Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2001
‎Horregatik, Azurmendi, Romay eta Valencia-k (1996) aplikagarritasun maila areagotzeko, Bourhis eta besteen (1996) ereduan aldaketa garrantzitsua proposatzen dute: ukipen egoeran dauden taldeak boterearen arabera sailkatzen dituzte: menperatuak/ menperatzaileak, eta ez jatorriaren arabera:
‎Kontzeptu horretan hiru dimentsio hartzen dira kontuan: 1) Dimentsio demografikoak hizkuntzen eta hizkuntz taldeen tamainari erreferentzia egiten dio; 2) Estatusaren dimentsioa prestigioari dagokio; 3) Euskarri eta kontrol instituzioalaren dimentsioa hizkuntzen eta taldeen botereari dagokio.
2005
‎Negoziaziorako ikuspegiaren baitan, taldeen artean tratuak egiten dira, etalorpenak taldeen botereen arabera gertatzen dira. Ikuspegi honen bidez ezdira etorkizuneko harremanak jorratzen eta sendotzen.
2007
‎Gertatzen ari den gauza askoren aurrean, intelektualen erantzunik ez baitago. Arrazoiak arrazoi —denbora falta, idazteko ohitura falta, erosotasuna, konpromiso falta, lotsa, apaltasuna dela eta—, kontua da intelektual taldeek botereari kritika egiteko unean isil isilik jarraitzen dugula. Oraindik orain Euskal Herriko Liburutegi Nazionala sortzearen aldeko aldarrikapenak, herri baten motor kulturala izan lukeen neurrian, honen aldeko entzun diren ahotsak ere eskasak izan direlakoan gaude; bi talderen ahotsak baino ez dira entzun izan.
2008
‎" Komunitate bizitza" babesteko balio lezake taldea gizartean isolatuta egongo balitz, baina, gutxiengodun taldea zenbait taldez osaturiko testuinguru batean baldin badago, komunitateko kideek beren hizkuntza eta kultura gutxiestera joko dute gizarteak onartzen ez baditu (legitimitate ideologikorik ez badute) eta ez dute identitate kolektiborik garatuko beren helburu kolektiboen gainean nolabaiteko kontrol instituzionalik ez badute. Gobernuek eta gizarteko beste buruzagi batzuk jarrera pasiboa hartuko dute gutxiengodun taldearen kultura autonomia sustatzeari dagokionez, taldeak botererik ez duela sentitzen badu edo komunitatearen buruzagitza ahula bada (Fishman, 1991, 2001; Grenoble eta Whaley, 2006).
2009
‎Alde horretatik, generoaren arazoa argitara atera dela esan daiteke, ikusgarriak diren esparruetan agerian baita. Monografia hau berau izan daiteke horrenadibide, akademiatik egiten den generoari buruzko azterketa plazaratzen duena.Akademian finkatuz, eta gizarte psikologiaren jakintza arloan, hain zuzen, generoaaztertzea emakumeen eta gizonen artean dagoen desberdintasun soziala aztertzeada, hau da, bi taldeen arteko botere desberdintasunei heltzea.
‎(...) Bi faktoreak aldi berean aritzen direnean, taldea kohesionatu egiten da, mobilizatu egiten da, funtzionatu egiten du, eta iraun. (...) Eta, dirudienez, era horretan kohesionatutako taldeek boterearen eta jarduera edo, talde bizitzaren, mailarik gorena iritsiko badute, akzio sinboliko indartsu bat gertatu behar da eskubideak edo boterea eskuratzeko edo berrezartzeko proiektu batekin batera, are gehiago proiektu hori ukatzen duen talde bat dagoenean aurrean".
2011
‎Hizkuntzaren13 arabera definitutako taldeen artean botere eta baliabide (materialen zein inmaterialen) banaketa ezberdina zilegiztatzeko, aurrera eramateko, erregulatzeko eta iraunarazteko erabiltzen diren ideologiak, egiturak eta praktikak (Skutnabb Kangas, 2000: 30).
2013
‎Horrela, espezialista honek argitzen duenez, nerabe gizonentzat «erretzeak autoritate pertsonalaren rola adierazten du berdinen aldean, heldutasunerako eta lagun taldearen uniformetasuna onartzeko urratsa». Hau da, garrantzitsuak egiteko erretzen dute, beren taldean boterea irabazteko lagunak eta nagusi sentitzea. Aldiz, nesketan «jakin mina, pisuaren kontrol sentsazioa eta erretzeak bikote harremana hobetzeko duen eragin positiboa dira nagusi», adierazi du Pérezek.
2019
‎Eta ordutik honantz nahiz eta bertso eskolen sorrerak emakume bertsolarien izaera ikusgarri bihurtu, emakume bertsolariek botere gatazkan erresistitzen eta negoziatzen jardun dutela gaur arte. Horren ondorioz, barne eta talde boterea landu dute, barne kontzientzia urteen joanean garatuz eta azken hamarkadetan kontzientzia kolektiboa sortuz (Mosedale, 2005). Egun boterea negoziatzen ari dira bertsogintzaren botereguneetan, agentzia berreskuratzeko bidean (Kabeer, 1999); baina ber denboran, kantuan darraite bertsoaren poetika eta estetika propioa jorratuz, iraganeko aldi androzentrikotik generorik gabeko etorkizunari bertsokera eta pentsaera berri bat luzatuz.
‎Horrez gain, 25 bertsolari eta bertsoetan adituak direnekin emakume bertsolarien historiaz aritu gara eztabaida taldeen eta errelatoen bidez.Ondorio nagusi bezala aurrera dezakegu antzinako emakume bertsolariek kantatu zutelako existitzen direla gaur egungo emakume bertsolariak. Eta ordutik honantz nahiz eta bertso eskolen sorrerak emakume bertsolarien historia ikusgarri bihurtu, emakume bertsolariek botere gatazkan erresistitzen eta negoziatzen jardun dutela gaur arte eta dihardutela gaur egun. Horren ondorioz, barne eta talde boterea landu dute, barne kontzientzia urteen joanean garatuz eta azken hamarkadetan kontzientzia kolektiboa sortuz.
‎Ahalduntzeak desahaldunduen taldeetan boterea irabaztearekin zerikusia du (Kabeer, 1999; Murgialday, 2013). Zentzu horretan Lukesek (1974) planteatzen dituen boterearen hiru egoerak oso interesgarriak dira emakume bertsolarien historia kontatzeko.
‎Gorago botereari aurre egiteko aipatu ditugun estrategiak kontuan harturik, estreinakoz, emakume bertsolarien barne boterea hartzea gertatzen da, bazterketaren kontzientzia; bigarrenik, kontzientzia hori modu kolektiboan plazaratzen, kanporatzen, konpartitzen jakitea. Hitz batean, botere hori saretzen, talde boterea bihurtzen jakitea (Mosedale, 2005). Eta azkenik, boterea irabazi eta boterearekin aurrez aurre jartzea (Kabeer, 1999).
2020
‎Ba ote da ukatzen duenik Mediaset, Atresmedia eta Prisa komunikazio taldeetan botere ekonomikoek daukaten eragina?
2023
‎Ea behar bezala azaltzen dudan hau, gaizki ulerturik egon ez dadin. Garai hartan, laurogeiko hamarkadaren hasieran, gizonez ia erabat osatutako lantalde bateko emakume bakarrak taldean boterea eduki zezakeela iradokitzea izugarrizko txorakeria bat da, noski. Ez dago horrelakorik eztabaidatzerik ere.
‎Hizkuntza trukeak botere sinbolikoko erlazioak ere badira, non esatarien eta horien taldeen arteko botere harremanak eguneratzen diren. (Bourdieu 1985:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia