Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2001
‎Ekarpen hoirek ondoko hau demostratzera zeuden zuzenduak: 2H ikastenduen ikaslearen jarreraren garrantzia 2H hori sostengatzen duen talde etnolinguistikoarekiko, hizkuntza horretako arrakasta azaltzeko, ikaslearen hizkuntz gaitasunaren eta inteligentziaren gainetik.
‎Autore horiek suposatu zuten talde etnolinguistiko bakoitzak bizitasun objektibo propioa eta aldi berean erlatiboa zuela, ukipen egoeran zegoen edo zeuden talde etnolinguistikoen bizitasunarekin konparatuz. Taldearteko harremanei dagokienez, honela definitu zuten, bizitasun etnolinguistikoa?
‎Autore horiek suposatu zuten talde etnolinguistiko bakoitzak bizitasun objektibo propioa eta aldi berean erlatiboa zuela, ukipen egoeran zegoen edo zeuden talde etnolinguistikoen bizitasunarekin konparatuz. Taldearteko harremanei dagokienez, honela definitu zuten, bizitasun etnolinguistikoa?
‎–talde bat entitate kolektibo eta desberdin bezala jokatzera eramaten duena, taldearteko egoerabatean?. Horrela, zenbat eta bizitasun etnolinguistiko handiagoa, orduan eta aukeragehiago desberdintzeko eta biziraupenerako talde etnolinguistiko batentzat, etaalderantziz.
‎bezala ulertu zuten, ondoko bereizketahauek eginez: 1) kontaktuan dauden bi talde etnolinguistikoen arteko bizitasunerlatiboaren egungo egoerari buruzko, sinesmen orokorrak?, SVQaren arabera; 2) gertatu lukeenari buruzko, sinesmen normatiboak?; 3) gizabanakobakoitzak gertatzen denari buruz uste dueneko, sinesmen pertsonalak?; 4), helburuen araberako sinesmenak?, bakoitzak gertatzea nahiko lukeena. Horren aplikazio enpirikorako, bizitasun etnolinguistikoaren sinesmenei buruzko galdesortabat eratu zuten (BEVQ= Beliefs about Ethnolinguistic Vitality Questionnaire). Autore horiek zera aurkitu zuten enpirikoki:
‎industrian etaerakundeetan, nazioarteko harremanetan, hezkuntzan, eta abar; 2) Europako tradizioan, berriz, talde handietan eta beren artean gertatzen diren:, large scale intergroup relations?,, large scale social processes and events, edo, large scale collective phenomena?, aztertzen direnak bereziki; hauenartean, gehienbat, emakumezko/ gizonezko taldeak eta talde etnikoak dira, ia hasieratik Bristol eskolan (Tajfel, Turner, Giles, Abrams eta Hogg, Bourhis, eta beste askok) eta orain ere aztertzen direnak. Horien artean kokatzendira, hain zuzen, ukipen egoerako taldeak eta talde etnolinguistikoak.
‎1) Demografia, 2) Estatusa, eta 3) Euskarri eta kontrolinstituzionala. Kontzeptu horrek talde etnolinguistikoak alderatzeko paradaematen du.
2011
‎– Talde etnolinguistikoak?: horra Walker Coonorrek munduko gutxiengoak izendatzeko darabilen hizkera modua.
‎Talde hauek izendatzeko antropologoek darabilten izena honakoa dugu: ? talde etnolinguistikoa?. Herri hauen oinarrizko identitate sentiera oraindik ere tokian tokiko izaerari atxikirik dago:
‎Atal honetan, hain zuzen ere, hizkuntzen arteko ukipen egoeretan hizkuntza boterea zertan datzan ikusi nahi dugu, eta hor baliagarri deritzogu bizindar etnolinguistikoaren kontzeptuari (Giles, Bourhis eta Taylor, 1977; Bourhis, 2002; Bourhis eta Landry, 2008). Izan ere, talde etnolinguistiko ezberdinen arteko kontaktuak talde horiei eta euren hizkuntzaren erabilera edota estatusari nola eragiten dien hobeto ulertzen laguntzen du. Begien bistakoa den moduan, zenbat eta bizindar gehiago izan talde etnolinguistiko batek, taldeak zein euren hizkuntzak orduan eta aukera
‎Izan ere, talde etnolinguistiko ezberdinen arteko kontaktuak talde horiei eta euren hizkuntzaren erabilera edota estatusari nola eragiten dien hobeto ulertzen laguntzen du. Begien bistakoa den moduan, zenbat eta bizindar gehiago izan talde etnolinguistiko batek, taldeak zein euren hizkuntzak orduan eta aukera
‎Faktore demografikoak direla-eta, ez da bakarrik kontuan hartzen taldea osatzen duten kideen kopuru absolutua, baizik eta, baita ere, kideen banaketa hirigune, eskualde edo lurralde nazionalean. Faktore demografikoak talde etnolinguistikoen funtsezko onura izan litezke. Izan ere, kopuru handiak ematen duen indarra batzuetan erabili egin daiteke taldeek euren etorkizunaren esku izateko behar duten erakunde kontrola lortzeko zilegitasuna lortzeko.
‎Euskarri eta kontrol instituzionalak ere zeresana dauka talde baten bizindar etnolinguistikoan. Faktore honek neurtzen duena da ea talde etnolinguistiko batek zenbaterainoko ordezkaritza informala (presio talde bezala ulertua) eta formala (erabakigune ofizialetan) lortu duen komunitatearen, lurraldearen, estatuaren edo nazioaren askotariko erakundeetan. Erakundeen kontrolak norbere taldearen etorkizuna eskuan izatea adieraz lezakeen neurrian, garbi dago bizindarraren faktore hauxe dela giltzarria beste taldeekiko lehian aurrera egiteko, eta erakundeen kontrolaren joko esparruan aldeko posizioa lortzeko.
‎Azken faktoreak taldearen zein bere hizkuntzaren estatusari dagozkionak dira. Erakundeetatik babesa lortzen duten talde etnolinguistikoek normalean estatus sozial eta ekonomiko handia izaten dute, bai behintzat gizartean halako botererik ez duten taldeekin konparatuta. Eta modu berean, hizkuntzaren eta kulturaren prestigioa edo sona ere handiagoa izaten da, bai lurraldearen barruan, baina baita nazioartean ere.
‎Hizkuntzaren ordezkapenaren bigarren arrazoi nagusia dislokazio soziala da. Sarritan talde etnolinguistiko gutxituko kideen artean era askotako desabantailak egoten dira: sozialak, hezkuntzazkoak, edota ekonomikoak.
2016
‎Horretaz gain, hizkuntza beste batzuekin erabili eta partekatzen dugunean gizarte, komunitate zein talde baten partaide bilakatzen gara, talde hori mantenduz eta elikatuz. Hauek, talde etnolinguistikoak izan daitezke, baina beste era bateko taldeak irudikatu ditzakegu ere, praktika komunitate deiturikoak esate baterako (Eckert; McConnell Ginet 1992). Ados egongo gara, abokatuek, medikuek, ingeniariek eta soziolinguistek euren hizkuntz komunitate propioa dutela, beste elementu batzuez gain, hizkuntza bera (hiztegia, hitz egiteko moduak, eta abar) partekatzen dutelako3 Azkenik, hizkuntza bat zerbaiten ikur bihurtzen dugunean ideien munduan eragiteko aukera garatzen ari gara.
2017
‎Alde horretatik, Euskal kasua, Europa mendebaldeko Estatu gabeko nazioen testuinguruan kokatu behar da. Nazioartean egin diren hainbat ikerketek, talde etnolinguistikoak indartsuak diren eremuetan alderdi nazionalista periferikoek lortzen dituzten boto ehunekoak beste eremuetan baino handiagoak direla erakutsi dute. Espainiar Estatuan ere, Kataluniako edota Galiziako lurraldean egin diren zenbait ikerketek antzeko tesia defendatzen dute (Medeiros al., 2015; Puig eta Ginebra, 2015:
2021
‎Afrikaren eta afrikarren aniztasun genetikoaren erakusle izango diren hiru milioi pertsona. Kontinentearen talde etnolinguistikoetako eta eskualdeetako aberastasun genetikoa ordezkatuko dutenak.
‎Hala erakutsi dute azken urteetan argitaratutako bi ikerketak: batak, 2019an, ondorioztatu zuen afrikarren genomak %10 DNA gehiago duela munduan erreferentzia gisa erabiltzen denak baino; besteak, Afrikako 50 talde etnolinguistikotako 426 lagunen genoma ikertu zuen, eta hiru milioi aldaera genetiko berri aurkitu zituen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia