2011
|
|
Balio bat ote den ala mito faltsu bat. Azkartasunaren izenean zenbat gauza sakrifikatzen dugun, eta ez ote dugun
|
modu
akritikoan onartzen gizarte eredu bat gero eta gehiago produzitzera eta kontsumitzera behartzen gaituena. Baina bueno, orain ez naiz horretan sartuko.
|
2018
|
|
Baldin eta feminismoa,
|
modu
akritikoan, kontratuaren esparru berean aritzen bada, itxuraz emakumeen mendekotasunaren kontra patriarkatuari emandako erantzun horrek orobat balioko du eskubide patriarkalaren forma bitxiro modernoa finkatzeko. Argudiatuz gero sexu ezberdintasunari garrantzi politikoa kentzen saiatzea dela patriarkatuari aurre egiteko modurik onena, orduan onartzen da menderakuntza patriarkalak ez dituela kutsatzen ez eremu zibila (publikoa) eta ez eremu indibiduala.
|
|
Prostituzio eta subrogazio kontratuak (7 atalean arituko naiz horiei buruz) merkatu kapitalistaren mundu publikoan egiten dira (nahiz eta lehen kolpean ez ditugun irudikatzen zehazki testuinguru horretan), eta haien aldekoek enplegu kontratu librearen paradigmaren barruan sartu ohi dituzte. Baldin eta feministek, kontratua jorratzeko garaian,
|
modu
akritikoan erabiltzen badute lan indarraren kategoria, kontratuaren teorialariei aukera ematen diete patriarkatuaren kontra daudelako itxurak egiteko. Kontraktualistek, beharbada, argudiatuko dute ezkontza molde ez zibilean baino ez dela senarra ugazaba.
|
|
Hori politikoki arazotsu bihurtzen da erakuts daitekeenean sistema horrek subjektu generodunak ekoizten dituela menderakuntza ardatz diferentzial batean zehar, edo maskulino suposatzen diren subjektuak ekoizten dituela. Hori hala bada, «emakumeen» emantzipazioa lortzeko halako sistema batera
|
modu
akritikoan jotzea okerrerako izango da zalantza barik.
|
|
Kristevaren oinarrizko irriken teoria onartuta ere, ez dago garbi halako irriken ondorioek, semiotikoaren bidez, ezer gehiago lor dezaketenik aitaren legearen hegemonia aldi batez eta pittin bat asaldatzea baino. Saiatuko naiz erakusten nola haren estrategia politikoak huts egiten duen neurri batean irriken teoria hain
|
modu
akritikoan bereganatzeagatik. Bestalde, gertutik aztertuta nola deskribatzen duen funtzio semiotikoa hizkuntzan, ematen du Kristevak aitaren legea berrezartzen duela semiotikoaren mailan bertan.
|
|
Ikus Irigaray, Ce sexe qui n, en et pas un. Monique Plaza eta Christine Delphyrekin batera, Wittigek argudiatu du Irigarayk berezitasun anatomikoa balioestea bera ugalketaren diskurtsoaren
|
modu
akritikoan kopiatzea dela, zeren diskurtso horrek markatu eta banatu egiten baitu gorputz emea «zati» artifizialetan, hala nola «bagina», «klitoria» eta «alua». Vassar Unibertsitatean emandako hitzaldi batean, Wittigi galdetu zioten ea berak bazuen baginarik, eta ezetz erantzun zuen.
|
|
Cottek argudiatzen du hogeigarren mendearen hasieran AEBko mugimendu feministak nahi izan zuela programa bat «oinarri» hartu eta azkenean horrek mugimenduak hondoa jotzea ekarri zuela. Haren tesi historikoak inplizituki galde egiten du ea
|
modu
akritikoan onartutako zimentarriek «zapalduen itzulera» gisa funtzionatzen duten; esklusioan oinarrituak direnez, gerta liteke mugimendu politikoen zimentarri diren identitate politiko egonkorrak arriskuan egotea beti, jokaera fundazionalistak sortzen duen ezegonkortasunagatik beragatik.
|
|
Foucaulten arabera, sexuduna izatea da erregulazio sozial multzo baten menpe egotea, eta erregulaziook ezartzen dituen legea aldi berean izatea, batetik, norberaren sexua, plazerak eta desirak eratzen dituen printzipioa, eta, bestetik, nork bere burua interpretatzeko printzipio hermeneutikoa. Sexuaren kategoria, hortaz, erregulatzailea da ezinbestean, eta kategoria hori aurresuposatzen duen analisi orok zilegitasuna eta bultzada ematen dio
|
modu
akritikoan estrategia erregulatzaile horren atzean dagoen botere/ jakintza erregimenari.
|
|
boterearen beraren baldintzetan sexualitaterako eta identitaterako aukera subertsiboak berrasmatzea. Jakina, ataza kritiko honetan boterearen matrizearen barruan aritzeak ez du esan gura menderakuntza erlazioak
|
modu
akritikoan kopiatzea. Aukera ematen du legea errepikatzeko, baina ez legea sendotuz, inarrosiz baizik.
|
|
Jatorrizko eta oinarrizko genero identitate bat egotearen ideia hori sarritan parodiatzen da dragaren eta trabestismoaren jardun kulturaletan eta butch/ femme identitateen estilizazio sexualean. Teoria feministan pentsatu izan da identitate parodiko horiek iraingarriak zirela emakumeentzat, dragaren eta trabestismoaren kasuan, edo jardun heterosexualetik rol sexual estereotipatuak
|
modu
akritikoan bereganatzea, batez ere butch/ femme identitate lesbikoen kasuan. Baina «imitazioaren» eta «jatorrizkoaren» arteko erlazioa, nire ustez, kritika horiek aditzera ematen dutena baino korapilatsuagoa da.
|