2006
|
|
Amatasunak, ordea, ez ditu beti ezaugarri hauek eduki, hau da, historianzehar eta kultura diferenteetan zehar ama izateko
|
modu
diferenteak egon dira.Absolututzat ematen dugun amaren kontzepzio hau Europako estatu garaikideekinbatera sortutako eredu bat da eta gizartearen pribatu/ publiko eremuen banaketazorrotzarekin badu loturarik (Badinter, 1991; Tubert, 1996). Kapitulu honetanaspektu honetan sakondu ezin dudan arren, esan daiteke goian aipatutako aukeraren ideologia eta amatasun intentsiboaren ideologia, amatasuna/ aitatasuna indibidualizatu eta pribatu egitearekin sakonki lotuta dagoela.
|
2007
|
|
Kulturari buruzko gogoeta eta ikerketetan bi diskurtso nagusi agertzen diragaur egun. Biak erabiltzen ditugu, arrunki biak nahasturik, nahiz eta bietatikmunduan eta kulturan gertatzen ari denari oso
|
modu
diferentean iritzi. Gaur egunezin da kulturari buruz hitz egin hibridazio, nomadismo, diaspora, aniztasun, mestizaje hitzak aipatu barik.
|
|
berdinak direlako beren artean, eta bestelakoak beste talde batzuetan eragi (te) n dutenetatik719 Hein horretan nazioaren kontzeptua erlatiboa da, «berekitasunaren» esferak erlatiboak diren bezala: hein batean nazio diferenteak kontsideratzen ditugunak (etnikoki edo linguistikoki, adibidez) izan litezke beste erlazio batean nazio bat bera (administratibo politikoki, esate baterako), edo beste hainbeste alderantziz; eta nazio (linguistiko) aren barruan ere diferentzia dialektalak daudenez, eta gizon emakumeen artean diferentzia kulturalak, esan daiteke jende batzuk eta besteak
|
modu
diferenteetan direla nazionalak, modu ezberdinetan txertatzen direla nazioan720 Baina nazioaren esanahi edo modu ezberdinok lotuak eta esanahi oinarrizko, jatorrizko batek esplikatuak daude.
|
|
Gizakiok bereizten gaituena, hortaz, ez indar horiek berak diferenteak izatea (gizon emakume guztiak bezala nazio guztiak, indar berdinek osatuak dira), baizik eta da izan besterik, indar horien higidura, norabide, erlazio, jarduera, erritmo diferenteak baino. Nortasun bezala, edozein pertsonak, beste edozein pertsonak daukan dena dauka, baina
|
modu
diferentean (berdin, edozein herrik, etab.). Karakterea, bada, ezin atzemango da alderdi edo puntu konkreturen batean, estatikoki?, baizik eta bizitza osoan eta jardun osoan, eta jardunean hain zuzen. Horrek planteatzen duen arazoa ikerketarentzat («ezagutza historikoaren» arazoa), natur ikerketaren zentzu kantiarrean, da, hertsiki ezagutu, ez dugula banakoa berbaitan egiten, baizik eta haren bihurketa fenomenoen forma batzuetara unibertsalak eta matematizagarriak, eta ez bizia ere, baizik eta formalizatua bakarrik, eta osoa, zatien efektuaren moduan soilik.
|
|
Shôko Kishitani andreak Hiroshimako bonba atomikoaren biktimei eskainitako monumentuko idazkuna baliatzen du alemanak eta japonierak zein
|
modu
diferentetan «pentsatzen» duten adierazteko1262 Testu hori japoniera xumean idatzia dago eta japoniarrei sekula ez zien buruhausterik sortu, denek aisa ulertzen zuten, atzerritar bat etorri eta bere gidari izkribuaren itzulpena galdatu arte. Hark honela itzuli bide zion:
|
|
euskaldunak jendarteko trataera lau moldetan taxutua dauka, hika, noka, zuka eta berorika. Horrek esan gura du, erkideei buruz euskalduna lau
|
modu
diferentetan paratzen dela. Hori ez da beharkizun «logiko» bat, aukera bat baizik (ingelesak «you» batekin aski du).
|
|
Mundua, zer ere den bera, hizkuntzaren barruan da. Eta horregatik bakarrik izan daiteke eta da diferentea gizakiaren kasuan banako bakoitzarentzat (bakoitzari
|
modu
diferentean soinu egiten dio hitz bakoitzean hizkuntza osoaren hondo hark, hots, munduak), eta da diferentea hizkuntz komunitate bakoitzarentzat, hizkuntza bakoitzak bestela egin duelako, hitzak edo zer selekzionatu bakanak baino gehiago, erlazioen sare osoa, ahaidetasun, oposizio, barne eta azpibilketen sistema.
|
2009
|
|
Gizonek eta emakumeek
|
modu
diferentean bizitzen dute ama edo aita bihurtzeko esperientzia, eta ondorio desberdinak ditu batzuentzat zein besteentzat. , ikerketek aditzera ematen dute amatasunak emakumeengan duen inpaktua, positiboa zein negatiboa, aitatasunak gizonengan sortzen duena baino handiagoaizaten dela.
|
2011
|
|
Idazleek onartutako bilera agiriak (Ermua' ko Euskal Idazleen Jardunaldien erabakiak izenekoa), eduki desberdineko 9 puntu zituen: arestian aipatutako 3 txostenen (Letamendia, Garmendia eta Laspiurrek prestatutakoak) onarpena; euskal idazleen elkarte bat sortzeko proposamena84; Jakin eta Anaitasuna aldizkariak,
|
modu
diferentean bada ere, euskara literarioaren alde jartzea; aditzaren batasuna abiatzeko Euskaltzaindiari batzorde bat eratzeko proposamena, baita hartarako izenak eman ere?; Euskal Herriko egunkariei euskarazko sail bat sortzeko eskaera; H-aren inguruan Baionan hartutako erabakiak ontzat ematea; Euskaltzaindiaren Oñatiko biltzarraren erabakiak «al danik eta azkarren. EUSKERA, bere aldizkariaren separata batean ateratzeko, herriaren eta idazleen jakinbiderako» (ZZEE, 1968:
|
2012
|
|
Hau da, izate, existitze hori zertarako nahidugun azpimarratu behar dugu. Zeren existitu, existitzen gara, kontua da existentziahori (euskalduntasun hori)
|
modu
diferentean ulertzen dela. Horrela, diferentziahori zertan datzan eta subjektu politiko osoa datu objektibo batekin definitu nahiizatea denbora galtzea da.
|
|
Edonola ere, immigrazioaren ondoriozko kultura aniztasunaren aurrean, estatuek zein aktore sozial eta politikoek garaturiko jarduna azterketa iturri agortezinada azkenaldian immigrazio kopuru esanguratsuak jasotzen dituzten herrialdeetan.Izan ere, immigrazioaren eraginez, harrera gizarteen ugaritasun kulturala areagotuda edo, zahatzago esanda, aniztasun hori ageriko bilakatu da. Immigrazioaksortutako multikulturalitatearen aurrean (bakarra izan ez arren, zentraltasun osoaeskuratu duena), bada, hainbat eredu garatu izan da, testuinguruaren arabera.1970eko hamarkada arte, eta batez ere eremu ari garela, asimilazioaedota melting pot bezalako ereduak nagusi ziren,
|
modu
diferenteetan immigranteaharrera gizarteko kulturan (kultura bakar moduan ulertuta) barneratzea xedezutenak. Ikuspegion arabera, harrera gizartean barneratzeko prozesua, ustezmodu naturalean gertatzen zena?
|
|
Braidottik planteatzen digun ikuspuntua interesgarria da gizaki eta animalienarteko harreman modu berrien irudikapen horiek, halabeharrez, gainerakoanimaliekin harremanetan jartzeko gizakiaren subjektibotasuna, kontzientziaeta identitatea
|
modu
diferentean ulertu eta eraikitzetik pasatu behar direlako.Postmodernitatea subjektu modernoaren eraikuntzak sortu zituen Besteenkontra subjektibotasunen, edo subjektibotasun subalternoen, jaiotzaren aroa da: gizonaren Beste sexuala, emakumea; subjektu eurozentrikoaren Beste natiboa etakultura antropozentrikoaren Beste naturala. Braidottik argudiatzen du Deleuzerenbilakaeran dagoen subjektuaren teoria beste hauen guztien diskurtsoekin sormeneangaratzen dela.
|
2014
|
|
Gorputzen idazkuntza oso
|
modu
diferenteetan bidera daiteke. Gizonezkoekmodu hegemonikoan, euren beldurren paradigma bihurtu dute, edota emakumearengorputza objektu sexual gisara idatzi dute hainbat kasutan.
|
2015
|
|
Hori bai, egiaren kontzeptua, prozesu judizialean, ez dator bat kanon konkretu batekin.Prozesuaren jatorria gertakizun batetiko ados ez dauden bi alderdien arteko liskarra izaten da.Arazoa ez da izaten, bada, gertaera ezberdinak egotea, baizik eta gertakari horiek ikustekoikuspegi desberdinak izatea (bai interes ekonomikoen ondorioz bai gure izaerak gertakizunhoriek
|
modu
diferente batean ikustarazten dizkigulako).
|
|
Gipuzkoak eta Arabak datu antzekoak dituzten bitartean, Bizkaia oso azpitik dagoeguneko zentroen estalduran eta oso gainetik, aldiz, hauek duten egun bakoitzeko prezioan.Titularitatea da beste elementu bereizgarri bat. Lurralde bakoitzak kudeaketa eredu diferentea du, publiko eta pribatuaren arteko oreka
|
modu
diferentean eginez. Honek plaza bakoitzaren prezioadiferentea izatera eramaten du dagokion administrazioarentzako.
|