Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 33

2001
‎dolarretan izendaturiko eta atzerrian edukitako denbora gordailuen kopuru handia, gero eta handiagoa dena. Eurodolar izenarekin ezagutuak hobeki egongo litzateke xenodolar izena, gordailu horiek erabat aske dira euromerkatuan trukatuak izateko, eta kapital espekulatzailea errepresentatzen dute, zeinaren mugimendu erratikoak moneta nazional batean presio kaltegarriak sortzeko gai diren.
2002
‎14). Modernitate ziurra legitimazioa galtzen doan heinean, beharrezkoa izango da modernitate anbibalentea eraikitzeko eta beronen inguruan kontzentzu berriak sortzeko gai izatea.
‎. Estaldura (coverage ingelesez) deskribapen morfologiko baten zabalera neurtzeko erabiltzen den ezaugarria da, eta doitasuna (precision) kalitatea neurtzeko. Zenbat eta deskribapen zabalagoa, orduan eta estaldura handiagokoa izango da, hitz gehiago analizatzeko edo sortzeko gai izango baita; hau da, hizkuntzaren atal zabalagoa estaliko du. Hitz guztiak analizatzen badira, baina analisi batzuk ez badira zuzenak doitasun falta egongo da.
2004
‎Horrela, alde batetik adimen zikiratua daukatenak badaudela dio, ezer ulertzeko gai ez direnak.Bestetik, ulertu ondoren oroimenean ezer gorde ez dutenak ere adimen gabezia dutela ustedu eta, azkenik, jende nahastua dugu, kontzeptu gehiegi sortzen dituztenak, alegia.Lehenengo atalean, berriz, adimena duenaren ezaugarria kontzeptu berriak sortzea dela dio.Latinetik ekarriak gigno, ingigno eta ingenero hitzak erabili zituen adierazteko irudimenaren sorkuntza (gogoeta horren inguruan, eta Uharteren arrastotik dudarik gabe, garatu zuenL A. Marinak bere Elogio y Refutacion del ingenio I992an). Horren arabera hiru motakoikasleak bereiz zitezkeen; maisuak dioena ongi ulertu, ikasi eta gordetzen duen ikaslea; kontzeptu asko sortzeko gai dena, eta, azkenean, inolako laguntzarik gabe, ikasteko gaitasuna duena. Ikasleria horrcla definituz (bere patologia eta guztil), Uhartek gizakiak sailkatzeko irizpideak emateaz gain, adimena definitu zueh, eskolastikaren aurka alegia, osoera modemoan.
2006
‎Ezagumenaren arbolatik elikatu den kultura aro baten destinoa (Schiksal) ondokoa asumitzean datza ezinbestean: munduko gertaeren zentzua aurki dezakegula, baina, berau ez dela aurkitzen ikerkuntza baten emaitza bidez (ikerlana on ona bada ere), baizik eta mundua sortzeko gai izanik;, kosmobisioak, inondik ere ezin daitezkeela izan jakintza enpirikoan emaniko aurrerapauso baten emaitza eta, horrenbestez, indartsu mugitzen gaituzten ideal gorenak bidean aurrera doazela, soil soilik eta garai guzti guztietan, beste ideal batzuekin borrokan (eta beste ideal horiek beste pertsona batzuentzat gureak guretzat bezain sakratuak dira) (Weber, 1982:
2008
‎Umeak hitz egiten ikasten du. Horrez gain, errepresentazioaren funtzioa eskuratzen du eta ibiltzen hasten da; bere esku askeei esker, objektuak hartzeko eta horiekin hainbat egoera sortzeko gai da. Ibiltzen hasteak ingurunea esploratzea errazten du, eta, hizkuntza eta irudikatzeko gaitasuna lortzen dituenez, ingurunearekiko ekintza modu berri bat izango du.
‎– Hainbat komunikazio egoeratarako egokitutako testu idatziak sortzeko gai izan behar du haurrak. Testuak idazten irakastean, haiek ulertzen eta interpretatzen ere irakatsiko diegu.
‎– Bazkideen gutxieneko interes hori lortzea ez bada bideragarria, sakonki aztertu behar da kooperatibaren helburuak interes hori sortzeko gai diren jarduera berrietara bideratzea115.
2009
‎Estimulu emozional asko haurtzaroko bizipenen eta harremanen bidez bilakatu dira esanguratsu, eta oroimenak erregistratuak baditu ere, maiz ez gara momentu horietaz kontziente izaten eta, beraz, ezin izaten dugu berauen gainean arrazoitu. Gugan emozioak sortzeko gai diren estimuluak analizatzeak, gure behar, zaurgarritasun eta desirak ezagutzeko aukera eskaintzen du, eta, horrela, erantzuteko modu ezberdinak garatzekoa. Prozesu hau aurrera eraman ahal izateko, guregorputza kanal garrantzitsua izango da, bereziki pertsona alexitimikoentzat (sentitzen dutena hitzetan jartzeko gaitasunik ez dutenentzat).
‎Neska eta mutiletan emozio honen espresioa onartzeaz gain, bideratu ahal izateko estrategiak eskain ditzakegu, hala nola burko batenkontra borroka egitea, edota kirola egitera animatzea. Era berean, kontuanizan maiz neskatoak triste agertzen direnean, benetan haserre egotea gertadaitekeela eta mutikoak oldarkor agertzean, triste egotea ere posible dela.Beraiekin esploratu sentimenduak, argi izanik, neska eta mutikoek dutensentitzeko modua, beraiengan emozioak sortzeko gai diren egoerak etaemozioei aurre egiteko estrategiak ezberdinak direla.
‎Eta, gainera, ateak ere zabaltzenditu; izan ere, testuinguru sozial konplexu, global eta aldakor honetan profesionalhoriek inoiz baino beharrezkoagoak dira. Giza genomaren inguruan, teknologia berrien etorkizunaz edota nazioarteko harremanetan sortzen ari diren aldaketez adituak diren profesionalak behar ditugu, analisi onak sortzeko gai diren behatzaileak.
‎Arlo guztietan aktiboak diren pertsonak izateak ala ez izateak izugarrizko garrantzia du gizarte eta ekonomien epe luzeko ibilbideetan. Iniziatiba duten pertsonak, elkarlanerako gai direnak, gizartekapitala sortzeko gai direnak, etab. hil edo biziko faktoreak dira ekonomia guztien epe luzeko bilakaeran.
‎Industria politika berri hauen oinarri teorikoak, garapen endogenoaren teoriekin lotzen dira, neurri handi batean. Teoria hauen arabera, lurralde baten ekonomia hazkundea, batez ere, bertako ezagutzen metaketa prozesuarekin lotzen da, bai eta historian zehar sortzeko gai izan den berrikuntzen ikasketa eta hedapenerako gaitasunarekin ere. Beraz, lurralde bakoitzaren ekonomia hazkundea baldintzatzen duten faktorerik funtsezkoenak endogenoak dira.
2010
‎Industri politika berri hauen oinarri teorikoak, garapen endogenoaren teoriekin lotzen dira, neurri handi batean. Teoria horien arabera, ikusiko dugunez, lurralde baten ekonomia hazkundea, batez ere, bertako ezagutzen metaketa prozesuarekin lotzen da, bai eta historian zehar sortzeko gai izan den berrikuntzen ikasketa eta hedapenerako gaitasunarekin ere. Beraz, lurralde bakoitzaren ekonomia hazkundea baldintzatzen duten faktore funtsezkoenak endogenoak dira.
2011
‎Mehatxuaren edukia txar edo kaltea bat sortzea da, jasotzen duenari edo bere familiari edo berarekin estuki loturik daudenei. Txar hau, etorkizunean eman behar da, gertuago zein beranduago; bidegabekoa izan behar da; subjektu aktiboaren borondatearen araberakoa, eta garrantzitsuena, subjektu pasiboari beldurra sortzeko gai izan behar da.
2012
‎Esperientziak erakusten du tradiziotik abiatu eta zerbait berria sortzeko gai izandiren adierazpide kulturalek arrakasta izan dutela. Zentzu horretan, euskal kulturakaurrera egingo badu, euskaldunok zerbait berria baina zerbait gurea sortzeko gaiizan behar gara (Barandiaran, 1999:
‎5 Ahoratutako elikagaiaren kantitatea eta testuingurua: kaltea sortzeko gai den bakterio kontzentrazioa duen elikagai bat jateak ez du nahitaez gaixotasuna sortuko. Kasuak kasu, jaten den kantitatea txikia bada, agian ez dira osasun arazoak nabarituko; ezta ere, kontzentrazioa altua izan arren, ahoratutako bakterien kopurua nahikoa ez bada.
‎Izaki hauek algak dira eta planktonaren parte. Egoera zehatz batzuetan (nagusiki tenperaturari lotuta) toxinak sortzeko gai dira. Dinofisistoxina hauek molusku eta krustazeoek kontzentratzen dituzte (kasu zehatz batzuetan arrainetan), eta animalia horiek jatean intoxikazioak akutuak sortzen dituzte gizon emakumeengan.
‎astenia, pisu galera eta kalteak gibelean, nerbio sisteman eta azalean. Dirudienez, konposatu hauek minbizia sortzeko gai dira.
‎Nitritoa arazotsuena da. Kontserbatzaile hauek Clostridium botulinum en oso inhibitzaile onak dira eta horrek justifikatzen du haien erabilera botulismoa sortzeko gai diren elikagaietan, batez ere gordin hartzen diren hestebeteetan. Horretaz gain kolore gorrixka eta aroma desiragarria ematen diete produktu horiei.
‎Izan ere esneki, gurina eta haragiekin erlazionatzen da batez ere. Kalteen artean, garapen sexualaren aldaketak eragingo lituzkete eta minbiziak sortzeko gai omen dira. Umeak zaurgarriagoak dira ftalatoen aurrean, ftalato iturri garrantzitsua diren ohiko erabilerako produktu asko (jostailuak, higiene produktuak...) zupatzeko eta haginka egiteko joeragatik.
‎kalteak azalean, polineuritisa, arritmia, esplenomegalia, tronbozitopenia... Minbiziak sortzeko gai da binilo kloruroa. Binilo kloruroaren efektu kaltegarriak ikusita zorroztu egin dira arautegiak azken urte hauetan, onartutako hondarren kontzentrazioa gutxitzeko.
2014
‎Argiztapen proiektuen egileak egoera bakoitzerako argiztapen egokia sortzeko gai dira. Baina, tamalez, bioeraikuntza irizpideen araberako eskaerak ez dira ia inoiz kontuan hartzen, besteak beste, eremu elektromagnetikoen eta frekuentzia altuko uhinen hedapena.
2015
‎Galderen sorkuntzan, testu fitxategi batetik abiatuta euskaraz galderak sortzeko gai den sistemabaten hastapena deskribatu dugu; hainbat hizkuntza baliabide erabiliz galderak egiten saiatzen dena.Ebaluazioko emaitzetan ikusi dugu% 40 inguru zuzena dela (Aldabe et al., 2013). Gainera, ehunekohori igo edo jeisten da, erabili den heuristikoaren arabera.
‎Poesia sorkuntzan, etorkizun hurbilean egin beharreko lana sistemaren inplementazioa bukatzea da.Oraingoz, gai bat emanda puntuetarako informazio minimoa sortzeko gai gara. Informazio horretatikabiatuta esaldi sintaktikoki eta metrikoki zuzenak sortzea da helburua.
‎Aitzitik, zeregin hau hasiera batean pentsa daitekeena baino askoz ere neketsuagoa da, makinekinguratzen gaituen munduaren noziorik ez dutelako. Gizakiok jaio-berritik ikasten ditugun erregela sinpleenak ere ezagutu behar dituzte, hizkuntza interpretatu zein sortzeko gai izango badira; eta, ezagutzahori makinei bereganatzea ez da lan xamurra. HPak eskaintzen dituen ikerketa lerroen artean Hizkuntzaren Sorkuntzari (HS), ingelesez, Natural Language Generation (NLG), helduko diogu artikulu honetan, azken urteetan pil pilean dagoen alorra baita (Reiter eta Dale, 2000; Stent eta Bangalore, 2014).
2017
‎Ikerlan honetan eraikuntza prozesuan urrats bat eman da Pedagogia Libertarioak Hezkuntza Emantzipatzaileari egiten dion ekarpena aztertuz, hezkuntza formalean eta Euskal Herriaren hegoaldean kokatuta, maila teorikoan. Pedagogia Libertarioaren printzipioek Hezkuntza Emantzipatzailea nola elikatzen duten aztertu da, eta haietan oinarrituz printzipio gehigarri bat proposatu da, zapalkuntzei buelta emanez bestelako gizarte bat sortzeko gai izango diren subjektu politikoak garatzeko hezkuntza proposamen osoa lortzera bidean.
‎Azken hau duela urteak eginiko proposamena izanik, bere ibilbide, korronte eta garapenarekin, beharrezkoa da Hezkuntza Emantzipatzailearen printzipioak Pedagogia Libertarioaren zein faktorek elikatzen dituen aztertzea, eta hori da lan honen helburua. Hezkuntza Emantzipatzailea Pedagogia Libertarioaren ideia eta praktika askatzaileekin elikatuz, posible izango da eskoletan zapalkuntzez kontziente izango diren, eta zapalkuntzei buelta emanez bestelako gizarte bat sortzeko gai izango diren subjektu politikoak garatzeko proposamen osoa aurkeztea.
‎Adibide batzuk aipatzearren, hurrengo ataza hauek guztiak HPan ikertzen dira: hitzen analisi lexikoa, morfologikoa eta sintaktikoa, hitzen adiera desanbiguazioa, itzulpen automatikoa, diskurtsoaren analisia, hitzen analisi semantikoa, hizkuntza sorkuntza, etab. Oro har, HPa hizkuntzen eta makinen arteko interakzioarekin lotzen da, eta, ondorioz, HPko adituen helburu nagusia hizkuntza ulertzeko eta hizkuntza sortzeko gai diren sistemaadimendunak garatzea da.
2019
‎Lortutako zauri jantziak zauria sendatzeko beharrezkoa den ingurune hezea sortzeko gai badira ere, zaurien sendaketa prozesua bizkortzeko agente terapeutikoen tratamenduen estaldura erabili ohi da; honek sendaketa prozesuabizkortzen duela ikusi baita. Hori dela eta, lan honetan agente terapeutikobezala plaketan aberatsa den plasma (PRP) erabiltzea erabaki da.
‎Sistemen fidagarritasuna handitzea helburu hartuta, lan honetan, UML Egoera Makinetan oinarrituaz eta models@run.time planteamentua jarraituaz, sistema ziberfisikoak kontrolatuko dituzten software osagaien kodea automatikoki sortzeko gai den RESCO (REflective State Machines based observable software COmponents) izenekoplataforma bat aurkeztuko dugu. Osagai hauek, introspekzio eta eraldatze gaitasuna izango dute exekuzio denboran.
‎(1) exekuzio denboran software kontrolarenbarne egoera ikusi ahal izatea egoera makinaren elementu bidez, (2) RESCO plataformarekin sortutako software konponenteek exekuzio denboran duten introspekzio eta eraldatze gaitasunak egiaztatzea eta (3) soluzioarengainkarga neurtzea. Honela, sistema ziberfisikoen kontrolen fidagarritasun maila gehituko duten software konponenteak sortzeko gai garela egiaztatuko dugu. Hemen horretarako definitu ditugun Ikerketa Galderak (IG):
‎Metodo hauen adibide dira gramatiketan oinarritutako ereduak. Ereduhauek pieza berriak sortzeko gai dira erregelak erabiliz. Erregela horiek goi mailako sinboloak sinbolo zehatzen (hitzak) sekuentzia moduan hedatzen dituzte.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia