egindako aurrerapenak. Txosten hori urtero eguneratu da.
|
|
Ikertzaileek honako hauek aztertu dituzte: zenbat dieta hartzen duten, zer elikadura ohitura
|
dituzten
eta zer nutrizio ezagutza dituzten nerabeek; ohiko jarduera fisikoa eta kirol jarduerarekiko jarrera; egoera fisikoaren maila; antropometria eta gorputz osaera. Horrez gain, azterketa biokimiko, genetiko eta immunologiko oso bat ere egin dute, profil psikologikoa ebaluatzeko eta nerbio anorexia eta bulimia izateko arriskua duten portaerak detektatzeko.
|
|
–Hemen maisuak eta biok erabakitzen diagu zerk balio
|
duen
eta zerk ez!
|
|
Horrela jantzi zituzten, soinekoz soineko, ostadarraren zazpi koloreak, gehi beste zazpi tartekoak, gehi beste zazpi konbinatuak, gehi beste zazpi apetazkoak, azkenean hogeita zortzi pieza bakoitzak eta berdin berdinak, neurri eta pisu bertsuak baitzituzten bi ahizpek. Baina, nola joko hura –jolasetik ere asko zuena– nahaste borraste eta iskanbila ugariren sorburu izan baitzitekeen, egun berean soinekoz hogeita zortzi aldiz alda zitezkeelako, hala deliberatu ziren bi ahizpak mugak jartzera, batean batek eta bestean besteak aukeratzen zutela zer soineko jantzi behar
|
zuten
eta zer koloretako, gaur zuk, bihar nik...
|
|
Frank lan bidaian dagoela esan daiteke. Badaki norekin hitz egin nahi
|
duen
eta zertaz. Nik ez dakit zergatik nagoen hemen; baina hemen nago, nire pelikula egiten eta nire pelikula bizitzen.
|
2009
|
|
Birtualezko urak ez du errota mugitzen. Funtsean hiztegia tentuz erabiltzea baino gehiago prozesu politikoan zerk egon behar
|
duen
eta zerk ez da birpentsatzekoa. Ekintza eragintza bihurtuta.
|
|
Administrazioak eredu izan behar du. Beste gai gehienetan bezala, gizarteari eskatzen ari zaion edozein ahaleginetan Administrazioak eredu izan behar
|
du
eta zer esanik ez hizkuntzaren normalizazio politikan. Administrazioak aurretik joan behar du euskalduntze prozesuan eta euskararen erabileran.
|
|
Besteak beste, jaki bakoitzak zenbat kaloria
|
dituen
eta zer elikagai dituen jakinarazten da (karbohidratoak, proteinak, gantzak, zuntza, bitaminak eta mineralak).
|
|
Galletak egunero jateko ohitura dutenek jakin behar dute horiek zenbat gantz
|
duten
eta zer motatakoa.
|
|
Batzuetan esaldi bakarra idatzi zuen Eliasek, batzuetan hamaika, letrak lehertu beharrean. Ezin ditu denak irakurri eta datorren idatziari begiratzen dio, hantxe baitator idatzita ama nor
|
zuen
eta zergatik ez zen Rosa ezkondu eta zerk bultzatu zuen osaba etxea uztera.
|
|
Ez zen mediku zale. Denak ikusiak
|
zituen
eta zertarako. Medikua ez, sorgina esan zion Samuelek.
|
|
–Lehen gaixoa neure zaintzapean hartu nuenean jakin nuen Jainkoak non nahi
|
nauen
eta zertarako, esan zion izeba Ernestinari.
|
|
Gorteko dantza ez da salbuespena. Hain toki hautako dantzariak zer begiratu behar
|
duen
eta zer ez, horixe ikastea gertatu zen nekezena. Horren ondotik, denbora laburra gelditu zitzaigun branlietarako eta pabanarako.
|
|
Zertaz hitz egin? Oso zaila da azaltzea han zer bizi
|
genuen
eta zertaz hitz egiten genuen. Han egon ondoren, nire senarra hil ondoren... hizketaldiak beste maila batekoak ziren.
|
|
Albistegian nazioarteko emakumearen egunaz hitz egingo dugu, eta martxoaren 8a baserriko emakumeek nola bizi
|
duten
eta zer esangura daukan ikusiko dugu. Emakume baserritarrek egiten duten lanak oraindik jarraitzen du merezi duen onirizpenaerdietsi gabe.
|
|
Bestalde, egiteke dauden zereginen zerrendak ere onartzen dituzte, erabiltzaileak begi hutsez ikus ditzan bi parametroak. Adibidez, egunean zehar zer bilera
|
dituen
eta zer kontu hartuko dituen. Web egutegiak Google Calendarrekin, programatutako hitzorduak erraz mugi daitezke egutegian zehar, arrastatu eta askatzeko sagu keinu soil batekin Agenda informatikoak zenbat eta eramangarriagoak izan, orduan eta interesgarriagoak dira.
|
|
Kontsultan, sintomei buruzko galderak daude. Arnasa hartzeko zailtasunak dituen, sukarra
|
duen
eta zer tenperatura duen, larruazaleko erupzioak agertu diren edo buruko minik eta gonbitorik izan den galdetzen du. Erantzunaren arabera, testak beste galdera batzuetara eramaten du erabiltzailea, A gripearen birusaren sintomekin bat datorren edo ez jakiteko.
|
|
Hasierako galdera horrekin, bidaiari guztiek beren oporren plangintza egiten dute. Baina, hotel batean egonaldia bertan behera uztea erabakitzen badu, zer eskubide
|
dituen
eta zer betebehar dituen jakiteko unean ere formulatu behar da, egoera bakoitzean desberdinak baitira. Bidaia konbinatu batek 24 ordu baino gehiago irauten du, eta hotel establezimendu bateko ostatua osatzen du, gutxienez zerbitzu hauetako birekin:
|
|
Duela bi urte Euskara Batzordeak herriko maparen gastuak finantzatzeko egin bezala, etxez etxe bildutako produktuekin merkatu bat eginen da, eta hortik biltzen den dirua ekitaldiak finantzatzeko erabiliko da. Laster abesbatza herritarrekin harremanean jarriko da, eta azoka honetan zer aportatzen ahal
|
duten
eta zertan laguntzen ahal duten azalduko die.
|
|
Duela bi urte Euskara Batzordeak herriko maparen gastuak finantzatzeko egin bezala, etxez etxe bildutako produktuekin merkatu bat eginen da, eta hortik biltzen den dirua ekitaldiak finantzatzeko erabiliko da. Laster abesbatza herritarrekin harremanean jarriko da, eta azoka honetan zer aportatzen ahal
|
duten
eta zertan laguntzen ahal duten azalduko die.
|
|
Ondoren, bezeroari bere gustuen inguruan galdetzen diote. Oso garrantzitsua da bezeroak zer nahi
|
duen
eta zer ez zehaztea. Izan ere, horren arabera egiten dituzte erosketak.
|
|
Behin eta berriz esan izan dudan bezala, medikuak jarri luke beti tratamendua, baina kasu batzuetan komeni da jendeak ideiak garbi edukitzea, zer egin behar
|
duen
eta zer ez duen egin behar argi edukiz.
|
|
Lehorrean gaudenoi ez litzaiguke gustatuko armez inguraturik lan egitea, eta ez dut uste itsasoan daudenek iritzi ezberdina izango dutenik. Baina haien errealitateaz, haiek inork baino hobeto esan dezakete zer behar
|
duten
eta zer ez beren lanean seguru egoteko (azken batean, lau hilabeteren barna itsasontzi horietan lan egiten dute, lo egiten dute, otorduak egiten dituzte... bizitza egiten dute).
|
|
Gorputzak inoiz baino argiago komunikatzen du zer behar
|
duen
eta zer ez duen behar. Edo alderantziz, burua inoiz baino prestuago dago gorputzari kasu egiteko.
|
|
Protestaren amaiera Zabalburura iristear zegoela, auzipetuek zer espero
|
duten
eta zer ezin den itxaron azaldu zuen Torrealdaik udaletxeko eskaileretatik. Zigorrik ez dutela nahi esan zuen.
|
|
–Lehen gaixoa neure zaintzapean hartu nuenean jakin nuen Jainkoak non nahi
|
nauen
eta zertarako –esan zion izeba Ernestinari.
|
|
aro jakin baten ilusioak, ereduak, nahiak, desioak eta beldurrak zeintzuk diren, horixe seinalatzen digu. Ze mundu bizi
|
dugun
eta zerk bizi gaituen ikusiko dugu. Ecok dio gizarte industrialak Superman aukeratu zuela.
|
|
Goikoak normalki minoria batek osatzen ditu, eta behekoak gehiengoa izaten dira, baina goikoak izaten dira botere politiko eta ekonomikoaren jabe eta, hortaz gain, beren pentsaera inposatzen diote gizarte osoari. Goiko taldeek definitzen dute zer dagoen ondo eta zer txarto, zerk balio
|
duen
eta zerk ez, zer den ederra eta zer itsusia. Marxek aspaldi eman zuen definizio batek balio digulakoan nago:
|
2010
|
|
Harrobiaren ustiaketak orain arte ezezaguna zen kobazulo bat bistaratu duela azpimarratzen zuen Aralarrek Parlamentuko mahaian aurkeztutako idatziak, eta errepidetik ikusita \" handia dirudiela\". Aipatutakoa aurkikuntza geologiko eta arkeologiko garrantzitsua izan daitekeelakoan, aurkikuntzaren berri ba ote
|
zuten
eta zer egiteko asmoa duten galdetu dio Aralarrek Gobernuari.
|
|
Ez dago ikur on edo txarrik, zuzen edo okerrik. Zer irudikatzen duzun, zer esan nahi
|
duen
eta zer esatea nahi duzun da gakoa, eta hori landuz egiten da. Guk ez dugu eztabaida mistikorik sortu nahi.
|
|
Informazio osagarria ere ematen dute, bankuek zer komisio
|
dituzten
eta zer lotura eskatzen duten, eta hori ere oso aintzat hartzekoa izaten da.
|
|
Era berean, udalei informazioa eskatu diegu, eta galdetu ea zenbat haur parke
|
dituzten
eta zer aurrekontu jartzen duten horiek zaintzeko.
|
|
Irudiak zertarako erabili nahi
|
ditugun
eta zer aurrekontu daukagun, horren arabera hautatuko dugu
|
|
Deituko zidatela esan zidaten baina, ez dut beste berririk izan. Berak esan du zer nahi
|
duen
eta zer eskatuko digun, lehen planteamendua berea izan behar du, hau da arazoa eta zuek nola ikusten dituzuen gauzak esan behar du.
|
|
baita santu bat ere, bost meza berehalako kontua da-eta, kar kar kar?; amak, ordea, zuri ezin zorrotzago begiratu, eta honela esan zizun: . Ez nuen uste horrelakoa zinenik, Damaso??;. Damaso errugabea da auzi honetan, nik eman bainizkion diruak eta nik esan bainion zer egin behar
|
zuen
eta zer ez! Beldur bainaiz bide honek nora eramango zaituen, Regina, eta nora eramango duen gure etxea??
|
|
Gobernuak ere
|
bazuen
ETAri zer leporatu, eta halaxe egin zuen, Gara egunkariak 2007ko ekainaren 22an argitaratu zuenez: Aritxulegin ETAko hiru kidek egindako agerraldia, udako agirietan emandako mezua, enpresaburuei dirua eskatuz gutunak bidaltzen jarraitzea eta kale indarkeriako adierazpideak bake prozesuko konpromisoekin bat ez zetozela adierazi zion erakunde armatuaren ordezkaritzari.
|
|
Batetik, lehenengo kasua irakurri ondoren komunikazioaren analisia egin behar da, hau da, hitzezko komunikazioa etahitzezkoa ez den komunikazioa adierazten duten esaldiak azpimarratu eta arrazoitu. Bestetik, bigarren kasuan, gaixoak zer egin behar
|
duen
eta zer egin behar ezduen lantzeko hainbat esaldi modu zuzenean berrantolatu dira. Azkenik, hirugarren kasuan, gaixoarekin arrazoia erabiltzen saihesteko hainbat esaldi moduzuzenean berrantolatu dira.
|
|
ekainaren 2tik 4ra eta irailaren 8tik 10era egingo da proba Buenos Airesen, Caracasen, Santiago de Chilen, Liman, Mexiko Hirian, New York.’ Quito, Bogotá eta Sao Paulo. Matrikula eta dokumentazioa Ikasleak matrikulan adieraziko du proba non egin nahi
|
duen
eta zer aukera egin nahi duen. UHUNeko atzerritarrentzako hautaprobetara aurkeztu nahi duten ikasleek unibertsitate erakunde honek ezartzen dituen bideetako bat erabiliz egin behar dute matrikula:
|
|
Bi kasuetan, UHUNeko zentro nazionaletan eta atzerriko erakunde eskudunetan lortzen diren matrikula inprimaki ofizialak bete behar dituzte. Dokumentu honetan, ikasleak proba non egin nahi
|
duen
eta zer aukera egin nahi duen adierazten du. Tasak ordaindu behar dira.
|
|
Jateko modukoa dela zehatz mehatz jakin behar da. Zenbat eta handiagoa izan basa fruituak jasotzearen ospea, orduan eta pertsona gehiago “landatik” elikatzen dira, askotan jakin gabe zer saihestu behar
|
duten
eta zer ez. Masustak salbuespen bat dira, erraz bereizten baitira, baina ez da gauza bera gertatzen landare guztiekin.
|
|
Pentsamolde makro batetik pentsatutako eredu baten aurrean gaude, eta bere urruntasunetik, horrek erabat baldintzatzen du hurbileko mundua mikroa; horrela, gizartea, oro har, parte hartzeko edo erabakitzeko edozein prozesutatik kanpo gelditzen da, eta gertaera historikoen ikusle hutsa da. Eredua irauli egin behar dugu, eta ingurukotik pentsatutako ekonomia eredua bultzatu, komunitateek ongi baitakite zer potentzialtasun
|
duten
eta zer den gehien komeni zaiena. Hori da benetako toki garapenaren eta demokrazia ekonomikoaren oinarria.
|
|
Amodio saioaren ostean, intimitatean izaten diren solasaldi laxo horietako batean, elkarren besoak eta hankak trabaturik, bakoitzak zer maite
|
zuen
eta zer gorroto aitortzera jostatu ziren, galde erantzun azkar eta automatikoen bitartez:
|
|
" Hau ere ospatu egin dugu, orbetarrok seme bat galdu baina osaba bat irabazi baitugu... baita santu bat ere, bost meza berehalako kontua da-eta, kar kar kar"; amak, ordea, zuri ezin zorrotzago begiratu, eta honela esan zizun: " Ez nuen uste horrelakoa zinenik, Damaso...";" Damaso errugabea da auzi honetan, nik eman bainizkion diruak eta nik esan bainion zer egin behar
|
zuen
eta zer ez! Beldur bainaiz bide honek nora eramango zaituen, Regina, eta nora eramango duen gure etxea..." esan zuen aitak;" Pagoagara joaten naizenean ere, ordea, etxeko kontuak ongi lotuta uzten ditut, Rakel eta beste neskameak bitarteko.
|
|
Bere jarreraren arrazoia aurkitzeko bakoitzak bere teoria defenditzen zuen: batzuek zioten etxean dirua sobera
|
zuela
eta zer eginik ez; beste batzuek, funtzionario izateko gogo frustratua zela. Mirentxuk bazuen bere teoria propioa, nirekin maiteminduta zegoela alegia.
|
|
Guretzat, Eusko Jaurlaritzarentzat eta abertzaletasun instituzionalarentzat, edo Ezker Batuarentzat eta Batasuneko jende askorentzat ere horrela izan zen. ADEGIk, 1999ko maiatzean, bikain adierazi zuen zer uste
|
genuen
eta zer sentitzen genuen: su etena iragarri izanak ireki zuen atea ezin zela itxi (la puerta que se abre con la situación que surge tras la declaración de tregua no puede ni debe cerrarse).
|
|
Datu hori tertzioz baloratu ahal izateko, atzetik zer duen jakin behar da. Atzetik zer
|
duen
eta zer duen inguruan. Ikuspegi diakronikoa eta sinkronikoa.
|
|
Udaletxearen beheko solairuan leiho bakarreko soto bat zegoen arkupearen eta ostatuaren artean, herriko jendeak betidanik" kartzela" deitutakoa eta," lapurrak eta hiltzaileak Obabatik ezkutatu ziren garaietatik", ostatuaren biltegitzat erabiltzen zena. Bertan preso zegoela, ilunpean leiho bakarra oholekin itsutua zegoendon Pedro ardo zahagi batzuen gainean etzan zen etsita, pentsatuz noiznahi azalduko zirela atean bera" paseoan" eraman behar zutenak, pentsatuz halaber bizitzako azken orduak
|
zituela
eta zer egin behar zuen, zer egiten ote zuten halako egoeran suertatzen ziren kondenatuek. " Zure mundualdiaz gogoeta egitea eskatzen dute arauek", esan zion bere barruko ahotsak, eta iraganean hamaika aldiz bezala Ameriketako izenak hartu zituen gogoan oroitzapenei deitzearren:
|
|
G. HAREN indarra ene eskutik pasatzen denean, bi dardara mota desberdin sentitzen ditiat. Horrek zer erran nahi
|
du
eta zertarako dira?
|
2011
|
|
Horregatik, langileei eskatu nahi diegu parte har dezatela sindikatuetan eta sindikatuen ekintzetan. Hori da bidea gobernuaren neurrien eta kapitalaren kontra.Antolatu beharra daukagu, enpresetan eta auzoetan, gobernuari atzera eginarazteko.Datozen egunetan zer egin nahi
|
dugun
eta zertarako egin nahi dugun erabaki behar dugu, eraginkorrak izateko. Ezin du bakoitzak nahi duena egin.
|
|
Hautagai, irudi, diskurtso egokienak erabili ote zituen NaBairen espazio politikoa bereganatzeko lehiarako. Alde dituen hedabideek Nafarroan oihartzunik ote
|
duten
eta zergatik.
|
|
Eritasun horren larritasuna zenbait faktoreren menpe dago: zer mikroorganismok eragin duen, gaixoak zer adin
|
duen
eta zer beste gaixotasun dauzkan
|
|
Chindasvinto eta Recesvinto? baina, zertarako nahi
|
genuen
eta zertarako nahi dugu zerrenda hura, erregeak gaur egun bertze batzuk direnean, eliteko kirolariak eta zine izarrak, bertzeak bertze?. Aitor dut, orobat, apezaren latinak behar bezala ahoskatzea ia ezinezko ariketa bat zela zuretako, baina zertarako nahi ditugu pangelingua k eta dominusvobiscum ak, latina historiaurreko hizkuntza bihurtu bada?
|
|
Helburu horiek betetzeko neurriei dagokienez, planak oso sekuentzia zehatza ezartzen du, eta, gainera, haiek gauzatzeko eskumena zer erakundek izan behar
|
duen
eta zer erakundek lagundu behar duten ere ezartzen du. Adibidez, 2 berariazko helburua betetzeko, neurri hauek ezartzen dira, besteak beste:
|
|
Azter itzazu hurrengo kasuak, eta koka itzazu diagraman. Adieraz ezazu zer hezkuntza estilo den nagusi bakoitzean, zer ezaugarri
|
dituzten
eta zer ondorio izan ditzaketen haurrentzat.
|
|
Profesionalek multimedia tresna asko ditu eskura, baina ez ditudenak aldi berean erabili behar, aldi bakoitzean istorioa azaltzeko egokiena zein denerabaki baizik. Helburua profesional guztiek multimedia moduan pentsatzea eta, gehienak behintzat, zer esan nahi
|
duten
eta zer formatutan egin behar duten jakitekogai izatea da. Eta, ondoren, horretan denbora ematea (Masip eta Mico, 2009:
|
|
Gaixo adituek beren gaixotasuna ezagutzen ikasten dute, sintomak identifikatzen jakiteraino edo noiz okerrera egingo duten jakin arte. Ondoeza kontrolatzeko trebetasunak hartzen dituzte; batzuetan, medikuari esaten diote zer hartu behar
|
duten
eta zer ez, eta, gainera, badakite noiz joan behar duten larrialdietara, Palop ek esan du. Gaixotasunaren bilakaera ezagutzen dute, eta haren ardura hartzen dute, hau da, subjektu aktiboak dira, gaixotasunaren kontrolean inplikatzen direnak eta tratamenduak ondo betetzen dituztenak, eta ez, ordea, gaixo pasiboak, beren osasuna erabat medikuren eta osasun sistemaren esku uzten dutenak.
|
|
Hala ez bada, analgesikoen abusuak okerrera egin dezake. Ondoren, migraina zer den, zer kostu
|
dituen
eta zer tratamendu dauden eskuragarri azaltzen da.
|