Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9

2007
‎Ikerketa horien helburua gizarte munduaren ulermenaren eta adinaren artekoerlazioa aztertzea zen arren, errealitate fisikoaren ulermenaren garapena aztertzekometodologia bera erabiltzen zen horietan. Horretan, pertsonak errealitate sozialarekin erlazionaturiko zenbait arazo (Adelson, 1971), elkarrizketa kliniko (Furth, 1980) edo dilema (Damon, 1977; Selman, 1976) ebatzi behar zituen. Zereginhoriek bakarka egin behar zituen gizabanakoak, gertakari horien esanahia berezinoren laguntzarik gabe aurkituko balu bezala (Echeita, 1988).
‎Ikerketa horiei esker identifikatu dira pertsonak errealitatea sailkatzeko, interpretatzeko eta ordenatzeko erabiltzen dituen kontzeptuak eta egitura antolatzailea. Hala, haurrek hainbat errealitate sozialen inguruan zer dakiten ez ezik, ezagutza hori garapen aro bakoitzean nola antolatzen duten ere badakigu.
2011
‎Bai Batxilergoko ikasleek, bai DBH ikasten ari diren gazteenek ere, guztiek antzematen dute pelikulari darion pisu ideologikoa. Ikusitako sekuentzian pertsonen errealitatea deskribatzen dutela eta ez animaliena, argi dute nerabe guztiek. Horrek testua oso gardena dela adierazten digu, baina baita ere ikus entzule gazteek irakurketarako oinarrizko abilezia dutela.
‎Mentalizatzeko gaitasuna albora uzten duenean, desintegrazio beldurra ager liteke eta eranskorrak diren objektu loturak agertzen dira. Mugako nortasuna duenaren pertsona arteko eskemak zurrunak dira, ezin du irudikatu beste pertsonak errealitatea modu ezberdinean eraikitzen duela.
‎Nortasunaren nahaste bat duen pertsonak errealitatea hautemateko eta gizartearen aurrean jokatzeko modu finko eta zurrunak agertzen ditu. Ez du behar besteko malgutasunik eta trebetasunik izaten gizarteko egoera aldagarri eta ezegonkorretara egokitzeko.
‎Zenbaitetan nahaste obsesibo konpultsiboa duten pertsonek errealitatearen zentzua galdu egiten dute eta obsesioak nabarmen bihurtzen dira, eldarnio itxura hartzen dute. Adibidez, norbaitek beste pertsona baten heriotzaren arduraduna dela uste izatea bestearen heriotza noizbait desio izan duelako.
‎Beste pertsonaren irudia barneratzeak ez ditu zailtasun guztiak gaindiarazten; beraz, mendeko pertsonak errealitateko zailtasunen ukazioaren mekanismoa ere erabiltzen du utopia baten ilusioa mantentzeko. Ukazioaren bidez gainera norberaren bulkada erasokorrak ukatu egiten dira, eta horrela barnean sentitzen duten erasokortasunaren mehatxutik libre sentitzen dira mendekoak.
2014
‎Objektu, pertsona edo gertaera bati buruz pentsatzeko, umeak ez du behar zentzumenaren eta mugimenduaren bidezko kontakturik haiekin. Objektuek eta pertsonek errealitatean dituzten hainbat ezaugarri imajina ditzakete umeek.
‎Nahaste obsesibo konpultsiboa duten pertsonek errealitatearen zentzua galtzen dutenean obsesioak eldarnio bihur daitezke. Kasu horietan nahaste psikotikoa ere diagnostikatu egin behar da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia