Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2000
‎Baliabide literario moduan erabili du, gainera, oraingoan behartu gabeko etorri hori, harantzago eramanez hitz jarioaren iturria, protagonista nagusiaren (Teresa) pentsamenduak ahalik eta modu natural eta egiazkoagoan eskaini ahal izateko irakurleari." Izan ere, gogoeta jarioak" ez du hizkera kargaturik onartzen, pedantekerian ez erortzearren. Narrazioaren pultsu bizkorrak plano aldaketak jostun gisa harilkatzera behartu du idazlea, eta ez da makal ibili.
2002
‎Istorioaren izaera autobiografikoa gorabehera, eleberria, aldi berean, 1950eko eta 1960ko hamarkadetako Donostiaren historiaren kronika da. 16 urteko apaizgai baten ikuspuntuak artikulatzen du testua, 1965eko abuztuaren 15eko bazkalondoa aitzakia narratibo moduan erabiliz oroimenak eta gogoetek protagonismoa beregana ditzaten. Pixkanaka, pertsonaia narratzaile gaztearen diskurtsoak bere bizitzako une garrantzitsuenak gogoratzen ditu:
2003
‎" [Arratiar bi ferira]" (VascH I, 112)," [Euskaraz ikastea ezta gaitza]" (VascH I, 164)," [Mikolas eta Kospinasi]" (VascH I, 338)," [Joxeren kotxe berria]" (VascH I, 398)," [Bigarrenez ezkondutako emakumea]" (VascH II, 179), Kirikiñoren Abarrak liburutik egokitu edo atondua azkenengo hau. Metodo liburuko narrazio laburron balio literarioa apala da zinez, zeren idazleak ariketa didaktiko modura erabiltzeko baino ez baititu ondu, ez asmo literarioz.
2005
‎Itsasoak kulunka bortitzean daroa paterea leporaino betea, gora eta behera intxaur oskol hauskorra balitz lez, denbora luzez, paterakideek aurrean denbora baino ez dauke, berau neurtzeko ezer be ez mendeetako euren pazientzia agorrezina baino ez, esango leuke azal zuridun ausartiren batek, hala eta guztiz be luze eretxi deutsie intxaur oskol modura erabilitako denbora tarteari. Batak besteari ebatzea beste erremediorik ez dabe euki, lehenengoak bigarrenari, bigarrenak hirugarrenari, eta holan hurrenez hurren.
2007
‎euskarazko izen eta adjektiboak dira funtsean, norbaiten deitura gisa erabiliak. Goitizen modura erabilitako adjektiboen artean aipa daitezke: andia, txipia, beltza, zuria.
2009
‎Basoak izan dira auzoko eta herriko ondasunik handiena, izan ere, eraikuntzarako, tresna eta altzariak egiteko, etxea berotzeko, karobietarako, labeetarako eta ganaduen azpietarako lehengaia opesten zuten. Neguan egurra botatzera eta gurbitzak ateratzera joaten ziren, sugarri moduan erabiltzeko, gehienetan. Marutxeaga alderdiko gipuzkoar jatorriko artegidun etxeek batzen zuten ira, batez ere.
‎Edozelan ere, kooperatiban ez ei zen hazi askorik saltzen. Ereiteko hazia edukitzeko modurik erabilienak, edo urte batetik bestera gordetzea edo batak bestearekin truke egitea ei ziren lehen.
‎Frutaarbolak ere sarri egoten ziren, eta batzuetan ortuari izena ere ematen zion, bertan fruitu bakarra batzen zenean; esaterako, madari ortu. Etxeko neskatoek eta ugazabandreak loretoki modura erabiltzen zuten ortuaren txatal bat. Goizetiko jeneroa ereiteko erabiltzen zen etxe askotan ortua, esaterako, sanjuan patate.
‎Errotarriak egiteko harri losa handiak erabiltzen ziren. Jatara eredu moduan erabiliko zen harria eroaten zen. Harlauza aukeratu eta gainetik zein azpitik gutxi kenduta, behar gutxi eginda, forma borobildunak hartzen zituzten.
‎Astoa etxerik gehienetan egoten zen. Zamari moduan erabiltzen zen, belarra edo plazarako jeneroa igarotzeko. Asko jaten duen aberea ei da, berriemaileen ustez.
‎Belarra lantzarretik lastategira garraiatzeko apareju ipintzen zitzaion astoari. Apareju berba generiko moduan erabiltzen dute gure lekukoek. Belarrak igarotzeko astoari ipintzen zitzaionari urke esaten diote.
‎Oinordekoa eta bere ezkontidea etxearen jaube gazteak ziren; oinordekoa aukeratzen zen momentutik (ezkontzaren unea erabiltzen zen erabakia formalizatzeko), gazteak ziren etxearen ondasun guztien benetako jabeak, baina ezin zituzten edozein modutara erabili.
‎Okela eta piper nahastea eskuz sartzen zuten hestean eta beheko su inguruan eskegitzen zituzten, sikatu zitezen. Behin lehortuta, txorizoak kontserbatzeko hiru modu erabiltzen zituzten: oliotan gordetzea, tenple tenpleko koipetan eta artagarau artean.
‎Muztiatu ostean gozo egoten zen. Bero handia egiten zuenean freskagarri modura erabiltzen zuten eta edan ohi zutenen esanean, itzel zegoen.
‎Painelua diru zorro moduan erabiltzen zuten andreek sarri. Txanponak buruko paineluan amarratuta eroaten zituzten askotan, galdu edo lapurtuko zizkieten beldurrez.
‎Ogi freskoa zen. Lekukoren batek esan izan digu tremes ogia, bere aitita amamen sasoian, hiletetan gurutzearen aurretik eroateko eta elizako sepulturan uzteko eskaintza modura erabiltzen zela. Lekuko gehienek ogi integralarekin lotzen dute.
‎Pisbe itsas konpainian egondako jatabear batek ondo gogoan dauka zelan jaten zuten itsasoan zaperoa. Pertsiar Golkoan jatorduak egiten zituzten jatabear itsasgizonek, zaperoa ogi moduan erabilita.
‎Sano antzinakoa da gizakiak piztiak etxekotzeko joera. Milaka urte daramatza euskaldunak piztiak hezi, euren indarra erabili eta elikagai moduan erabil dezakeen guztia aprobetxatzen. Eta abereengandik lortzen ditugun elikagaien artean badago bat garrantzi handia izan duena historikoki, esnea.
‎Garia errotara eroaten zen ehotzeko, eta gero ogi gozoa egiteko. Galtzu txolak, ostera, ganaduei jaten emateko eta gauez zuzi modura erabiltzeko gordetzen ei ziren batez ere.
‎Indaba arto landarearen inguruan gora igotzen da, eta gero handik askatzeak behar handia ematen ei du. Artoa ereiteari utzi zitzaionean (gaur egun sano arto solo gutxi ikusten dira Jataben) hasi ziren indabak bañepalu edo eta butroi kañubere (indi kainabera) zutarri moduan erabilita ereiten.
2011
‎Axpen, Ispilueta ingurua hartzen eban itsasoak, eta gaur egungo San Bartolomeko leunadan urek ganezka egiten eben antxina, itsasgora handietan batez be. Datu historikoetatik dakiguna da, altzau bajatuko zubiek babesten ebela Busturia Erdi Aroan25; ura defentsa modura erabilten zala. Trenbidea egin zanean ezarri zan egungo lurraren eta itsasoaren arteko mugea.
‎Erezak kinu edo karnata moduan erabilten ziran; Busturian ez ziran jaten, beste leku batzuetan jaten zirala jakin arren. Beheko partea okertuta eukan barillie erabilita edota ostenduta egoan zulora gatza botata hartzen ebezan.
2015
‎Aitzitik, Visa euskaldunari dagokionez, Euskaraz bai baina sailekotzat jo zitekeen. Izan ere, euskara efektu moduan erabiltzen zela salatzen zuen Muñozek; hots, politiko ugarik euskara modu efektistan erabiltzen zutela, eta hori guztia" itxurazko euskalzaletasun" tzat jo tzen zuen, edo aurreko zenbaki batean erabilitako terminologia erabiltzearren Muñozek erabiltzen ez zuena," euskaldade" tzat. Artikuluaren ekarpen teorikoak efektua kontzeptuarekin zuen zerikusia.
‎Behin baten, agertu eta zabaldu zan paper bat, paper beilegi bat, iraultza mogimentu batena. Han esaten eban ze modutara erabili leitekezan ekintza horreek iraultza lortzeko; bai Kirikiñorena, bai Zumarragarena, bai besteak. Gure artean esan genduan:
2019
‎Halere, bikote harremanotan amoranteak estimulu dira" bikote titularra" rentzat, hala Bioletak nola Adolfok, bikote harreman maiztuaren elkarrenganako arreta pizteko funtzionalitatea betetzen dute; horregatik, kontalariak ez du arretarik jartzen haien psikologian eta ez du sakontzen haien sentimenduetan. Bestalde, maitale gaztearentzat guztiz arriskutsua da triangelu horren esparruan sartzea, beti akzesorioen moduan erabiliak edo utziak suertatuko dira, kasurik onenean, guztiz" matxuratuak" ez bada, lehen Bioleta eta Lynnen kasuan bezala.
2020
‎Vediatarrak ziran bertakoak. Arkitektura aldetik hondino be baditu orduko ezaugarri batzuk, arkua eta leihoak kasurako, nahiz eta gerora baserri moduan erabili danez, oso aldatuta dagoan jatorriko egituratik.
2021
‎8 Irakurtzeko nahiz kultur erabiltzaile izateko ohitura garatzeko gai da, eta literatura, kultura edota artea gozamen iturritzat hartzeko gai da, mundua ezagutzeko; kultura eta hizkuntza aberasteko; nortasun pertsonala, kulturala nahiz soziala eraikitzeko; sentsibilitate estetikoaren garapenerako; munduaren ezagutzarako iturri modura erabili eta norberaren nortasun pertsonala, identitarioa, kulturala eta soziala eraikitzeko.
‎Horrelako argudioen aurrean, kultura sustatzaileek irakurketaren gozamena aldarrikatzera jo izan dute, baina horrek kontrako efektua eragin dezake nerabeengan, haientzat dagoeneko kutsu negatiboa duen zerbaitekiko eta oraindik sentitu ez den plazera argudio moduan erabiltzeak gehiago urrundu ditzakeelako gazteak (op. cit,). Hala ere, horrek ez du esan nahi autoreak ere ez du horrela planteatzen literaturaren funtzionaltasuna zein irakurtzeko plazera baleko argudioak ez direnik, baina transmititzeko moduetan eta diskurtsoan, baita arrazoitzean ere, arreta jarri behar da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia