2001
|
|
dolarretan izendaturiko eta atzerrian edukitako denbora gordailuen kopuru handia, gero eta handiagoa dena. Eurodolar izenarekin ezagutuak hobeki egongo litzateke xenodolar izena, gordailu horiek erabat aske dira euromerkatuan trukatuak izateko, eta kapital espekulatzailea errepresentatzen dute, zeinaren mugimendu erratikoak moneta nazional batean presio kaltegarriak
|
sortzeko
gai diren.
|
2002
|
|
14). Modernitate ziurra legitimazioa galtzen doan heinean, beharrezkoa izango da modernitate anbibalentea eraikitzeko eta beronen inguruan kontzentzu berriak
|
sortzeko
gai izatea.
|
|
. Estaldura (coverage ingelesez) deskribapen morfologiko baten zabalera neurtzeko erabiltzen den ezaugarria da, eta doitasuna (precision) kalitatea neurtzeko. Zenbat eta deskribapen zabalagoa, orduan eta estaldura handiagokoa izango da, hitz gehiago analizatzeko edo
|
sortzeko
gai izango baita; hau da, hizkuntzaren atal zabalagoa estaliko du. Hitz guztiak analizatzen badira, baina analisi batzuk ez badira zuzenak doitasun falta egongo da.
|
2004
|
|
Horrela, alde batetik adimen zikiratua daukatenak badaudela dio, ezer ulertzeko gai ez direnak.Bestetik, ulertu ondoren oroimenean ezer gorde ez dutenak ere adimen gabezia dutela ustedu eta, azkenik, jende nahastua dugu, kontzeptu gehiegi sortzen dituztenak, alegia.Lehenengo atalean, berriz, adimena duenaren ezaugarria kontzeptu berriak sortzea dela dio.Latinetik ekarriak gigno, ingigno eta ingenero hitzak erabili zituen adierazteko irudimenaren sorkuntza (gogoeta horren inguruan, eta Uharteren arrastotik dudarik gabe, garatu zuenL A. Marinak bere Elogio y Refutacion del ingenio I992an). Horren arabera hiru motakoikasleak bereiz zitezkeen; maisuak dioena ongi ulertu, ikasi eta gordetzen duen ikaslea; kontzeptu asko
|
sortzeko
gai dena, eta, azkenean, inolako laguntzarik gabe, ikasteko gaitasuna duena. Ikasleria horrcla definituz (bere patologia eta guztil), Uhartek gizakiak sailkatzeko irizpideak emateaz gain, adimena definitu zueh, eskolastikaren aurka alegia, osoera modemoan.
|
2006
|
|
Ezagumenaren arbolatik elikatu den kultura aro baten destinoa (Schiksal) ondokoa asumitzean datza ezinbestean: munduko gertaeren zentzua aurki dezakegula, baina, berau ez dela aurkitzen ikerkuntza baten emaitza bidez (ikerlana on ona bada ere), baizik eta mundua
|
sortzeko
gai izanik;, kosmobisioak, inondik ere ezin daitezkeela izan jakintza enpirikoan emaniko aurrerapauso baten emaitza eta, horrenbestez, indartsu mugitzen gaituzten ideal gorenak bidean aurrera doazela, soil soilik eta garai guzti guztietan, beste ideal batzuekin borrokan (eta beste ideal horiek beste pertsona batzuentzat gureak guretzat bezain sakratuak dira) (Weber, 1982:
|
2008
|
|
Umeak hitz egiten ikasten du. Horrez gain, errepresentazioaren funtzioa eskuratzen du eta ibiltzen hasten da; bere esku askeei esker, objektuak hartzeko eta horiekin hainbat egoera
|
sortzeko
gai da. Ibiltzen hasteak ingurunea esploratzea errazten du, eta, hizkuntza eta irudikatzeko gaitasuna lortzen dituenez, ingurunearekiko ekintza modu berri bat izango du.
|
|
– Hainbat komunikazio egoeratarako egokitutako testu idatziak
|
sortzeko
gai izan behar du haurrak. Testuak idazten irakastean, haiek ulertzen eta interpretatzen ere irakatsiko diegu.
|
|
– Bazkideen gutxieneko interes hori lortzea ez bada bideragarria, sakonki aztertu behar da kooperatibaren helburuak interes hori
|
sortzeko
gai diren jarduera berrietara bideratzea115.
|
2009
|
|
Estimulu emozional asko haurtzaroko bizipenen eta harremanen bidez bilakatu dira esanguratsu, eta oroimenak erregistratuak baditu ere, maiz ez gara momentu horietaz kontziente izaten eta, beraz, ezin izaten dugu berauen gainean arrazoitu. Gugan emozioak
|
sortzeko
gai diren estimuluak analizatzeak, gure behar, zaurgarritasun eta desirak ezagutzeko aukera eskaintzen du, eta, horrela, erantzuteko modu ezberdinak garatzekoa. Prozesu hau aurrera eraman ahal izateko, guregorputza kanal garrantzitsua izango da, bereziki pertsona alexitimikoentzat (sentitzen dutena hitzetan jartzeko gaitasunik ez dutenentzat).
|
|
Neska eta mutiletan emozio honen espresioa onartzeaz gain, bideratu ahal izateko estrategiak eskain ditzakegu, hala nola burko batenkontra borroka egitea, edota kirola egitera animatzea. Era berean, kontuanizan maiz neskatoak triste agertzen direnean, benetan haserre egotea gertadaitekeela eta mutikoak oldarkor agertzean, triste egotea ere posible dela.Beraiekin esploratu sentimenduak, argi izanik, neska eta mutikoek dutensentitzeko modua, beraiengan emozioak
|
sortzeko
gai diren egoerak etaemozioei aurre egiteko estrategiak ezberdinak direla.
|
|
Eta, gainera, ateak ere zabaltzenditu; izan ere, testuinguru sozial konplexu, global eta aldakor honetan profesionalhoriek inoiz baino beharrezkoagoak dira. Giza genomaren inguruan, teknologia berrien etorkizunaz edota nazioarteko harremanetan sortzen ari diren aldaketez adituak diren profesionalak behar ditugu, analisi onak
|
sortzeko
gai diren behatzaileak.
|
|
Arlo guztietan aktiboak diren pertsonak izateak ala ez izateak izugarrizko garrantzia du gizarte eta ekonomien epe luzeko ibilbideetan. Iniziatiba duten pertsonak, elkarlanerako gai direnak, gizartekapitala
|
sortzeko
gai direnak, etab. hil edo biziko faktoreak dira ekonomia guztien epe luzeko bilakaeran.
|
|
Industria politika berri hauen oinarri teorikoak, garapen endogenoaren teoriekin lotzen dira, neurri handi batean. Teoria hauen arabera, lurralde baten ekonomia hazkundea, batez ere, bertako ezagutzen metaketa prozesuarekin lotzen da, bai eta historian zehar
|
sortzeko
gai izan den berrikuntzen ikasketa eta hedapenerako gaitasunarekin ere. Beraz, lurralde bakoitzaren ekonomia hazkundea baldintzatzen duten faktorerik funtsezkoenak endogenoak dira.
|
2010
|
|
Industri politika berri hauen oinarri teorikoak, garapen endogenoaren teoriekin lotzen dira, neurri handi batean. Teoria horien arabera, ikusiko dugunez, lurralde baten ekonomia hazkundea, batez ere, bertako ezagutzen metaketa prozesuarekin lotzen da, bai eta historian zehar
|
sortzeko
gai izan den berrikuntzen ikasketa eta hedapenerako gaitasunarekin ere. Beraz, lurralde bakoitzaren ekonomia hazkundea baldintzatzen duten faktore funtsezkoenak endogenoak dira.
|
2011
|
|
Mehatxuaren edukia txar edo kaltea bat sortzea da, jasotzen duenari edo bere familiari edo berarekin estuki loturik daudenei. Txar hau, etorkizunean eman behar da, gertuago zein beranduago; bidegabekoa izan behar da; subjektu aktiboaren borondatearen araberakoa, eta garrantzitsuena, subjektu pasiboari beldurra
|
sortzeko
gai izan behar da.
|
2012
|
|
Esperientziak erakusten du tradiziotik abiatu eta zerbait berria
|
sortzeko
gai izandiren adierazpide kulturalek arrakasta izan dutela. Zentzu horretan, euskal kulturakaurrera egingo badu, euskaldunok zerbait berria baina zerbait gurea sortzeko gaiizan behar gara (Barandiaran, 1999:
|
|
5 Ahoratutako elikagaiaren kantitatea eta testuingurua: kaltea
|
sortzeko
gai den bakterio kontzentrazioa duen elikagai bat jateak ez du nahitaez gaixotasuna sortuko. Kasuak kasu, jaten den kantitatea txikia bada, agian ez dira osasun arazoak nabarituko; ezta ere, kontzentrazioa altua izan arren, ahoratutako bakterien kopurua nahikoa ez bada.
|
|
Izaki hauek algak dira eta planktonaren parte. Egoera zehatz batzuetan (nagusiki tenperaturari lotuta) toxinak
|
sortzeko
gai dira. Dinofisistoxina hauek molusku eta krustazeoek kontzentratzen dituzte (kasu zehatz batzuetan arrainetan), eta animalia horiek jatean intoxikazioak akutuak sortzen dituzte gizon emakumeengan.
|
|
astenia, pisu galera eta kalteak gibelean, nerbio sisteman eta azalean. Dirudienez, konposatu hauek minbizia
|
sortzeko
gai dira.
|
|
Nitritoa arazotsuena da. Kontserbatzaile hauek Clostridium botulinum en oso inhibitzaile onak dira eta horrek justifikatzen du haien erabilera botulismoa
|
sortzeko
gai diren elikagaietan, batez ere gordin hartzen diren hestebeteetan. Horretaz gain kolore gorrixka eta aroma desiragarria ematen diete produktu horiei.
|
|
Izan ere esneki, gurina eta haragiekin erlazionatzen da batez ere. Kalteen artean, garapen sexualaren aldaketak eragingo lituzkete eta minbiziak
|
sortzeko
gai omen dira. Umeak zaurgarriagoak dira ftalatoen aurrean, ftalato iturri garrantzitsua diren ohiko erabilerako produktu asko (jostailuak, higiene produktuak...) zupatzeko eta haginka egiteko joeragatik.
|
|
kalteak azalean, polineuritisa, arritmia, esplenomegalia, tronbozitopenia... Minbiziak
|
sortzeko
gai da binilo kloruroa. Binilo kloruroaren efektu kaltegarriak ikusita zorroztu egin dira arautegiak azken urte hauetan, onartutako hondarren kontzentrazioa gutxitzeko.
|
2014
|
|
Argiztapen proiektuen egileak egoera bakoitzerako argiztapen egokia
|
sortzeko
gai dira. Baina, tamalez, bioeraikuntza irizpideen araberako eskaerak ez dira ia inoiz kontuan hartzen, besteak beste, eremu elektromagnetikoen eta frekuentzia altuko uhinen hedapena.
|
2015
|
|
Galderen sorkuntzan, testu fitxategi batetik abiatuta euskaraz galderak
|
sortzeko
gai den sistemabaten hastapena deskribatu dugu; hainbat hizkuntza baliabide erabiliz galderak egiten saiatzen dena.Ebaluazioko emaitzetan ikusi dugu% 40 inguru zuzena dela (Aldabe et al., 2013). Gainera, ehunekohori igo edo jeisten da, erabili den heuristikoaren arabera.
|
|
Poesia sorkuntzan, etorkizun hurbilean egin beharreko lana sistemaren inplementazioa bukatzea da.Oraingoz, gai bat emanda puntuetarako informazio minimoa
|
sortzeko
gai gara. Informazio horretatikabiatuta esaldi sintaktikoki eta metrikoki zuzenak sortzea da helburua.
|
|
Aitzitik, zeregin hau hasiera batean pentsa daitekeena baino askoz ere neketsuagoa da, makinekinguratzen gaituen munduaren noziorik ez dutelako. Gizakiok jaio-berritik ikasten ditugun erregela sinpleenak ere ezagutu behar dituzte, hizkuntza interpretatu zein
|
sortzeko
gai izango badira; eta, ezagutzahori makinei bereganatzea ez da lan xamurra. HPak eskaintzen dituen ikerketa lerroen artean Hizkuntzaren Sorkuntzari (HS), ingelesez, Natural Language Generation (NLG), helduko diogu artikulu honetan, azken urteetan pil pilean dagoen alorra baita (Reiter eta Dale, 2000; Stent eta Bangalore, 2014).
|
2017
|
|
Ikerlan honetan eraikuntza prozesuan urrats bat eman da Pedagogia Libertarioak Hezkuntza Emantzipatzaileari egiten dion ekarpena aztertuz, hezkuntza formalean eta Euskal Herriaren hegoaldean kokatuta, maila teorikoan. Pedagogia Libertarioaren printzipioek Hezkuntza Emantzipatzailea nola elikatzen duten aztertu da, eta haietan oinarrituz printzipio gehigarri bat proposatu da, zapalkuntzei buelta emanez bestelako gizarte bat
|
sortzeko
gai izango diren subjektu politikoak garatzeko hezkuntza proposamen osoa lortzera bidean.
|
|
Azken hau duela urteak eginiko proposamena izanik, bere ibilbide, korronte eta garapenarekin, beharrezkoa da Hezkuntza Emantzipatzailearen printzipioak Pedagogia Libertarioaren zein faktorek elikatzen dituen aztertzea, eta hori da lan honen helburua. Hezkuntza Emantzipatzailea Pedagogia Libertarioaren ideia eta praktika askatzaileekin elikatuz, posible izango da eskoletan zapalkuntzez kontziente izango diren, eta zapalkuntzei buelta emanez bestelako gizarte bat
|
sortzeko
gai izango diren subjektu politikoak garatzeko proposamen osoa aurkeztea.
|
|
Adibide batzuk aipatzearren, hurrengo ataza hauek guztiak HPan ikertzen dira: hitzen analisi lexikoa, morfologikoa eta sintaktikoa, hitzen adiera desanbiguazioa, itzulpen automatikoa, diskurtsoaren analisia, hitzen analisi semantikoa, hizkuntza sorkuntza, etab. Oro har, HPa hizkuntzen eta makinen arteko interakzioarekin lotzen da, eta, ondorioz, HPko adituen helburu nagusia hizkuntza ulertzeko eta hizkuntza
|
sortzeko
gai diren sistemaadimendunak garatzea da.
|
2019
|
|
Lortutako zauri jantziak zauria sendatzeko beharrezkoa den ingurune hezea
|
sortzeko
gai badira ere, zaurien sendaketa prozesua bizkortzeko agente terapeutikoen tratamenduen estaldura erabili ohi da; honek sendaketa prozesuabizkortzen duela ikusi baita. Hori dela eta, lan honetan agente terapeutikobezala plaketan aberatsa den plasma (PRP) erabiltzea erabaki da.
|
|
Sistemen fidagarritasuna handitzea helburu hartuta, lan honetan, UML Egoera Makinetan oinarrituaz eta models@run.time planteamentua jarraituaz, sistema ziberfisikoak kontrolatuko dituzten software osagaien kodea automatikoki
|
sortzeko
gai den RESCO (REflective State Machines based observable software COmponents) izenekoplataforma bat aurkeztuko dugu. Osagai hauek, introspekzio eta eraldatze gaitasuna izango dute exekuzio denboran.
|
|
(1) exekuzio denboran software kontrolarenbarne egoera ikusi ahal izatea egoera makinaren elementu bidez, (2) RESCO plataformarekin sortutako software konponenteek exekuzio denboran duten introspekzio eta eraldatze gaitasunak egiaztatzea eta (3) soluzioarengainkarga neurtzea. Honela, sistema ziberfisikoen kontrolen fidagarritasun maila gehituko duten software konponenteak
|
sortzeko
gai garela egiaztatuko dugu. Hemen horretarako definitu ditugun Ikerketa Galderak (IG):
|
|
Metodo hauen adibide dira gramatiketan oinarritutako ereduak. Ereduhauek pieza berriak
|
sortzeko
gai dira erregelak erabiliz. Erregela horiek goi mailako sinboloak sinbolo zehatzen (hitzak) sekuentzia moduan hedatzen dituzte.
|