Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 62

2001
‎Alor bakoitzeko pieza ugarien artean hautamena egiterakoan, berriz, idaz  kiaren gaurkotasuna izan dugu irizpide, ez guztizkoa baina bai garrantzi  tsua. Edonola ere den, irizpide ezinbestekoa izan da Mitxelena pertsonari eta Mitxelena zientzialariari buruzko halako irudi oso bat lortzea liburua bere osotasunean hausnartzerakoan.
‎7 Eta hemen aipatu behar nuke Zipitria andereñoa. Baina bere pertsonaz eta eginez ongi mintzatzea aspaldi debekatu zidanez gero, isilik gelditu dut, gaizki esaka hasteko arrazoirik ez baitut ikusten (K.M.O.).
‎Irakurle argiak ikusiko ere du eskularru leunez tratatu ditudala maiz aski, suturik ez nengoenean, zenbait pertsona eta zenbait pentsabide. Orain, Â urteak joan eta urteak etorri, besterekin erabili lirateke eskularruok.
‎Adibideak ongi erakusten digunez, guztiz mugatzen du hedabideen eragina gizarteak informazio gaiarekin duen zuzeneko erlazioak. Zuzenean ezagutzen ez ditugun arazoen edo geure pertsona eta talde harremanetan ohiko mintzagai ez diren auzien kasuan, oso handia izan liteke hedabideek gertaeren eta ondoko jarreren ezagutzan eduki lezaketen eragina. Baina norberaren eta gizartearen esperientzia zuzen zuzenekoa den gai baten kasuan (eta esperientzia horren osagarri bereziak ditugu gizarteko erreferentzia politikoak eta sozialak:
‎Hortaz, azterketa eredu bat itxura liteke kazetaritza politikoaren ezaugarri horietatik abiatuta eta aldi bakoitzeko erreferentziak erantsiko litzaizkioke ezaugarri bakoitzari. Hala eta guztiz ere, kronologia eredua hobetsi dugu lan honetan, irakurleen pertsona eta gizarte esperientziekin errazago lotuko zelakoan.
2002
‎kukuka ibiltzea zen, beraz, heriotza deitzen dutena. Inondik irten orduko, zuk badakizu toki horretan  gelditu diren pertsonak eta gauzak bizirik daudela, baina ez dituzu ikusten. Aitona ez ikustea zen aitonaren heriotza, ez besterik.
2003
‎Daukagunetik ez daukagunera da bidea: " minorian den kultura bat aurrera ateratzeko, pertsona eta elkarteen arteko elkarlana eta sinergiak derrigorrezkoak49" dira, ez dezagun ahaztu.
‎Munduan (herrietan, lurraldeetan, nazioetan, estatuetan, batasunetan) gizakiak eta gizarteak daude; beste berba batzuetan esan gura baldin bada: pertsonak eta taldeak. Eta nola pertsonak hala taldeak, nork bere izaera du:
2005
‎Idoiak atera ninduen hartatik, eta haizemaile baten ahurra bezala zabaldu zidan bizitza. Idoia zirimolatsu samarra zen, eta alde asko zituen; pinturaz gain, gogor ikasten zuen hark ere, eta maite zuen erizain lanbidea, biziki maite ere, eta gaixoei eta behartsuei laguntzeko jaidura berezia zuen, pertsonengana eta haien kezketara erraz hurbiltzen baitzen. Bazuen halako misiolari kutsu bat, batzuetan, bere gurasoen idealismoaren eraginari irtenbide mistikoagoak emateko joera edo.
‎25 Adierazpen honetan jasotako eskubide eta betekizunei indarra ematean, arreta berezia eskainiko zaie pertsona eta talde zaurgarriei.
‎Horrelako gizarte bat inoiz gauzatuko bada, politikoek gobernatzeko modu berri partehartzaileagoak bilatu dituzte, eta erakundeek beren egiturak errotik aldatu dituzte, gaur egungo konplexutasunak sortarazten dituen arazoek egitura malguak eskatzen baitituzte, eta ez behar diren neurriak hartu eta gauzatzeko oztopo baino ez diren egitura tzar zurrunak. Zoritxarrez, ordea, halakoxeak dira, tzar bezain zurrun, gaur egungo egiturak, nola mundu mailakoak hala tokian tokikoak ere, eta horrexegatik da hain eskasa pertsonen eta haien ingurunea kudeatzeko gaur egungo era.
‎Tokian Tokiko Agenda delakoa izan liteke, gure ustez, ezinbesteko dugun gizarte antolamendu berri horren lehen hazia, agenda horrek batera begiratzen baitie tokian tokikoari eta globaltasunari, pertsona eta herri bakoitzaren bereizgarriak kontuan hartzen dituelarik. Garapen Iraunkorrerako tresna egokia da Agenda, tokian tokiko arazoei kudeaketa administratibo horizontelen eta herritarren parte hartzearen bidez egiten baitie aurre.
‎Ezinbestekoa da pertsonak eta, horrenbestez, giza eskubideak ingurumenaren babesaren mendean daudelako ideia gure egitea. Aldi berean, ingurumen babes eraginkorra lortzeko, babes horrek giza eskubideetan oinarritu behar du, pertsonak harturik inolaz ere erdigunetzat.
‎Hau guztia erronka bat da, zalantzarik gabeko presioa egiten zaion natur ingurunea babestera begira gobernu, pertsona eta gizarte instituzioek duten egokitze gaitasunarentzat.
‎Gizarte kohesioa eta gizarte kapitala indartzea, herri eta norbanakoen berezko kultur erreferenteak indartzea, horiexek dira gobernu arduratsu batek etorkizunera begira egin ditzakeen inbertsioak, baldin eta gobernu horrentzat pertsonak eta berauen egonkortasuna, zentzu zabalean harturik, egonkortasun emozionala, lan eta ekonomi mailakoa, psikologikoa, etab., benetan garrantzitsuak badira behintzat.
2008
‎Artean ez zen jende askorik, eta segituan ikusi nuen Sarah, terrazarako irteeran, irribarretsu, anfitrioi lanetan, talde osoak inguratzen zuela. Berarekin ziren nirekin lan egiten zuten sei pertsona eta ezagutzen ez nituen beste bosten bat mutil.
2009
‎Ikuspegi teorikotik erreparatzen badiogu auzi honi, jarrera toleranteak guztiz positiboak eta beharrezkoak dira gizarte bizikidetzarako. Izan ere, tolerantzia baldin bada norberak bere baitan ez duen zerbait ontzat ematea eta gizakiok ezberdin egiten gaituen zerbait hori bere baitan duten pertsonak eta gizataldeak errespetatu eta ez baztertzea, bistan da positiboa eta beharrezkoa dela tolerantzia gizarte bizikidetzarako.
‎Hizkuntzen arteko oreka aldarrikatzeak hizkuntzen arteko batuketa hobestera garamatza nahitaez, eta hizkuntzen arteko kenketa eta liskarrak erabat arbuiatzera. Mundu globalizatuan komunikazio globalaren premia du gizakiak, bistan da hori; baina pertsona eta herrien arteko komunikazio global hori guztiz bateragarria da pertsona eta herri horien hizkuntza aniztasuna gorde eta garatzearekin. Oreka hori aurkitzea da gakoa, eta horretan datza etorkizuneko giltzarria.
‎Hizkuntzen arteko oreka aldarrikatzeak hizkuntzen arteko batuketa hobestera garamatza nahitaez, eta hizkuntzen arteko kenketa eta liskarrak erabat arbuiatzera. Mundu globalizatuan komunikazio globalaren premia du gizakiak, bistan da hori; baina pertsona eta herrien arteko komunikazio global hori guztiz bateragarria da pertsona eta herri horien hizkuntza aniztasuna gorde eta garatzearekin. Oreka hori aurkitzea da gakoa, eta horretan datza etorkizuneko giltzarria.
‎Hizkuntzak, beraz, nahitaez, gizatalde bat du atzean. Horrek esan nahi du hizkuntza aniztasunaren kudeaketak pertsonak eta pertsonen arteko harremanak, pertsonen sentimendu, afektu eta emozioak ukitzen dituela zuzenean. Horregatik hizkuntza politikaz jarduteak esan nahi du hizkuntzaren gainean bainoago gizarte bizikidetzaren antolamenduaz jardutea.
‎Eskatu zaionak bai, badu arrazoirik emateko. Eskatu gabe, saltzaile ateratzen denak, asko dauka galtzeko, bere pertsona eta bere historia ere kontuan hartzera baitarama aholku eroslea.
‎Gustatu zait haren lagun Julio Jiménez Avilakoak esan duena: pertsona eta lagun miresgarria izan zutela Jacques, beti ekipoko lagunen alderakoa...
‎Alde baikorrenei bisita egiteko garaiak dira hauek, hautes zorabioak zurrunbila ez zaitzan, bizitzako gauzarik onenak eskuratzen lagun dakizukeen zientzia baita psikologia positiboa. Pertsonen eta egoeraren gaitzei begira, taratuluz gaitza azpimarratzen jardun beharrean, alde osasungarriei tamaina hartzeko, emozio positiboak ikertzeko garaiak hauek. Elkarrentzat begiko izatea, benetan eta positiboki, norbere baitatik bestearen baitarako zubia prestatzetik abiatzen da.
2010
‎Diru ezarle guztien zergen alorrean ere hitzartu gabe genuen bertakoak ez ziren pertsona fisiko eta juridikoen zerga ordaintzea. Eta eskumenak behar genituen pertsona eta enpresei geure zerga propioak ezarri ahal izateko, beti ere gutxieneko harmonizazioa zainduz.
‎Argi dago hedabideek edozer onartzen dutela. Pertsona eta hedabide berak ziren elkarrizketa saioak deabrutzat hartu eta gu gurutziltzatzen gintuztenak, eta, bestalde, Aznar eta RodrÃguez Zapatero txalotzen zituztenak, hain zuzen ere negoziatzen ari zirelako. Hedabideek horrela jokatuz gero pobreagoak eta txikiagoak bilakatzen dira bakerako aukerak.
‎Sinplifikatzaileek ez zuten ulertu nahi izan Euskadik bizi izan zuen unea, eta uko egin zioten egunkarien lehen orritik kriminalitatea erauzi zuen diskurtso politikoa interpretatzeari. Ibarretxek bere egitasmoa eskuan, eztabaida politikoa planteatu zuen metodotzat, debatea jo zuen gizartearen lorpentzat eta Euskal Herriaren irudia garbitu zuen pistolazalekeria sistematikoa baztertuta, izan ere, zenbat min ekarri dien izurri horrek pertsonei eta ondasunei, nola saiatu zen gizarte oso bat orbaintzen. Zorionez lortu ez bazuen ere.
‎Mendekotasunak eta otzantasunak pobretze ekonomikoa eta besteen kulturen mende jartzea dakarte. Askatasuna eta geure erabakiak hartzeko gaitasuna funtsezkoak dira pertsonen eta herrien ongizatea bermatzeko.
‎Baina hor geratuko bagina," hemen ez da ezer aldatu" esan eta aurrerago jo gabe, errealitatearen gaineko hausnarketa partzial eta sinplifikatzailea egiten ariko ginateke, jarrera hori hartuta ez baikenituzke gutxienez bi kontu politikoki nahiz sozialki oso garrantzitsuak aintzat hartuko. Alde batetik, handia da euskal gizarteak hartzen duen" lasaitua", eta, batez ere, terrorismoaren eta indarkeriaren mehatxua orpoz orpo sentitzen duten milaka pertsonak eta familiak hartzen dutena. Eta bestetik, aldebakarreko adierazpen baten aurrean gaude.
2011
‎Epela naizela esaten badidate ere, Apokalipsiak dioena etortzen bazait ere burura, epelek botagura emateraino nazkatzen naute?, nahiago dut epela izan eta lasai bizi. Apurka apurka sen berezia garatzen dut tentu ibiltzeko arazoak ekarriko dizkidaten pertsona eta zirkuluekin.
‎Hirugarren izurria eltxoek, euliek, mando euliek eta liztorrek ekarri zuten. Nonahi zebiltzan, milaka, pertsonei eta animaliei zizta eta zizta. Euren ziztaden pozoiaz hil egiten zen berehala ziztada jasotako bizidun oro, eta horrela jende ugari hil zen eta ez zen abere bat ere bizirik geratu.
‎Luzea zen negua, ia urtearen erdia, eta hile batzuk, gainera, gorriak eta gogorrak izaten ziren. Janariz beterik eduki behar zen etxaldea orduko, bai pertsonen eta bai abereen beharrizanak egoki asetzeko. Etxaldeak ere handiak ziren janari haiek guztiak gordetzeko, eta sendoak ere bai, hotzari eta hezetasunari aurre egiteko.
‎Espainolek, berriz, maiz esaten diote. Indietara joan arte, sekula ikusi gabe nengoen landare hori, baina Indietan bera da oinarrizko jatekoa, bai pertsonentzat eta baita abereentzat ere. Esan beharra daukat artoa dela oiloen elikagai nagusia eta erruten dituzten arrautzak gozoak baino gozoagoak izaten dira.
‎Kortso baimena zuen itsasontziko nagusiarentzat, armadorearentzat, kortsorako prestaturiko itsasontzia inbertsio bat omen zen. Gaur egun negozio bat aurrera joan dadin arriskatzen den pertsonarekin eta sistema kapitalista berarekin konpara daitekeela dio. Nagusiak itsasontzia kortsorako prestaturik, dirua inbertiturik itsasoratuko da.
‎Aginteak. Jauntxoak izan, erregeak izan edo gobernua izan? neurriren bat behar du pertsonak eta/ edo gauza materialak kontrolatzeko eta honekin batera, ahal den neurrian etekin ekonomikoa bereganatzeko. Kontrolatzeak zergak ordaintzea dakar, horrela aspalditik daukagun sistema ekonomikoak aurrera jarrai dezan.
‎Afaldu bitartean denetik aritu ginen hizketan pixka bat. Erne ibili beharra zegoen, alemanek zeukaten guztia, bizi ziren pertsonak eta abar apuntatu baitzuten. Ohera joan ginen eta hurrengo egunean mendira, ikatza egiteko egurra txikitzera, beren lurretan baso handia zuten eta.
‎Nik nahiko nuke hilezkortasuna izatea, batez ere maite izan ditudan pertsonak eta heriotzak urratuko dizkigunak kontuan hartuz, pertsona horiekin harremanak nonbait berriro birlotzeko. nuke.
‎Lekuonatarren etxean kontatzen ziren historien arabera, berdin izan zitezkeen mitikoak erromatarren garaietako Arditurriko meategiak, Berdabiyoren bertsuetan aipatzen zen Trabuko doilorra, Oihanleku inguruetako paisaiak eta jendeak, edo Andonik eta Juan Marik Paristik edo Erromatik euskarara itzulita ekarritako abestien gorabeherak. Kontakizunaren indarrez handitzen eta arretagarri bihurtzen ziren berez txikiak izan zitezkeen izaki, pertsona eta gune erreferentzial guztiak. Nik ez dakit izena duen orok baduen izanik, baina kontagarri den orok baduela entitatea, hain zuzen kontatua izanak ematen diona, hori ziur.
‎Lekuona izan da niretzat sustraietara hurbiltzen lagundu didan pertsona eta poeta. Nire leku on eta propioa non zegoen irakatsi didana.
‎Proiektu modernizatzaileak, ostera, bazeukan logika ezkutua: hazi ahala, handitzen joango ziren ezberdintasunak, pobrezia, pertsonen eta komunitateen deserrotzea, kanpoarekiko dependentzia. Ez zen egia pastela handitzeak gero eta gehiagoren hobetzea zekarrenik.
‎Besteak beste, nonahi altxatu dira merkataritza zentroak. Europa osoan, EAEn erabiltzen da porlan gehien pertsona eta urte bakoitzeko. Euskal Herri osoan, 250.000 dira hutsik dauden etxeak.
2012
‎Itxura handientsua eta aldi berean penagarria dauka; behinolako ohorezko patio zabala oilategi eta untxitegi bihurturik dago;, lehen gaztainondo itzaltsuak zeuden lekua, zuhaitzak bota zituzten eta orain lixiba zabaltzeko erabiltzen da, eta sarrera nagusiko ateburuan armarri bat igartzen da, Iraultza garaian dena puskatua. Han bizi den familiaren deitura Dupont da, baina" Maluretekoak" deitzen diete, bertako ohiturari jarraiki, hemen pertsonak eta beren lursailak hain lotuak daude ze ezinezko da batzuek besteetatik bereiztea. Jende zakarra eta fidagaitza da, basatia ia.
‎Beraz, ohiko foruzaletasuna, foruzaletasun zuzena arlo ekonomiko administratibora mugatzen zen eta udalen kudeaketara Aldundiaren babespean, eta horrela bermatzen zen zor publikoaren kudeaketa. Euskal herrialdeetan, zor publikoan zeuden kapitalen interesen bidez, hainbat pertsona eta erakunde ekintzabide sozial eta hezkuntzaren arlokoak betetzen zituzten. Aldundiak beraz, kudeaketa sozial eta ekonomikoaren erakunde bezala ageri ziren, baina, jakina, aldi berean politikagintzaren esparru ere bihurtzen ziren.
2019
‎Bakarrik gosaldu zuen, etsipen gazi gozo batean kulunkan. Azken egunetan atzera joan zitzaion gogoa, ibai bat harriz harri saltoka gurutzatzean bezala, pertsona eta gertaeretan jauzika, harik eta azken saltoan Idoia foruzaina agertu zitzaion arte.
‎Errealitatea, deszifratu beharreko seinale konstelazioa omen da, baina pertsona eta herri bakoitzak bere kode propioak izaki, sarritan interpretazio kontrajarriak sortzen dira, Dario eta Gobriasenak bezalakoak, edo gaizki ulertuak pizten. Hori ezin argiago utzi zuen Roland Barthes semiologo baionesak.
‎Guy de Maupassant da France profondeko izaera sakona modu fidelenean jaso eta deskribatu zuen idazlea. Gustave Flauberten miresle eta laguna, le mot juste bilatzea zen Maupassantentzat ere idaztea, eta modurik naturalenean –hau da, zehatzenean, bisturi batekin bezala– marraztu zuen Frantziako errealitate kultural iraunkorra, bertako pertsona eta paisaia partikularren bidez aztertu zituen mendekua edo inbidia edo gorrotoa bezalako irrika unibertsalen mekanismoak, guztiak ere bertako pertsonaien psicologie pronfondeko sakoneran obserbatu eta deskribatuak. Hori lortzeko, naturalismoak le mote juste du giltzarri, eta zapatak oinaren neurrikoa behar baitu, Maupassantek zehaztasuna bilatzen du ipuin bakoitzeko hitz eta paragrafo guztietan.
‎Agian bai, agian praktikoagoa da. Erabilerak ohituraren zama ezarri dio pertsona eta gizona identifikatzeari, sinonimotzat jotzen ditugu biak eta egongo da bat baino gehiago erabilera gramatikalki zuzenaz mintzatuko dena. Baina ez da zehatza:
‎Euskarazko testura itzuliz: orain arte esan dudanetik, pentsa liteke narratzaileak egiten duen estandarrak eta pertsonaienak bi mundu irudikatzen dituztela, bi konpartimentu hermetiko, baina jarri dudan adibidearen hasieran, narratzaileak dio hirugarren pertsonan eta hizkera estandarrean protagonistak zamarra jantzi duela, baina lipar batean bigarren pertsonan eta noka egiten dio bere baitako ahots bati(" saihets hezurrak hautsi nizkionan" eta abar), Franz bera delarik narratzaile eta pertsonaia, narratzaile izatetik kolpean pasatzen da hirugarren pertsonak ematen duen tonu neutrotik lehen pertsonara eta bigarrenera, atzera berriro lehenera edo ... Halatan non narratzaile orojakile estandarizatuak nahiko sarri neutro izaera baztertzen duen eta noiznahi narratzaile oro kuxkuxero bihurtzen den, eta kontu eskalea, eta liskartia eta maiseatzailea.
‎Euskarazko testura itzuliz: orain arte esan dudanetik, pentsa liteke narratzaileak egiten duen estandarrak eta pertsonaienak bi mundu irudikatzen dituztela, bi konpartimentu hermetiko, baina jarri dudan adibidearen hasieran, narratzaileak dio hirugarren pertsonan eta hizkera estandarrean protagonistak zamarra jantzi duela, baina lipar batean bigarren pertsonan eta noka egiten dio bere baitako ahots bati(" saihets hezurrak hautsi nizkionan" eta abar), Franz bera delarik narratzaile eta pertsonaia, narratzaile izatetik kolpean pasatzen da hirugarren pertsonak ematen duen tonu neutrotik lehen pertsonara eta bigarrenera, atzera berriro lehenera edo hirugarrenera, lagun artean hizketan ari garenean bezala gutxi asko... Halatan non narratzaile orojakile estandarizatuak nahiko sarri neutro izaera baztertzen duen eta noiznahi narratzaile oro kuxkuxero bihurtzen den, eta kontu eskalea, eta liskartia eta maiseatzailea.
‎Euskarazko testura itzuliz: ...bidearen hasieran, narratzaileak dio hirugarren pertsonan eta hizkera estandarrean protagonistak zamarra jantzi duela, baina lipar batean bigarren pertsonan eta noka egiten dio bere baitako ahots bati(" saihets hezurrak hautsi nizkionan" eta abar), Franz bera delarik narratzaile eta pertsonaia, narratzaile izatetik kolpean pasatzen da hirugarren pertsonak ematen duen tonu neutrotik lehen pertsonara eta bigarrenera, atzera berriro lehenera edo hirugarrenera, lagun artean hizketan ari garenean bezala gutxi asko... Halatan non narratzaile orojakile estandarizatuak nahiko sarri neutro izaera baztertzen duen eta noiznahi narratzaile oro kuxkuxero bihurtzen den, eta kontu eskalea, eta liskartia eta maiseatzailea.
‎Hau bera, eskala ttikian, sarri ikusi dugu etxean bertan: bainugela hotzean ur beroak sortzen duen ke lurrina; errepidea bero bero badago, euria hasi, eta igo  tzen den lurrintxoa; edo neguan, pertsonen eta animalien arnasa, batez ere, beribilen bat pasatu ostean.
2020
‎Hala zioen 2001ean: " Nik hilezkortasuna ez dut behar Jainkoarengan sinesteko eta Jainkoarekiko harreman horretan jarduteko"; bestelakoa da desira," nik nahiko nuke hilezkortasuna izatea, batez ere maite izan ditudan pertsonak eta heriotzak urratuko dizkigunak kontuan hartuz, pertsona horiekin harremanak nonbait berriro birlotzeko".
2021
‎Eta, hala ere, garrantzi handikoa izan zen. Izan ere, ipuin laburrak idazten nituen garaian beti egoten nintzen adia pertsona eta gauza gris eta hitsetan jarrita, errealitate erdeinatuaren eta loriarik gabekoaren xerka. Xehetasun txikiak aurkitzeko nuen zaletasun horretan, nolabaiteko malezia zegoen nire aldetik, interes bizia eta doilorra gauza txikiekiko, arkakusoak bezain txikiak ziren horiekiko; arkakusoen bilaketa temosoa eta kuxkuxeroa zen nirea.
‎Alde zabaletik, ortziko izar guztiak eta existentzia osoa xurgatzen du. Alde estutik, pertsonak eta interesak botatzen ditu. Alde zabaletik, uholde handi bat sartzen da; alde estutik, maitearekin bakar bakarrik geratzen da bat munduan, interes bakarrarekin, edo batere gabe.
2022
‎Hala, Catherine Descargues izan zen, familiakoa izan gabe, 2004ra arte Suite frantsesaren eskuizkribua, gaur egun imecen kontserbatzen den altxor baliotsu hori kontsultatu zuen lehenbiziko pertsona eta beharbada bakarra. Egia bada Denisek eta Élisabethek eskuizkribu hura Frantziako Jendarmeriak 1942ko uztailaren 13an geldiarazitako obra baten zirriborrotzat hartzen zutela, dena zuzenketa eta ohar pertsonalez betea, 15 era berean egia da ulertzekoa den halako begirune batek eragotzi ziela erlikia hura publikatzen ausartzea –Auschwitzera sekula joatera ere ausartu ez ziren bezalaxe–, nahiz eta gerraosteaz gero gauza jakina izan nobela hau existitzen dela.
‎Aberriaren gorputza gorputz mintzoduna litzateke; Herriaren gorputza, aldiz, gorputz adimentsua. Bi gorputz horien arteko orekan75 pertsona eta jendarte baten biziraupena eta ongizatea leudeke.
‎Beste maisu batek, Jordi Llovetek, badu liburu bat, hain zuzen Els mestres izenekoa, zeinean egiten dien omenaldia pertsona eta intelektual gisa osatzeko erabakigarri izan zaiz  kion bost maisuri: Miquel Batllori, José Manuel Blecua, Martà de Riquer, José MarÃa Valverde eta Antoni Comas.
‎Sobietar Inperioaren desagerpenaren ondoren, estatu subirano berriak sortu ziren, maila txikiagoan. Berriz ere, izaera heterogeneoko estatua inposatu zitzaien eragile politikoei, dibertsitate nazionalarekiko sentsibilitate handiagoko lekua zelakoan eta horrek pertsonen eta aldi berean komunitate politikoen emantzipaziorako aukera eman zezakeelakoan. Estatu horien sorrerak egoera deserosoak ekarri zituen estatu batzuek dibertsitate kultural eta nazionalaren aurrean agertzen zuten axolagabekeriaren ondorioz.
‎Quebeceko Gobernua beti egon da, Claude Ryanek gogorarazi zigun bezala," Kanadaren batasunaren kontzepzio zurrunaren sustatzaileek" proposatutako filosofiaren aurka," tematu egiten baitira, pertsonen eta probintzien berdintasunaren ikuspegi abstraktu eta doktrinazko baten izenean, edozein asimetria mota gure sistema federalean barneratzen uzten" (Ryan, 2000: 260).
‎Gaur egun ere, kafe hutsa eta luzea hartzen dudanean, Chiapasera joaten zait burua. Buruarekin bisitatzen dut bertako bizimodu sinplea, gizartekoia, gauza material askorik gabekoa; pertsonekin eta naturarekin lotura sentitzeak ematen duen pozez gainezka.
2023
‎Hain zuzen, horixe gertatu zitzaidan bospasei urteren buruan. Lan baldintzekin nazka nazka eginda, ez nengoen prest nire hezurrak pertsonen eta materialen hondakindegia zirudien orube nazkagarri hartan uzteko. Hitzez behargin euskaldun, langile eta fidagarriak zituzten gogoko azpijokoz beteriko azpikontrata hartan, baina egintzez nahiago zuten kanpoko eskulan merkea, inongo eskubiderik gabeko langileak errazago esplotatzeko.
‎Aintzat hartu behar dugu, subjektua, neurri handi batean, gertuen dituen pertsonen eta testuinguruaren ondorio dela, lehen atalean ikusi dugun moduan. Beraz, pertsona hori egoera desegonkor batean badago, berarekin lanketa egiteaz gain, bere testuingurua sendatu beharra dago, normalean; bestela, egoera horretara bultzatu duenak bere horretan jarraitzen badu, berriz ere erortzeko aukera handiak izango ditu.
‎Gizakiarengan, nola definitzen edo deskribatzen da konexio galera hori? Gure ingurunearekiko, lagunekiko, familiarekiko, eskolarekiko, ikasgelarekiko eta auzoarekiko pertsona eta izaki esanguratsuekiko kidetasun sentimendua galtzea, errotuta ez egotearen sentipen hori, bizitzeko arrazoiak galtzea: ez gara lagungarriak, ez gara garrantzitsuak, arazo bat gara, zama bat gara, hobeto daude gu gabe.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia