2001
|
|
Hala ere, Euskal Herrian unibertsitateak zabaldu eta ugalduta, UEUk gero eta unibertsitario gehiago biltzen zuen bere ingurura. Izan ere, Euskal Herrian
|
sortutako
unibertsitateek ez baitute bideratu «Euskal Unibertsitatearen» aldarria. Kontuak kontu, UEU indartu egin da azken urteotan.
|
2002
|
|
Premiazkoa da ikerketak euskaraz egitea, horretarako euskaraz lan egitekoikertzaile taldeak
|
sortuz
unibertsitate bakoitzean eta euskal unibertsitate desberdinetako ikertzaileen artean; gero ikerketetan agertutako ezaguerak ikasleei zeingizarteari bideratzeko.
|
|
unibertsitatea gaztelaniaz. Beste batzuek uste dugu, eta hori izango litzateke nire eredua, unibertsitatearen egoera hoberena izango litzatekeela baldintzak
|
sortzea
unibertsitatean edozein hizkuntza erabiltzeko: gaztelania, euskara, frantsesa, ingelesa..., aterik itxi gabe.
|
|
Unibertsitate pribatuak sortzea legez samurragoa bada ere, ezartzen diren baldintzek eta kontrolerako irizpideek ez dute prozesua gehiegi errazten. Edozelan ere, kasurik onenean
|
sortutako
unibertsitateen jarduera esparrua dagokion Autonomi Erkidegokoa izango litzateke, ez
|
|
Beste askoren artean, arrazoi ekonomikoak ere badaude EHUren baitatik
|
sortzeko
unibertsitate euskalduna: egiturak nahiz giza baliabideak hortxe daude —ikasle eta irakasle euskaldunak EHUn daude beste inon baino gehiago— EHUn arrautza erruteak zerotik abiatu behar ez izatea bermatzen digu.
|
|
Ene ustez, lehenik eta behin euskal herritar guztiei irekita egon behar duen unibertsitateak zerbitzu publikoa ideologia diskriminaziorik gabekoa eskaini behar du, diru publikoz zein pribatuz finantzatua dela. Espreski onartu behar litzateke herri ekimenaz
|
sorturiko
unibertsitatearen posibilitatea, lehenago ikastolen mugimenduak irekitako bidetik, taldehe rritarren ekimenaz herritar guztientzako zerbitzu publikoa (eta ez talde baten interes pribaturakoa) eskaintzekobo rondateaz. Gobernua rekiko erakunde autonomoa izan behar luke, hain debaluaturik dagoen" autonomia unibertsitarioa" kontuan hartuz, zeren gobernuak finantzazioari dagokionez ardura handia izan behar duen arren, azkena bailitzateke" gobernua ren unibertsitatea" izatea, gaur egun sarritan" publiko" kontzeptua erabiltzean mozorrotzen den aukera, alegia.
|
|
ikasle kopuruagatik eta diru iturriek jarriko dituzten mugengatik. Baina zerbait txikia egiten bada, oso neketan konpetituko genuke, eta oso neketan erakarriko genuke kanpotik behar den jenderik hoberena. Zeren zerbait txikia egiten badugu, eta akademikoki hoberena ez den jendea ekartzeko gai ez bada unibertsitate hori, hortik
|
sortutako
unibertsitatea guztiz bigarren mailako zerbait izango baita. Eta ez nuke nahi nik bigarren mailako euskal unibertsitaterik.
|
2009
|
|
Beste muturrean daude Euskal Autonomia Erkidegoa (0,39) eta Madril (0,4). Bestalde, ikerketa eta ezagutza
|
sortzea
unibertsitatearen funtsezko nortasun ezaugarriak dira. Espainiaren kasuan, sistema publikoak du ikerketaren garrantzia, inbertsio handiak eta giza baliabide eta baliabide tekniko kualifikatu nahikoak behar baititu.
|
|
Udako Euskal Unibertsitatean lanean eta goi mailako arduratan eman ditudan urte luzeak dira horren lekuko besteak beste. Garai batean, gurean espazio unibertsitarioa oraindik definitu gabe zegoenean, beharrezkoa izan zitekeen berariazko erakunde bat
|
sortzea
unibertsitate mailan euskarak tokia izan zezan normaltasunez. Alta bada, beste enbor bateko ezpala da, 2009an Euskal Herriko unibertsitate mapa osatua eta, halaber, ase dagoenean —ez ahaztu gurean 3 unibertsitate publiko, eta beste 3 pribatu daudela, UNEDeko zentroez aparte—, berritik sortuko den egitura unibertsitario bat sortu nahi izatea euskal unibertsitatea eratzeko.
|
2010
|
|
Testuinguru horretan, Pompeu Fabra Unibertsitateak, 1990ean Bartzelonan gobernuaren funtsekin
|
sortutako
unibertsitateak, mantendu egin nahi ditu bere ezaugarri izan diren eta diren bikaintasuna eta zerbitzu ematea irakaskuntzaeta ikerketa jardueran. Helburu hori lortu nahi du munduarekiko eta nazioarteko komunitatearekiko irekitasunaren ikuspegitik, baina leial izan nahi du unibertsitatea bera sortu zuen eta sustatzen duen gizartearekiko.
|
2011
|
|
Bigarren egitekoa, euskal kulturaren zabalkundea izan zen, liburutegi bat bilduz EKMren kasuan, edota euskal giroa
|
sortuz
unibertsitatean (adb. jaialdiak antolatuz).
|
|
Kontu horren inguruan ez zen txostenik aurkeztu, baina bai eztabaida piztu, Andoni Sagarnaren txostenaren haritik. Bergaran Sagarnak euskalduntze alfabetatze mugimenduko irakasleak aztertu zituen, eta horren haritik Mitxelenak planteatu zuen irakasle eskoletan presioa egin behar zela, Euskal Filologia espezialitatea
|
sortzeko
unibertsitatean ondo formatutako irakasleak lortzeko. Mitxelenari, Patxi Uribarrenek honela erantzun zion:
|
2012
|
|
Pentsamendua lantzen ohituak geunden, lan tresnak erabiltzen saiatuak, eta naturaren logika eta negozio sena barneratuak geneuzkan. Gaur egun, enpresariak
|
sortzeko
unibertsitate bereziak daude, baina lehengo baserri askotan debalde ikasten zen hori, inolako konpromisorik gabe.
|
2013
|
|
Batetik, egungo ikastolen mugimenduari dagokionean: baliteke bere interes eta behar estrategikoetarako egokia izatea bere bultzadatik
|
sortutako
unibertsitate bat edukitzea. Bestetik ikastolen sorrerako espirituari dagokionean.
|
2017
|
|
Euskal Herriko Unibertsitatea (EHU) ageri da berriro ere duela 50 urte baino gutxiago
|
sortutako
unibertsitate onenen rankingean;" Times Higher Education" aldizkariak argitaratzen du unibertsitate gazteen sailkapen hori.
|
|
Sailkapena duela mende erdi baino gutxiago
|
sortutako
unibertsitate onenak biltzen ditu, eta Euskal Herriko Unibertsitatea aurreneko 150en artean jarri du beste behin ere. " Times Higher Education" (THE) aldizkariaren edizio berri horrek hainbat berritasun ekarri ditu; esaterako, zerrenda 200 unibertsitatera handitu du.
|
2020
|
|
Nolakoak izango lirateke gure zientziaren ekoizpena eta nazioarteko presentzia duela 400 urte un ibertsitate publiko bat sortu izan bagenu? Zein izango litzateke duela 200 urte
|
sortutako
unibertsitate publiko bikain baten eragin ekonomikoa. Zer eragin izango luke gure kulturaren eta nortasunaren garapenean?
|
|
Eta duela 400 urte
|
sortutako
unibertsitate publiko bat eta zientzia sistema bikain bat izan bagenitu, hobeto erreakzionatu ahal izango genuen gaixotasun berri honi aurre egiteko. Etorkizunari begira zerbait ikasten ari gara?
|