2006
|
|
Aresti haizefreskoa da horri dagokionez, ideologiaz, estetikaz... Ezberdinak dira Arestirenherria eta
|
pertsona
kontzeptuak, adibidez.
|
2007
|
|
II. mailari ikuspegi hartze autogogoetazkoa eta elkarrekikoa deritzo, eta 8urtetik 10 urtera bitartean garatzen da.
|
Pertsona
kontzeptuari dagokionez, aurrerapen nabariak gertatzen dira. Batetik, haurrak buruz bere burutik at jartzekogaitasuna garatu, eta kanpoko behatzaile baten ikuspuntua hartzen du.
|
|
Are, kortesia japoniarrak ez du lehen lehenik kortesiarekin batere zerikusten, izan liteke oso adeigabea ere (eta hizkuntzak, kortesia formak bezalaxe, deskortesia formak dauzka). Japonieran kortesiazko moldeek egundoko garrantzia dute, baina ez japoniarrak jende bereziki adeitsua direlako, ezpada bai,
|
pertsonarentzat
kontzepturik ez duelako hizkuntza japoniarrak gramatikan. Kortesia formekin japoniarrak giza elkarrekikotasuna jarraikitasun bat bezala bururatzen du, hori datza urruntasun azkengabeki mehe mehe mailakatuetan; aldiz, indogermaniarrak gizadi eta gizakiaren inguru guztia hiru partetan partitzen du:
|
2011
|
|
Barkazioa ez dago dudarik osasungarria izan litekeela antropologiko nahiz sozial psikologikoki, eta beraz politikoki (V. Frankl): betiere aurretik antropologia bat eta
|
pertsonaren
kontzeptu bat eta gizarte harremanetako eredu bat franko judu kristautuak suposatuz gero; h. d., balio sistema oso bat diskutigarria, mendebalean arrunt onartua hala ere. Gaiarekin asko enplegatu den bat Reyes Mate ikaskide adiskidea da, juduen patuaren eta Holokaustoaren ikertzailea; berak aipatu ohi du, barkazioa bertute politiko gisa?, edo, bertute zibiko?
|
|
1) Niaren identitatea: norbere buruaren kontzeptu integratua eta beste
|
pertsonen
kontzeptu integratua biltzen ditu. Nahaste psikotikoa dutenengan ez dago horrelakorik.
|
2012
|
|
Barkazioa ez dago dudarik osasungarria izan litekeela antropologiko nahiz sozial psikologikoki, eta beraz politikoki (V. Frankl): betiere aurretik antropologia bat eta
|
pertsonaren
kontzeptu bat eta gizarte harremanetako eredu bat franko judu kristautuak suposatuz gero; h. d., balio sistema oso bat diskutigarria, mendebalean arrunt onartua hala ere. Gaiarekin asko enplegatu den bat Reyes Mate ikaskide adiskidea da, juduen patuaren eta Holokaustoaren ikertzailea; berak aipatu ohi du, barkazioa bertute politiko gisa?, edo, bertute zibiko?
|
2016
|
|
Zeheki zehatuta, gizaki kooperatiboaren pentsamenduan barnebildurik
|
pertsonaren
kontzeptu bat dago, komunitatearen kontzeptu bat, eta historiaren kontzeptu bat.
|
2017
|
|
XVI. mendean, Erreforma Protestanteak nahiz merkataritza burgesiaren agerpenak eragin handiena izandako Mendebaldeko Europako eskualdeetan,
|
pertsonaren
kontzeptu berri bat azaleratu zen pixkana arlo guztietan, antzerkia, pulpitua, irudimen politiko eta filosofikoa?. Kontzeptu haren haragiztatze ideala Shakespeareren The Tempest (1612) [Ekaitza] laneko Prospero da:
|
|
Descartesen garaipenaren arrazoiak argiago ikusiko ditugu, baldin eta hark pertsonari buruz egin zuen azalpena Ingalaterrako Thomas Hobbes lehiakideak egindakoarekin alderatzen badugu. Hobbesen monismo biologikoak errefusatu egin zuen adimen immaterialaren edo arimaren postulatua; hain zuzen, hori zen
|
pertsonaren
kontzeptu kartesiarraren oinarria. Hala, baztertu egin zuen orobat giza borondateak gorputzaren eta senaren determinismotik askatzeko ahalmena zuela zioen uste kartesiarra22 Hobbesen iritziz, giza portaera lege natural doiak jarraitzen dituzten ekintza erreflexuen konglomeratua da, eta norbanakoa behartu egiten du etengabe boterea eskuratzen eta besteak menderatzen ahalegintzera (Leviatan:
|
2018
|
|
Hirugarren argudioa izaten da" gauden euskaldun", ez ditzagun hitz arrotzak erabil: ' giza' gizon izanik ere, euskara jatorra da, eta ez dugu besterik
|
pertsona
kontzeptua adierazteko. Itxura, erdararen usadioak kopiatzea eta homo homme hombre sistema onartzea ez da bekatu; baina eragotzia da erdal jatorrizko hitzik hartzea,' jende' edo' pertsona' bezalakoak.
|
|
Proposamen horiek ez dituzte inolaz ere agortzen generoa interpretatzeko aukerak. Generoaren azterketa feministaren zirkulartasuna are nabarmenagoa da kontuan hartzen bada batzuek uste dutela generoa pertsonen bigarren mailako ezaugarri bat dela, eta, beste batzuek, aldiz, uste dutela
|
pertsonaren
kontzeptua bera, hizkuntzaren barruan «subjektuaren» lekuan kokatua, eraikuntza eta pribilegio maskulinista bat dela, erabat ukatzen duena genero femenino baten posibilitate estruktural eta semantikoa. Desadostasun itzelak daude, beraz, generoaren esanahiaren inguruan, eta, areago:
|
2019
|
|
tipo zabal honek irizpidezkotasun handia ematen die agintariei, baita nahierakotasunaz jarduteko aukera ere. Gogoratu behar dugu doktrinak gogor egin duela termino subjektibo hauen aurka50 Ez hori bakarrik,
|
pertsonaren araberako
kontzeptua dugu hori, guztiz subjektiboa, pertsona batentzat «kaiku» deitzea sar daiteke tipo horren barruan, edo baita begirada txar batekin begiratzea edo aurpegi txarra jartzea ere; adibidez, 2018an pertsona bati zehapena jarri zion poliziak pipak «desafio jarrerarekin» jateagatik51.
|
|
Justiziaren etikak
|
pertsona
kontzeptu orohartzaile gisa ulertzen du, bestea orokortua esaten dio. Hau da, denok gara pertsona, denok gara berdin.
|
|
Zaintzaren etikan, aldiz,
|
pertsona
kontzeptua konkretutasunari eta norbanakotasunari lotzen zaio, bestea konkretua. Horregatik, pertsonen arteko diferentziak hartzen ditu kontuan.
|
2021
|
|
13.1c
|
Pertsona
kontzeptuak, gramatikan, bi interpretazio nagusi ditu: batetik, diskurtso mailako hizketariak deitzeko erabiltzen dugu, lehentxoago esan gisan, eta, bestetik, aditz flexioaren marka morfologiko batzuk ere seinalatzen ditu.
|
|
Maitane Muñoz Gizarte Ongizatea eta Gazteriako zinegotziak nabarmendu du berezko zahartze prozesuak" kalteberatasun egoera" sortzen duela, eta narriadura prozesuak eta mendekotasun prozesuak garatzeko arrisku egoera. " Hurkoa Fundazioarekin elkarlanean Udaletik egindako azterlanari esker, sozialki hauskorra den
|
pertsonaren
kontzeptua mugatu ahal izan dugu, baita beharrak, zailtasunak eta gabezia ezagutu ere, eta horren araberako baliabideak ezarri, inork kalteberatasun egoerarik jasan ez dezan. Muinean, inor atzean gera ez dadin eta arrasatear guztiok batera egin dezagun aurrera".
|