Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2000
‎Iruzkingile beraren ustetan," garbi utzi digu gaiak baino gehiago istorioak eta kontatzeko moduak daudela." (Egunkaria VI)
2001
‎Alabaina, zer esan nahi dugu Saizarbitoriaren nobelak modernoak direla esaten dugunean? Modernitatea, kasu honetan, nobela bera ulertzeko moduari dagokio. Laburki esanez, nobelaren idazketari garrantzia ematen dion ikuspuntu berriaz mintzo garela esango dugu.
‎Banaketa hirukoitz honetan, ikuspuntua kontaketa moduari, hau da, eduki narratiboa azaltzeko moduari dagokio, eta Harreraren Estetikaren kritikari garrantzitsuenetarikoa den Wolfgang Iser alemaniarrak El acto de leer (1986) liburuan dioen bezala," estrategia" guztien artean, ikuspuntuarena da, dudarik gabe, interesgarriena.
2003
‎Patxi, haren lagun mina, zebilen batez ere urduri. Haren esanetan, larunbatetik ibili zen harekin hitz egin nahian, baina alperrik, ez ei zen modurik egon inon topatzeko. Larunbat egun osoa komisarian eman ei zuen, eta igandean batek daki non, etxean ez ei zuen inork telefonorik hartzen eta.
2009
‎Arreoa gurdian eroaten zen ezkongaiak biziko ziren etxera, ezkontza baino lehen. Gurdi handiak erabiltzen ziren gehiago horretarako; zenbat eta gurdi handiagoa erabili, hainbat eta gauza baliotsuagoak eroateko modua zegoelako. Ganorazko arreo batek bost edo sei gurkada eskatzen zituen.
2012
‎Ganaduren bat hilten zanean, okelea aprobetxetako moduan egon ezkero, errematea egiten zan ermandadekoen artean. Lehenengo zatitu, eskegi, loteak egin eta subasta moduko bat egiten zan.
‎Gero eskegi egiten ziran, eta urte guztirako kontserbau eitezan, koipetan sartzen ebezan. Behin sikatu eta gero, egun batzuetan gordinik jateko moduan egon eitezan, kaxan sartzen ebezan artagarau artean.
2015
‎Ganaduaren ugazabeari ermandadeak pagetan eutsan han ateratako diruaren eta tasazinoaren arteko aldea. Piztiagaz dirurik lortzeko modurik egon ezean, ermandadeko bazkide bakotxak honenbesteko bat emon behar izaten eban. Orduan baserritar gehienak ziran ermandadekoak, ze behiren bat hil ezkero, galera handia zan eta nekez egiten jakon aurre laguntza barik.
2017
‎Utopiara heltzeko moduari dagokionez, Metxa adibide paradigmatikoa dugu pentsaera modernoak arrazoimenaren gaitasunetan jarritako fede itsuarena. Kontzientzien akuilatze lanari gogotsu lotuta, Metxak arras argi dauka" burua du [ela] tresna nagusia", pitzadurarik gabeko bere arrazoimenak iraultza utopikorako okerrik gabeko bidea seinalatuko diola, alegia.188 Baiki, Metxa arrazoimen bereziki zoli batez dohaturik ageri zaigu, bakana, erraza zaiolarik inguruko beste inork hautematen ez dituen bidegabekeriak eta ekintza bideak seinalatzea.
‎Atal honetan argudiatzen ari naizenez, hiru korronte horiek hatsarre ontologiko eta epistemologiko berberak dituzte oinarrian, modernitatearenak, hain zuzen ere. Horrela, hiruren arteko diferentzia nagusia hatsarre horiek garatzeko moduari dagokio, hurrengo orrialdeetan zehatzago azaltzen saiatuko garenez. Kontua da (goiz) modernismoak, besterik gabe, zentraltasuna erdietsi duela XX. mendeko literatur historiaren baitan, halako moldez, non beste biak hura erreferentetzat hartuta izendatu diren.
‎Estualdi galanta pasau neban orduan, baina ez pentsau dana txarra izan zanik alkatearen" ordezko" moduan egon nintzan denboran. Mundaka eta Bermeo bitartean dagoan Lamiaran industrialdearen inaugurazinora gonbidatu ninduen.
2018
‎...bakarti honetan, beste ezerk ezertara ere lagundu ezin didala bizirik iraunarazten, bizitzeko modu bakarra aurkiturik edatea, edanari emanda bizi naizelako, tristezia sartu zaidanetik ene barru barruko kolorerik gabeko zulogune beltzera, bizitzeko adorea falta zaidalako, gogorik eduki ez eta aurrera egiteko, alferrik egingo ditudalako guztiak, askatasunagatik ere, ezer gutxi egiteko nagoela nagoen modura egonik; negarrari eman diot hainbat aldiz eta beste hainbeste alditan barreari, neure erotasunean zertan nabilen ere jakin ez dudalarik.
‎Haragijale gosekil arraioak gibelak ere atera dizkio Divina Pastorari goizaldean, eta harrezkeroztik, nasai geldituz, bere azken modako tableteko zeregin zerrendan ekin dio eguna antolatze jardunean, guri eta gure esanei jaramon egiten ibili beharrean. Gu berriz, koitada gizaja modura egon gara hausturik gizonen alboan.
2020
‎Gizarte tradizionalean, gariak kentzeko hainbat modu egon izan dira: batetik, teknika enpirikoetara jo izan da pikuaren esnearekin gariaren gainean igurztea, kasurako; bestetik, teknika enpirikoetatik harago doazen osabideak erabili izan dira garia hilerokoaren odolarekin eta barautan botatako listuarekin igurztea.
2021
‎Bestalde, Hego Euskal Herrian literaturari eskaintzen zaion trataera desberdin samarra dela kontatzen du modu kritiko batez, eta aldeak zehazten ditu EAEn eta Nafarroan literatura irakasteko moduei dagokienez:
‎IEE1 ek literaturak bizitzari eta etikari erantzuten dion zerbait dela irizten dio, aurreko elkarrizketatuek zehaztu moduan, bizitzan dauden esperientziei eta bizitzan gauzak egiteko eta sentitzeko moduei, alegia. Horrela ikusiz gero bizitzeko moduak daude eta, ondorioz, literatura kontsumitzekoak ere bai: " Gauza bat da zer kontatu nahi duzun edo zer jaso nahi duzun, eta beste bat da nola jaso nahi duzun" (IEE1).
‎Zentzu horretan, Heziberri 2020 k XVI. eta XVII. mendeetako literatura proposatzen duela dio MIR1 ek, baina 14 urteko nerabe bati Axular edota Etxepare moduko autoreak transmititzea oso zaila egiten zaiela aitortzen du. Hor teorian eskatzen denaren eta gelako gaur egungo errealitatearen arteko nolabaiteko arrakala antzematen da (MIR1), baina agian, eduki horiek lantzeko moduan egon daitekeela gakoa (LIR1).
‎[...] Eta literaturak erantzuten dio bizitzari; hau da, bizitzan gauzak egiten ditugun moduari. Horrela ikusiz gero, bizitzeko moduak daude, literatura irensteko moduak daude. Gauza bat da zer kontatu nahi duzun edo zer jaso nahi duzun, eta beste bat da nola jaso nahi duzun.
‎[...] Eta literaturak erantzuten dio bizitzari; hau da, bizitzan gauzak egiten ditugun moduari. Horrela ikusiz gero, bizitzeko moduak daude, literatura irensteko moduak daude. Gauza bat da zer kontatu nahi duzun edo zer jaso nahi duzun, eta beste bat da nola jaso nahi duzun.
‎Horrekin batera, literaturak dituen beste zailtasunak ere baleudeke. Hala ere, gazteengana hurbildu, haiekin landu eta nolabaiteko esangura eta erreferentzialtasuna izatera iritsi nahi bada, hurbiltzeko eta lantzeko moduetan dagoela gakoa uste du IE7 k.
‎Literaturaren babes sozialarekin lotuta, erabat baldintzatzen baitu, gizartean errotuta dauden inertziak eta bizitzeko modua leudeke DGIR1 en nahiz BIR1 en iritzirako. Gizarteak horren parte diren elementuei eskaintzen dien garrantzia egunerokoan jazotzen direnetan antzeman eta neur daitekeela argi ikusten du lehenbizikoak.
‎Esan bezala, aisialdiaz harago moldatu dute teknologia berriek, digitalizazioak nahiz internetek egungo gizartea bizitzeko, lan egiteko, kontsumitzeko edota sozializatzeko moduei dagokienez. Alabaina, hezkuntza eta gizartea orokorrean gaur egun horretan eta horrekin hazi diren nerabeak egoerak eskatzen duen erronkari erantzuteko prestatzen ari ote diren zalantzan jartzen du LIR1 ek; hau da, ea natibo digital horiek egokitasunez eta ikuspegi kritiko batez hezteko eta alfabetatzeko tresnak eskaintzen ari ote zaizkien:
‎Testu zientifikoetan gauza bera, edota gure iritzia defenditu behar dugunean ere. Nire ustez gauzak esateko moduari dagokionean, baliabide literarioak erabiltzerakoan ikusten diot nik zeharkakotasun handia. Pixka bat hizkuntzara gerturatzen gara, edo hizkuntza da batez ere, baina literaturatik bereizi gabe".
‎Baten bat larriago gaixorik baegoan, astero be bai. Eta hilzorian eta hartzeko moduan baegoan, egunero. Gure Jauna etxeetara eroatea itzelezko zeremonia izaten zan.
‎Nire ikerketetan lehentasunik eman izan ez diodan arren, izugarri gustatzen zait gizakiaren heriotzaren inguruko gaiak hartzen duen eremu zabala. Kasu zehatz honetan, hildakoen kultua adierazteko moduei dagokiena: ustezko beste munduan amaitzen den bizitza.
2023
‎Leia baegoan, hainbat hobeto, hego haizerik ezelan be ez zan komenigarria eta. Horretara, solomoa Gabonetan jateko moduan egoten zan. Gainera, etxerik gehienetan, txarria ilbeheran hilten izan da, urak behean dagozanean, ezpabere txorizo eta buzkantzak galdu egiten ei ziran.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia