2000
|
|
Zio laguntzailea zozketa antzeko zerbait da. Norbait ez bada gai arazo baten aurrean modu batean edota bestean jarduteko, eta aukera anitz baditu, zozketaz egin dezake ala, beste
|
modu
ez hain adierazkorrean, zain gera daiteke ezabapen metodoaren emaitzak izan arte. Baina denboraren premia badu, nahiago du ziur asko lehenengo aukera.
|
|
Vienako Zirkuluaren partaideek proposatzen zutena ‘hemen eta orain’ eman behar zen egiaztagarritasuna bazen; orduan, garai hartan ezin zuten ilargiaren alde estaliaren existentzian sinetsi. Hots, existentzia horretan sinesteak ez luke zentzurik izango, hipotesia proba moduan jartzeko
|
modurik
ez baitzegoen.
|
|
Beraz, ezagutza edo judizio kantiarra — a priori eta sintetikoa— ukatu egingo da Zirkuluko enpirismoa dela eta. Positibismoak, bestaldetik, ezagutza soilik zientzi ezagutza dela zioen; beste gogoeta
|
moduek
ez dute ezagutzarik ematen. Azkenik, logika berria, Frege eta Russellen logika formala edo sinbolikoa izango da.
|
|
Sistema horren oinarria, esan bezala, elementuek osatzen zuten edo,
|
modu
ez sistematikoan, sentsazioek. Machen ustez, sentsazioen kategoria desberdinak zeuden, hau da, elementu klase desberdinak.
|
|
Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela: " Ez naiz erabiltzen ari hitza halako
|
modutan
ezen esan baitezakezu...", eta esanez ere erlijio askok" esaten dutela beste batzuek zentzugabekeriatzat hartzen dituzten gauzek zentzua dutela, eta ez dutela besterik gabe ukatzen beste erlijio batek baieztatutako esaldiren bat"; eta hau argitu zuen esanez jendeak" jainkoa" gizaki baten antzeko zerbaiti erreferentzia eginez erabiltzen baldin badu, orduan" Jainkoak l... " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak, adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
|
|
Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela: ...tzuek" Jainkoa" halako modutan erabiltzen dutela ezen" Jainkoak besoak ditu" baita zentzugabekeria —" Jainkoak ezin du besorik izan" esango lukete— Era beretsuan," arima" adierazpenari dagokionez, esan zuen batzuetan jendeak halako modutan erabiltzen duela ezen" arima gizaki gaseoso bat da" adierazpenak zentzua baitu, eta batzuetan halako
|
modutan
ezen ez baitu zentzurik. " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak, adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
|
2002
|
|
Gerta liteke, ordea, preso ohiak tutorerik ez aurkitzea; gerta liteke ere, armadan haren beharrik ez izatea; eta, orobat, gerta liteke erbestean bizitzeko
|
modurik
ez egotea. Hori guztia gertatuko balitz, gorabeherek ezinezko egingo balute presoaren gizarteratze egokia, ongi jokatuko al genuke arduradunok presoa bakarrik utzita?
|
|
Ordea, lehen ere esan dugun bezala, gure planaren arabera eraikitako espetxea erasotzeko
|
modurik
ez du inork aurkituko, eraso horrek ez luke-eta batere arrakastarik lortuko. Gizatasunak exijitzen duen baldintza oinarrizkoa dugu atentatuak aurreikustea, horiek ezinezko bihurtuz; krudelkeriak eta zuhurgabetasunak bat egiten dute, justiziak ahul jokatu eta gizagaixoren bat behar ez den zerbait egitera bultzatzen duenean.
|
2003
|
|
Ahultze eta hauste horiek zilegiak dira oso; are gehiago, batzuetan, beharrezkoak dira, eta, horren ondorioz, zuzenak ere, eginbeharrik hautsi ez duen alderdiarentzat. Arrazoi berbera dela bide, lagunetarik batek adiskidetasunari kalte egiten badio, dela gaiztakeria bat eginez, dela oinarrizko eginbeharrak urratuz, dela bidezkoa edo zilegia ez dena eskatuz, besteak askatasuna du aurrerantzean hura lagun
|
moduan
ez hartzeko, horrek adiskide izateari utzi baitio. Kasuan kasuko inguruabarrak aintzakotzat hartuta, adiskidetasuna desegin daiteke hausturarekin zein hausturarik gabe, baldin eta haustura horren aldeko arrazoi zuzena duenak ez badu berak ere horretarako arrazoirik ematen, eta, aldaketa horretan, adiskidetasunaren ordez, elkarrenganako maitasunari eusten badio, hori ezin baitigu inork ez ezerk kendu.
|
2004
|
|
Etikari buruzko hitzaldia k ez digu argirik ematen auzia trenkatzeko, eta, hasieran esan dugunez," bigarren" Wittgensteinek ez zuen ia aipurik egin Jainkoaz. Vermischte Bermerkungen izeneko bilduman ohar labur baina interesgarri batzuk irakur daitezke, honako hau bezala: 11" ’Jainko’ hitza erabiltzen duzun
|
moduak
ez du erakusten norengan pentsatzen duzun baizik eta zer pentsatzen duzun". Guztiarekin ere, Egunkari filosofikoa n aurkitzen ditugu Jainkoarekiko aipamenik gehienak eta interesgarrienak, Wittgensteinek inoiz argitaratzeko asmorik azaldu ez bazuen ere.
|
2005
|
|
8 Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu
|
modu
ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea.
|
|
Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu
|
modu
ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea. (De iure belli ac pacis, P., 8)
|
2008
|
|
gauzak bere substantzian dauden bezala, pentsatuak izan ziren bezala, errealitatean (hau da, Naturan edo Historia Gogoan) sortu baino lehenago dauden bezala. Hegelen ustez, gauzek, sortu baino lehenago, berezko plangintza daukate, eta bere sortze prozesuan gero
|
modu
ez huts batean, zirkunstantzien arabera baizik, jarraitzen dute barruko programazioa. Eta hori da Logika, hain zuzen:
|
2009
|
|
Eboluzioak ez ditu askatasun baldintzatuaren bidegurutzeak ezerezten. Produkzio
|
moduak
ez dira historiaren harian aldez aurretik jarritako ordena baten segidan lerrotzen. Sozialismoaren etorrera kapitalismoaren kate-begi indartsuan probable izanik, kate-begi ahulean ere litekeena da:
|
2011
|
|
Bere lehen ikastaroetan jada ikusten dugu arrunt bereizten duela, Husserlekin, gauzak zer diren guk" bizimunduan" topatu bezala eta zer diren begikera teorikoan atzeman bezala. " Bizimunduan" gauzak niri emateko edo nik haiek topatzeko
|
moduak
ez dauka zerikusirik goian aipaturiko baldintza edo forma apriorikoekin, eta bai nire ohiko esperientziekin ene lagunarte edo" elkarmunduaz"[" Mitwelt" —>" Mitsein"] eta nire" ingurumunduaz"[" Umwelt"]. Begien aurrean zaldi bat agertu, eta gauza bera ez da edozeinentzat gauza bera, h. d., agerpen berak ez du adiera edo zentzu bera, harekin ez dugu berdin topo egiten, kaletarrak, menditarrak, jockeyak, marrazkilariak.
|
2013
|
|
Nik uste dut baietz, eta, hain zuzen ere, hori izan da nire gogoetaren helburuetako bat. Akaso, maitasunaz, edertasunaz, miresgarriaz edo ikaragarrizko basakeriaz
|
modu
ez mistiko batean mintzatzean, zerbait galtzen al dugu?
|
2016
|
|
Arizmendiarrietaren eraldaketa proiektua, Lanki/ Huhezi, Eskoriatza 2000 [aurrerantzean L]. 314 Ez dago zertan esan mundua asko ibili dela, Don Jose Mariaren inspirazioaren argitara estreinako lagunek Arrasateko Kooperatibismoa (’arizmenditarra’) abiatu zutenetik hona: " gaurko enpresa egiteko eta ulertzeko
|
modua
ez da duela mende erdi Arrasateko kooperatibak erne zirenekoaren parekoa". Bizi inguruarekin batera kooperatibismoak ere aldatu beharra izan du;" merkatu global berriranzko joerek molde kooperatiboa formaz aldatzera" eraman dute beti ez hoberako, dirudienez (O.
|