2005
|
|
Zernahi gisaz, argitalpen hau gaurkotzeke geratuko litzateke, Jabetza Erregistroa emeki emeki modernizatzeko atazan funtsezkoak izan diren bi xedapen sartu ezean.
|
Lehenik
eta behin, uztailaren 4ko 1.093/ 1997 Errege Dekretua aipatu behar, Hipoteka Legea betearazteko Erregelamenduaren arau osagarriak onetsi dituena, alegia, Jabetza Erregistroan hirigintza egintzak inskribatzeari buruzko arauak. Testu horren bitartez, Jabetza Erregistroa eta Hirigintza zuzenbidea koordinatu ez ezik, ahalegin berezia egin da ondasun higiezinen gaineko zuzenbide pribatua eta egungo hirigintza arauketaren administrazio eskakizunak bateratzeko; horrela, bi esparru horien arteko elkarrekintza esanguratsua erdietsi da, eta, herritarrengan zuzeneko eragina duten eguneroko zereginak gauzatzean, herri administrazioek ezin diote lepo eman elkarrekintza horri.
|
|
Errematatzaileak eta, hala denean, aurreko idatz zatiko eskaintzariek eratu gordailuak erabiliko dira,
|
lehenik
eta behin, geroko enkantearen edo enkanteen gastuak ordaintzeko, eta gerakina izanez gero, hori erabiliko da, kreditua, korrituak nahiz exekuzioaren beste gastuak ordaintzeko.
|
|
Erregistroetan edozein arrazoiren ondorioz postu hutsak geratzen badira, eta hori gertatzean lerrundegiko azken hereneko erregistratzaileak zerbitzuak ematen aritu badira beraietan,
|
lehenik
eta behin plazarik lortu ez duten postugaiek beteko dituzte postu huts horiek euren hurrenkeraren ariora, eta, halakorik izan ezean, erregistratzaileek, Zuzendaritza Nagusiak onetsitako ordezpen zerrenda kontuan hartuta.
|
2006
|
|
Ildo horri ekinez, eta arau berriaren ezaugarri guztiak sakonean aztertzeko asmorik gabe, aipagarria da, esaterako, testuaren izaera oro hartzailea, bertan arazo ugari aurreikusi eta arautzen baitira, tresna juridiko anitz erabilita. Horrela,
|
lehenik
eta behin, batasun printzipioa azpimarratu behar da, eta hori ikus daiteke, dela konkurtsoaren alde materialak eta prozesukoak arautzen direnean, dela konkurtsoaren alde subjektiboa jorratzen denean (merkatari diren eta ez diren zordunak barneratzen baitira), dela prozedura eratzen denean; guztiarekin, prozedura hori arras malgua da, konkurtsoa «borondatezkoa» zein «nahitaezkoa» izan daitekee... Gisa bertsuan, aparteko garrantzia dauka konkurtso adierazpenaren ondoreei buruzko arauketak, ez duelako zerikusirik aurreko arauketarekin, eta, batik bat, merkataritzakoa izan arren, zuzenbidearen beste atal batzuk ere ukitzen dituelako.
|
2007
|
|
Testuon hartzailea, orain artekoetan bezala, zuzenbidearen profesionala edota ikaslea da,
|
lehenik
eta behin. IVAPek, Euskal Gaien Institutuak bezala, abokatu, epaile edo teknikari euskaldunen esku jartzen dituen itzulpen hauen bidez zuzenbidearen arloa euskalduntzen eta hain garrantzitsua den esparru horretan ere euskara normalizatzen jarraitzeko borondatea erakusten du.
|
2008
|
|
Akzio guztiak ez direnean ordaintzen neurri berdinean,
|
lehenik
eta behin, zenbateko handiagoak ordaindu dituzten akziodunei itzuli behar zaie gutxiago ordaindu dutenen ekarpenetik gorako gaindikina, eta gainerako zatia akziodun guztien artean banatuko da, euren akzioen balio izendatuaren arabera.
|
|
Pertsona fisiko nahiz juridikoa administratzaile, likidatzaile edo Erregistroan inskribatutako subjektuaren ahaldun izendatzeko tituluen kalifikazioa egitean,
|
lehenik
eta behin Erregistratzaileen Elkargoko ezgaituen aurkibide zentralizatuan egiaztatu behar da pertsona horrek ez duela uztailaren 9ko 22/ 2003 Legearen 172.2.2 artikuluak aipatu desgaikuntzetako bat. Erregistratzaileak egiaztatze horren emaitzak agerrarazi behar ditu kalifikazio oharrean eta inskripzio aktan.
|
|
Edonondik begira dakiola ere, liburuki honetako arau bakoitza banan banan aztertu aurretik, horien guztien egitura eta sistematika orokorra ekarri behar dira hizpidera.
|
Lehenik
eta behin esan behar da liburuki honetan jasotako arauek sozietate zuzenbidearen oinarrizko corpusa osatzen dutela, bertara bildu baitira merkataritzako trafikoan erabili ohi diren sozietate mota desberdinak.
|
|
ministerioetako departamentuburuei, eta berezko aurrekontu zuzkidura duten Estatuko organoetako buruei. Fase horretan,
|
lehenik
eta behin, gastua egitea erabakitzen da (gastuaren onespena); bigarrenez, obra egitea edo zerbitzua ematea erabakitzen da (gastuaren konpromisoa); azkenik, Estatuari eska dakizkiokeen kredituak idatzi behar dira (betebeharra aitortzea).
|
|
Horrenbestez,
|
lehenik
eta behin, tributu arauek denboran duten eragingarritasuna aztertuko dugu, arauon indarraldia noiz hasi eta noiz amaitzen den aipatuz. Gerogarrenean, arau horiek lurraldean duten eragingarritasuna jorratuko dugu, horrekin zuzeneko zerikusia duen autua konponduz, hots, nazioarteko zergapetze bikoitzaren autua.
|
|
Behin legea zein lurraldetan den eragingarria jakin eta gero, bi ondorio jazotzen dira:
|
lehenik
eta behin, lurralde horretako auzitegi eta epaile guztiek aplikatu behar dute lege hori, antolamendu juridikoaren beste osagai bat izanik; bigarrenik, lege hori, antolamendu juridikoan sartutakoan, kontuan hartu behar da edozein xedapenen interpretazioa egiterakoan. Gure kasuan, garrantzi handikoak dira Euskal Herriko Ekonomi Ituna eta Nafarroako Ekonomi Hitzarmena, arau horietan tributuak banatzeko lotuneak ezartzen direlako, baita autonomia erkidegoko erakunde eskudunek esparru honetan emaniko arauak ere.
|
|
|
Lehenik
eta behin, bada, Konstituzioan jasotako printzipio horiek aztertuko ditugu (ekonomi ahalbidea, orokortasuna, berdintasuna, progresibitatea, konfiskaezintasuna, lege erreserba, justizia), gerogarrenean Europar Batasunaren printzipioak jorratzeko.
|
|
Aurrekontuen kanpoko kontrola denaz bezainbatean,
|
lehenik
eta behin, Kontuen Auzitegiak gauzaturikoa aipatuko dugu.
|
|
|
Lehenik
eta behin, likidazio prozedura hasteko, hurrengo bideetarik edozein erabil zitekeen: subjektu pasiboak edo atxikitzaileak aitorpena egin zezakeen, Administrazioak bere arioz has zezakeen prozedura eta, azkenik, Administrazioaren organoek egindako ikerketa jardunaren ondorioz has zitekeen.
|
|
Estatuaren aurrekontu orokorrek
|
lehenik
eta behin gastuen orria jaso behar dute. Horretan, betebeharrak betetzeko behar diren kredituak agertarazi behar dira, behar besteko zehaztasunarekin; orri horretan zehaztu behar da Lurraldeen arteko Konpentsazio Funtsaren zuzkidura.
|
|
Beste hitzetan esateko, kari horiez landa, Administrazioak ezin dezake bere egintzarik deuseztatu. Halakoa egin nahi izanez gero, Administrazioak
|
lehenik
eta behin kaltegarritasun adierazpena egin eta, ondoren, Administrazioarekiko auzietara jo behar du.
|
2009
|
|
|
Lehenik
eta behin, zama beren beregi lotzen zaizkie pleit eta gastuei hogei egunetan zehar, zama hori eman edo epailearen zainpean uzten denetik zenbatzen hasita. Epe horren barruan zamaren salmenta eska daiteke, nahiz eta beste hartzekodun batzuk egon, edota zamatzaile edo kontsignatarioak porrot egin.
|
|
Aurreko artikuluetan xedatutakoa gorabehera, banku, biltegi nagusi, kreditu sozietate edo bestelako konpainietan eginiko gordailuei,
|
lehenik
eta behin euren estatutuak aplikatuko zaizkie; bigarrenik, kode honen xedapenak; eta, azkenik, zuzenbide erkidearen erregelak, gordailu guztiei aplikatu ahal zaizkienak.
|
|
Kontura emandako diru kopuruen aplikazioa beren beregi zehazten ez denean, kopuru horiek korrituen ordain ketari egotziko zaizkio
|
lehenik
eta behin, horien muga egunen arabera; eta, bigarrenik, kapitalaren ordainketari.
|
|
Matxura handiaren banaketa betearazlea izan dadin,
|
lehenik
eta behin bertan dauden interesdunek edo horien ordezkariek likidazioa aztertu eta horren inguruan esan behar dutena entzungo da; gero, horien adostasuna edo, halakorik lortu ezean, epaile edo auzitegiaren onespena behar da.
|
|
Legeak berrikuntza anitz ekarri ditu.
|
Lehenik
eta behin, araututako tituluen betekizun formalak erraz zehaztu ez ezik, gogor defendatu da tituluok barneratutako adierazpenak orokorrean baliozkoak izango direla, nahiz eta batzuetan, baliogabetasuna ekarriko duten akatsak izan. Azken buruan agiri horien zirkulazioa erraztu nahi da, eta, horregatik, titulua eskuratzen duenak endosuen erregulartasun formala aztertu du, ez, ordea, kasuan kasuko adierazpenen baliozkotasuna.
|