2001
|
|
Azpitituluak jarri lituzkete. Nik ezetza eman niolako
|
sortutako
biolentzia giroa benetan da barkaezina. Hori da Amerikan, telebistak beltz bat elkarrizketatu eta ondoren esatea:
|
2005
|
|
Horretarako laikotasun erradikala behar da, baita fedearenerabilera ere. Eztabaidatzeko eta interpretatzeko askatasuna proposatu zuen erlijio bakoitzaren barruan, Islamen exegesi irakurketa politiko ezberdinak ager daitezen, arrazakeriaz beteriko anti islamismotik itzurtzeko asmoz eta anti islamismo honetatik
|
sorturiko
biolentzia islamiarragalarazi nahian.
|
2014
|
|
Medikuentzat minbiziak irudikatzen duena euskal gizartearentzat biolentziak eta biolentziaren justifikazioak gorpuzten du (oraindik ere). Eta orain, ETAk armak uztea erabaki duen honetan, herritik
|
sortutako
biolentzia isildu egin denean, biluzik agertzen gara denak, eta ezinezkoa zaigu bistan dena ezkutatzea: euskal herritar banakook dugula ETAk eraildako bakoitzaren gaineko erantzukizun apur bat.
|
2018
|
|
Bartzelonan egon ginenean, Las Oscuras topaguneko kideekin bildu ginen, oso deseroso egon ginen… zuzenean interpelatu gintuzten, eta gu oso deseroso… totelka… ez genekien zer esan… deserosotasun oso fisikoa izan zen… zuritasuna gorpuztu genuen, tripetatik, eta ezinegon handi hark gogorarazi zigun zer tamainatakoa den gure gorreria… Herrentasun kolektibo horri beste ertz batetik heldu dio batek: Autodefentsa feminista lantzen dugunean, biolentzia eta zapalkuntza zenbait gorpuzteko ariketa egiten ditugu tailerretan, baina, sekula ez dugu ariketa horietan arrazaren biolentzia gorpuzteko saiorik egin… geure zuri pribilegioak auzitan jartzeko, geuk
|
sorturiko
biolentziak gorpuztu ahal izateko, eta deseraiki ahal izateko… Isiltasun hormatua, eztarriko korapiloak tenk.
|
|
Horretarako XVI XVIII. mende arteko euskal poesiaren alde bi arakatu dira: lehenengo, hizkuntza aipatzen duten poemen izenei arreta jarri eta formazio diskurtsibo inperial hispaniarretik
|
sorturiko
biolentzia sinbolikoarekiko harremana aztertu da; ondoren, poema horiek burdinaren topikoa nola aipatzen duten aztertu da, formazio diskurtsibo inperial hispaniarrak euskaldunei buruz eraikitako irudi estereotipatu hori euskal subjektu literarioak ere bereganatu izanaren zeinu delakoan.
|
2019
|
|
Hala ere, esan daiteke bi autore hauek ez dutela biolentziaren inguruko planteamendu sistematikorik edo osorik aurkezten, eta horregatik ohikoa izaten da teoria marxistaren eta biolentziaren arteko harreman teorikoari buruzko eztabaidak aurkitzea, askotan kontrajarriak izan daitezkeen ondorioak sortzen dituztenak. Izan ere, Marx eta Engels ados daude kapitalismoa
|
sortzeko
biolentzia eragiten zuten aurrebaldintza ekonomiko, politiko eta sozial batzuk beharrezkoak izan zirela seinalatzearekin; Marxek argitasunez adierazten du Kapitala liburuan kapitalismoa sortu zela biolentziaren erabilpenari esker, hala nola, kolonialismoaren bidez (Marx, 1946 [1867]: 67), eta Engelsen ustez, baldintza ekonomikoak eta botere harremanak dira kapitalismoaren garapenerako eta beraz, biolentzia horren faktore nagusiak (Engels, 1986:
|
2021
|
|
Gizarte patriarkal batean bizitzea emakume askorentzat biziraupen kontua da. Emakumeek pairatu behar dituzte matxismoak
|
sortutako
biolentzia mota desberdinak: fisikoa, psikologikoa, sinbolikoa, etab. Indarkeria hau, edozein motatakoa, langile klasearen –kasu honetan, lunpenproletargoaren– parte izateak dakarren indarkeriari gehitu behar zaio.
|
|
Larrungo artikuluan gauza asko purga pertsonalak ziren: euskal konfliktoaren itxuraldaketa, Estatu espainolean marginatua gertatzeko arriskuarekin; autoritarismo eta militarismoaren kritika; pentsaera autonomoa; ekintzen diskriminazio eskasaren ajeak; atentatu indiskriminatuek
|
sortu
biolentzia iraultzaileen aurkako ihardukitze herrikoien hedadura... Baina testuaren tesi nagusia, eta hori, nire ustez, interesatu zitzaion erredakzioari, negoziaketei lotua zen: negozia daiteke eta negoziatu behar da zioen, baina errealismoz.
|
2022
|
|
Lehenengo pausoa bizilagun oro aurrez aurre begiratzeko, sentitzeko, ukitzeko... gai izatea da, gure egunerokoan elkarrengana hurbiltzeko eta ezagutzeko apustua egitea. Horretarako, gure jarrera arrazistak eta aurreiritziak deuseztatzeko apustu kolektibo bat egin behar dugu, finean, enpatia ariketa erradikal eta kolektibo bat egin, geuk
|
sorturiko
biolentzia zuriak desaktibatzen joateko.
|
|
Halaber, bestearen eraikuntza, “egia zientifikoak”, diskurtso nagusien dispositiboak desmuntatzeko teoria eta praktika multzoa da. Jakintzen, lengoaiaren, gogoaren eta gorputzaren kolonizazioa du aztergai kritika dekolonialak, baita horrek
|
sortutako
biolentzia epistemiko filosofikoa ere. Hala, egoteko eta izateko beste era batzuen bila jartzen gaitu, “bestela” jarduteko, desobedientzia epistemikoa antolatzeko; finean, gure pentsatzeko, harremantzeko eta sentitzeko modua dekolonizatzeko.
|
|
ez ditugu biolentzia antiarrazistak modu sistematikoan salatu geure agenda feministatan; ez ditugu ikusgarri egin subjektu arrazializatuak geure pentsamenduetan eta imajinarioetan, ez ditugu ekimen eta epistemologia antiarrazistak sustatu. Ispilu ariketa hori baliagarria egin behar zaigu ez bakarrik geuk
|
sorturiko
biolentzia erpin horiek identifikatzeko, baizik eta erpin horiek sorturiko islen zein printzen bitartez biolentzia egituren erroetarantz egin behar dugu bidea, iceberg osoaren gorputza eta tamaina ikusgarri egitea ezinbestekoa baita. Azken finean, arrazakeria, indarkeria matxistaren antzera, askotariko erpinez eraikitzen da eta askotariko zimenduz trinkotzen da:
|