Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2000
‎Zio laguntzailea zozketa antzeko zerbait da. Norbait ez bada gai arazo baten aurrean modu batean edota bestean jarduteko, eta aukera anitz baditu, zozketaz egin dezake ala, beste modu ez hain adierazkorrean, zain gera daiteke ezabapen metodoaren emaitzak izan arte. Baina denboraren premia badu, nahiago du ziur asko lehenengo aukera.
‎Vienako Zirkuluaren partaideek proposatzen zutena ‘hemen eta orain’ eman behar zen egiaztagarritasuna bazen; orduan, garai hartan ezin zuten ilargiaren alde estaliaren existentzian sinetsi. Hots, existentzia horretan sinesteak ez luke zentzurik izango, hipotesia proba moduan jartzeko modurik ez baitzegoen.
‎Beraz, ezagutza edo judizio kantiarra — a priori eta sintetikoa— ukatu egingo da Zirkuluko enpirismoa dela eta. Positibismoak, bestaldetik, ezagutza soilik zientzi ezagutza dela zioen; beste gogoeta moduek ez dute ezagutzarik ematen. Azkenik, logika berria, Frege eta Russellen logika formala edo sinbolikoa izango da.
‎Sistema horren oinarria, esan bezala, elementuek osatzen zuten edo, modu ez sistematikoan, sentsazioek. Machen ustez, sentsazioen kategoria desberdinak zeuden, hau da, elementu klase desberdinak.
‎Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela: " Ez naiz erabiltzen ari hitza halako modutan ezen esan baitezakezu...", eta esanez ere erlijio askok" esaten dutela beste batzuek zentzugabekeriatzat hartzen dituzten gauzek zentzua dutela, eta ez dutela besterik gabe ukatzen beste erlijio batek baieztatutako esaldiren bat"; eta hau argitu zuen esanez jendeak" jainkoa" gizaki baten antzeko zerbaiti erreferentzia eginez erabiltzen baldin badu, orduan" Jainkoak l... " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak, adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
‎Esan zuen, kasu, Jainkoari buruzko eztabaida asko hauxe esanez konpon daitezkeela: ...tzuek" Jainkoa" halako modutan erabiltzen dutela ezen" Jainkoak besoak ditu" baita zentzugabekeria —" Jainkoak ezin du besorik izan" esango lukete— Era beretsuan," arima" adierazpenari dagokionez, esan zuen batzuetan jendeak halako modutan erabiltzen duela ezen" arima gizaki gaseoso bat da" adierazpenak zentzua baitu, eta batzuetan halako modutan ezen ez baitu zentzurik. " Gramatikaren aldetik" zentzu desberdinak adierazpenaren bitartez esan nahi zuena azaltzeko, esan zuen bilatzen genituela ez" konparagarriak" diren hitzak, adibidez," solido" eta" gaseoso" konparagarriak diren legez, baizik eta desberdinak direnak, adibidez," aulkia" eta" aulkian esertzeko baimena" desberdintzen diren legez, edo" trenbidea" eta" trenbide istripua".
2002
‎Gerta liteke, ordea, preso ohiak tutorerik ez aurkitzea; gerta liteke ere, armadan haren beharrik ez izatea; eta, orobat, gerta liteke erbestean bizitzeko modurik ez egotea. Hori guztia gertatuko balitz, gorabeherek ezinezko egingo balute presoaren gizarteratze egokia, ongi jokatuko al genuke arduradunok presoa bakarrik utzita?
‎Ordea, lehen ere esan dugun bezala, gure planaren arabera eraikitako espetxea erasotzeko modurik ez du inork aurkituko, eraso horrek ez luke-eta batere arrakastarik lortuko. Gizatasunak exijitzen duen baldintza oinarrizkoa dugu atentatuak aurreikustea, horiek ezinezko bihurtuz; krudelkeriak eta zuhurgabetasunak bat egiten dute, justiziak ahul jokatu eta gizagaixoren bat behar ez den zerbait egitera bultzatzen duenean.
2003
‎Ahultze eta hauste horiek zilegiak dira oso; are gehiago, batzuetan, beharrezkoak dira, eta, horren ondorioz, zuzenak ere, eginbeharrik hautsi ez duen alderdiarentzat. Arrazoi berbera dela bide, lagunetarik batek adiskidetasunari kalte egiten badio, dela gaiztakeria bat eginez, dela oinarrizko eginbeharrak urratuz, dela bidezkoa edo zilegia ez dena eskatuz, besteak askatasuna du aurrerantzean hura lagun moduan ez hartzeko, horrek adiskide izateari utzi baitio. Kasuan kasuko inguruabarrak aintzakotzat hartuta, adiskidetasuna desegin daiteke hausturarekin zein hausturarik gabe, baldin eta haustura horren aldeko arrazoi zuzena duenak ez badu berak ere horretarako arrazoirik ematen, eta, aldaketa horretan, adiskidetasunaren ordez, elkarrenganako maitasunari eusten badio, hori ezin baitigu inork ez ezerk kendu.
2004
‎Etikari buruzko hitzaldia k ez digu argirik ematen auzia trenkatzeko, eta, hasieran esan dugunez," bigarren" Wittgensteinek ez zuen ia aipurik egin Jainkoaz. Vermischte Bermerkungen izeneko bilduman ohar labur baina interesgarri batzuk irakur daitezke, honako hau bezala: 11" ’Jainko’ hitza erabiltzen duzun moduak ez du erakusten norengan pentsatzen duzun baizik eta zer pentsatzen duzun". Guztiarekin ere, Egunkari filosofikoa n aurkitzen ditugu Jainkoarekiko aipamenik gehienak eta interesgarrienak, Wittgensteinek inoiz argitaratzeko asmorik azaldu ez bazuen ere.
2005
‎8 Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu modu ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea.
‎Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu modu ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea. (De iure belli ac pacis, P., 8)
2008
‎gauzak bere substantzian dauden bezala, pentsatuak izan ziren bezala, errealitatean (hau da, Naturan edo Historia Gogoan) sortu baino lehenago dauden bezala. Hegelen ustez, gauzek, sortu baino lehenago, berezko plangintza daukate, eta bere sortze prozesuan gero modu ez huts batean, zirkunstantzien arabera baizik, jarraitzen dute barruko programazioa. Eta hori da Logika, hain zuzen:
2009
‎Eboluzioak ez ditu askatasun baldintzatuaren bidegurutzeak ezerezten. Produkzio moduak ez dira historiaren harian aldez aurretik jarritako ordena baten segidan lerrotzen. Sozialismoaren etorrera kapitalismoaren kate-begi indartsuan probable izanik, kate-begi ahulean ere litekeena da:
2011
‎Bere lehen ikastaroetan jada ikusten dugu arrunt bereizten duela, Husserlekin, gauzak zer diren guk" bizimunduan" topatu bezala eta zer diren begikera teorikoan atzeman bezala. " Bizimunduan" gauzak niri emateko edo nik haiek topatzeko moduak ez dauka zerikusirik goian aipaturiko baldintza edo forma apriorikoekin, eta bai nire ohiko esperientziekin ene lagunarte edo" elkarmunduaz"[" Mitwelt" —>" Mitsein"] eta nire" ingurumunduaz"[" Umwelt"]. Begien aurrean zaldi bat agertu, eta gauza bera ez da edozeinentzat gauza bera, h. d., agerpen berak ez du adiera edo zentzu bera, harekin ez dugu berdin topo egiten, kaletarrak, menditarrak, jockeyak, marrazkilariak.
2013
‎Nik uste dut baietz, eta, hain zuzen ere, hori izan da nire gogoetaren helburuetako bat. Akaso, maitasunaz, edertasunaz, miresgarriaz edo ikaragarrizko basakeriaz modu ez mistiko batean mintzatzean, zerbait galtzen al dugu?
2016
‎Arizmendiarrietaren eraldaketa proiektua, Lanki/ Huhezi, Eskoriatza 2000 [aurrerantzean L]. 314 Ez dago zertan esan mundua asko ibili dela, Don Jose Mariaren inspirazioaren argitara estreinako lagunek Arrasateko Kooperatibismoa (’arizmenditarra’) abiatu zutenetik hona: " gaurko enpresa egiteko eta ulertzeko modua ez da duela mende erdi Arrasateko kooperatibak erne zirenekoaren parekoa". Bizi inguruarekin batera kooperatibismoak ere aldatu beharra izan du;" merkatu global berriranzko joerek molde kooperatiboa formaz aldatzera" eraman dute beti ez hoberako, dirudienez (O.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia