2003
|
|
Izan ere, etnia bat osatzeko funtsezkoena ez da giza talde bat eta beste giza talde bat kontrajartzen dituen kultur ezberdintasun" objektiboen" multzoa, baizik eta talde baten autokontzientzia eta desberdintzeko borondatea. Borondate hori dutenek aise egokituko dituzte
|
talde
desberdintasun batzuk edo besteak beren asmoetara, eta dikotomia mekanismoa  berriz ere martxan jarriko dute.
|
2005
|
|
Beraz,
|
taldeen arteko
desberdintasunek gatazka konpontzeko irtenbidegehiago aztertzeko posibilitatea ematen dute.
|
2008
|
|
Bizindarraren pertzepzioari buruzko desadostasunak, berriz, honako kasu hauetan gertatzen dira: kontrastean dauden hizkuntza taldeek ez dutenean iritzi bera ez
|
taldeen arteko
desberdintasun mailaz, ez eta desberdintasun horren norabideaz ere. Azkenik, gainerako taldeen bizindarra puzten duten pertzepzio itxuraldatzeak honako kasu hauetan gertatzen dira:
|
|
Heredagarritasuna ez zaio norbanako isolatu bati bakarrik aplikatzen, ez du ezertxo ere esaten subjektu jakin baten ezaugarrien determinatzaileei buruz. Ez eta informazioa ematen ere
|
taldeen arteko
desberdintasunei buruz: emakumeak eta gizonak, beltzak eta zuriak, eta abar.
|
2009
|
|
Hizkuntzaren ezagutza, hau da gaztelaniaren maila, oso ona da Latinoamerikako taldean, ertaina Magrebeko laginean eta baxuena Ekialdeko Europako pertsonen kasuan aurkitzen da. Tukey probek hiru
|
taldeen arteko
desberdintasunak adierazten dituzte.
|
2011
|
|
|
Taldeen arteko
desberdintasunak esanguratsuak dira sexuaren eta ikasketa mailaren arabera (2 taula). Neskak dira apur bat trebeagoak eta Batxilergoko ikasleak ere bai.
|
|
Aldez aurretik jasotako ikus entzunezko heziketa handia zuen ikaslerik ez da topatu ikerketan parte hartu zutenen artean.
|
Taldeen arteko
desberdintasunak ez dira nabariak lortutako puntuazioari dagokionez. Puntuazioen batez bestekoak ez dira progresiboki igotzen aurreko prestakuntza mailaren arabera, espero zitekeen bezala.
|
|
Ikus entzunezko komunikazioari buruzko aldez aurreko formazioak ez du
|
taldeen arteko
desberdintasun nabarmenik eragin (9 taula). Datu honek agerian uzten du ekoizpen eta programazio prozesuei buruz jasotako formazioa oso eskasa izan dela, baita ikasgairen bat ikasi dutenen artean ere.
|
|
Sexuaren arabera ez dago
|
taldeen arteko
desberdintasun estatistiko esanguratsurik, nahiz eta emakumeen eta gizonen arteko diferentzia, 1,9 puntukoa izan azken horien alde (18 taula ikusi).
|
|
Ikus entzunezko gaitasunak eskuratzean, heziketa da
|
taldeen arteko
desberdintasuna azaltzeko faktorerik erabakigarriena. Baina, ezta ikasketa unibertsitarioak egin dituztenak ere ez dira heltzen ikus entzunezko gaitasunaren oinarrizko mailara; batez besteko 29,8 puntu besterik ez baitute lortu.
|
|
Progresiboki igotzen da batez besteko puntuazioa ikasketa mailaren arabera estatistikoki esanguratsuak diren
|
taldeen arteko
desberdintasunak ezarriz (20 taula ikusi). Ikuspuntu horretatik, ondorioztatu dugu ikus entzunezko prestakuntza bereziak benetako desberdintasun kualitatibo bat sortzen duela, benetan esanguratsua dela egunero jasotzen ditugun ikus entzunezko mezuak deskodetzeko gaitasunaren garapenean.
|
|
Emaitzak ikusita, gutxiegiko kalifikazioaren barruan, apur bat trebeagoak izan dira Euskal Autonomia Erkidegoan galdetutako lagunak, batez besteko 21,8 puntura ailegatu baitira (22 taula ikusi). Seguru asko,
|
taldeen arteko
desberdintasun horiek laginaren banaketaren ondorioa izan daitezke. Kontuan izan behar da Euskal Autonomia Erkidegoan egon dela laginaren lagun kopuru handiena, 355 pertsona, eta Nafarroan, berriz, txikiena, 49 lagun besterik ez.
|
|
Kontuan izan behar da Euskal Autonomia Erkidegoan egon dela laginaren lagun kopuru handiena, 355 pertsona, eta Nafarroan, berriz, txikiena, 49 lagun besterik ez. Beraz, hori izan daiteke
|
taldeen arteko
desberdintasunen atzean dauden arrazoietako bat; gure ustez, aipagarriena.
|
|
Dimentsio guztietan izan dira estatistikoki esanguratsuak
|
taldeen arteko
desberdintasunak, batez besteko puntuazioek gora egiten dute aldagai bakoitzaren barneko ebaluazio mailen arabera. Adibidez, ikasketen mailan gora, puntuazioan ere gora.
|
|
Ikasketa mailaren eta mendeko aldagaia osatzen duten sei atalen arteko erlazioan, badaude bi emaitza aipagarri:
|
taldeen arteko
desberdintasun txikiena teknologian azaltzen da (15 punturen gainean, 6,7 unibertsitateko ikasketak dituztenek eta 2,9 batere ez dutenek); eta handiena, ideologian (20 punturen gainean, 7,2 eta 1,6 hurrenez hurren). Unibertsitate ikasketak dituztenak dira puntuazio altuena lortu dutenak dimentsio guztietan.
|
|
|
Taldeen arteko
desberdintasun esanguratsuenak sexuaren eta ikasketa mailaren arabera agertu dira. Jakina da emakumeak ez direla hurbiltzen ingeniaritza, teknologia edo informatikaren inguruko ezagutza arloetara (Pérez Fuentes eta Andino, 2003), baina ikerketa honetan egoera hori aldatzen ari den zantzuak topatu dira:
|
|
Oro har, gazteak ez dira gauza izan hausnarketa propiorik egiteko, ezta idazteko ere (2,51 puntu).
|
Taldeen arteko
desberdintasunak oso apalak izan dira: emakumeak eta Batxilergokoak ibili dira pixka bat finago (12 taula ikusi).
|
|
Ikasleen% 37,9k puntu lortu du eta% 99,5 3 puntutik behera geratu da.
|
Taldeen arteko
desberdintasunak esanguratsuak izan dira sexuaren eta ikasketa mailaren arabera: neskek eta Batxilergoko ikasleek trebetasun handiagoa erakutsi dute balio estetikoak preziatzeko garaian.
|
2013
|
|
Aurrenekoen kasuan, erretiroa hartu aurreko sei hilabeteak hartzen dira kontuan; sektore pribatuan, 25 urterik onenak. Neurri horrek bi
|
taldeen arteko
desberdintasunak sortzen dituela iritzita, hainbatek eskatu diote gobernuari kalkuluak modu berberean egiteko. Ez dirudi, ordea, erreformak aldaketarik ekarriko duenik.
|
2014
|
|
Bestalde, lehen aipatu dugun bezala, adimen kristaldua handitzen edo egonkor mantentzen da 70 urteak arte (adimen jariakorra, berriz, 30 urteetarako jaisten hasten da), eta, gero, gutxitzen da, baina jaitsiera hori erantzuteko denboraren behar handiagoaren ondorio izan daiteke, eta ez trebetasunen jaitsierarena. Azkenik, hainbat faktorek (heziketa formala, telebista, lana, eta abar) eragina dute
|
taldeen arteko
desberdintasunetan. Hala ere, zaharrenek ezagutza bidezko plastikotasun nabarmena (aldakortasuna) erakusten dute eginbehar intelektualean.
|
2015
|
|
Era horretara, gizabanakoak ziurtasuna bilatzen du; taldean bere lekua zein den jakin nahi du. Taldearen kohesioa kulturak ematen du, eta kulturaren funtsa desberdintasuna da; besteekiko, beste
|
taldeekiko
desberdintasuna, alegia. Kultura kontzeptu eztabaidatua da, hamaika definizio biltzen dituena, eta hemen ez naiz kontzeptua zehazten hasiko, kultura desberdintasunean oinarritzen dela bakarrik interesatzen baitzaigu, era horretara, gero nazionalismoarekin jarraitu ahal izateko.
|
|
Bi dira landu beharreko atalak, nire ustez: nazionalismoak bilatzen duen
|
talde
desberdintasuna gizakiaren berdintasun unibertsalarekin bateragarri egitea, bata; eta nazionalismoaren izate eta ekinbidetik datorren elkartasun potentziala beste nazioekiko lankidetzara berbideratzea, bestea. Lehenengo arazoaren inguruan, esanik utzi dugu talde desberdintasuna bilatzea naturala omen dela, eta etnian edo kulturan oinarriturikoak garrantzi berezia hartu duela politizatu zenetik, nazionalismoak bideratu zuenetik, baina bizitza arruntean hamaika esparru desberdinetan ere aurki daitezkeela, bestalde, halako taldekatze joerak:
|
|
nazionalismoak bilatzen duen talde desberdintasuna gizakiaren berdintasun unibertsalarekin bateragarri egitea, bata; eta nazionalismoaren izate eta ekinbidetik datorren elkartasun potentziala beste nazioekiko lankidetzara berbideratzea, bestea. Lehenengo arazoaren inguruan, esanik utzi dugu
|
talde
desberdintasuna bilatzea naturala omen dela, eta etnian edo kulturan oinarriturikoak garrantzi berezia hartu duela politizatu zenetik, nazionalismoak bideratu zuenetik, baina bizitza arruntean hamaika esparru desberdinetan ere aurki daitezkeela, bestalde, halako taldekatze joerak: hala nola, musika gustuetan, janzkeran, hiriaren auzoetan, ikasketetan, eta abar; baina esparru horiek politizatu gabe daudenez, ez diegu aparteko arretarik eskaintzen.
|
2017
|
|
Hala ere, lau
|
taldeen arteko
desberdintasun esanguratsuak ikus daitezke (3 taula). Oro har, Magrebeko gizon gehiago daude harrera prozesuetan (laguntza
|
|
Lau
|
taldeen artean
desberdintasunak ikus daitezke (2 taula). Lan egoeraren inguruan, Magrebeko emakume gutxiagok zeukaten lanbide bat eta Latinoamerikako emakume gutxiagok ikasten zuten.
|
2018
|
|
Datuen analisi guztiak Statistical Package for Social Sciences programaren bitartez burutu ziren (21.0 bertsioa) eta kasu guztietan adierazgarritasun estatistikoa p< 0,05 ean ezarri zen. Batez bestekoak eta desbideratze estandarra erabili genituen, baita frekuentzia(%) eta khi karratua ere,
|
taldeen arteko
desberdintasunak aztertzeko. Parte hartzaileen adina kontuan izanik, hiru talde sortu genituen (11):
|
2019
|
|
Neurri txikiago batean azaldu arren, errefuxiatu bat etxean hartzeko gogo handia ere erakusten dute.
|
Taldeen arteko
desberdintasunak aztertuz, jarrera prosozialen presentzia handiagoa da parte hartzaileek Europarekin duten identifikazioa txikiagoa denean (ikus 2 taula).
|
2020
|
|
Euren proposamenen arabera, elkarrekikotasun indartsua erakutsi duten taldeek jokaera horiek garatu ez dituzten taldeak ordezkatu dituzte; horri esker, jokaera prosoziala sustatzen duten faktoreak izan dira aukeratuak eta, denboraren poderioz, espezie osora zabaldu dira. Taldeen mailako hautespena, batez ere,
|
taldeen arteko
desberdintasun kulturaletan oinarritzen da. Talde mailako hautespenaren aurkako kritiken arazoa gainditu dute esanez taldeak lorpen kulturala direla eta ez osaera genetiko baten emaitza; beraz, ez dute zertan isolatuta egon jokaera desberdinak garatzeko eta egonkortzeko.
|
|
Taldearen azpiko mailan dagoen banakoen arteko lehiak, bere ustez, beti gailenduko luke taldearen joera altruista. Izan ere, egon daitezkeen aukerak aztertzeko prestaturiko eredu matematikoek aurreikusten dutenaren arabera, jarrera altruistak ezin litezke egonkortu
|
taldeen arteko
desberdintasun genetiko handiak ez badira mantentzen; baina oso zaila da desberdintasun handiak egotea, taldeen artean banakoak mugitzen direlako eta isolamendu genetikorik ez dagoelako.
|
|
Izan ere, MIA errepikarian eta hilkortasunean ez da desberdintasun esanguratsurik aurkitu. Kaplan Meier grafikoan ikusten denez (1 irudia), birbaskularizazio osoko taldeetan GKKN zein AKTP gabeko biziraupenak handiagoak izan dira, S PCI eta MV PCI
|
taldeen artean
desberdintasunik ikusi gabe (p= 0,815 eta p= 0,467, hurrenez hurren) (23).
|
|
Modu berean, Maamounek (n= 78) S PCI (n= 36, egun) eta MV PCI (n= 42) estrategiak alderatu dituzte. 12 hilabetetan zehar GKKNak aztertu dituzte (hilkortasuna, MIA errepikaria, angina errepikariagatik ospitaleratu beharra, birbaskularizazioa errepikatu beharra eta istripu zerebrobaskularra), bi
|
taldeen artean
desberdintasun estatistikoki esanguratsurik topatu gabe (33).
|
2021
|
|
Lagina depresioa zutenen eta ez zutenen artean banatu zen. Bi
|
taldeen artean
desberdintasunak aurkitu ziren gorputz irudian eta gogo aldartean.
|
2022
|
|
Desberdintasunak agertzen direnean, txikiak dira sexu kategoriaren baitakoekin alderatuta, eta oso txikiak gizon eta emakumeen gizarte posizioarekin konparatuta. Maskulinitate naturalaren tesiak beharrezkoa du
|
talde
desberdintasunen atzean determinazio biologiko sendoa egotea gizarte jokabide konplexuetan (hala nola familiak eta armadak sortzea). Alde horretatik, ez dago zehaztapen sendo horien frogarik inondik ere.
|
|
Alde horretatik, ez dago zehaztapen sendo horien frogarik inondik ere. Are,
|
talde
desberdintasunen determinazio biologiko ahularen frogak ere urriak dira, norbanako jokamolde sinpleetan ere. Adibidez, badira kulturak eta egoera historikoak non ez dagoen bortxaketarik, edo zeharo ezohikoa den gertatzea; non joera homosexuala gehiengoaren praktika den (bizi zikloaren momentu jakin batean); non amak ez diren haurren zaintzaren arduradun nagusi (adibidez, lan hori zaharrek, beste haurrek edo zerbitzariek egiten dute); eta non gizonak ez diren normalki oldarkorrak.
|
|
Orain deskribatutakoa ikerlan baten diseinu estandarra litzateke: alderatzen diren bi
|
taldeen arteko
desberdintasun bakarra tratamendua da (parke inguruan bizitzea ala ez). Horrelako diseinuak murrizten du erantzule bakoitzaren zalantzen eta zehaztasun ezaren eragina (teknikoki" errorea").
|
|
Hari beretik, Azizan eta Justinen ikerketan (2) sendabide konbinatuko partaideen onurak nabarmenagoak izan ziren, bakarrik osagai anitzeko ariketa egin zutenekin alderatuta (p<0, 001). Horrez gain, partaide gehienek osagai anitzeko ariketa egitean, kontrol taldekoek baino depresio gutxiago pairatu zuten, baina ez zen
|
taldeen arteko
desberdintasunik aurkitu (15, 28, 30).
|
|
Huang eta lankideen kasuan (30), interbentzioa egin eta 24 aste pasatu ondoren, interbentzio taldekoek kontrol taldekoek baino emaitza hobeak izaten jarraitu zuten. Halere, talde afektiboan ez zen
|
taldeen arteko
desberdintasunik aurkitu; aldiz osagai anitzeko ariketen taldean bai (p= 0,037).
|
2023
|
|
Azkenik, taldea eta kimioterapia aldagaien azpitaldeen batezbestekoen arteko alderaketak egiteko post hoc analisiak Tukey ren alderaketa anizkoitzen probaren bitartez egin ziren.
|
Taldeen arteko
desberdintasunen tamaina Hedges en g eta Cohen-en D estatistikoen bitartez neurtu ziren eta esangura irizpidea p<0, 05ean finkatu zen.
|
|
Azkenik, taldea eta kimioterapia aldagaien azpitaldeen batezbestekoen arteko alderaketak egiteko post hoc analisiak Tukey ren alderaketa anizkoitzen probaren bitartez egin ziren.
|
Taldeen arteko
desberdintasunen tamaina Hedges en g eta Cohen-en D estatistikoen bitartez neurtu ziren eta esangura irizpidea p<0, 05ean finkatu zen.
|