Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 166

2000
‎Hedabideek nortasunen eraikuntzan eta desegituraketan nola eragiten dutenikusten hasi aurretik, ordea, egokia dirudi talde nortasunak nola eraikitzen direnikusteak. Talde nortasun guztiak ez dira berdinak, jakina, eta nazio nortasuna haietakobat da, agian gaur egungo gizartean eragin handiena dutenetakoa.
‎Hedabideek nortasunen eraikuntzan eta desegituraketan nola eragiten dutenikusten hasi aurretik, ordea, egokia dirudi talde nortasunak nola eraikitzen direnikusteak. Talde nortasun guztiak ez dira berdinak, jakina, eta nazio nortasuna haietakobat da, agian gaur egungo gizartean eragin handiena dutenetakoa. Nazio nortasuneneraikuntzan eta birsorkuntzan prozesu ezberdinak agertzen dira.
‎–Ni neu naiz, esaten dudanean, honela neure buruari nortasuna aitortuz, neure osotasunaren(, batnaiz?) eta denboran zeharreko neure jarraikortasunaren(, atzokoa naiz, eta bihar erehalakoa izango naiz?) pertzepzioan oinarritzen naiz1 Pertzepzio hori gabe, neureosotasun fisikoak zein denboran zehar bat bera iraun izanak ez dute, berez eta eramekanikoan, nire nortasuna sortzen. Berdin gertatzen da talde nortasunekin: taldearenezaugarri ezberdin enpirikoak nortasunaren oinarriak dira; baina oinarri horien gaineannortasuna eraiki beharra dago.
‎Besteen aurrez aurre, berenortasun propioa eraikitzen hasten da orduan. Helburu horretarako, bere izaeraetnikoko zenbait praktika erabiltzen ditu, horrela praktika horiek taldearen nortasun ikur izaera eskuratzen dutelarik. Zentzu honetan, nortasun etnikoa hautapen etasailkapen modu bat da, zeinaren bitartez taldeak bere nortasunaren ezaugarriakdefinitzen baititu.
‎Gure iritziz, hedabideen jarduera eskema honetan kokatzeak, alde batetik, talde nortasunak eraikiak direla azpimarratzea ahalbidetzen digu (subjektuek berenarteko harremanetan eraikiak), aldi berean aldez aurretiko osagai estrukturalenpresentzia ahaztu gabe.
‎Euskal nortasunean prozesu ezberdinek bat egiten dutela erakusten digun adibidebat, Euskal Herriko biztanleek beren talde nortasunaz egiten duten definizioetan dugu.Horretarako, Baskongadetako Eusko Jaurlaritzak, Nafarroako Foru Gobernuak eta IparEuskal Herriko Euskal Kultur Erakundeak burututako inkesta baten emaitzak hartukoditugu erreferentziatzat9.
‎Hedabideak eta talde nortasunen eraikuntza: hizkuntza erreferentzia eremuen definitzaile gisa, UPV 016.323 HA 130/ 98 Egileak:
‎in AZURMENDI, J. (bil.): Hizkuntza eta talde nortasuna, EHU, Bilbo.
‎inAZURMENDI, J. (bil.): Hizkuntza eta talde nortasuna, EHU, Bilbo.
‎Zer esanik ez, talde nortasunak (nortasun etnikoaren zentzuan) ez du zertan (ez behintzat nahitaez) nazio ideiarekin lotuta egon, nazioa Estatu moduan antolatuta dagoen edo antolatu nahi duen populazio taldea izan daitekeen aldetik. Baina badakigu kultur ezberdintasunak identitate/ nortasun ezberdintasuna ziurtatzen duen bezala, kultur uniformizazioak populazioaren homogeneizatzea sorrarazten duela.
‎Estatua/ Frantzia, Frantzia// frantsesen Nazioa. Hitz batean esanda, Frantziako balizko historiaren irakaskuntzak, arestian erabilitako hitzak kasu honetara egokituz, frantses nortasuna eskaintzen du, Frantziako historia identitate frantsesaren isla litzateke eta nazioaren (Frantzia) eta herritarren (herritar frantsesen) arteko lotura ezarriko luke (Breully k aipatzen duen autorreferentziazko sinbolismoa), talde nortasuna nazioaren inguruan indartuz80 Antzeko zerbait esan genezake geografiaren irakaskuntzari buruz; Iraultza frantsesak lurraldea nazioaren gorputz modura hartu zuen eta lurraldea batzeaz baino lurralde berri baten produkzioaz hitz egin genuke; Korinman ek eta Ronain ek dioten moduan, frantsesei frantses kontzientzia eman baino areago, iraultzaileek, forjan un espacio de representación que ... Estatu Nazioaren Frantziaren nortasun elementua, talde identitatearen errepresentazio bilakatu zen, honen guztiaren oinarrian Estatuaren mugen zilegitasuna indartzeko helburua egonik.
2002
‎Baina horrekin guztiarekin batera, kontziente izan beharra dago Ni nor naizen erantzutea lortzeak ere, ez duela erantzuna betierekoa egiten. Aldaketa erritmoa, partaide izatearen aniztasuna edo aukera eta mezuen kopuru hazkorrak norberaren eta talde nortasunaren oinarriak ahultzen ditu.
‎Alde batetik, uniformizaziorako erasoetatik babesteko nortasun itxiak sortzen dira (bere era orotako ondorioekin). Bestetik, norberaren/ talde nortasuna gutxietsi eta nagusi den kultura
‎Modernitateak ezaugarritzen duen ziurtasunaren metafisikak norberaren/ talde nortasuna bestea aurkari bezala irudikatuz, edo hau edo hura, gauzatu izan du.
‎47 Jarrera hori, bestetik, gizabanakoak bere bizitzaren esparru guztietara hedatu du. Orain garatuko denaz gain, beste adibide garbi bat, norbanakoarena eta talde nortasunarena, izan liteke.
‎Bai norbanakoa, bai norberaren eta talde nortasuna ekintza eta prozesu moduan ulertu dira hemendik aurrera. Horri lotuta, jakina, arazo esanguratsu bat mugak ezarri eta gutxieneko izaera egonkor bat mantentzen jakitea izango da.
‎Mendiaren osotasuna mugatzen duten ertz horiek dira hauexek: estatua, talde nortasuna eta erlijioa. Lehena ezaugarri administratiboak mugatzen du.
‎Hizkuntza bera da kultura baten bereizgarri eta, era berean, kultura horren espresiobideetako bat. Hizkuntzak batera izan ditzake helburu komunikatiboa eta talde nortasuna garatzeko helburu identitarioa. Hizkuntzak, jakina, hainbat zeregin sozial dauzka.
‎Kulturaren bigarren ertza talde nortasunari dagokio. Ertz hori estatuaren erakundetzearen aurrekoa nahiz ostekoa da.
2003
‎Hemen eta Munduan taldearen nortasunaren beste ezaugarri batzuk bakezaletasuna eta antimilitarismoa dira. Mugimendu antimilitarista eta intsumisioarenaldekoak indar handia izan du Euskal Herrian, eta gaur egun ere badu (Barcena, Ibarra eta Zubiaga.
‎Besteak beste, naziogintzaren indartzeak talde nortasunaren  kudeaketa aztertu behar du arretaz. EHUko Nor Ikerketa taldeak adierazia duenez, gure inguru hurbilean hiru nortasun ari omen dira lehian:
‎Gainera, jakina da ezen kulturak oinarri objektibo sendoa eskain lezakeela erakundetze politikoetarako, erakundetze politikoa bera justifikatzeko nahiz era eta testura guztietako eskari politikoetarako. Kultura bera, talde nortasuna eta hizkuntza bera jakina, mugimendu politiko garrantzitsuen abiapuntu izan ohi dira: " kontuan eduki behar da Estatu nazioak sortu zirenean modernitatearen eta aurrerapenaren izenean sortu  zirela, eta horren izenean ukatu zitzaiela beste hizkuntzei bizi  tza17".
‎Hizkuntzetan, batzuk aintzatetsi eta besteak baztertu egin dira gure ingurumarian. Gure artean, talde nortasunaren kudeaketaren ertz honetan, ardatza hizkuntza da: euskara.
‎" Hizkuntza bakarrera behartzen gaituzte denok, eta haren ildotik datoz historia bakarra eta pentsakera bakarra18". Talde nortasunaren kudeaketa zaila dugu, eta ertz korapilotsu horri gagozkiolarik, eta (behin baino gehiagotan esan delako) jakina denez, Sarrionandiaren" Euskal Herria, bere jabego politikoaren bila dabilen hizkuntza bat da; euskaldunak, bi milioi erdaldun eta seirehun mila erdaleuskaldun gara". Argi dago, beraz:
‎Argi dago, beraz: euskara da kulturaren ardatz nagusia eta talde nortasuna hobekien gida eta defini lezakeena; hala ere, ez dute gure arteko begi zoli guztiek horrela ikusten. Talde nortasuna definitzerakoan, askorentzat maila berekoak dira hizkuntzaz aparteko bestelako faktu sozio-kulturalak, historikoak, ohitura arlokoak eta folklorikoak... etxea, gizarte antolaketa, giza harremanak garatzeko irizpideak, kirol zaletasunak...; eta arrazoia badute, baina parte batean bakarrik.
‎euskara da kulturaren ardatz nagusia eta talde nortasuna hobekien gida eta defini lezakeena; hala ere, ez dute gure arteko begi zoli guztiek horrela ikusten. Talde nortasuna definitzerakoan, askorentzat maila berekoak dira hizkuntzaz aparteko bestelako faktu sozio-kulturalak, historikoak, ohitura arlokoak eta folklorikoak... etxea, gizarte antolaketa, giza harremanak garatzeko irizpideak, kirol zaletasunak...; eta arrazoia badute, baina parte batean bakarrik. Kulturaren ardatz nagusia hizkuntzaren gurdian baino folklorismoaren eskuetan uztea arrisku bizia da, atzeraezina bilakatu litekeena.
‎Taldea rennortasun ezaugarri horiek kidearen nortasuna aberastuko dute eta, aldi berean, bi norabideko funtzio nortasun emailea beteko dute: batetik, talde nortasuna indartzekoa, eta, bestetik, ezberdintasuna indartzekoa. Ez dute balioko taldekideak elkarren artean bereizteko, ad intra komunak baitira.
2004
‎Sozializazioaren ekoizpen prozesu horrek, bistan denez, dimentsio bikoitza du halabeharrez: norbanakoarena, batetik, eta banako hori nor izango bada, talde nortasunarena, bestetik. Hizkuntzaren identitate eragina, gure ustez, bi dimentsio horietan mamitzen da, banakoaren nortasunak ez duelako funtsik giza harremanen existentzia ukatuta.
‎Honen zimentarrietan taxutzen da haren ñabardura, ez alderantziz. Banakoaren ñabardura nahi duenak, talde nortasunen aldeko bideak jorratu ditu nahitaez, gainerakoan alfer alferrik egingo ditu ugaritasunaren aldeko aldarriak. Gainerakoak gainerako, hona auziaren gakoa:
‎Nork bere burua definitzerakoan hizkuntzak daukan oihartzunaren indarra ikusi nahi dugu zati honetan. Norbanakoaren eta talde nortasunaren sistema berezietan esku hartzen duten identitate elementu osagarrien eragin indarra ez da berbera izaten noski: batzuk gailendu egiten dira, eta besteak horien osagarri gisa egituratzen.
‎Zera, alegia: talde nortasunaren osaeraz onduak dauden teorietan garbi ikusten dela identitate eredu hauek beste batzuekiko aurkaritzan taxutuak daudela. Hala,. A?
‎12 María José Azurmendi: Hizkuntza eta identitate etnosoziala Euskal Herrian,. Hizkuntza eta talde nortasuna?, 1998, UPV/EHU, 262
‎Euskal nortasunaren bila: topaketa kritikoa,. Hizkuntza eta talde nortasuna?, 1998, EHU/ UPV, 94.
2005
‎Talde lana eraginkortasunez egiteko baldintza batzuk bete behar dira: helburuen argitasuna, lan prozedura bat baino gehiago erabiltzea, taldekideen arteankomunikazio irekia izatea, rolak argi edukitzea, taldearekin konpromisoa izatea, arazoei aurre egitea, elkarlana eta parte hartze egokia edukitzea, taldeak neurriegokiak izatea, taldearen nortasuna argi edukitzea, eta abar. Irizpide horiek hurrengo lerroetan komentatuko ditugu.
2006
‎Baina Elkartzen elkarteak elkartasuna ere ezagutzen du, Euskal Herriaren berezko nortasunean sustraitua, auzolanean. Eta «indibidualtasun» bakoitzaren alderik onena talde nortasunera eramateko lanean dihardu, gizarteko dualizazioa gainditu ahal izateko.
2007
‎Gure nahia zuzeneko emanaldiak egitea da, han eta hemen, horrek taldearen nortasuna eta esperientzia sendotuko duela uste dugulako. Beraz, kaleratu dugun diskoa aurkezpen txarteltzat har dezakegu, zuzenekoen ateak irekiko dizkigulakoan.
‎Jokatzeko modu horretako ezaugarri batzuk bat datoz bere taldeakdituenekin: taldearen nortasun ezaugarriak; baina beste ezaugarri batzuk ez dirataldearenak, ezta bere familiarik minarenak ere, pertsonaren ezaugarri bereziak direlako. Gizaki bakoitza ezberdina da, errepikaezina.
‎Taldeak kideei emanen dizkie, multzoa eratuko duen loturaren ezaugarri konnotatiboak. Taldearen nortasun ezaugarrihoriek kidearen nortasuna aberastuko dute eta, aldi berean, bi norabideko funtzionortasun emailea beteko dute:
talde nortasuna indartzekoa, kohesioa (ad intra)
‎akademia tituluak, izendapenak, xedapenak, arauak... Erakundeak talde nortasunei eta taldeirudikapenei iraunarazteko erritual eta erabide iraunkorrak dira, nortasunaantzezteko jarduerak eta esparruak eskaintzen dituzte; baina batez ere, berez gizarte harremanen gorabeheren araberakoa dena (balioa eta esanahia, zentzua eta adiera) zehazteko eta iraunkor egiteko gizarte egiturak dira.Euskal kasuan zeintzuk dira erakunde horiek. Zeintzuen esku dago euskalkultura iraunkor eta antzemangarri egiteko erritual eta erabideak antolatzea. Zeintzuk dira, arazteko?
‎Pertsona berarengan talde nortasun batzuk izan daitezke. Nazionalismo oro, ordea, jeloskor eta monopolista izaten da eta ez du fideltasun bikoitzik onartzen.
‎Hizkuntza berezi bat edukitzeak asko laguntzen du talde nortasun bat sortzen eta gordetzen. Hori bistan da.
‎hezkuntzaren erantzukizuna —gurean bezala orokorrean ere— ez da bakarrik gizabanakoarekiko, baizik eta baita gizataldearekiko ere: baldin eta euskal pertsona bada euskal hezkuntzaren erreferente nagusia —eta ez gizaki abstraktua edota gizabanako isolatua—, orduan hezkuntza horrek ezinbestean egin behar du lan ere euskal komunitatea bera osatzearen eta berorren talde nortasuna garatzearen alde. " Gizakiak", honela Ferrero," subsistentzia ‘indibidualaren’ beharrarekin batera, subsistentzia ‘kolektiboaren’ edo konpartituaren beharra sentitzen du ere" 228 Subsistentzia kolektiboaren behar hori, gure kasuan, euskal komunitate linguistikoak gutxieneko duintasun batekin bizirik irauteko ahaleginarekin du zerikusia, edo, bestela esanda, balizko euskal hezkuntza nazional batekin.
‎244 Ikus L. Erriondo, 1996: 25 Autoreak, artikulu horretan, Kataluniako Hezkuntza Sistemak katalandar hizkuntzari, kulturari eta talde nortasunari ematen dion lehen mailako trataera aztertzen du, eta, neurri batean, baita ere berori Euskal Hezkuntzarako eredugarri bezala kontsideratzen.
2008
‎Artikulua saiatzen da erakusten drogazaleek drogak kontsumitzerakoan bilatzen dituzten emozioak eta abentura kirolak egiten dituztenek bilatzen dituztenak antzekoak direla. Droga konpultsiboki kontsumitzen da, gizarteko gatazka eta tentsioetatik ihes egiteko edo norbanakoaren edo taldeko nortasuna eraikitzeko. Droga, jaia eta dibertimendua eskutik doaz.
‎Nazionalismoa, diote ikuspuntu hau aldezten dutenek, beti gertatzen da nazioaren kulturaren baitako testuinguru zabal batean. Nazionalismoa soilik ideologia bat dela, edo soilik aldaketa sozio-ekonomiko jakin batzuen emaitza dela erratea gehiegizko murrizketa da, talde nortasun berezi baten barnean kokatu behar delako nazionalismoa, ongi ulertuko bada behinik behin.
‎Oraindik falta izanen baitzaigu gertakari hori testuinguru posible guzietatik batean kokatzea, ikuspuntu posible guzietatik ikuspuntu baten arabera azaltzea, eta eta abar? Gertakari fisiko batez ari naiz; zailtasunak biderkatu egiten dira talde nortasuna bezain gauza harrapaezin batez ari garenean.
‎Beraz, nola aztertu talde nortasunaren auzia. Baztertu egin behar ote da?
‎leialak zirela aditzera ematen zuen. Talde nortasun horrekin jokatuz irakurle jeltzaleen sentimenduak ukitzen zituen: «Ori da euren eretxija, geuria ez.
2009
‎Jarraian identitateak osatzeko modu hauek globalizazioan hartzen duten formaren zenbait ezaugarri ematen ditu. Eta azkenik, masa komunikabideek, orokorrean, eta gaur egun agertu diren molde berriek talde nortasunaren eraikuntzan jokatzen duten paperean zentratzen da.
‎Hartara, Castellsi jarraituz, komunitarismorako joera indartzen da, globalizazioak dakartzan ziurgabetasuna eta zentzuaren galeraren aurrean jokatzeko estrategia gisa. Globalizazioak eragindako deskolokatze edo lekuz aldatzearen ostean, berriz ere gure burua munduan kokatuko duten talde nortasunak indartzen ari dira. Eta nortasun horiek egitura zein ezaugarri ezberdinen inguruan eratzen ari dira:
‎Informazioaren jendartearen ezaugarri nagusitzat ziurgabetasuna, etengabe hautatu beharra eta testuinguru aldakorretan bizitzea jotzen ditu. Historiari begiratuz gero, jendearen bizimodua eta talde nortasuna ezartzen zuten baldintza estrukturalen pisua handiagoa zen lehen orain baino. Gaur egun, bereziki herrialde aberatsetan, bizimodua oso arin aldatzen da:
‎(maila soziala, jatorria eta beste zenbait) ez ziren hainbeste aldatzen. Eragile horiek, bestalde, garrantzi handikoak ziren norberaren talde nortasuna eratzeko orduan. Gaur egun aldiz, mugikortasun espazial zein soziala dela-eta, kontsumoak gure bizitzan hartu duen pisua dela-eta edota eraldakuntza sozialen abiada dela-eta, oso zaila da inoren etorkizuna asmatzea.
‎Informazioaren jendarteak identifikaziorako ematen dizkigun eredu eta aukeren ugaritasunak areagotu egiten dute joera hau. Honek ez du esan nahi banakoak besterik gabe berariaz eraikitzen duela bere talde nortasuna; baina azpimarratu beharra dago norberaren hautua gero eta erabakigarriagoa dela.
‎hots, satelite bidezko telebistari esker hizkuntza komunitatearen espaAEBtan bizi diren 40 milioi latinamerikarrak, dio Sinclairrek, kubatarrak, mexikarrak, puertoricarrak eta abarrak ziren bertara iritsitakoan. Baina denen artean komunitate latinoa sortu da, talde nortasun gisa. Bilakatze horretan telebistak garrantzi handia du.
‎Ikerkuntzak agerian uzten du nola testuinguru gero eta kulturanitzagoetan, gaur egungo migrariek ez duten beren jatorrizko nortasunari uko egin beharrik, harrerako herrialdean integratu ahal izateko; aitzitik, jatorrizko nortasuna elikatu eta adieraztea harrerako jendartean integratzeko estrategia bat izan daiteke. Halaber, ikerketa hauek erakutsi dute nola birdefinitzen diren, komunikabideen bitartez eraikitzen diren mugaz gaindiko eremu publikoetan, talde nortasunak, hala nazio nortasunak nola nortasun erlijiosoak ere. zioa ez da jadanik fisikoa soilik; planeta mailan hizkuntza horretako telebista erabiltzen duten hiztunek osatzen duten espazioa da (Sinclair, Jacka, and Cunningham 1996). Hau bereziki garrantzitsua da munduan zehar 200 milioi migrari dauden garai honetan, migrari horiek aukera baitute beren jatorrizko hizkuntza komunitateari atxikituta jarraitzeko egungo medioei esker (satelite bidezko telebista zein irratia, telefonoa edota internet).
‎AEBtan bizi diren 40 milioi latinamerikarrak, dio Sinclairrek, kubatarrak, mexikarrak, puertoricarrak eta abarrak ziren bertara iritsitakoan. Baina denen artean komunitate latinoa sortu da, talde nortasun gisa. Bilakatze horretan telebistak garrantzi handia du:
‎Azkenik, globalizazioaren aroko talde nortasunen inguruan egin diren beste ekarpen interesgarri batzuk transnazionalismoarekin zerikusia dutenak dira: alegia, kapital, merkantzien zein migrarien jario hazkorren, jatorrizko herrialdetik harrerako herrialderako joan etorrien, telefonozko komunikazioen, satelite bidezko irrati telebistaren zein interneten eskutik espazio fisiko nazionalaz haratago osatutako nazio nortasunari deritzo transnazionalismoa (Karim 2003).
‎Ikuspuntu honetatik burututako ikerkuntzak agerian uzten du nola testuinguru gero eta kulturanitzagoetan, gaur egungo migrariek ez duten beren jatorrizko nortasunari uko egin beharrik, harrerako herrialdean integratu ahal izateko; aitzitik, jatorrizko nortasuna elikatu eta adieraztea harrerako jendartean integratzeko estrategia bat izan daiteke. Halaber, ikerketa hauek erakutsi dute nola birdefinitzen diren, komunikabideen bitartez eraikitzen diren mugaz gaindiko eremu publikoetan, talde nortasunak, hala nazio nortasunak nola nortasun erlijiosoak ere. Adibide gisa, Marisa Milikowskik aztertu du Europa erdialdean dauden etorkin turkiarrek satelite bidezko telebistaren bitartez nola berreraikitzen duten beren nortasun turkiarra, emigratzean beraiekin eraman zuten Turkiaren irudi estatikoa eguneratuz eta, nolabait," zama etnikoa" arinduz (Milikowski 2000).
‎HEDABIDEAK ETA TALDE NORTASUNA
‎Orain arte esandakoengatik, bistan da hedabideak lehen mailako eragileak direla talde nortasunen eraikuntzan, bereziki talde handiez ari garelarik. Historiari so eginez gero, esan daiteke hedabideak izan direla, lehenago eskola izan zen bezalaxe, XIX. mendearen amaieratik aurrera estatuetako nazio nortasunaren eragile handienak.
‎gizarte espainola, gizarte alemana, eta abar (edota euskal gizartea, estatu asmoa duen taldea den neurrian). Eredu hau ordea aldatzen ari da azken hamarkadetan, estatuaren mugez haratagoko komunikabideen hedapenarekin (satelitea, internet e.a.). Baina horrek talde nortasunen azpian agertzen den oinarria baino ez du aldatzen; ez ordea komunikabideek nortasun horiek eratzeko duten indarra.
‎Jurgen Habermasek aztertu ditu XVII eta XVIII. mendeetan aldizkako prentsa, kafe etxeak (coffee shops), eta saloiak (salons) auzi publikoei buruzko eztabaidagune gisa izan zuten garrantzia (Habermas 1962). Espazio haietan, dio Habermasek, eratu zen eremu publiko burgesa, bertatik sortu zelarik talde nortasun handiko subjektu bat: iraultza burgesa gidatu zuen subjektua alegia.
‎Komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
‎Komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita: taldea zedarritzen duten ezaugarri objektiboak hedatzen ditu (kultur transmisoreaz gain bera ere ezaugarri objektiboa da); ikurrak hedatzen ditu (kontzeptuak); eta harremanetan jartzen ditu hiztunak (hizkuntza komunitatea). ezberdin dituen Kamerunen futbola lehen mailako eragile bihurtu den nolabaiteko nazio nortasuna eraikitzeko (Vidacs 1997).
‎taldea zedarritzen duten ezaugarri objektiboak hedatzen ditu (kultur transmisoreaz gain bera ere ezaugarri objektiboa da); ikurrak hedatzen ditu (kontzeptuak); eta harremanetan jartzen ditu hiztunak (hizkuntza komunitatea). ezberdin dituen Kamerunen futbola lehen mailako eragile bihurtu den nolabaiteko nazio nortasuna eraikitzeko (Vidacs 1997). Bestalde, komunikabideek era guztietako eredu eta ikurrak zabaltzen dituzte, talde nortasun txikiago eta arinagoak eraikitzeko, banakoei beren inguruan nor agertzeko: hiri leinuak (punk, skinhead, e.a.) lirateke adibide ezagunena.
‎Komunikabideak, beraz, lehen mailako eragileak dira talde nortasunen eraikuntzan. Bestelako eragile batzuk (kultura, estatua, erlijioa, gizarte maila e.a.) sakon aldatzen ari diren eta informazioaren gizarte deitzen zaion aro honetan, talde handien euskarri ezinbestekoak dira.
‎Bestelako eragile batzuk (kultura, estatua, erlijioa, gizarte maila e.a.) sakon aldatzen ari diren eta informazioaren gizarte deitzen zaion aro honetan, talde handien euskarri ezinbestekoak dira. Halaber, komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
‎Halaber, komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita: taldea zedarritzen duten ezaugarri objektiboak hedatzen ditu (kultur transmisoreaz gain bera ere ezaugarri objektiboa da); ikurrak hedatzen ditu (kontzeptuak); eta harremanetan jartzen ditu hiztunak (hizkuntza komunitatea). ❚
TALDE NORTASUNAK ETA
‎Sarritan nahasten dira, zenbait diskurtsotan, talde nortasuna eta kultura. Nonbait" gure nortasun ikurrak zaindu behar ditugu" eta antzekoak irakurtzen ditugunean, ez dakigu ondo geure kulturaz ari garen, ala gure bereizgarritasuna adierazteko erabiltzen ditugun ikurrak ote diren jagon beharrekoak.
‎Estatu nazio gehienen historia horrelakoxea da, estatuak nazioa definitu ostean kultura bakarra ezarri nahiaren historia alegia, horren bitartez nortasuna ere bakarra izango delakoan. Honengatik guztiagatik esan ahal dugu talde nortasunetan kulturak berebiziko garrantzia izan duela historian zehar; eta azken mendeetako nazio nortasunetan ere, halaxe gertatu dela.
‎Globalizazio garaiko estatuak aldiz nabarmen utzi du gure bizimoduan eragin zuzena duten arazo handiei aurre egiteko gaitasun eza. Horrek ahuldu egiten du estatua, ez bere mendeko herritarren aurrean (alde horretatik oso sendo jarraitzen du), baina bai talde nortasun emaile gisa.
Talde nortasuna eta kultura bereiztu ahal izateko adibide ezin hobea, euskal nortasuna bera daukagu. Erramun Baxokek eta beste hainbatek argitaratutako lan eskerga batean argi ikusten da euskal nortasuna oso modu ezberdinetan ulertzen dela Euskal Herriko lurraldeen arabera (Baxok et al. 2006).
‎talde batek bere nortasuna adierazi nahi duenean, horretarako propio sortutako ikurrak erabil ditzake (ikurrina esaterako), edota bere ezaugarriren bat hartu —hots erakuslea— eta ikur gisa erabili. Horrela, kultura bera bihur daiteke taldearen nortasunaren adierazlea.
‎Lehena talde txikien kasua da, non taldekideek elkar ezagutzen baitute. Harreman zuzen hauetan ehuntzen da taldea, eta hortik etor daiteke talde nortasuna. Lagunartea edo auzo txikia izan litezke adibideak.
‎Orain artekoa laburtuz, esan dezagun talde nortasunak kulturaren zein beste ezaugarri batzuen inguruan era daitezkeela. Hau garrantzitsua da, globalizazioaren aroan gertatzen ari diren eraldaketa sakonen aurrean talde nortasunen inguruko hausnarketa egiteko.
‎Orain artekoa laburtuz, esan dezagun talde nortasunak kulturaren zein beste ezaugarri batzuen inguruan era daitezkeela. Hau garrantzitsua da, globalizazioaren aroan gertatzen ari diren eraldaketa sakonen aurrean talde nortasunen inguruko hausnarketa egiteko. Izan ere, kulturak zein estatu nazioak errotik ari dira aldatzen.
‎Jendarte tradizional batean pertsona baten etorkizuna baldintzatuko zuten eragile nagusiak (maila soziala, jatorria eta beste zenbait) ez ziren hainbeste aldatzen. Eragile horiek, bestalde, garrantzi handikoak ziren norberaren talde nortasuna eratzeko orduan. Gaur egun aldiz, mugikortasun espazial zein soziala dela-eta, kontsumoak gure bizitzan hartu duen pisua dela-eta edota eraldakuntza sozialen abiada dela-eta, oso zaila da inoren etorkizuna asmatzea. estatuz gaineko erakundeen indarrak (Europako Batasuna gure inguruan) ahuldu egiten du estatuaren autonomia, eta horrekin nazio nortasuna birsortzeko zenbait mekanismo:
‎Globalizazio garaiko estatuak aldiz nabarmen utzi du gure bizimoduan eragin zuzena duten arazo handiei aurre egiteko gaitasun eza. Horrek ahuldu egiten du estatua, ez bere mendeko herritarren aurrean (alde horretatik oso sendo jarraitzen du), baina bai talde nortasun emaile gisa.
‎Bertan, lau ogi ekoizlek bat egin dute Arrasateko ereduari so eginez. Taldeari nortasuna emateko aukeratu duten izena: The Arizmendi Association of Cooperatives.
‎Hasteko, kolonia kontzeptuak Aro Berri honetan esan nahi du Ameriketan nafar talde batzuk, behar bada ez guztiak, biltzen zirela elkarri laguntza emateko eta nolabait beren burua nafartzat hartzen zutelako, hain zuzen, orain ari garen taldeko nortasun kontzientzia adieraziz. Eta kontzientzia hau herrikidetasun harremanetan azaltzen zaigu Ozeano Atlantikoko bi aldeetan zabalduta.
‎Esandakoa laburbilduz, azpimarratuko nituzke ondorengo ideia hauek konklusio gisa: Hasteko, beren buruaren irudiaz mintzatuz, herriminaz gain eta beronen ondorioetako bat bezala, nabarmenetakoa da taldeko nortasun kontzientzia izatea. Hala eta guztiz ere, kontzientzia hau ez da Nafarroa edo Euskal Herriaren esklusiboa, beste emigrazio prozesu batzuetan, ez bada guztietan, gertatu da.
‎Puntu hau bukatzeko, esan beharra dago Ameriketarako emigrazioak sortu, eutsi edo indartu zuela, Nafarroatik urrun egonik, eskualde desberdinetako nafarren arteko identitate kontzientzia batua, bereziki 1512an Gaztelak erresuma zaharra anexionatu ondoren. Edonola ere, gehiago ikertu behar da nola sortu eta garatzen den, zer suposatzen duen Historian zehar nafarren taldeko nortasun kontzientzia horrek. Hau dela eta, orain burura datorkit Manex Goienetxe, goian bego?
‎Sekulako okerrik izan ezean, Greziako Liga irabaziko du bere taldeak. Athleticeko entrenatzaile ohia taldeei nortasun jakin bat emateagatik nabarmendu da, eta goi mailan sei urte baino ez daramatzan arren, ez du bere burua prestatzaile gisa luzaroan ikusten.
‎Eta taldeari nortasuna ematea ere bai, ezta?
‎Amezaga: . Hedabideek talde nortasuna eraikitzen laguntzen dute?
‎Nola eragiten dute hedabideek talde nortasunaren eraikuntzan. Galdera horri erantzuna eman nahian abiatu zuen atzo Josu Amezaga soziologian doktoreak EHUko udako ikastaroen barruan eman zuen hitzaldia.
‎–Hedabideek talde nortasuna eraikitzen laguntzen dute, besteak beste, garrantzitsuak diren eragileak igortzen dituztelako?, Amezagaren iritziz; hala nola hizkuntza eta erlijioa. Gainera, hedabideei esker gizarte bateko kideak elkarren artean harremanetan jartzen dira, eta egitasmoak garatzeko espazioa sortzen dute:
‎Era berean, gizartean ikurrak zabaltzeko balio dute komunikabideek, eta horiek talde nortasuna eraikitzerakoan giltzarri dira. Gainera, informazio gizartean bizi garen aldetik ikur horiek are eta garrantzitsuagoak dira, soziologoaren aburuz.
‎Barakaldoko (Bizkaia) BEC aretoan bildu dira bi egunez musikaren sektoreko 60 profesional inguru. Herenegun hasi eta atzo amaitutako saioetan ikusmolde askotariko kideak batu dira, eta, Narbaizaren arabera, talde nortasuna indartu dute. Sektore moduan kontzientzia handiagoarekin atera gara.
2010
‎Familia eta giro erdaldunetan bizi diren ume eta gazte askok euskara eskolan ikasten dute gehienbat, eta euskaraz gaitasun handiarekin moldatzen ikasi dutela ezin da zalantzan ipini. hala ere, eskolak ez ohi ditu lagunarteko hartu emanetan erabiltzen diren hizkuntza ereduak eskaintzen, eguneroko jardueretan eta parekoen artean beharrezkoak diren hizkera ereduak alegia, eta eskatu ere ezin zaio egin (euskararen aholku batzordea 2009: 48). gazteek gaztelaniaz badituzte honelako ereduak, eta horietara jotzen dute, sarri, batez ere giro erdaldunetan hazitako gazteek. inguru euskaldunean bizi direnek, berriz, badituzte euskaraz eredu dinamikoak baina, hala ere, nerabezaroan erdarara jotzen dute sarri, helduen ustez, eta konpromiso falta erakutsita. ideia hauek auzitan ipin daitezke. batetik, ez dago argi gazteek erdarara erabat jotzen dutenik. aitzitik, taldekideen arteko bat bateko harreman eta erabat informal diren egoeretan jotzen dute gazte euskaldun askok gaztelaniara baina erabat ala euskara gaztelania kode —alternantziaz baliatuta—? gazte euskaldunen hizkuntza eredu urratzailea erabiltzen dutenean beren talde nortasuna adierazteko zertan oinarritzen dira, lekuan lekuko hizkeran?
‎Dusko Ivanovicen taldeak nortasun sendoa erakutsita eta partida borobila jokatuta talde errusiarra mendean hartu du, laugarren partida behartuz.
‎Bere liburu batzuk: Hitz berdeak (poesia), Hizkuntza eta talde nortasuna, Euskal Herria krisian, Espainolak eta euskaldunak, Ernazimentuko hizkuntz ideologiak, Humboldt: hizkuntza eta pentsamendua, Volksgeist Herri Gogoa, Espainiaren arimaz, Azken egunak Gandiagarekin.Olerti, Anaitasuna, Egan, Anaitasuna, Larrun, Argia, Egunkaria, Ostiela!
2011
‎Hizkuntzaren izaera soziala herri kultura jakinarekin lotu nahi ez duen ideologia zinikoa bera ere aise ohartzen da kontraesanaren handiaz. Ideologia hegemonikoaren esperientziak eta bizipenak etengabe esaten diote, guri ez ezik, hari berari ere, hizkuntza eta talde nortasuna hertsiki estekatuak daudela dialektika jokoaren jarioan; haatik, kontraesanak kontraesan, ideologiak nazio interes hegemonikoen aurrean amore ematen du. Azken buruan, ulertzekoa da, komunitate edo hiztun hegemonikoak ez du inola ere bere statu quo a galdu nahi:
‎Hizkuntza txikia egiten duten lagunek hizkuntza handia ere erabiltzeak ez dauka zertan hizkuntza txikian egiten dutenen talde nortasuna arriskuan jarri, ezta hizkuntza txikiaren kultura mehatxatu ere. Baina hizkuntza handiaren erabilerak txikiaren dislokazioa ekar ez dezan, beharrezkoa da hizkuntza indarberritzearen aldeko jokabidea izango duten hiztunak sortzea.
‎Eskolan ikasitako hizkuntzak etxekoa baztertzera darama haurra. Halakoetan, noski, kenketaren bidez galtzen dena ez da bakarrik etxeko hizkuntza, baizik eta norberarekiko estimua, talde nortasuna eta kultur nortasuna ere. Gainera, elebitasun kentzailearen kasuan, erakutsi izan da eskolan ikasitako hizkuntza ere ez dela behar bezala garatzen.
‎Gisa berean mintzo dira Schrøder et al. (2003: 5), eta nabarmentzen dute audientzien ikerketak aproposak direla ezagutzeko, besteak beste, zelan eragiten duten hedabideek (ohikoek zein berriek) talde nortasunen zein harreman sozialen eraikuntzan.
2012
‎Nortasun pertsonala eskuratzeko, berdinen garrantzia funtsezkoa da. Izan ere, nerabeei talde nortasuna, babesa, segurtasuna eta partaide izatearen sena ematen dizkie.
‎bera ordezkatzen eta«zaintzen» duen botere egitura bat onartzen duen komunitate politikoa. Kontuanhartuta kultur komunitatea izan dela, historian zehar, talde etnikoen azpian agertzenziren osagai nagusietako bat, kideak batuz eta talde nortasuna emanez, nazioareneraikuntzak ere kultura nazionalaren beharra zuen: hots, nazioa batuko zuen kulturahomogeneoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
talde 119 (0,78)
taldearen 22 (0,14)
Talde 9 (0,06)
taldeko 4 (0,03)
TALDE 2 (0,01)
Taldearen 2 (0,01)
taldeari 2 (0,01)
Taldea 1 (0,01)
Taldeari 1 (0,01)
taldea 1 (0,01)
taldeak 1 (0,01)
taldeei 1 (0,01)
taldeen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
talde nortasun eman 8 (0,05)
talde nortasun eraiki 8 (0,05)
talde nortasun eraikuntza 7 (0,05)
talde nortasun indartu 4 (0,03)
talde nortasun bat 3 (0,02)
talde nortasun ezaugarri 3 (0,02)
talde nortasun kontzientzia 3 (0,02)
talde nortasun oso 3 (0,02)
talde nortasun sendo 3 (0,02)
talde nortasun adierazle 2 (0,01)
talde nortasun batzuk 2 (0,01)
talde nortasun berezi 2 (0,01)
talde nortasun beste 2 (0,01)
talde nortasun egin 2 (0,01)
talde nortasun emaile 2 (0,01)
talde nortasun eratu 2 (0,01)
talde nortasun garatu 2 (0,01)
talde nortasun gisa 2 (0,01)
talde nortasun handi 2 (0,01)
talde nortasun hori 2 (0,01)
talde nortasun kudeaketa 2 (0,01)
talde nortasun kultura 2 (0,01)
talde nortasun seinale 2 (0,01)
talde nortasun ukan 2 (0,01)
talde nortasun zeinu 2 (0,01)
talde nortasun adierazi 1 (0,01)
talde nortasun agerian 1 (0,01)
talde nortasun agerrarazi 1 (0,01)
talde nortasun agertu 1 (0,01)
talde nortasun aniztasun 1 (0,01)
talde nortasun argi 1 (0,01)
talde nortasun arrisku 1 (0,01)
talde nortasun artista 1 (0,01)
talde nortasun auzi 1 (0,01)
talde nortasun beharrizan 1 (0,01)
talde nortasun berretsi 1 (0,01)
talde nortasun bezain 1 (0,01)
talde nortasun bide 1 (0,01)
talde nortasun definitu 1 (0,01)
talde nortasun egon 1 (0,01)
talde nortasun ekintza 1 (0,01)
talde nortasun eraldatu 1 (0,01)
talde nortasun eraman 1 (0,01)
talde nortasun eredu 1 (0,01)
talde nortasun errespetatu 1 (0,01)
talde nortasun ETA 1 (0,01)
talde nortasun eutsi 1 (0,01)
talde nortasun ezarri 1 (0,01)
talde nortasun Goizueta 1 (0,01)
talde nortasun gutxietsi 1 (0,01)
talde nortasun guzti 1 (0,01)
talde nortasun haragitu 1 (0,01)
talde nortasun hausnarketa 1 (0,01)
talde nortasun hertsiki 1 (0,01)
talde nortasun hobekien 1 (0,01)
talde nortasun ikur 1 (0,01)
talde nortasun isla 1 (0,01)
talde nortasun jakin 1 (0,01)
talde nortasun kontu 1 (0,01)
talde nortasun landu 1 (0,01)
talde nortasun markatu 1 (0,01)
talde nortasun nazio 1 (0,01)
talde nortasun nola 1 (0,01)
talde nortasun oinarri 1 (0,01)
talde nortasun ordezkari 1 (0,01)
talde nortasun osaera 1 (0,01)
talde nortasun sistema 1 (0,01)
talde nortasun sortu 1 (0,01)
talde nortasun suntsitu 1 (0,01)
talde nortasun txiki 1 (0,01)
talde nortasun zein 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia