2002
|
|
Horacio Otegui Quirón Klinikako Oftalmologia Zerbitzuko doktoreak onartu du ikastetxeen funtzionamendu dinamikan gertatzen den zerbait dela, eta gaixoak bere gaixotasuna tratatzera joaten denean gertatzen direla. Kutsatuz gero, medikuak gomendatzen du kaltetutako
|
pertsonaren
objektuak bereiztea, gauzak alkoholarekin garbitzea eta eskuak sarritan garbitzea. «Birusa oso erraz inaktibatu da, alkoholarekin bakarrik, baina arazoa da azkar diseminatzen dela», azaldu du.
|
2007
|
|
Beraz, pertsonaren eta haren testuinguruaren arteko eragintruketik sortzen da ezagutza.
|
Pertsonak
objektuen gain egindako ekintzetan etaobjektuen erantzunetan oinarritzen da eragin truke hori (Piaget, 1970). Ekintzaksinpleak (zentzumenei eta mugimenduari dagozkienak) nahiz konplexuak (objektuen eraldaketa aintzat hartzen duten buru eragiketak) izan daitezke.
|
|
Kapituluan aztertu da beste pertsonen ezagutzaren garapena. Garapen horren lehenurratsa
|
pertsonak
objektuetatik bereizteko gaitasuna da, eta, ikusi denez, gaitasunhori jaio osteko lehen asteetan garatzen da. Pertsonak objektuetatik bereiztekogaitasuna garatu ostean, haurrek asko ikasten dute beste pertsonen inguruan.
|
|
Garapen horren lehenurratsa pertsonak objektuetatik bereizteko gaitasuna da, eta, ikusi denez, gaitasunhori jaio osteko lehen asteetan garatzen da.
|
Pertsonak
objektuetatik bereiztekogaitasuna garatu ostean, haurrek asko ikasten dute beste pertsonen inguruan. Bestepertsonen ezagutza bi gairi dagokie:
|
|
haurrek ezberdin erantzuten dutela pertsonen eta objektuen aurrean jaioosteko lehen asteetatik aurrera. Hala, badirudi nolabait bereizten dituztela bientitate horiek, nahiz eta oraindik ez jakin
|
pertsonek
objektuetatik bereiztendituzten ezaugarriak dituztenik (Durkin, 1995)
|
2008
|
|
Heldutasun biologikoaren eta umearen esperientziaren arteko elkarrekintzarena, hain zuzen ere. Piagetek, batez ere,
|
pertsonak
objektuarekin duen elkarrekintza hartzen du ardatz eta, haren ustez, heziketa garapenari
|
2010
|
|
Piaget eta beste ikertzaile batzuek erakutsi dutenez,
|
pertsonek
objektu zilindriko bat ikusten dutenean, beirazko edalontzi bat, adibidez, dimentsio bertikalari (altuerari) erreparatzeko joera izaten dute, eta bazter uzten dute horizontala (zabalera), eta are gehiago: % 20 garrantzi gehiago ematen diote altuerari.
|
|
|
Pertsonari
objektuz betetako kutxa bat edo objektu soil bat emango zaio, etaerlazioak egitea sustatuko da. Adibidez:
|
2012
|
|
Hori, objektiboki hitz eginda, horrela DA. Idurre Alonso aurreko artikulu batean objektibo eta subjektibo izateaz mintzatu zelarik
|
pertsonak
objektuak ez garela esan zuen. Edozeinek daki ez garela objektuak, eta objektibo izaten saiatzeak ez du esan nahi inor objektu bihurtuko denik horregatik.
|
|
Sukaldeko oinetakoek bi eginkizun dituzte:
|
pertsonak
objektu astunen erorketetatik babestea, baita irristaketa posibleetatik ere. Sukaldeko profesional batek zutik dirauen denboran oinetako erosoak erabili ditu.
|
2013
|
|
Teoria horren arabera, gizabanakoak eraikitzen du ezagutza, ingurunearekin dituen elkarrekintzetatik abiatuz.
|
Pertsonak
objektuen gain egindako ekintzetan eta objektuen erantzunetan oinarritzen dira elkarrekintza horiek (Piaget, 1970 in Reizabal eta beste, 2007). Ekintzak sinpleak (zentzumenei eta mugimenduei dagozkienak) nahiz konplexuak (objektuen eraldaketa aintzat hartzen duten buru eragiketak) izan daitezke.
|
2014
|
|
Orgasmoaren berrorientazio teknika ere erabili izan da terapian. Hasieran objektu parafilikoarekin kitzikatzen den
|
pertsonak
objektu normalekin kitzikatzen ikasten du, objektu parafilikoak sortutako kitzikapen egoera baliatuz. Ohiko fantasiekin hasten da masturbatzen, eta isurketara heltzeko unean fantasia horiek ordezkatu egiten ditu desiragarriagoak diren beste batzuez.
|
2018
|
|
Desgaitasun fisiko batengatik edo adimen desgaitasun batengatik hitz egiteko arazoak dauzkaten
|
pertsonak
objektu lagungarriez balia daitezke komunikazio arazoak konpentsatzeko.
|
2021
|
|
aginterazko adizkiek intonazio bizia dute eta esaldiaren hastapenean kokatuak dira. Halaber, 1
|
pertsonako
objektua duten adizki trantsitiboek oraineko adizkien eitea dute: Nahi dut entzun nazazun/ entzun nazakezu/ entzun nazazu!; Nahi dugu lagundu gaitzazun/ lagundu gaitzakezu/ lagundu gaitzazu!...
|
|
Bide batez, objektua 1 pertsonakoa delarik, adizki analitikoa baizik ez daiteke erabil (ikus § 26.2.3c). Haatik, 3
|
pertsonako
objektua duten adizkiak berezi bereziak dira. Kasu horretan, adizkiak ez du oraineko formek duten d (a) aurrizkirik; eaurrizkia duen aditz erroaren gainean eratua da (hemendik aitzina [e ERROA]), pertsona atzizkiak hari datxizkola:
|
|
Halakoak iduri dute, baita ere, Euskal Aditz Batua (Euskaltzaindia 1979) liburuan agerian eman bezala, erosi, ihardetsi, igorri, irakatsi, utzi aditzak. Gorago esan dugu 3
|
pertsonako
objektua duten adizki trantsitiboak [e ERROA] oinarriaren gainean eratzen direla, hari pertsona atzizkiak datxizkola: ema da zu, egi zu, erra k, erra ko zu.
|
|
Gainerakoen erroa ikusten dugu eta erro horrek hartzen ditu atzizki funtzionalak: erosi nituen adizkian, adibidez, neta itdira lehen pertsonako sintagma ergatiboari eta hirugarren
|
pertsonako
objektu pluralari dagozkion markak, en aldi iraganeko adizkiaren marka. Ikusi ninduen adizkian, lehen pertsonako sintagma absolutiboari dagokio n, eta iragan aldiari ineta en atzizkiak.
|
2022
|
|
Emargitik lortu gura duguna da etika presente dagoen sexu ereduak eraiki eta transmititzea. Pertsonak diren moduan onartzeko beharra azpimarratzen dugu, eta saiatzen gara
|
pertsonak
objektuak bezala erotizatzen dituen begirada hori aldatzen. Guk gorputzaren eta irudiaren dinamika kontsumista horregaz apurtu gura dugu, eta transmititu gura duguna da pertsonak baloratu daitezela ez duten fisikoagatik, barruan dutenagatik baizik; hau da, sexualitatea ez dadila zakil batera eta zulo batzuetara mugatu:
|
2023
|
|
...ertan ahokatu eta tipi tapa tipi tapa, banan banan, eskailerak igo tipi tapa tipi tapa, banan banan, eskailerak jaitsi mundumin herri hartan ikasi nuen karramarroak eskuz harrapatzen etxe atzeko errekastoan eta udatiarren seme alabek lurrera botatako oliba hezur erdi janak eta txikle murtxikatuak ahoratzen herriko denda aurrean herri hartan hasi nintzen elurra gurtzen inguratzen gaituzten paisaiek
|
pertsonek
objektuek egiten gaituzte elkarrekintzarik estuenean eguzkiak urratuko duen azal zuridun neskatoa eskailera batzuk eta nire ipurdia apenas hartzen duen pixontzia esnea zekarren artzainaren emazteak ez omen zuen kulerorik janzten hala zioen gure amak behintzat goiz batean haren sabeleko odolak lurraren kontra malkortu eta gure sukaldeko zorua izartu du bat bi hiru lau hamaika sabel tanta nire pixo...
|