2002
|
|
Azken bi hauek Gerra Zibilaren gaia jorratzen badute ere, beren planteamendua ez da errealista, ezta gutxiagorik ere, gatazkak ez baitu baldintzatzen ez narrazioa ez haren azpian dagoen ikuspegi manikeoa. Euskal eleberrigintza babesleku izan zen defendatu
|
nahi zen
ideologia esentzialista, klerikalista eta tradizionalistarentzat, baina ez zen garaiko euskal gizartearen kronika izan inolaz ere. Narratzaile orojakile bat nagusitzen da, bere iritziak adierazteko orduan inongo dudarik egiten ez duena, eta pertsonaiak agente hutsak dira, ez dute eboluzionatzen.
|
2003
|
|
Baina gauza bat da XVIII. mende osoko eta XIX.eko lehenengo hamarkadetako" foralismoa" edo foruen defentsa tradizionala, eta, bestea, 1834 aldera (sistematikoki behintzat, aurrekari garbiak aurki badaitezke ere) sortzen den" fuerismoa": hau da, foruak eta Estatu konstituzional modernoa âahal den neurrianâ bateragarri egin eta moldatu
|
nahi dituen
ideologia.
|
2006
|
|
" zoriontsua naiz-kantatzen zuen Silvio Rodriguezek, gaztelaniaz-eta nahiko nuke ni barkatzea, gau batez, nire zoriontasunaren hilek"). Barbariea sukalderaino sartu bazaigu, alabaina, denok etengabe, orduoro, edozein zirkunstantziatan eta edozein kasutan idazle garela sinetsarazi
|
nahi digun
ideologian dago gaitza, eta ez sintometan; are gutxiago gaitzaren antidotoetan, alegia, une bakoitzean gure tokia zein den ikasten laguntzen ahal diguten jardunetan: futbolak baizik ezin gaitzake salbatu futboletik, hara.
|
2010
|
|
familia euskaldun ez osoak (guraso bat bakarra euskalduna dutenak, kasu) eta familia euskaldunberrituak (kide euskaldunak azken belaunaldian baizik ez dituztenak). eremu erdaldun (du) etako gazte euskaldun gehienek aurreko familia heterogeneo tipologia bietariko bat izan dute. hori horrela, euskara nekez izan da familiakoen arteko erabilera hizkuntza nagusia, hainbatetan ohikoa izan bada ere. gainera, ingurune erdaldunetan bizi dira eta horrek eraginda, adin berekoen artean erdara izan da komunikaziorako gizarte araua. hala bada, familiak eta auzo edo gizarte ingurune hurbilak (eskola barne) batera jokatzen dute haurren hizkuntza sozializazioan. batera, baina ez indar beraz. haurtzaroaz geroztik ingurunea gailentzen zaio etxekoari, gazteak egiten dituen hautuak direla medio. euskararen erabilera soziala handia denean, ingurune euskaldunaren eragina familia bidezko transmisioaren hutsunea berdintzera iritsi daiteke eta, eskola lagun, haurren euskarazko sozializazioa ahalbidetu. inguru erdaldunetan aldiz, haurren euskararekiko bizipenak eskolari lotuta egon dira eta etxeko erabilerak ―euskarak etxeko harremanetan lekua izan duen kasuetan― ezin izan ohi du haur-gaztetxoen adinkideekiko erabilera, erdaraz ezarria, euskarara erakarri. hori gertatu ezean, gazteen ezagutzaren eta erabileraren artean dagoen arroilak urratzen segituko du. ondorioa garbi dago: ...eremu erdalduneko hiztunendako eskola ezinbertzekoa da baina ez aski. adinkideen artean euskaraz hasteko eskolak ez ezik eskolaz kanpoko esparru zabalak ere jokatzen du eragingarri. errandakoaren haritik, bada alderdi bat egoera makroaren azalpena kuestionatzen duena. legez ezarritako hizkuntza eremuak egoteak eremu horien barneko homogeneotasun irudia sortu du, eremuen berezko koherentzia sendotu
|
nahi duen
ideologia. baina aztertu dugun errealitateak garbi erakusten du euskararen gizarte egoera ezin dela irizpide geografiko hutsez azaldu. hau da, zatikatze geografikoak ez dio hizkuntzaren egoera sozialari erantzuten. gazteen euskararekiko bizipenak hizkuntza eremu geografikoen arabera baino, ingurune soziolinguistikoen eta harreman sareen arabera azal daitezke. adibidez, tafallan, legez eremu ez eu...
|
2012
|
|
Althusserren arabera, horrela, Marxen zientzia berantiar qua helduak ideologiaabaintailatzen zuten giza adierazpenekin apurtzen zuen. Horrek, hala ere, ez zuenesan
|
nahi
ideologia giza bizian inolako oinarri benetakorik ez daukan ilusio huts batbesterik zenik. Izan ere, zerbait izatekotan, Althusserrek sortuko duen ideologiarenteoria sofistikatua bezainbat ezinbestez ezkor eta goibela izango da.
|
|
Albert Camusen teoria nolabait laburtuz, hau izan daiteke: zapaldurik bizi den pertsona, menperatzen duen sistemaren kontra altxa daiteke eta, beste pertsonekiko elkartasunak higiturik, besteekin bilduz, ororen mugimendua errebolta bihur daiteke; halere, ideologia batek, historia osoa esplikatu eta nagusitu
|
nahi duen
ideologia batek, erreboltarien eginkizuna dominatzen eta zuzentzen duenean, menperatzaile bilakatuko da errebolta bera, bere kontra dauden ororen gainean laztura eta heriotza erabiltzen dituelarik.
|
2015
|
|
Hiritarkeriak liberalismo ilustratua du iturburu eta egungo europar errepublikanismoaren eta sozialdemokraziaren funtsezko mantra da. Hitz gutxitan, bake soziala lortzeko kapitalismoa eta espazio publikoa (zibikoa) uztartu
|
nahi dutenen
ideologia da. Manuel Delgadok dioen moduan, hiritarkeria kapitalismoaren aldaketa etikoaren alde dauden mugimendu sozial, sindikatu eta alderdien diskurtso bilakatu da (ikus Ciutat Morta).
|
2016
|
|
Azkenean ondorio honetara iritsi naiz: praktikan ezarri
|
nahi dute
ideologia bat dioena dirua daukanak bizitzeko eskubidea duela eta dirurik ez duenak hil egin behar duela".
|
|
«Espainiarrek ez dute nahi bertze kanpaina bat».Sanchezek PPren eta Podemosen artean zentralitatearen rola hartu nahi izan du, eta ezkerreko alternatibaren ideiari kontrajartzeko erabili du PPren gobernuarekiko «aldaketa», gehien errepikatu duen solasa izan da hori?. «Espainiarrek ez dute
|
nahi
ideologia bereko bi indar egotea. Mestizaje ideologikoa egin behar dugu», erran du Ciudadanos eskuindarrarekin egindako akordioa justifikatzeko.
|
|
hitza ordezteko, kontzeptu berri hau (frankismoari dagokionez) zirkulaziora ateratzea (Oltrak eta De Miguelek, fraide-faxismo? terminoa erabiltzen dute frankismoak inposatu
|
nahi zuen
ideologia definitzeko. –Fraide-faxismo?
|
|
Hiritarkeriak liberalismo ilustratua du iturburu eta egungo europar errepublikanismoaren eta sozialdemokraziaren funtsezko mantra da. Hitz gutxitan, bake soziala lortzeko kapitalismoa eta espazio publikoa (zibikoa) uztartu
|
nahi dituztenen
ideologia da. Manuel Delgadok dioen moduan, hiritarkeria kapitalismoaren aldaketa etikoaren alde dauden mugimendu sozial, sindikatu eta alderdien diskurtso bilakatu da.
|
2017
|
|
Txepetxek aspaldi seinalatu zigun diskurtso horren jatorria non dagoen: , hiztun menderatuen frustrazioak eramangarriak? 362 eginarazi
|
nahi dituen
ideologiaren azken iturria estatu asimilatzailearen azpijokoan idoro behar dugu. Hara, bada, euskalduntasun etniko autonomistara errenditu diren gure agintariek363 nola kondenatu nahi gaituzten duintasun nazionalik364 gabeko sasi-euskalduntasunera.
|
|
Konparazio batera, eta beste muturrera joanez, duela berrogei urte martxan jarri genituen kontrazepzio eta sexualitate zentroak “famili plangintza zentroak” deitu ohi genituen (“planning” edo “planin” ezizenaz), horretarako Europa osoan zabalduta zegoen terminologia hona ekarrita, bertan transmititu
|
nahi genuen
ideologiatik kilometro askotara. Jabetuta geunden, nola ez, izena eta izana ez zetozela bat, baina aurrera egin genuen, eta esango nuke lan txukuna egin genuela eta jarraitzen dutela egiten orain arte iraun duten zentroek{ 61}.
|
2019
|
|
Horiek, aipatu bezala, ez dute beharko luketen besteko indar, eta kutsu merkantilista duten hainbat logika agerian geratzen dira, besteak beste, efikaza izatearen beharra, helburuari hura lortzeko prozesuari berari baino garrantzi gehiago ematearen ideia, etengabeko militantziaren ideia eta ondorioz agertzen den full timefenomenoa, eta beste zenbait. Hori horrela izanik, irauli
|
nahi diren
ideologia eta sistema dominante horiei aurre egiteko ekinbideetan ere, haien logikak islatuta agertzen dira, hala, zaildu egiten da eraldatzea haiek erabiltzen dituzten erreminta berak erabiliz gero. Aldiz, garrantzitsua da ikasiak direla aipatzea eta, horiek, jarrera, jokaera, jokamolde eta ekiteko erak sozialki sortuak diren heinean, dinamikoak, malguak eta, garrantzitsuena, aldagarriak direla jakitea.
|
2021
|
|
Lan honen hasieran mahairatutako galderei berriro hel bageniezaie, luze segi genezake oraindik solasean, Agirreri bizitza erreala irensten bide zion apaizgoagatik atxikitako mantra erlijiosoak eta harekin sintonian
|
nahi zuen
ideologia politikoak nekez lagun baitziezaioketen haie (ngati) k sorrarazitako kolonizazio-akulturazioaren arazoan burua barneratzen edo, behinik behin, haien efektu bestelakatzaileen larriaz erreparatzen.
|
|
Zenbakiz inguratuta bizi gara, digituen fanatismoaren menpe. Baina nondik sortu ote da dena kuantifikagarri bihurtu
|
nahi duen
ideologia?
|
2022
|
|
Horietako batzuk militante errepublikano, sozialista, abertzale edo anarkistak ziren. Beste batzuk, ordea, estatu frankistaren izuak suntsitu
|
nahi zituen
ideologia horiekin bat egiteagatik espetxeratu zituzten langileak ziren. Hauek dira Azazetako hamaseiak:
|