2008
|
|
Beraz, gaur egungo beharrak ase baina hurrengo belaunaldien beharrak arriskuan jartzen ez dituen garapen eredua da jasangarritzat jotzen dena. Hau da, belaunaldi berekoen eta desberdinetakoen arteko elkartasunaz hitz egiten digu, edo beste
|
modu
batean esanda, solidaritate intragenerazional eta intergenerazionalaz.
|
|
kontzeptuaz galdetzean helduak oinestuhitza esan duela eta geroago tximista. Gazteak, aldiz, tximista hitza eta beste
|
moduren
batera esaten ote duen galdetzean oinestu hitza esan du. Termino horrek duen bilakabidea azaltzen du zalantzarik gabe, estandarra sartzen ari dela, ondare zaharreko hitza alboratuz.
|
2010
|
|
Azken batean, ekimen kolektiboaren subjektuek paper aktiboa dute errepublikaren eraikuntzan, estatuak bezala, sindikatuek, mugimendu sozialek, giza eskubideen aldeko sareek, etab., eta testuinguru kultural bati loturiko komunitateek (Pettit, 1996) parte hartzen dute. Haien garapen osorako aukerak, edo beste
|
modu
batera esanda, inoren interferentzia arbitrarioaren esku ez egoteak, agente kolektibo hauen konpromiso instituzionala oinarritzen duela argudiatuko du Pettitek. Agenteen unitate kolektibo horiek, banakoak agregatzea baino gehiago, adierazten dute beren burua eraikin sozialean integratzeko ahalmena.
|
2012
|
|
Gauzak horrela, psike modernoak autonomia eta autokontrolaren inguruan biratzen du; Modernitateak kontzientzien modernizazio eta ilustrazioa zabaldu zuen, hausnarketa, euspena eta zuhurtzia. Beste
|
modu
batean esanda, Modernitatearen etorrerarekin psikismo mota berria duen gizaki mota berria agertzen da: gizaki modernoa.
|
|
Beste
|
modu
batean esanda, filosofia modernoa Ni-aren edo subjektuaren filosofia den neurrian, bi prozesuk eragiten dute subjektu modernoarengan. Alde batetik, sozializazioarekin subjektu sozializatua eratzen den moduan, bestetik, subjektibizazioarekin subjektu autonomoa eratzen da (nahi da).
|
|
Bigarren maila batean geratu da ezinbestean, gehiegizko sozializazioak subjektu modernoa askatu baino alienatzen amaitu baitzuen kasu gehienetan, eta, hala eta guztiz ere, lehen esan dugun bezala, Modernitatea Ni-aren edo subjektuaren filosofia gisa agertu ohi zaigu; edo, beste
|
modu
batean esanda, self made man edo bere burua eraiki duen gizakia ekoiztea xede izan duela aldarrikatzen du diskurtso modernoak, benetan subjektibazioa ilusioa izan denean kasu gehienetan?.
|
|
Nietzsche-rentzat ez dago jauna (jaun moralduna) menderatzailearekin berdintzerik, menderatuak menderatzaileak bezain jaun izan baitaitezke. Beste
|
modu
batean esanda, Hegel-entzat mailaketak adierazten du nor den sadikoa eta nor masoka, menderatua beti masokista da, eta menderatzailea beti sadikoa?; Nietzsche-rentzat, ordea, titulu mailaketak ez du adierazten zein den zein, barneko botere nahiaren izaerak baizik, menderatu zein menderatzaile izan, masokistak eta sadikoak beti dira botere nahia erreaktibodunak; botere nahi aktibodunek, ordea, men...
|
|
Harreman sadomasokistak izanik ere biak, bada zer bereizi bien artean; eta, nola ez, menderakuntza sadomasokista ezberdina den neurrian, Modernitateko zein Hipermodernitateko menderatu eta menderatzaileak ere ez dira berdinak izango. Beste
|
modu
batean esanda, harreman sadomasokista modernotik hipermodernora salto egitean, episteme zein matrizez aldatzean, gizaki modernoak bidea utzi dio bestelako gizaki mota hipermoderno eta sadomasokista bati.
|
|
Gauzak horrela, matrize sadomasokista berrian, sadomasokismo sexualaren inguruko egungo diskurtso konstrukzionistak nabarmendu bezala, malgutasuna, aldakortasuna eta ikusezintasuna dira ezaugarri nagusiak. Beste
|
modu
batean esanda, gizaki sadomasokistak ederki ere ezagutzen ditu maskaren jokoak. Zentzu horretan, Agamben en edozein a edo edozelakoa litzateke egungo gizaki sadomasokista, indeterminazio hutsa ez bada ere, identitaterik ez duelako, kontzeptu jakin batek determinatua ez delako (Agamben, 2006:
|
|
Sloterdijk ek zinismoa eta kinismoa aurrez aurre jarri dituen bezalaxe jarri behar ditugu hemen ere sadomasokista faltsua eta egiazkoa bata bestearen aurrean; edo beste
|
modu
batean esanda, barne indarrak erreaktiboak dituen eta barnerantz begiratzen duen gizaki inflexiboa eta barne indarrak aktiboak dituen eta kanporantz begiratzen duen gizaki erreflexiboa nor baino nor.
|
|
Sadomasokista egiazkoa bitalismo nietzschetarraren paradoxa gauza egina da, bizitza bizitzeko nahiaren arrazoia bizitzaren gehiegikeria delako, bizitza arriskatzeko nahikoa den zer edo zer baden kontzientzia duelako; beste
|
modu
batean esanda, sadomasokista egiazkoa benetan bizirik sentitzen da bizitza arriskatu nahi duelako (Zizek, 2005: 74).
|
|
Esandako guztiarekin ere, Foucault-ek esan bezala gizabanakoak benetan nor den ikertu eta aztertzeari uko egin behar badio ere errefuxatzeari ekiteko, lan honen helburu nagusia egun ekoizten den Gizaki mota benetan nor den ikertzea da; beste
|
modu
batean esanda, lan honen helburua Mendebaldeko kulturan gizaki berrien artean gertatzen diren botere harremanen inguruko analisia egitea da, non analisiak, gure analisia esan nahi duen?.
|
|
Sadomasokismo sexualak gure gizartean gertatzen diren menderakuntza harremanak fantasiaz hornitzen dituen bezala, uste dugu, horrezkero, badagoela modu paraleloan Mendebaldeko gizarte bizitza botere harremanen ekonomia sadomasokistaz hitz egiterik. Sadomasokismo sexualean eta Mendebaldeko gizarteetan gertatzen diren botere harremanen artean paralelismoa egon daitekeela iruditzen zaigu; beste
|
modu
batean esanda, uste dugu Mendebaldeko gizartean matrize sadomasokista batek biltzen dituela botere harreman mota guztiak, non matrize sadomasokista horrek sekulako antzekotasunak dituen sadomasokismo sexualean gertatzen diren botere harreman motekin.
|
2013
|
|
Lan honen helburua Friedrich Nietzsche filosofoak idatzitako Honela mintzatu zen Zaratustra lan ezagunaren inguruko irakurketa bat egitea da. Aipatu lanak dituen irakurketa posible guztien artetik, irakurketa honek espektrologiaren alde egiten du; beste
|
modu
batean esanda, hemen defendatuko den tesiak zera dio, Honela mintzatu zen Zaratustraren oinarrian mamu bat dagoela; are gehiago, Nietzsche-k berak mamu edo espektro bat zuela xede. Zaratustra, ondorioz, Nietzsche-ren eta berak horren beste deseatzen zuen mamuaren arteko zubia litzateke.
|
|
Teresa Oñate-k liburu baten hitzaurrean aldarrikatu bezala, ongi determinaturiko arazo nietzschetarren bilduma batek ederki eta aktiboki konektatu eta deskonektatu ditzake elkarren artean egungo pentsatzearen artxipelagoak (Vattimo, 2002: 11); beste
|
modu
batean esanda, Nietzsche-k jarraitzen du izaten betiere zer edo zer esateko duen pentsalarietariko bat.
|
|
«Izaki laberintiko gisa ez dugu Egia bilatzen, gure Ariadna baizik» (Nietzsche, 2010: 55); edo, beste
|
modu
batera esanda, lan honen helburua ez da Nietzsche-k benetan esan zuena argitzea edo interpretazio posible guztien berri ematea, bestelako irakurketa bat eskaintzea baizik, gure garaian lagungarri izan daitekeen eta ate berriak zabal ditzakeen interpretazioa; popatik ematea, zentzu deleuzetarrean. Helburua ez da horrenbeste Nietzsche-rekin justuak izatea, Colli ren ustearen kontra uste baitugu ezin dela berarekin justua izan, den dena idatzita utzi zuela egia bada ere, kontrakoa ere idatzi zuelako.
|
|
Ondorioz, gaingizakia baldin bada Nietzsche-ren fantasia, bizi duen errealitatearen aurkakoa?, Zaratustra litzateke Nietzsche-ren eta gaingizakiaren arteko zubia edo mamua, eraiki nahi den errealitatearen oinarri, erreala bera ere?. Zaratustra litzateke, beste
|
modu
batean esanda, gaingizaki fantasiaren eta bigarren hirutasun nietzschetarraren profeta: botere nahia (iragana), betiereko itzulera (oraina) eta gaingizakia (geroa); eta, noski, Honela mintzatu zen Zaratustra lana bere liburu sakratua.
|
|
Azkenik, hipotesi honen ildoari jarraituz zera aldarrikatu nahi dugu, proiektu nietzschetarrak jarraitzen duela egunerokotasuna izaten, oraindik ere asko eskaini dezakeela; beste
|
modu
batean esanda, Nietzsche ezberdinetan aurkitu daitezkeela, beharbada, egungo arazoei aurre egiteko moduak, mamuaren agerkundeak badenarekin apurketa bat dakarrelako; mamuaren konjurak transgresioa dakar ezinbestean, mamuak errealitatea eraldatzea ahalbidetzen duelako. Mamuak ekarri du berekin egungo aniztasun eta heterogeneo tasuna bermatzen duen ordena berria, mamuaren bitartez, fantasia baliokideen bidez, artikulazio baliokideen bidez (Laclau, 2007:
|
|
Honela mintzatu zen Zaratustra guztiontzat zein inorentzat ez idatzitako liburua da; hau da, Nietzsche-k ulertua eta ez ulertua izan nahi zuen aldi berean; edo, beste
|
modu
batean esanda, gutxi batzuentzat baino ez zuen idazten, lagunentzat, komunitaterik gabeko komunitate kideentzat. Hemen ez dago, hala eta guztiz ere, inolako izaera aristokratikorik, mamuari eta etortzear dauden horiei mintzatzeko beharra baizik.
|
|
Gaingizakia ager dadin, azkenik, zubia zeharkatu beharra dago; beste
|
modu
batean esanda, artzainak egin bezala, kosk egin behar zaio nihilismoari, barre egin eta aurrera egin bidaian. Zubia gainditzeko, berriz, Gizakia gainditu behar da salto batez eta, horretarako, zendu nahi duen gizakia agertu behar da.
|
2014
|
|
Susmoa dut, hainbat eta hainbat esperientzia tarteko, kirol arloan politika egiteko garaian, hainbat eta hainbat politikarik jolastoki moduko bat ikusi dutela bertan. Beste
|
modu
batean esate aldera, ez dut uste serioegi hartu dutenik kirolak ezkutatzen dituen onuren azterketa, ez eta haien balioestea. Azken batean, nork jar lezake zalantzan kirola ona dela, bere horretan, besterik gabe?
|
|
Beste
|
modu
batera esanda, egitura likidoek, oro har, eta kirol egiturek, konkretuki, egitura kontzienteak eta kontzientziatzaileak izan behar dute. Kontzienteak, gorago esan dugun moduan, kokatzen diren testuinguruaren inguruan, eta bertan duten kokapenaren inguruan, kontziente direlako; baina baita kontzientziatzaileak ere, partekatzen dituzten sistema eta helburuekiko harreman zuzena, edo/ eta zeharkakoa, duten eragileak ere kontzientziatu behar dituztelako.
|
|
Jarraian aurkezten den artikulu honen helburua, bereziki, erakunde lokaletan, Erakundeen Ebaluatze eta Ikaskuntza Gaitasun Eraikuntzaren bitartez ebidentzietan oinarrituriko kirol politika bat sustatu beharra azpimarratzea da. Zentzu horretan, badirudi, kirolak nolabaiteko paper anbibalentea jokatzen duela gure gizarteetan zeren, guztirako balio baitu eta ezertarako ez baitu balio, edo beste
|
modu
batean esate aldera, paper zentral bat izatetik hutsaren hurrengoa izatera pasatzen ari da egun bizi dugun kontingentzia sozioekonomikoan, lehenengoetarikoa izaten ari baita murrizketak pairatzen. Beharbada ez du guztirako balio, ez behintzat hala moduz, baina bai askorako gizarte baten garapenean estrategikoak diren osasuna, kohesioa eta antzeko dimentsioak landu eta garatze aldera.
|
2015
|
|
Beste
|
modu
batez esanda, pertsona bat beste batekin hikaz mintzatzen bada, erabiltzen duen esaldiaren aditzari hartzailearen sexuaren marka gehitzen dio: k hartzailea gizonezkoa bada, eta n andrazkoa bada (Lafon, 1957, 1961).
|
2016
|
|
Gari salmenten ugaritzeak diru sarrerak emendatu zituen, baina aldi berean erosketek eta hiribilduaren zorrek (beherago aztertuko ditugunak) tarte gero eta txikiagoa utzi zioten bihitegiari erosketa gehiago egin ahal izateko. Beste
|
modu
batean esanda, dirua pixkanaka gari bihurtzen joan zen, gari premia hazkorraren adierazgarri, baita prezioen aldakortasunarena ere. Hala, 1802an okindegiei inoiz ez bezalako salmentak egin zitzaizkien:
|
2019
|
|
Ahalduntzeaz hitz egiten denean, botere harremanen inguruan hitz egiten da (Foucault, 1972; Gramsci, 1971; Freire, 1986) eta botere iturrietatik kontrol handiagoa lortze aldera, existitzen diren botere harremanak kolokan jartzearen premiaz (Murguialday, 2013). Beste
|
modu
batean esanda, emakumeen mendeko egoera genero perspektibatik eraikitzen duten egitura eta prozesuen aldaketa erradikalaren beharraz dihardugu (Oakley, 2001).
|
|
gainean jarri duten arretak eragin du gabezia hori; baina litekeena da, gainera, Erdi Aroko bizilekuen arrastoak eraldatuak, higatuak eta are desagertuak gertatu izana espazio berberetan okupazio desberdinak txandakatu diren heinean. Beste
|
modu
batera esanda, kontserbatu izan balira, arrastoek egungo etxebizitzen azpian egon litezke, eta horrek arras zailduko luke haien ikerketa.
|
|
Intersekzionalitatetik sortutako erreminta kontzeptual bezala ulertzen da eta, kontzeptu horrekin, gizarte batean dagoen boterearen antolakuntzari egiten dio erreferentzia eta dominazio dinamikoa erakutsi nahi du. Beste
|
modu
batera esateko, dominazio matrizea, intersekzioaren ardatzak dira, besteak beste, heteropatriarkatua. Collinsek gaineratzen du testuinguru, leku bakoitzak matrize ezberdinak dituela, baina, zerbait konkretua diseinatu nahi baldin bada, hau da, zapalkuntzak irauliko dituzten ekinbideak eraiki nahi baldin badira, matrizea aurkitzea ezinbestekoa dela.
|
2020
|
|
Lehenik, ikusiko dugu nork egin ohi duen hika, norekin egiten duen errazago, eta zein testuingurutan. Beste
|
modu
batera esanda, hiztunek hika egitea erraztu edo oztopa dezaketen aldagaien gainean jardungo gara. Ondoren, genero aldagaiari erreparatuko diogu, alde handiak baitaude erabileran.
|
2021
|
|
Pertsonak eta haien lana sistema ekonomikoaren erdigunean jartzen ditu, eta, beraz, ekonomiaren helburu nagusia mozkinak maximizatzea izatetik, pertsona guztien ongizatea izatera igarotzen da. Beste
|
modu
batean esanda, kapitalaren metaketa helburu duen sistema ekonomiko batetik, pertsonak sistema ekonomikoaren erdigunean jarriz, bizitzaren ugalketa hedatua helburu duen bestelako sistema batera igarotzea ahalbidetzen duen errealitatea osatzen du (Perez de Mendiguren al., 2009). Ekonomia, helburu izatetik, ongizatea lortzeko bitarteko bat bezala aldarrikatuz; eta pertsonak, helburu ekonomikoa lortzeko baliabideak izatetik, jarduera ekonomikoaren helburu gisa kontsideratuz (Askunze, 2013).
|
|
Beraz, hizkuntza produktu bakoitzak balio sozial bat jasotzen du —prezio bat—, elkarreraginean dauden aktoreen botere soziala agerian uzten duena. Bestalde, estatuaren eraketak berak sortzen ditu hizkuntza merkatu bateratzailea egituratzeko baldintzak, funtsean hizkuntza ofizialaren normalizazio eta menderakuntzaren bidez. Beste
|
modu
batean esanda, estatu baten instituzio politikoa eta instituzio linguistikoa banaezinak dira; estatuak bere instituzioen (eskola, administrazio publikoak, herritarrek onartu beharreko arauak) bidez bere hizkuntza transmititzen du eta hizkuntza praktika guztiak arau bihurtzen dira; alegia, estatuaren hizkuntzak etengabeko menderakuntza politikoa eragiten du herritarrengan bere instituzioen bitarte... Kezkagarria da, gaur egun, gazteen artean gaztelania eta euskara berdintzeko joera.
|
2022
|
|
Baina gurean politikaren polarizazioa ez zen fenomeno berria izan. Berritasuna, prozesu horri forma ematen zioten bi mutur edo poloen eraketan zetzan; edo beste
|
modu
batera esanda, abertzaletasunaren eremu batzuetan hainbatetan amestutako Maltzagaren metafora gauzatzean.
|
2023
|
|
Ikasle Abertzaleak antolakundeak, norabide horretan, azken ikasturteetan adierazi du" inplizituki ikasketa prozesu kapitalista jokoz kanpo" uzten ari dela" ikasleriaren sektore proletarizatuena" eta horrek zera dakarrela," ikasleria langileak orain artean jakintza akademikora izandako sarbidea erabat ukatua izatea" (Gedar Langile Kazeta, 2021). Beste
|
modu
batera esanda, hezkuntza geroz eta eraginkorragoa bihurtu da" edukogenoak" ez diren segmentuak bahetzeko orduan, hau da," kapital kultural eta ekonomiko txikiagoa" dutenak. Aldi berean," balio handiko titulu eta kredentzialak dituzten elite sozialak" erreproduzitzen ditu (Rodnguez, 2022:
|
|
Hau da, herrialde bakoitzean, haren garapen mailaren arabera, jaiotza tasa norabide batera edo bestera bideratzen da" bitarteko legal, kultural zein ideologikoen bitartez". Beste
|
modu
batera esanda," norbanakoaren borondatea sozialki determinatuta" dago; izan ere," kapitalak dauka gure gorputzen eta lan prozesuen gaineko erabakimena, beraiek inposatzen baitituzte baldintza material, sozial zein kulturalak" (Perez, 2021). Finean, ondoriozta genezake guraso izatearen erabakia ez dela —guztiz— askea, testuinguruak baldintzatzen duela gure erabakia, eta ez —soilik— gure nahi partikularrek.
|
|
360). Beste
|
modu
batera esanda, eta artikuluan zehar azaldu dugun gisara, bizitza aktiborako trantsizioa xede duten egitura tradizionalen ezegonkortasunak gaztaroa luzatzea ekarri du (Moreno et al., 2012: 21).
|
|
Azken hamarkadetan, aldaketa handiak izan dira" gaztetasunetik heldutasunera igarotzeko" prozesuan. Gaur egun, iraganean ez bezala, gazteen bizitza aktiborako trantsizioa" ez dago hain argi eta hain definituta" (UPV/EHU, 2014); beste
|
modu
batera esanda, trantsizio hori ahalbidetu duten" arau egitura tradizionalen ezegonkortasuna" handitu egin da (Moreno et al., 2012: 21).
|