Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 543

2000
‎«Amnistia osoa» ikustea normala zaidan bezala «Maite zaitut» ikustea ez da normala. Nahiago nukeen nik bat edo beste. Nik nahasketak maite ditut, orduan Jaungoikoa banintz eta aukera banu, izango litzateke nahasketa bat, hormak lirateke maitasunerako, borrokarako, eta nahi duzunerako.
‎Bien ustez, udal bozei begira RPRren eta UDFren artean izanen den nazio mailako akordio batean integratu behar dira 30.000 biztanletako hiriak. Ni bat nator, eta akordioa Miarritzen ere lortzea espero dut. Kari horretara ba tzorde bat ari da lanean.
‎" Gure antzera", esan dit Ralphek, eta ez naiz konturatu nire esku bat heltzen ari zela bere bi eskuekin, eta berbetan jarraitu du: " hala uste dut behintzat".
‎Segundo batzuk behar izan nituen erreakzionatzeko, ez bainuen ulertzen zer gertatzen zen (beharbada, eta ez da broma, edan nuen guztiagatik), eta zurrunbilo hartara hurbildu nintzenerako denboratxoa zeraman bertan Duncanek, borrokan zebiltzanak banatzeko ahaleginetan. Borroka bat zen, bai, Duncanen lagunetako baten eta nireetako baten artekoa. Ez dakit zer gertatu zen, ezta jakin nahi ere, baina gehienon mozkorraldia une horretan eten zen.
‎Nire adinekoa edo zelarik, burutsu eta adimendutsu zen Jesus, sinagogako doktoreen doktore eta jakintsuen jakintsu, baina nago ezen berak ere ez ziola osabari hirugarren lezione hartarik fitsik ere endelegatuko, enekin batean egon izan balitz; baina nola, alde batetik, ekialdeko leihotik ilargi zuria deika ari baitzitzaigun, bere sekeretutxoak erakutsi nahian, nik uste, eta nola, bertzetik, teleskopiotik behatzea zen ene orduko gutizia gutiziatsua, baietz ihardetsi nion, guztiz ulertu niola. Eta hark, orduan:
‎Eta, ezinaren ezinean, erori zen belaunen gainean, halako batean, bietarik bat, laxatu zuen eta utzi zuen zigorra alde baterat eta, nola parean egokitu baitzitzaizkidan, begiztatu nuen nik, orduan, bertze penitentaren behako distiratsu hura —irri ezinago zabal batek argitua, dolorearen erdian—, zeinak, ondotik, bertze azote batez zigortu baitzuen bere burua, bertzeari erran nahi balio bezala: " Hik hainbat, nik bat gehiago..."
‎Azken xehetasun hori Itxierako erredaktoreak jakinarazi zidan, nik galdetu gabe; arrunt ohiz kanpoko gauza, Juanillo Moxolo morroi ezkibel eta hitz gutikoa baitzen. Une horietan, huraxe zen, nirekin batean, erredakzioko biztanle bakarra. " Azken ordukoak" izenburuko orrialdearen arduradun, Moxolori min guti ematen zion, itxuraz, ordu tikien joan etorriak.
‎Goizeko eguzkiak zerbitzuguneko aparkalekua argiztatzen zuen, leihate handitik harata. Lehen planoan, lagunaren Volvoa, nirekin batean azken orduetan kilometro franko irentsitako ipurtandi muturrandia.
‎Gainerakoan —eguzkitako luneta handiak, ezker besotik dilindan egiten zion kapazutzarra, sandalia takoidun urrekarak—, hondartzara joaki zela erran zitekeen, ehorzketa batetik etorri baino areago. Eiterik batere ez larunbat arratsaldean nirekin batean komisaldegitik karrikaratu zen itzal unatu, zikin eta semeaz kezkatuarekin. Hari ere on egina zion bi egunetako atsedenak.
‎Felicitas/ Amagoiaren mehatxuen jakitun egin nuen: igarleak demanda aurkeztuz gero, berak ere agertu zuen nirekin batean epailearengana, egunkariko buru izan eta ustezko delituaren egunean. Aukera hori baztertuta —nekagarriegia haren histeriaren lekuko gertatzea—, Anaren etorrerak baizik ez nintzakeen atxiki erredakzioan.
‎Ttipiren ordenagailuarekin izandako joan etorriak azaldu nizkion laburzki, niri zegokidakeen fitxategia —" karpeta" zaharraren bertsio eguneratua eta, tamalez, irakurrri gabea— ekarri gabe solasera. Unitateak nirekin batean egina zuen komisaldegiko bidea —horixe, nonbait, Ramirezen eta bertzearen agerpenaren helburua— eta ez nuen nire bizitza utzi nahi Potzolo bezalako morroi baten jakin nahikeriaren menturan.
Nireganako bat bateko interesa eskertzekoa izanen zatekeen, bertze egokiera batean. Abuztuko asteazken horretan, urrun zegoen nigandik azalpenak emateko gogoa.
‎Sorgin alaena! Ez zien, nonbait, susmo onik hartu nire bat bateko oporrei.
‎Hasiera batean, denok taldean abiatu gara, baina ibilbidea aski luzea baitzen, konturatu gabe elkarrengandik urrunduz joan gara. Ni batez ere Karmelo eta Rubenekin ibili naiz; badirudi bidaia honetara bakarrik etorri izanak gure artean sintonia berezia sortzen duela. Eta hain zuzen ere bakarrik bidaiatzearen onura eta desabantailez mintzatu gara:
‎Rakeli zer edo zer idaztea pentsatu al duzu? Nik batez ere eta, sans détour, maitalearekin hautsi duzula oroitaraziko nioke. Hemengo Visitor Center etik, eguerdiko hamabi eta erdiak direnean, kuraia on eta à demain.
‎Subjektu bat onartzeak zirkularkerian erortzea ekarriko lioke. Izan ere, subjektua —elementuz osatua— elementuen aurrean jarriko luke, baina hauek nahitaez subjektuaren aurretik egon lukete —hura osatzeko— Hortaz, Machek ez zuen Ni bat kokatzen munduaren aurrean: Ni-a sentsazio konplexu lez definitzen zuen, ez besterik; eta konplexutasun mailan soilik desberdintzen zen beste gauzetatik.
2001
‎Lanak beti esperientzia ematen dizu eta, beraz, aberasten zaitu. Ni batez ere antzerki munduan aritu naizenez, gauzak proposatzerako garaian arlo honetan irizpide gehiago dut. Baina, egia da, azken urteotan zorte ona izan dut eta baita medio ezberdinetan jarduteko aukera ere.
Ni bat batean sartu ez banintz sei miloi ere kenduko zizkizun alproja horrek. Ez al da hala?
‎(Serio) 40 urte betetzear nago, badakit neure burua bakarrik zaintzen... (Bizkorri) Bizkor nirekin bat dator, ezta?
Nire bati senargaiak adarrak jarri dizkio, beste neska batekin dabil eta ez dakit zer egin. Esan ala ez esan, hori da nire zalantza.
‎Nahiago ditut iritzi bateragarriak, egia ukaezinak baino. Hori bai, nire aburuz, eta honetan nerekin bat etorriko zarelakoan, iritzi guztiek ardatz baten inguruan bira emango dute: giza eskubideak.
‎Armendarizek, baina, ez zuen horrelakorik espero. Gustura nengoela uste zuen berak, eta nire bat bateko jauziak autoaren kontrola galarazi zion. Ezer egin ahal izan aurretik, bidetik irten eta alboko zuhaitz baten aurka jo genuen bete betean.
‎Atzetik, Inazito, Itoa eta Beixama zihoazen. Nirekin batera etorri ziren Emilio eta Juanjo, atzetik beste hiru eta, bere mugikortasun mugatuagatik beranduago, Zumalde.
‎–Ba hori dioxu, xure denboran matematiketan, hutsaren azpikoa xinelakoan; badakit biderketa taulak eta zatiketak enekin batean ikasi xinituela, lehen mailan nintzelarik oraino. Bederatzi bider sei:
‎Gauzak honela, uste dut nirekin bat egingo duzuela esaten badut ez dela batere burubero baten burutazioa pentsatzea ezen, indio haien sinbologian behintzat, cocuyo delako honek irmoki lotuta egon behar duela euren iruditeria sexualarekin; tropikoko gauetako jaian, danborrak eta xirulak euren soinua barreiatzen dutela, tribuko gazteak landare haluzinogenoren baten eraginpean daudela, neskatxak ageri dira ileak intsektu argi emai... Uste dut zeuen arteko hotzenak ere ulertuko duela zer esan nahi dudan.
2002
‎Baina nire barruan jende asko bizi gara, hiru edo lau ni bai, behintzat: badago idazten ez duen ni bat, familian bizi den beste bat, prosa idazten duen ni bat, eta poesia idazten duen ni bat ere. Denak oso ezberdinak dira, eta nik ere ikusten dut ezberdintasun izugarri bat poesia eta prosaren artean.
‎Baina nire barruan jende asko bizi gara, hiru edo lau ni bai, behintzat: badago idazten ez duen ni bat, familian bizi den beste bat, prosa idazten duen ni bat, eta poesia idazten duen ni bat ere. Denak oso ezberdinak dira, eta nik ere ikusten dut ezberdintasun izugarri bat poesia eta prosaren artean.
‎Baina nire barruan jende asko bizi gara, hiru edo lau ni bai, behintzat: badago idazten ez duen ni bat, familian bizi den beste bat, prosa idazten duen ni bat, eta poesia idazten duen ni bat ere. Denak oso ezberdinak dira, eta nik ere ikusten dut ezberdintasun izugarri bat poesia eta prosaren artean.
‎Eredutzat ixango zarie gure gomutan. Eta ona orain, irakurle, neugaz batera oldoztu dagixun, baserritar zarrak erantzun ebana eskarrak emotian: " Ez, eskarrik, ez.
‎landa inguruan bizi da, zorrotza eta are gogorra da bere buruarekin, ezkondu zen eta bi seme izan zituen. Nik bat hartu nuen neure semetzat, nagusia alegia.
2003
‎Aurrekontu arazoa da. Ez dakit nirekin bat etorriko zaren horretan baina...
‎Astean behin egiten neban nik. Zu zeu be, Ander, mezemoileetarikoa izan zinan aldi baten, neugaz batera. Orain gu barik be ondo jarraitzen dau goizeko irratsaio horrek zorionez, Bizkaiko hainbat fededunen mesederako.
‎Eta orain, itaundu deustanan horrezaz, beraren etxera joaten hasiko nazala esan behar deunat. Aurrerago, beraren ama neugaz bat baletor, neure etxera eroango jonat.
‎Bihotz handia daukazu gero, hainbeste maitasun sartzeko gai bada. Nik baten bat maite izan dot, baina orain ez dakit zer sentitzeko gai nazan.
‎Herriko festak iritsi, eta berdin. Ni baten atzetik, besteari galdezka, zer egin behar dugu, zer ordutan geldituko gara... Eta erantzunik ez.
‎Koldo medikua; Luis Koldo medikuari, Miren psikologoa; Miren psikologoari, Pablo apaiza; Pablo apaizari, Izaskun, Koro eta Miren. Niri batez ere Koro gustatzen zitzaidan, Miren ere bai, eta ez nintzen inoren gustuko.
‎Uda honetan, suerte handia ukan dut saint Pierre et Miquelon uharteetara joateko, hango Kontseilu oroko rrak antolatu ikasketa bidaia baten bitartez. Nirekin batean, bazen ere ekonomia, turismoa eta prentsa ordezkatzen duten jendea.
‎Hau da nire bat bateko ekarpena zuretzat, Fedro, Maitasunari buruz.
2004
‎ETAren adierazpenak ezin dira aintzakotzat hartu azterketa politikotik. Ni batek mehatxatzen nauen bitartean, horrek berak ezin dit aldi berean elkarrizketa proposatu arazoa konpontzeko. Demokrazian hori ez da posible, elkarbizitzan ezin dira bi jokamolde horiek josi.
‎Hau da, ideia eta sentimenduen zurrunbiloa sistematizatzen jakitea baino, hura deskribatzen iaioa izatean datzala, horretarako ditugun lehengaiak behar bezala ordenatuz. Hein batean kontrajarriak izan arren, bi teoriok badute funtsik, eta ez noa ni bata ala bestea aukeratzeko apetan inor jartzera, azken finean inporta duena emaitza bera baita: artelana, kantua, poema.
‎Orain kritika zabaldu da, jende askok hitz egiten du irratian. Ni bat gehiago naiz beste piloaren artean. Ziur aski badago disgustatu dudan jende asko, eta beste asko ere laketu dut.
‎Nik nire ideologia daukat, eta ez da EAJrena. Baina, uneon, herri honen etorkizun hurbilean, EAJren proiektuak eta nireak bat egiten dute. Baldintza objektiboak ematen dira koalizioan aurrera egiteko.
‎Akitan bizi nintzela, aurkitzen nuen nik bat edo beste.
‎Izuaren izuz, Lantza Santua lurrera botatzeko puntuan egon nintzen, baina ez nuen halakorik egin. Arma Santuak nirekin bat egiten zuela sentitu nuen, nire arima besarkatu eta indar itzel batez betetzen zuela. Eta jakin nuen huraxe zela Patuak ekarri behar zidana.
‎Gainerako ahalmenak, berez, higidura mekaniko baten erara funtzionatzen dute, odolak zirkulatzen duen modu berean, eta hortik ezin kontzientziarik, ezagutzaren subjekturik, sortu eta, beraz, ez legoke inolako argitasunik eskuratzerik bakarrik euretaz baliatuz. Ezagutza argi, bereizi eta seguruak Ni batengan, autokontzientzia razional batengan, behar du oinarria izan —berdin da autokontzientzia hori Jainkoarena edo gizabanakoarena izan—, eta ahalmen horiek biak ezinbesteko baldintza izango dira benetako autokontzientzia eratzeko eta arrazoitzeko gaitasuna izateko. Izan ere, ba al dago inoren buruan Ni autokontzientea bururatzerik nahimen askerik gabe, askatasunik gabe?
‎Jainkoari buruzko hausnarketa honetan giltza Jainkoaren ideian bilduta dagoen perfekzioa izango da, eta suposatuko da perfekzioa bururatze hutsak eskatzen duela, derrigor, perfektua den gaiaren existentzia. Pentsamendua eta neure existentzia Niarengan bat eginda agertzen ziren bezala, Jainkoaren (izaki perfektuaren) ideia eta Jainkoaren existentzia lotuta agertuko dira. Jainkoa zer den esatea eta Jainkoa existitzen dela esatea aldi bereko baieztapenak izango dira, gauza bera esatea izango da; eta, jakina, behin hori baieztatuta, gainerako guztiaren existentzia Jainkoaren esku egongo da, Jainkoaren baitan, izaki absolutuan, perfektuan, emango da.
2005
‎Nik ez dut ikusiko hori, baina egun batez pentsatzen dut dutela onartu euskara hizkuntza ofizialtzat Iparraldean, pentsatzen dut beharbada euskal departamendu bat ere emanen dutela, horretakoz naiz ni Batera plataformaren alde. Enetzat interesgarria da ikustea nola sortu den Seaska, nola sortu diren ikastolak, zer jasan duten, zer pairatu duten anitz urtez, eta nola gero ezagutuak izanak diren.
‎Urbeltzek «errebindikazio kutsuko festak ez direla festak» esan du. Tira, ni bat horrekin, baina interesgarria da azpimarratzea Euskal Herriko festetan errebindikazioa elementu garrantzizkoa dela. Oso garrantzizkoa izan zen batez ere frankismoaren bukaeran eta trantsizio garaian.
‎Roldanek aipatu duenez, Nafarroako erromesaldietan mezara joan ez den jendea dabil. Niri batek baino gehiagok esan dit: " Guk errituala egiten dugu apaizari gustatu edo ez».
‎Behin betirako belarri mintzetan grabatuta geldituko jatan hotsak, bere bidea egina eban belarri barnean belarri bikorrez belarri bikor burmuinetara heldu arteraino. Arrotzentzat doinu gozakaitza eitekeana, doinu ederra, doinu gozoa zan niretzat, nigaz batera joian doinu lagungarri konpasatua. Maite ez ninduenen belarrietara doinubakar urratzaile emoten ebanak, doinurik harreratsuena irudian maite ninduenen belarrietan.
‎Koadernoa hartu eta zabaldu hain zuzen be. Aspaldi aspalditik nigaz batera, batera eta bestera ebilen koadernoa, edota mutu eta ixilik apaletik niri begira eta deika egoan koadernoa, hartu eta zabaldu egin dabe nire esku dardartiek.
‎Ez daukat igesbiderik. Ustez nire atzean itxitakoa nigaz batera etorri da, nigaz bat eginda, nire itzal banaezinaren antzera.
‎Ez daukat igesbiderik. Ustez nire atzean itxitakoa nigaz batera etorri da, nigaz bat eginda, nire itzal banaezinaren antzera.
‎Oraintxe, egun hauetan Madrilen PPk eta PSOEk darabiltzaten borrokatxoak, bueno, hori da konflikto bat. Sistemarena, nik batez ere historikoki pentsatuz. Monarkia zegoenean?
‎Jesuita sartu zara jendea Jaungoikoarengana eramateko. Niretzat batez ere euskal kulturaren inguruan dabiltzanei laguntzea izan da horretarako bidea.
‎Pozo del Tío Raimundo izena du geltokietako batek. Horrekin geratu naiz ni batez ere. Pozo del Tío Raimundo.
2006
‎oinez gentozen, Dionisio lehengusua, osaba eta neu. Hiru behi kontserbatu genituen, beraiek bi eta nik bat. Osabak burdia eta dena zeuzkan.
‎Jokabide etikoaren oinarrian arrazoian funts harturiko balio judizioak egiteko ahalmena dugu; ongiaren eta gaizkiaren artean aukeratzea eta erabakiaren arabera jardutea esan nahi du. Arrazoia erabiltzeak nortasun baten, ni baten presentzia suposatzen du; beste horrenbeste gertatzen da jokabide eta judizio etikoekin(?) Kontzientzia, bere izaeragatik, adostasunaren aurkakoa da, gainerako guztiek baiezka dihardutenean kontzientziak ezezkoan agertzeko aukera izan behar du; eta ezezko hori eman ahal izateko, ezezkoak funtsa daukan judizioaren zuzentasunaz ziur behar du izan» (Fromm, 1990: 147).
‎Fede berriari esker, superstizio mota orotarik libre behar genuen. Alabaina nik, abaurretarren artean istorio bat baino gehiago aditua nuen oihanaren itzalpean bizi omen diren zerez, eta nirekin batean heldu zirenek ere bazekiten zerbait horretaz. Handia ere bada:
‎Han ziren Amikuzeko fedekide gehienak, Etxeberriren tenpluko ardiak. Han, orobat, Garrüzeko setioan nirekin batean izan ziren batzuk, Larrea haste, eta, haren itzalpe, Piarres Arburua ere bai, aitaren bigarrena izana. Mehaineko bizkondea horiekin batean zegoen, baita Makaiako bizkondea ere, Joanes Beltzuntze, 1568ko otsailean Mauleko gazteluan errezibitu ninduena.
‎Noski ez zuen etsiko, bilatuko zuen bere seme Filibertoren zauria ordainarazteko manera. Arrangura hori nirekin batean partitu zen bidaian, baina berehala ahantzarazi zidan Normandoaren jarioak. Ez baitzen isiltzen madarikatua!
‎Handik goiti, zuzen ala oker, euskalduntasunaren lokarriak bertze edozein arrazoinamendu baino sendoagoak izanen ziren, zuberotarrak nahiz baxenafartarrak beti nirekin bat egiteko tenorean. Nik, bistan dena, sentimendu horri haize ematen nion.
Nirekin batean, lau mutiko gehiago biltzen ziren Etxeberriren mahaira. Bat, François, artzainaren beraren semea zen.
‎Are gehiago, erran zitekeen ni nintzela begi horien jomuga. Nirekin batean heldu zirenek ere noizbait lagun egin zieten:
‎Nahikoa, zoritxarren zerrenda luzea izateko. Baina nirea bat zen beste milaka zerrendaren artean.
‎Total, berdin zaizu. Jarri nireetako bat, motel.
‎Nik geldirik jarraitzen nuen, gertatzen ari zitzaidana sinetsi ezinik. Halako batean, nire esku bat hartu eta bere sexura eraman zuen. Epel epela zeukan, usain sarkor hezea zerion.
‎Ez luke ezer arrarorik horrelako heriotza batek, xume eta arrunta litzateke, eguneroko kontua, ohikoa. Neuri horrelakoetan iruditzen zaidan bezalaxe, nire bizitzaren gidoian horixe zela logikoena irudituko litzaieke denei nire bat bateko eta ezusteko heriotza ergelaren berri jakitean.
‎Zu eta ni, biok ditugu txermenak, nik zuri bat ematen badizut kopuru bera dugu, zuk niri bat ematen badidazu nire erdiarekin gelditzen zara.
‎Begiratzen diet plazako puta horiei guztiei, joyaz beterik, autoan ibili eta, ni kabroi baten alaba bezala... Zin egiten dizut, pultsera hori izatearren nik baten bat hilko nuke!
‎Bertan idatzi diat behar duan guztia: helbidea, telefonoa eta nire baten izena. Gimnasioa ez duk berea, baina berak eramaten dik alde teknikoa... entrenatu, borrokak lortu eta hori guztia.
2007
‎Eraikinean gora egiteko igongailuan sartu naz, eta nigaz batera mormoi bi. Uste dot Euskal Herritik urten nebanetik eurok dirala ikusi dodazan lehenengoak:
‎–Kaka zaharra ez, haren hurrengoa. Beste pailazo hori ikustea aski izan zenuen nitaz bat batean ahanzteko. Eskerrak ez nintzen kaka zaharra!
‎Hizkuntzak aiurri bat duelakoak esan gura du, ni bat dela, nortasun bat, indar iturri bat bere barrutik. XVIII. mendearen karakterizazio saioan Humboldt gazteak ongi erakutsi du. Leibniz-en tradizio dinamistan?
‎Komunikazioinstituzionala, erakunde publikoen gaineko ezagutza zabaltzeko eta herritarren partaidetza sustatuko duen gizarte proiekzioa eskaintzeko dela baliagarria aipatzendu. Ni bat nator ideia horrekin, oinarrizkoa izango baita herri administrazioarenzenbait jarduerei buruzko adostasun soziala.
‎James-en aburuz, gizabanakoek Selfa beste pertsonekin dituzten eragintrukeetan oinarrituz eraikitzen dute (Pervin, 1998). Eragin truke horiek aldatuegiten dira, bai testuinguruaren, bai horietan parte hartzen duten pertsonen arabera.Ondorioz, uste zuen pertsona berak Nire bat baino gehiago izan ditzakeela etahoriek bateraturik nahiz gatazkan egon daitezkeela. Pertsonak Nire horiekbateraezinak direla uste badu (heldu batek bete beharreko rolen artean sordaitekeen bateraezintasuna, adibidez), berarentzat egokienak direnak aukeratu, etaNire horietarako helburu batzuk jarri behar ditu.
‎– Eta, kasualitatez, besteak ez baletoz nirekin bat? –galdetzen didazu.
‎Pentsamendua «nik pentsatzen dut» batek lagun eginda hasten bada, nia pentsamendua baino lehen badago. Bestetik, nik ezin dut pentsatu ene burua ni bat bezala, aldi berean hi edo ha (hura) bat pentsatuz ez bada; edo ta, ezin dut pentsatu ni= gizaki, gizaki denak pentsatu gabe aldi berean. «Hi gabe, ni inposible da»309 Edo:
‎Jacobi-k hi eta nia, subjektua, nolabait metafisikatik errealitatera ekartzen zuen. Baina, bestetik, ni bat arrazoimenari kontrajarria, onartezina zitzaion Humboldt-i. 1812an berriro ni eta hi ren gaira itzuli denean («Ankündigung einer Schrift über die Vaskische Sprache und Nation» testuan, hain zuzen), Humboldt-ek, Fichte-ren metafisikatik adina Jacobi-ren irrazionalismotik aldenduz, errealitatean bai, bizitzan, pentsamenduan, esperientzian, historian?, baina, oposatu beharrean, arrazoimenarekin bat etorriz, niaren lekua hizkuntzan ipiniko dizu.
‎«Über den Dualis»en Humboldt-ek hi eta haren arteko diferentzia lantzen du: biak dira ez niak, baina ni eta hak ni eta ez ni osoa biltzen dute (ni eta hik ez bezala); nia barne sentsuan eta ha kanpoko sentsuan oinarritzen da, hia norbere gogozko aukera batean339; hia ere ez ni bat da, baina ha izaki ororen izatearen esferan kokatzen den bitartean, hia ekintza komun baten eraginezko esferan kokatzen da, horrela, ni eta hi baino beste esfera batean kokatua, ha ez ni eta ez hi da340 Hizkuntza batzuetan hirugarren pertsona ezin da abstraktuki espresatu ere:
‎iraunkorra ere fikziozkoa da265, fikzio pragmatikoa den arren gure artean elkar ulertzeko. Ez du balio, ordea, handik substantzia bat asmatzeko, bakuna, hilezkorra266, etab. Zuzenean honelako ni baten inpresiorik, informaziorik, inondik ez dugu; sentsazio iragankorrena baino ez dugu informazioa, eta horiei subjektu bat eta lotura bat «pentsatzen» diegu:
‎Usaimenetik hara jalgia omen dugu hori, Sentsazioen Traktatuko I. VI. kapituluan irakurtzen dugunez («Du moi, ou de de la personnalité d, un homme borné à l, odorat») 267 Sentsazioen Traktatuko apologo famatuaren arabera, gizon emakumea berez eta hasieran ez da marmolezko (pasibitatezko) estatua bat baizik, sentsuekin dotatua ordea, eta inbaditzen duten sentsasizoak dira, haren baitan bai fakultateak berak eta bai ezagutzak piztuz joango direnak. Gure (hau da, estatuaren) existentziako estreinako momentuan ezin dugu ezer pentsatu, ezta geuk deus nahi ere, oraindik ez baitago ni bat
‎errealitate oro», honezkero subjektu ekinkor itzuliriko Spinoza-ren Substantzia Deus sive Naturaren antzera osoki bera jabetuz errealitate osoaz (izan, Fichte-ren kasuan bederen guztiz halaxe ez bada, Alemanian hala ulertu izan da momentuan, hori da orain inporta diona) 280 Lehenbizi niak nia ipintzen dizu, gero ez nia, etab. Kontzientzia da ni absolutua. Gero, kontzientziatik hara, unibertsoa ni bat da (autosortzaile), gizadia ni bat, banakoa ni bat281, bet betan airea ni eta ez ni filosofikoz bete da. Goethe gogotik burlatzen da behin baino gehiagotan ni eta ez ni horiez282, eta niaren filosofia horri guztiari buruz inongo ezkorrena Humboldt-ekin izandako gutunketan ageri da283 E. Colomer en Filosofia Alemanaren historian irakurtzen dugunez, «los enemigos del filósofo [Fichte] la presentaban como un solipsismo trascendental.
‎Dena den, Kant-engan, dio Uribarri-k, autokontzientzia edo ni hori, subjektu hori, ezagutza ororen oinarrizko baldintza da, baina bera zer den, ez dago garbi. Izan ere, ez da adimena, adimena baino haragokoa da; ez da arima bere fakultateekin, ez da nia ere (enpirikoa), ni enpiriko edo psiko soziologiko ororen haragoko ni bat baino, ni logiko transzendentala. Hau da, ez da ezer, bera zerbait izanez bezala pentsa litekeena, ezer pentsatu ahal izateko aurrebaldintza gisa suposatu beharra dagoena baino; hastapen absolutua, bera ezin litekeena pentsatu zerbait determinatu gisa, ezin dena objeku bihurtu, objektu bihurtuz haren izaera iruntziratzen baita.
‎Kant-ekin, bat, munduaren lekuan, lehentasuna niak hartzen dizu, objektuaren lekuan subjektuak, errealitate oro eta ezagutza oro subjektuan orpotua aitortzen dugu; bi, dena da, ezagutza, mundua? subjektu edo ni baten baldintzek araberatua; hiru, ni edo subjektu hau ez da, munduaren aurrean, birproduktibo soila, ispilu bat?, baizik eta bere baitatik sortzaile; baina kreatzaile ez, lau, adimen mekaniko matematiko baten moduan soil288, baizik eta azken finean subjektu (ia ahalguztidun, baina) izendagaitz hori libertatea da, irudimena.
‎Fichte-rekin nia, kantismoak eraginiko mugimendu guztia irentsiz, aldagai akademiko bat bilakatu da, moda filosofiko eta literari berrienen hautu nagusi. «Munduaren antzaldaketa ni batean, Fichte-k egin duena, hori izan da, izpiritu modernoen jarraigoa irabazi dion egitandi heroikoa»291 Ni bat bihurtuta, Fichte-k mundua itxuraldatu du. Bestalde, Fichte-ren nia oso pertsonala ere bada, gizaki bakoitza da (eta, gehiago, filosofiatik kanpora batik bat hala ulertu da):
‎Fichte-rekin nia, kantismoak eraginiko mugimendu guztia irentsiz, aldagai akademiko bat bilakatu da, moda filosofiko eta literari berrienen hautu nagusi. «Munduaren antzaldaketa ni batean, Fichte-k egin duena, hori izan da, izpiritu modernoen jarraigoa irabazi dion egitandi heroikoa»291 Ni bat bihurtuta, Fichte-k mundua itxuraldatu du. Bestalde, Fichte-ren nia oso pertsonala ere bada, gizaki bakoitza da (eta, gehiago, filosofiatik kanpora batik bat hala ulertu da):
‎eta ene nia solaskide bilakatu gara; azkenean, natura nigan, ni naturan? ni bat bera. «Batek erreusitu du, beloa jaso dio Saisko jainkosari?,/ Baina zer ikusi zuen?
‎naturan bi plano bereizten du: kanpokoa, kausalitateak hertsiki gobernatua, natur zientziena, eta barnekoa, poesia eta artearena, mitoarena, ni bat, nire niaren analogoan bakarrik atzeman nezakeena. Kausalitatearen munduaren ezagutza, soil azaleko ezagutza da, ez munduaren barnebarneko izaera biziarena298 Fichte-ren Jenako periodoan, eta haren entzulerian, altxatu da unibertsitate horretan mugimendu erromantiko alemana, A. W.
‎Aurkakotasun haren egiazko askaera giza naturaren batasunean datza. Funtsean nirekin bat den zeretik sortua den hartan, batean urtzen dira subjektu eta objektu, menpekotasun eta menpegabeziaren kontzeptuak. Hizkuntza nire jabegoa da, nik egiten dudan eran, nik sortzen dudalako; eta horretarako oinarria aldi berean giza belaun guztien hizketan eta hitz egin izanean datzanez gero, haien artean hizkuntzazko komunikazioa etenik gabe egona izan dadin bestean,
‎Nazioa hizkuntzaren subjektu kolektiboa da: indibiduo bat, ni bat, bera ere666 Kapitulu honetan eta hurrengo bietan gai hau jorratuko dugu.
‎errealitate oro», honezkero subjektu ekinkor itzuliriko Spinoza-ren Substantzia Deus sive Naturaren antzera osoki bera jabetuz errealitate osoaz (izan, Fichte-ren kasuan bederen guztiz halaxe ez bada, Alemanian hala ulertu izan da momentuan, hori da orain inporta diona) 280 Lehenbizi niak nia ipintzen dizu, gero ez nia, etab. Kontzientzia da ni absolutua. Gero, kontzientziatik hara, unibertsoa ni bat da (autosortzaile), gizadia ni bat, banakoa ni bat281, bet betan airea ni eta ez ni filosofikoz bete da. Goethe gogotik burlatzen da behin baino gehiagotan ni eta ez ni horiez282, eta niaren filosofia horri guztiari buruz inongo ezkorrena Humboldt-ekin izandako gutunketan ageri da283 E. Colomer en Filosofia Alemanaren historian irakurtzen dugunez, «los enemigos del filósofo [Fichte] la presentaban como un solipsismo trascendental.
‎Iraultzako egunak dira eta liberalismoa, gazte eta kementsu oraindik, mundu berriarentzat formulazio teoriko berri baten bila dabil, nola kokatzen den banako nia kolektiboan, ni kolektiboa nola gizadian, gizadia nola unibertsoan. Ni bat gizon emakume bakoitza, ni bat gizadia: ni bat unibertso osoa bera?
‎Iraultzako egunak dira eta liberalismoa, gazte eta kementsu oraindik, mundu berriarentzat formulazio teoriko berri baten bila dabil, nola kokatzen den banako nia kolektiboan, ni kolektiboa nola gizadian, gizadia nola unibertsoan. Ni bat gizon emakume bakoitza, ni bat gizadia: ni bat unibertso osoa bera?
‎Ni bat gizon emakume bakoitza, ni bat gizadia: ni bat unibertso osoa bera? (Yahwe ren antzera eta ordez).
‎Hizkuntzak aiurri bat duelakoak esan gura du, ni bat dela, nortasun bat, indariturri bat bere barrutik. XVIII. mendearen karakterizazio saioan Humboldt gazteak ongi erakutsi du. Leibniz-en tradizio dinamistan?
‎Kant-en subjektu (izpiritu) transzendentala, ezagutzailea, bera ezin baita hori zuzenean ezagutu ahal (ezaguketaren objektu bihurtzea litzateke!), Fichte-k Ni absolutu bihurtu badu, ezagutzaile ezezik bera naturaren ezarle ere (natura Nia n hurrupatuz nolabait), Schelling-ek Ni absolutua natura bihurtu du, natura eta izpiritua bat eginez bere Identitatearen Filosofiarekin. Natura ez da ikusten honezkero subjektuari edo Nia ri oposatua bezala, Ez nia, baizik eta Ni bat da bera ere; ez da makina hilotza, organismoa da, biziduna eta biziemailea, kreatzailea, hots, izpiritu materializatua. Gauzak guregandik (kontzientziatik, izpiritutik) kanpora ez dira materiazko hutsak; izpirituarenak dira sorkariak, izpiritua dute euren barruan.
2008
‎Beraz, berria erabili egin behar da.Musika gustuko duzu, jotzeaz gain entzun ere egiten duzu. Bai, baina gehiengoa akordeoi musika da, adibidez, Kaxiano, Tapia eta Leturia, Kepa Junkera, Iker Goenaga eta Iñaki Bizkai, azken honen musika zoragarria da.Abesti bat aukeratu bazenu... Ez nuke jakingo... bat aukeratu banu Iñaki Bizkaien bat aukeratuko nuke. Oso politak dira, ni baten bat jotzen ikasten ari naiz.Beste zaletasunik ba al daukazu. Bai, akordeoiaz gain bizikletan ibiltzea gustatzen zait. Bizikletan asko ibili izan naiz.
‎Edozein eratara, nik banekien ere zein garrantzitsua zen norbere proiektua epaimahaiaren aurrean defendatzeko ematen duten hamabost minutuko tartea. Marraren alde hori nuen nik batez ere ezaguna. Urteak neramatzan taldeko proiektuak defendatzen.
‎Ezkerreko jendeak irabazi behar ditugu horretarako. Nahiz ni abertzalea izan, pertsona horiek onartu dute nirekin batean aritzea. Ez da irabazi pertsonala, gizarte eredu bat ezkerretik irabaztea baizik, euskal eta frantses ezkerra lotuko dituena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
ni 133 (0,88)
nik 90 (0,59)
nirekin 72 (0,47)
Ni 45 (0,30)
Nik 38 (0,25)
nire 27 (0,18)
Nirekin 16 (0,11)
niri 15 (0,10)
neugaz 12 (0,08)
nigaz 10 (0,07)
Niri 7 (0,05)
nire esku 6 (0,04)
NI 5 (0,03)
Nire 5 (0,03)
niretzat 5 (0,03)
Nireetako 4 (0,03)
enekin 4 (0,03)
nireetako 4 (0,03)
Niretzat 3 (0,02)
nerekin 3 (0,02)
nire alde 3 (0,02)
nirea 3 (0,02)
nireak 3 (0,02)
nire baitan 2 (0,01)
nirearekin 2 (0,01)
nireekin 2 (0,01)
Niarengan 1 (0,01)
Nigatik 1 (0,01)
Nire alde 1 (0,01)
Nire esku 1 (0,01)
Nire inguruko 1 (0,01)
Nirea 1 (0,01)
Nireek 1 (0,01)
Nireganako 1 (0,01)
ene baitan 1 (0,01)
nia 1 (0,01)
niarekin 1 (0,01)
niaren 1 (0,01)
nigandik 1 (0,01)
nire aurrekoen 1 (0,01)
nire gisako 1 (0,01)
nire inguruan 1 (0,01)
nire inguruko 1 (0,01)
nire ingurukoak 1 (0,01)
nire ordezko 1 (0,01)
nire pare 1 (0,01)
nirean 1 (0,01)
nireaz 1 (0,01)
nirekiko 1 (0,01)
nitaz 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ni bat ere 62 (0,41)
ni bat etorri 51 (0,34)
ni bat bat 47 (0,31)
ni bat egin 46 (0,30)
ni bat baino 11 (0,07)
ni bat eduki 8 (0,05)
ni bat ez 8 (0,05)
ni bat hartu 8 (0,05)
ni bat nahi 8 (0,05)
ni bat beste 7 (0,05)
ni bat bera 6 (0,04)
ni bat egon 6 (0,04)
ni bat zein 5 (0,03)
ni bat asmatu 4 (0,03)
ni bat eman 4 (0,03)
ni bat gehiago 4 (0,03)
ni bat heldu 4 (0,03)
ni bat sortu 4 (0,03)
ni bat ukan 4 (0,03)
ni bat bezala 3 (0,02)
ni bat datorren 3 (0,02)
ni bat soziolinguistika 3 (0,02)
ni bat aritu 2 (0,01)
ni bat azaleratu 2 (0,01)
ni bat bakarrik 2 (0,01)
ni bat besteko 2 (0,01)
ni bat bilatu 2 (0,01)
ni bat ekarri 2 (0,01)
ni bat esan 2 (0,01)
ni bat ezin 2 (0,01)
ni bat gertatu 2 (0,01)
ni bat gidatu 2 (0,01)
ni bat ikasi 2 (0,01)
ni bat jabetu 2 (0,01)
ni bat ageri 1 (0,01)
ni bat aipatu 1 (0,01)
ni bat aise 1 (0,01)
ni bat ala 1 (0,01)
ni bat argazki 1 (0,01)
ni bat ariketa 1 (0,01)
ni bat arrazoimen 1 (0,01)
ni bat askatu 1 (0,01)
ni bat aukeratu 1 (0,01)
ni bat azaldu 1 (0,01)
ni bat azken 1 (0,01)
ni bat azpimarratu 1 (0,01)
ni bat baieztatu 1 (0,01)
ni bat baita 1 (0,01)
ni bat bakar 1 (0,01)
ni bat baldintza 1 (0,01)
ni bat barik 1 (0,01)
ni bat batekotasun 1 (0,01)
ni bat batzuk 1 (0,01)
ni bat be 1 (0,01)
ni bat begitandu 1 (0,01)
ni bat behar 1 (0,01)
ni bat belarri 1 (0,01)
ni bat berak 1 (0,01)
ni bat berrosatu 1 (0,01)
ni bat besterako 1 (0,01)
ni bat beti 1 (0,01)
ni bat bihurtu 1 (0,01)
ni bat bila 1 (0,01)
ni bat bizi 1 (0,01)
ni bat bota 1 (0,01)
ni bat buru 1 (0,01)
ni bat eboluzionatu 1 (0,01)
ni bat egia 1 (0,01)
ni bat epaile 1 (0,01)
ni bat erabaki 1 (0,01)
ni bat eraiki 1 (0,01)
ni bat eraikuntza 1 (0,01)
ni bat eraman 1 (0,01)
ni bat erosi 1 (0,01)
ni bat erran 1 (0,01)
ni bat eskola 1 (0,01)
ni bat etxe 1 (0,01)
ni bat ezagutu 1 (0,01)
ni bat ezkondu 1 (0,01)
ni bat ezpata 1 (0,01)
ni bat galdu 1 (0,01)
ni bat gehitu 1 (0,01)
ni bat geratu 1 (0,01)
ni bat gidari 1 (0,01)
ni bat gizadi 1 (0,01)
ni bat gizon 1 (0,01)
ni bat greba 1 (0,01)
ni bat gu 1 (0,01)
ni bat gustatu 1 (0,01)
ni bat Joan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia