Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2013
‎–Ondar gorri poeman ageri den errebeldia unea salbu, Nik ez nai eguna/ biurtzerik gau! ez errebeldia mingotsa, baizik eta gainbehera pertsonala onartu nahi ez duenaren barne protesta, poeta heriotzaren aurrean onartze mintsua eta itxaropen adoretsua uztartzen saiatzen da? (1994:
‎Horren arabera, periodizazio kategoria unibertsalistak erlatibizatzeko modua izanik eta inperioaren ikuspegi hegemoniko interesatua luzatu nahi ez bada, ustezko burdin aroa ez da nahi eta nahi ez literatura gabeziaren aldia izango poetarik gabeko aldia, inoren urrezko aroaren alteritatea baizik, bere burua urrezko aroan irudikatzeko gaitasuna duenak behar duen beste itxuraz isila baina funtsean isilarazia, subalterno posizioa betetzen duenari gertatu ohi zaionez. Agian aldi hori interpretatzeko era honek hobeto azalduko luke zergatik XVI XVIII. mende arteko aldia katebegi galduen edota ostenduen aroa den.
‎Horren arabera, periodizazio kategoria unibertsalistak erlatibizatzeko modua izanik eta inperioaren ikuspegi hegemoniko interesatua luzatu nahi ez bada, ustezko burdin aroa ez da nahi eta nahi ez literatura gabeziaren aldia izango poetarik gabeko aldia, inoren urrezko aroaren alteritatea baizik, bere burua urrezko aroan irudikatzeko gaitasuna duenak behar duen beste itxuraz isila baina funtsean isilarazia, subalterno posizioa betetzen duenari gertatu ohi zaionez. Agian aldi hori interpretatzeko era honek hobeto azalduko luke zergatik XVI XVIII. mende arteko aldia katebegi galduen edota ostenduen aroa den.
2015
‎TNP ren helburua, kalitatezko ikusgarrien sortzea zen, bigarren mailara pasa zen, gerlak indar guztiak eraman zituen. Ez du horrek erran nahi ez zela antzerkirik ematen garai horretan, baina proiektu hau bertan behera gelditu zen.
‎Ez adierazteko arrazoia ezjakintasuna izan zatekeen, edo jakitea eta ez azaldu beharra, gauza ezaguna zelako. Edota jakin eta aipatu nahi ez izatea.
‎Eta daturik garrantzitsuena: XX. mendeko azken hamarkadetako ahozkotasunean, oraindik Marirengana joatean aurrez sartu eta atzeraka irten beharra gordetzen zen, leize barruan geratu nahi ezik.
‎Hamar herri ezberdinetan antzeztua izan zen Lartaun. Zarautzen antzeztear zeudela gobernadore zibilaren agindu zorrotza iritsi zitzaien, non esaten zien Piarres Larzabalen antzerkirik gehiago ez antzezteko, non eta talde guztia kartzelatzea nahi ez bazuten. Larzabalek Hernanin ikusi zuenean obra, berak idatzitako Pastoral gisakoa, oiartzuar erara, honakoa atera zitzaion:
2016
‎Itzak uts gertatzen dira gogoz ta arimaz betetzen ez dituguño; aipatu itzak ere euskeraren ispirituz ta gorputzez an [i] patu behar ditugu. Euskera gabe, ez dut nahi ez Euskadirik ezta Euskalerririk ere. Biak litezke ein berean erdeñagarri.
‎Gerra baten ostean gizatalde baten memoria kolektiboak garatzen dituen mekanismoez mintzatu ondoren eta memoriaren izaera selektiboa argituta, ideia hauek aztergai den kasura ekartzen ditu, hausnarketa interesgarriak plazaratuz. Euskal nazionalisten Gerra Zibilaren memoriak ez du haustura izaerarik, iraganeko borrokekiko jarraitutasunarena baizik eta, bestalde, Gerra Zibilaren memoria leku (ar) en baitan ez lekurik ere badela argitzen du, hau da, oroitu nahi ez denik. Eztabaidarako materiala eskaintzeaz gain, hausnarketa orokor hauek sortzen dituzten galderen oihartzuna behin eta berriz itzultzen zaio irakurleari gainontzeko artikuluek jorratzen dituzten kasu konkretuagoak aztertzerakoan.
‎Euskal Herria, Euskadi, euskaldunak, euskal herritarrak, l@s vasc@s, les Basques, euskal hiztunak, euskal komunitatea?, abertzaleak, herria sinekdoke mitifikatu? Beharbada zehaztasun linguistikoa gogorregia iritzita gure egoera gutxituan, benetan zenbat garen argiegi jakin nahi ez edota erakutsi beldurrez?
‎1 Ez euskaldunon komunitateak beste hizkuntzarik jakin nahi ez dugunik, ezta erabiliko ez dugunik ere hala komeni zaigunean.
‎Baina demokrazian, berau gauzatzeko erdal komunitateak bere borondatez onartu lukeela euskaraz bizitzea, eta hala finean desagertzea ere erdal komunitate gisa. Baina erdal komunitate gisa desagertu nahiko ez balu, eta bere artean euskaraz bizi nahiko ez balute, ez zait iruditzen guk zilegitasun handirik genukeenik halakorik ezartzeko beren borondatearen kontra. Ala bai?
‎Eta hemendik aurrera ere nola jarraitu genezakeen asmatzeko ez da seguru asko bide txarrena izango ahalik eta hobetoen ezagutzen jarraitzea non gauden eta zein lur zapaltzen dugun. 600.000 hiztun inguru euskara lehen/ familia hizkuntza jaso dugunak, 1.500.000 herritar inguru jada guri euskaraz ulertzeko bederen gai garenak, eta ordea 3.000.000 herritarren itsasoan urtuak, beste 1.500.000 herritar euskara (ia) tutik ere ulertzen ez duena alboan, eta zoritxarrez okerrago askotan batere ulertu nahi ez diguna?. Bi estatu etsaietan banatuak, 66 milioi herritar frantses, 46 milioi herritar espainol?
‎Eta orain, lekua galtzen jarraitu nahi ez badugu, pixkanaka lurra irabazten joan nahi badugu, ez dugu hori lortuko euskara espainolari edo frantsesari kontrajarriz. Frantsesari eta espainolari gaur egun kontrajarri geniezaiekeen bakarra, zorionez, ingelesa da.
‎Jakinik guztiz murriztaile, diskriminatzaile eta kaltegarri dugula euskaldunon komunitatearentzat? Ez al gara nahikoak geure kasa antolatzen hasteko sistemak eragiten dituen ur jarioak konpontzen jarraitzearekin konformatzen garen euskaldun euskaltzaleak, inondik ere nahi ez genukeenak aldez aurretik sistema suntsitu (azken 10.000 urte eta gehiagoan gizakiok, denon artean, eta ondo kostata?, eraikitzea lortu dugun XXI. mendeko gizarte antolamendu filigrana guztiz inperfektu baina eta mirarizko hau), beti izan diren eta izango diren profeta iluminatuen ametsek eskainitako eraikin hutsen truke??
2018
‎Mila pertsonetik gora ikusi ondoren Zarautz-en antzeztear zeudela, gobernadore zibilaren agindu zorrotza jaso zuten, esanaz: Piarres Larzabal-en antzerkirik gehiago ez antzezteko non eta talde guztia kartzeleratzea nahi ez bazuten. (Arozena, 2007:
2019
‎Familia lexikoen azterketak orobat bultzatzen gaitu AEZko sistema fonologikoa ere ozen eta txistukariei dagokienezbirpentsatzera, Martinez Aretak (2006) egin bezala orain baino oinarri etimologiko gutxiago zenean. AEZrako ez genituenez hiru kokagune edo gehiago Mitxelenak C entzat AEMren analisirako zituen bezala, zehatzago, soilik Ceta C ziren, nahi eta nahi ez birformulatu behar fonotaktika aurreko garairako. Hasiera eta amaierako kokagunean ez baizik eta erdikoetan gordetzen da AEMn oposaketa bere gardentasunean, haren alde bakarra delarik hasieran eta bestea soilik bukaeran.
‎Hizkuntzen historiaren funtsezko alderdiak ezagutzeko hiztegi etimologiko eta historiko etimologikoak komenigarri eta are beharrezko izan arren, ez dira noizeta nolanahiko egitekoak, amateur hutsen pare aritu nahi ez bada bederen. Sakontasunetan murgildu beharrik gabe, bistako da lanak ezinbesteko maila hori Mitxelenaren paradigma barruan baino ezin lor ze3 Cf." La investigacion de la historia del vasco puede servir de modelo para el estudio de otras lenguas aisladas" (Campbell 2011:
‎" Ni neu behintzat, egia esateko, gogait eginda nago Axularrez eta Leizarragaz. Euskararen historian[...] oso interesgarriak izango dira, euskararen aldakuntzak ikusteko, euskara zaharra ezagutzeko, baina gaurko euskara bizi batu egoki bat egiteko ez dut uste egokienak direnik, eta gutxiago nahi eta nahi ez leku guztietan sartzeko. Askosaz egokiagoak dira ta askosaz gaurkoagoak, nire ustez, erdi bazterturik ditugun Larramenditarren giroko idazleak:
‎Mikelen ustez, mailadi bat dago hizkuntzan, eta goitik behera eta nahi eta nahi ez, oso osoan eta ezelango bereizketa barik ezin erabili daikegu euskara batua. Hainbat gitxiago oraindino, bilaketa eta sakontze aldi baten gabiltzan bitartean.
2020
‎" [hitz elkarketak] Aukera paregabea eskaintzen du, orobat, erdal" izen+ adjektibo erreferentzial" egiturak ordezkatzeko: esku-lan (trabajo manual/ travail manuel), aho literatura (literatura oral/ litterature orale), ekonomi teoria (teona economica/ theorie economique), etab. Bide honi eutsi behar litzaioke orain ere, ahal den guztian, erdal hitz moldaera arrotzen menpekoegi bizi nahi ez badugu". Horretaz asko ikertu eta argitaratu da beste hizkuntza batzuetan.
2022
‎Onartu ez zirenen artean, adibidez, irlanderaz gaitasuna eskuratzeko gai ez ziren irakasleak Gaeltacht etatik at lan egitera derrigortzea, edota irakasleek irlanderaz jakitearren zituzten sariak arlo publikoko beste sektore batzuetara hedatzea. Halaber, eta garapen ekonomikoari balaztarik jarri nahi ez izatearen aitzakiarekin, ez zuten onartu Gaeltachtetako lan hizkuntza irlandera izatea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia