2000
|
|
Bi zeinuk, bata jatorrizko zeinua eta bestea jatorrizko zeinuen bidez definiturik, ezin dezakete
|
modu
eta molde berean adieraz. Ezin daiteke definizioen bidez bereiz izenak.
|
|
Tractatus eko Wittgensteinen aburuz, proposizioak erabiltzeko
|
modua
eta zer nolako egoeratan egiazko enuntziatuak edo enuntziatu faltsuak osatzen dituzten erakustea, gauza bera dira. Proposizioak egiazkoak badira, orduan beren esanahia gauza designatua da.
|
|
2.031: Gauzen egoeran
|
modu
eta molde jakinetan erlazionatzen dira objektuak elkarren artean.
|
2001
|
|
klase sozialak, lanaren zatiketa teknikoan nola kokatu, prestigiodun talde edo banakoekiko erlazioa, boterea nola eskuratu, truke ekonomiko edo sinbolikoa gauzatzeko moduak... Hauek guztiek integrazio soziala gauzatzeko
|
modu
eta mekanismo gisa funtzionatzen dute.
|
|
Koribanteak, zehazki beraiek hartu dituen jainkoaren abestiez soilik jabetzen diren
|
moduan
eta, gainerako abestiei inolako jaramonik egin gabe, abesti horietaz hitzen eta formen bidez erraztasunez aritzen diren moduan, zu, lon, era berean, norbaitek Homero aipatzean aberatsa zara, baina gainerakoei buruz zer esan ez dakizula egoten zara. Hauxe da zure galderaren zergatia, Homerori buruzko zure jakituria oso aberatsa delako besteei buruzkoa kaxkarra den bitartean, ez baitzara Homerori buruzko jakituna arteren bati esker, dohain jainkotiar bati esker baizik. lon.
|
2002
|
|
Gogora ditzagun, ezer baino lehen, mota berezi honetako erakundeek nahitaez bete behar dituzten neurriak: zigorraren ereduaz krimenen imitazioa galarazi, presoak espetxean dauden bitartean okerrik egin ez dezaten zaindu, beren artean dezentzia moduko bat egon dadin ziurtatu, beren osasuna eta txukuntasuna mantendu, ihes egin ez dezaten ahal beste eragozpen eta oztopo ipini, giltzapetik irteten direnean presoek biziraun dezaten
|
modua
eta bitartekoak helarazi, agindu egokiak eman, ohitura bertutetsuenetara bultzatu, zilegi ez den tratu txarrik eman ez dakien arduratu, bete beharreko zigorra eragozten ez duen ongizate nahikoa eskaini, eta, tira, hori guztia modu ahalik ekonomikoenean, printzipioaren aplikazioa arrakasta handienera eramango duen administrazio baten bidez, langile guztiak nagusi baten zaintzapean eta, aldi berean...
|
|
Ustelkeriatan dabiltzanen delituek? Usteltzaileei, ordea, bukatu zaie edozein plazer erdiesteko
|
modua
eta, gainera, beren egoerak berehala ekarriko lieke gogora zein den jarriko zaien zigorra.
|
|
Horrez gain, gainera, badaude egon kuxkuxeroak, bidaztiak, presoen lagun eta senitartekoak, ikuskatzailearen nahiz espetxeko gainerako langileen ezagunak, arrazoi desberdinak bitarteko, beren presentziarekin gure printzipioa indartzera etorriko direnak eta, bide batez, zigor etxeotako nagusiak ikuskatuko dituztenak, nagusiok langileak ikuskatzen dituzten
|
modu
eta neurri berean. Publiko komisio handi honek gure zaintzapean geratzen diren eraikin guztiak perfekzionatuko ditu, zalantza izpirik gabe.
|
2003
|
|
Kasu honetan, dohaintzaren deuseztasuna ez da lehenengo kasuan bezain argia: ...artzen dela berriro, edota, alderantziz, uler daiteke seme alabak jaiotzeagatik dohaintza deuseztatzen denean, betiko deuseztatzen dela, eta, horren ondorioz, ondasunak familiaren eskuetara itzultzen direla, bertan irauteko, arrazoi horren ondoriozko ezeztapena ezarri duen lege erromatarrak dioen bezala; arean ere, lege horren ariora, ondasunak dohaintza emaileari itzultzen zaizkio, horrek ugazaba
|
moduan
eta nahi bezala erabil ditzan, eta horrekin badirudi isilbidez erabakitzen dela dohaintzaren deuseztasunari eustea. Erregela horren agerikotasuna, esaterako, ez da hain argia.
|
|
Politikaren ikuspegitik, ordea, legeak kanpotik betetzen badira eta eurek xedatutakoaren kontrako zerbait egiten ez bada, horrekin balio du. Horrek guztiak ondorioztatzen du, bai erlijioak eta bai politikak jainko ordena dutela printzipio erkide
|
moduan
eta bi bien helburua dela gizakien jokabidea zuzentzea; desberdintasuna helburu horiek lortzeko baliabideetan datza: lehenengoak gizakiaren barrualdea eta ohiturak antolatzen ditu, horrek bere eginbehar guztiak bete ditzan; bigarrenak, aldiz, kanpoaldeari begira bakarrik agintzen du, barrualdea kontuan hartu gabe.
|
|
Euren artean, batzuek besteekiko zehatz berezitako gaien artean, badira kontratuak, salmentak, trukaketak, errentamendua, maileguak, sozietatea, gordailua eta osterantzeko hitzarmenak: oinordetzak, testamentuak, legatuak, ordezpenak, frogak eta usteak; pertsonen egoera; gauzen sailkapena; legeak interpretatzeko
|
moduak
eta beste asko, horiek orok erkide dutela euren erabilera, maiztasun handiagokoak zein premiazkoagoak izatea, beste gai batzuena baino.
|
|
Bigarrenari dagozkio lege zibilek gizabanakoak aintzat hartu eta bereizten dituzten
|
moduak
eta erak; ezaugarri batzuk ere badira horietan, betebehar eta oinordetzaren alderditik: aita ama edo familiako seme edo alaba izatea, adin nagusikoa edo adingabea, legezkoa nahiz legez kanpokoa, eta antzekoak; horiek osatzen dute, osatu ere, gizabanakoen egoera izendatzen duguna.
|
2004
|
|
Helburuok betetzeko, hain zuzen, ikusiko du berak erabatekoaren, osotasunaren, ideiara jo beharra, ideia hori pentsamenduaren eta ezagutzaren aurrebaldintza bezala eta baita existentziaren aurrebaldintza bezala ere bururatzeko beharra. Azken batean, erabatekoaren ideia hau, Jainkoaren ideia, bihurtuko baita ideien erreferentzia bermatzeko
|
modua
eta kanpoko mundura heltzeko bidea ere.
|
|
Bitxia eta paradoxikoa ematen du, egia esan, agintean oinarritutako ezagutza orori aurre egiteko gertu dagoen gizonak aginte forma nagusia eta bortitzena den armada bere egin eta ihesbide modura hartzea. Gaur, seguru, onartezina irudituko litzaiguke, baina kontuan hartu behar dugu armadan parte hartze hori uler daitekeela ere bere bidaiatzeko grina asetzeko
|
modura
eta bere izaera abenturazalearen isla bezala, eta ez, hainbeste, gerragizon baten bokazio modura.
|
|
Irudiaren funtsa honetan datza: " bere elementuak
|
modu
eta molde jakinetan erlazionatuak izatea elkarren artean", hain zuzen ere (2.14). Irudia irudi izango bada, egitura eta artikulazio bat behar du.
|
|
Lehenago ohartarazi dugunez, izenek objektuak adierazten dituzte; perpausek gertakariak (Tatsache), gauzen egoerak (Sachverhalten). Baina, objektuak gauzen egoeran"
|
modu
eta molde jakinetan erlazionatzen" diren bezala elkarren artean (2.031), izenak ere modu eta molde jakinetan erlazionatzen dira elkarren artean perpausean.
|
|
Lehenago ohartarazi dugunez, izenek objektuak adierazten dituzte; perpausek gertakariak (Tatsache), gauzen egoerak (Sachverhalten). Baina, objektuak gauzen egoeran" modu eta molde jakinetan erlazionatzen" diren bezala elkarren artean (2.031), izenak ere
|
modu
eta molde jakinetan erlazionatzen dira elkarren artean perpausean.
|
2005
|
|
Jakin badakit azken horren lanetik probetxua atera dezakedala, eta aitortzen dut beste batzuentzat ere lagungarri izan daitekeela. Horregatik, irakurleek zerbaiten gabezia atzeman dezakete zuzenbide desberdinen arteko arazoak eta generoak bereizteko orduan, batez ere, esateko
|
moduetan
eta ordenari dagokionez. Horren inguruan hauxe baino ez dut esango:
|
2006
|
|
Batzuetan yuch eta burua adiera berarekin erabiltzen ditu Homerok35 Euskarak ongi ematen digu, berriro ere, kidetasun hori ulertzeko
|
modua
eta argitzen, batzuetan, oso lauso agertzen diren hainbat pasarte homeriko: burua norbera litzateke grekoz ere; ez da, derrigorrez, giza arima fisikoki burmuinean edo garunean zertan jarri.
|
2007
|
|
Horren haritik zera dio Moreno Cabrerak: " Guztiz beharrezkoa da irakaskuntza elebidun batera iristea, non hizkuntza gutxitua lehen hizkuntza —eta ez bigarren hizkuntza— kontsideratzen den" 268 Bestela aipa dezagun, bukatzeko, auzi etiko garrantzitsua dela baita ere euskalduntze prozesua bera aurrera eramateko
|
modua
eta erritmoa, ze, egiaz, euskararen aldeko neurri konpentsatzaileek ez dute ahaztu behar arazoa aspalditik datorrela eta soluzioak ere luze joko duela.
|
|
—bai gizabanakoarena bai gizataldearena— eta giza kontu guztietan dago inplikatuta —horrexegatik da berori giza eta gizarte zientzia guztien diziplinarteko elementu esanguratsuenetakoa— Kontua da, beraz, hezkuntzak orokorrean eta eskolak partikularki euren mugak dituztela euskararen ezagutza eta erabilera bultzatzerakoan eta, horren ondorioz, ezin zaiela pedagogo eta hezitzaileei dagokien erantzukizun zatia baino gehiago exijitu, ez eta jakina gutxiago ere. Euskararen berreskurapenean, azkenik,
|
moduak
eta erritmoak ere zaindu beharrekoak dira: gure hizkuntz politika kudeatzeko erak ezberdinak izan daitezke, bai, baina zaila da euskararen normalizazioaren zentzua kolokan jartzea, hain zuzen erabat normala delako batek bere hizkuntzan bizi nahi izatea eta bigarren mailako bezala tratatua izan nahi ez izatea.
|
2008
|
|
Aurreko ataletan, Aristotelesen substantzia sentigarriei buruzko ikerketaren inguruan aritu gara. Substantzia sentigarrien existentziatik abiatuta, izateko
|
moduak
eta substantzia ulertzeko moduak aztertu ditugu; azkenik, substantzia sentigarriari izana eta ezagungarritasuna ematen dizkion barneko errealitatea (forma edo esentzia, hain zuzen) zehazten saiatu gara. Ikusi dugunez, substantziaren inguruko ikerketa Metafisika ren erdiko liburuetan garaturik dago gehienbat.
|
2009
|
|
Denbora historiaren filosofiaren eraikuntza handietan mugatzeko ahaleginak egin zituen modernotasunak, bere aldetik, aurrerakuntzaren ideiak antolaturik, XVIII. mendeaz geroztik: historia hark eragile indibidualekin jokatzen zuen
|
modua
eta estrukturak bere elementuekin diharduen era ez dira oso desberdinak, izan ere. Berberatasunari metafisikatik egindako kritika, postestrukturalisten artean, modernotasunaren historia ulertzeko moduaren aurkako kritika gisa agertzen zen.
|
|
Bigarren aldian(), oraindik ere, Marx izango da aztergai, baina orain mezu kritiko
|
moduan
eta ez aurreko denboraldiko komunismoaren heretikoek sistema handi baten bidez egiten zuten moduan. Marxismoaren aztertzaileak ez dira gai adierazteko materialismo historikotik abiatuta XX. mendearen aldaketak, ez eta gizarte sozialisten etorkizuna ere.
|
2014
|
|
Lehenik eta behin, purutasunaren gaia daukagu, onar dezagun, behin baino gehiagotan agertzen dela Wagnerrengan,
|
modurik
eta arraroenekin: gai budistak (Schopenhauerren eragin ukaezinaren ondorioz) edo joera begetariano isolatuak sortzen dira beste batzuen artean.
|
2016
|
|
Hasteko, nondik atera dugu, gure jokaeran Naturari obeditu behar omen diogulakoa? 176 Bestetik, falazia bat da, gizaberea Natura dela-eta, bizi borroka naturalaren legearen pean edozein abereren
|
modu
eta zentzu berberean dagoela suposatzea. Izan ere, gizaberearen kasuan borrokak, egoki (tu) tasun edo trebetasunak, ahultasunak, etab., teoriako kontzeptu fundamentalek alegia, esanahi nahiko berezia dizute, eta kontuz ibiltzekoa da euren aplikagarritasuna.177 Txahal baten egokitasuna ala eza erabakitzeko irizpideak erraz samarra da adostea.
|
|
Sozietatea antolatu alegia. Inurriek hiri plangintza, laborantza eta abelazkuntza modu bat ezagutzen dute, ordenantza soziala begiratzeko ertzaintza dute eta koloniaren defentsarako edo arerioak erasotzeko armada (inurrien gerra egiteko
|
modua
eta gizakiona zein antz antzekoak diren deskribatzen laketzen da autorea), eta komunikazio sistema konplexu guztiz landua dute, feromona (usain) zeinuzko" hizkuntza kimikoa". 296
|
2022
|
|
Besteen jakintzarekin jarraipenean den zerbait soilik jakin ahal izango dugula eta besteekin lankidetzan egindako praktika berriak eta aurkikuntzak soilik gauzatu ahal izango ditugula. Horrek eztabaida planteatzen du lankidetza
|
moduez
eta, aldi berean, aintzatespenean eta egiletzan duen ondorioaz. Patentatzea eta partekatzea sartzen dira lehian, lankidetza korporatiboa eta lankidetza librea.
|
|
Horretarako, beharrezkoa dugu halaber entzutea eta orpoz orpo lan egitea gaur egun modernitate ez mendebaldar horiek lantzen ari diren pentsalariekin, izan ezagutzaren eremu batekoak zein bestekoak. Beste askoren artean, Wang Hui filosofo txinatarrak, Pentsamendu txinatar modernoaren sorrera obra ikaragarriaren egileak, berragertu egiten diren jatorrizko modernitateen ideia defendatzen du, munduko hainbat lekutan eta eskema lineal orotatik kanpora, gaur egungo mundua garatzeko
|
modua
eta pentsamendua ulertzea ahalbidetzen duten modernitatearen trazuak arakatzeari ekiteko funtsezko nozio gisa. Hori horrela izanik, mundua jada ez da ulertzen gizadiaren historia unibertsaletik, eite historizista eta hegeliarreko horretatik abiatuta; aitzitik," munduaren mugimendua prozesu bat da, zeinaren arabera askotariko munduak elkarren artean komunikatzen eta borrokatzen diren, elkar zeharkatzen eta elkar eraikitzen duten". 19 Nola ulertu, beraz, Europaren azken mendeetako nagusitasuna?
|