2003
|
|
Horretan interesgarria da azpimarratzea Euskal Herriko subjektu edo mugimendu sozial berri baten sorreran eraginik handiena izan zuena ez zela izan, hainbatherrialdetan gertatu denaren kontra, Seattle hirian 1999an izandako gertaera multzoa, nahiz eta herri horretan aipatu ziren estreinekoz globalizazioaren aurkakomugimenduak. Hemen eta Munduan taldeko gaurko zenbait kide Seattlen egonbaziren ere, gero euskal mugimendua osatuko zuten
|
pertsonen
ustez gehienetzatSeattlekoa urruti geratu zen eta ez dirudi hemen eragin handirik izan zuenik. Pragangeratutakoak, hainbat pertsona atxilotu izanak, ordea, seguruen globalizazioarenaurkako herri ekimenaren sorrera eragin zuen.
|
2004
|
|
Baina czin dugu csan intemismoa hasierako kartesianismoarekin guztiz bat datorrcnik. emealismo zuzenarekin baizik, ez baitu ukatzen, bestcak beste, pertsona baten ikuspuntutik gertakizun eskuraezinik dagoenik. Azpimamatzen du, aldiz.
|
pertsonari
uste bategiazkoa dela pentsarazteko zioa ikuspuntu horrek ematen diola.
|
2007
|
|
Ezagutza psikologikoaren eremuakhonako hauek hartzen ditu:
|
pertsonak
usteak, emozioaketa antzeko gertakari psikologikoak dituzten izakiakdirela jakitearekin erlazionatutako guztia. Ezagutza morala, berriz, arau moralekin erlazionatutako ezagutza da.Pertsonen eskubideetan eta ongizatean oinarrituta daudearau horiek, eta pertsonen artean erlazionatzeko moduaezartzen dute.
|
|
Zehatzago esanda, Cooley ren ustez, norberaren ezagutza honelaosatzen da: batetik, pertsonarentzat garrantzitsuak diren
|
pertsonen
ustez berarenitxura eta ekintzak nolakoak diren imajinatuz; bestetik, pertsona horiek berarenitxura eta ekintzak nola ebaluatzen dituzten asmatuz, eta azkenik, besteenebaluazio horren aurrean emoziozko erantzuna emanez.
|
|
Besteen pentsamenduaz pentsatzeko gaitasuna, berriz, honi dagokio: besteekbeste
|
pertsonen
usteei buruz dituzten usteak ulertzeari. Gaitasun horri pentsamendu errekurtsiboa esaten zaio, eta zenbait autorek uste dute ezinbesteko gaitasunadela gogamenaren ulermena heldua izan dadin (Carpendale eta Lewis, 2006). Pentsamendu errekurtsiboa zer den argitzeko, gaitasun horren garapena gertatu oteden aztertzeko erabili ohi den bigarren mailako uste erratua izeneko probarenbertsio bat aipatuko dugu.
|
2011
|
|
Jazarpenezko psikosi paranoidean
|
pertsonak
uste izaten du konspirazio baten biktima dela, engainatua dela, norbaitek zelatatzen duela, jarraitu egiten diotela, pozoitua edo drogatua dela, maltzurkeriaz kalumniatua dela, norbait bere atzetik duela edota epe luzera dituen helburuak lortzeko oztopoak jartzen ari zaiola norbait. Eguneroko gertakari txikiak puztu ditzake eta eldarnioaren funtsa osatzera hel daitezke.
|
|
usaimenezkoak, zeintzuetan banakoek uste izaten duten jasanezina den kiratsatzitsuak eraginez. Oro har, eldarnio somatikoa nozitzen duten pertsonak gorputzeko arazo bat dutela konbentzituta egoten dira, eta ez dute uste buru osasuneko espezia botatzen dutela larruazaletik, ahotik, uzkitik edo baginatik; izurritezkoak, non
|
pertsonek
uste izaten duten larruazalean edo larruazal barruan intsektuen izurritea dutela, edota barne bizkarroi bat dutela; eta, azkenik, dismorfikoak, zeintzuetan pertsonek beren gorputz atalen batek malformazioak dituela edo gorputz atalak itsusiak direla (nahiz eta halakorik ez den ikusten), edota zenbait gorputz atalek ez dutela behar bezala funtzionatzen (adibidez, heste lodia) uste duten.... Eldarnio somatikoen kasuan, banakoen erreakzioak beren eldarnioaren araberakoak izaten dira.
|
|
Pentsatzeko modu horiek guztiek nahaste obsesibo konpultsiboari atea irekitzen diote. Lehenik eta behin, obsesioak dituzten
|
pertsonek
uste dute beren esku dagoela besteen eta beren zorigaiztoa prebenitzea. Hori dela-eta, «ezer txarra pentsatzen badut pentsatutakoa gerta daiteke, gertaera txar hori prebenitzeko zerbait egin behar dut» gisako pentsamenduak izaten dituzte.
|
2014
|
|
bere burua arrotz eta aldatua sentitzen du pertsonak; bere buruaren kontzientzian eta hautematean aldaketak gertatu dira:
|
pertsonak
uste du ez duela existentzia errealik, denboratik eta espaziotik kanpo dagoela, airean eta gorputzik gabe dagoela, gorputza beregandik bereizia dagoela. Hautematearen nahastearengatik edo afektuen nahasteagatik gerta liteke.
|