2010
|
|
Alderdiak abokatu gabe aritu daitezke
|
lan
prozesua bakuntasun osoz araututa dagoelako eta alderdiei hainbat berme aintzatesten zaizkielako. Nahiz eta bakuntasun hau lan honen azken kapituluan aztergai izango den, haren isla dira, adibide gisa, organo judizialek ofizioz, ebazpen funtsatuan, luzamendu asmoz formulatu diren edo eskubideaz abusatzea dakarten eskaera, intzidente eta salbuespenak atzera botatzea; gainera, zuzendu egingo dituzte arau baten testuan oinarriturik ere prozesuen orekari, babes judizialari eta ebazpenen eraginkortasunari dagokienez Konstituzioan eta legeetan aurreikusitakoaren kontra doazen egintzak (LPLren 75 art.); hirugarrenei justiziarekin kolaboratzeko betebeharra egozten zaie (EKren 118 art. eta BJLOren 17.1 art.), betebehar honen urraketa zehatuz (LPLren 57.3 eta 239.3 art.); demandatzaileak uzi metaketa desegoki bat egiten badu (hau da, metatu ezin diren uziak metatzen baditu), epaileak edo auzitegiak okerra konpontzeko eskatuko dio [LPLren 80.1 c) art.]; auzi jartzaileak jurisdikzioa edo eskuduntza zehaztean oker egin dezakeenez, epaileak biak ofizioz aztertuko ditu, eta alderdiak eta Fiskaltza hiru eguneko epe komunean deituko (LPLren 5.3 art.); demandatzaileak prozedura desegoki bat martxan jartzen badu (adibidez, prosezu arrunta jarraitu behar denean, prozesu aldaera zehatz bat eskatzen denean), epaileak uziari dagokion izapidetza emango dio, ez oker eginez demandatzaileak eskatutakoa; demandan betekizunen bat faltatzen bada, epaileak alderdiari konpontzeko eskatuko dio (LPLren 81.1 art.); epaile aurreko adiskidetzean alderdiak adostasun batera heltzen badira, epaileak adostutakoa haietako batentzat kalte larria, lege iruzurra edo eskubide abusua dela uste badu, ez du akordioa onetsiko (LPLren 84.1 art.).
|
|
84 LPL), a la luz del Libro Blanco de la Justicia y del Anteproyecto de Ley de Enjuiciamiento Civil?, Revista de Trabajo y Seguridad Social (Centro de Estudios Financieros), 1999/ 190 zk., da mihi factum, dabo tibi ius (eman zuk egitateak, nik zuzenbidea emango dizut eta) erromatar esamoldea osorik aplikatzen da lan prozesuan. Hori arras ongi ezkontzen da
|
lan
prozesuaren bakuntasunarekin, hartan magistratuak duen funtzio aktiboarekin eta alderdientzat zuzenbideko teknikoen laguntza borondatezkoa izatearekin (LPLren 18.1 art.). Horrela aintzatesten dute Montoya Melgar, A., Galiana Moreno, J. M., Sempere Navarro, A.V. k, Comentarios a la Ley de Procedimiento Laboral, Aranzadi, Iruñea, 2000, 170 or.
|
|
Formen gainean, baina prozesuaren izapidetzean sartuta, lehenengo azpimarratu behar da prozesura sartzea zein erraza gertatzen den.
|
Lan
prozesuaren bakuntasunaren erakusgarri da 18 urtetik beherako eta 16 urtetik gorakoei gaitasun prozesala aintzatestea (LPLren 16.2 eta 4 art.). Nahiz eta aipatutako adina, lanean aritzeko legezko adinarekin bat etorri, legegileak gaztetxo horiei bere kabuz aritzen, inoren laguntzarik gabe, alegia, lagatzen die. Ezin da ukatu puntu honetan postulazioa beharrezkoa ez izateak bide jurisdikzionalerako sarrera asko errazten duela.
|
|
Kaleratzeagatiko uzi bati era okerrean beste uzi bat pilatu bazaio, nahiz eta demandatzaileak ez aukeratu, magistratuak kaleratzeagatiko uziarekin jarraituko du, eta gainerako uzia/ k ez jarritzat jo eta demandatzaileari beste epaiketa batean jar ditzakeela abisu emango dio (LPLren 28 art.). Horiek guztiak lan prozesua egiteko zein erraza den erakusten duten adibideak baino ez dira. Grafikoki, Molins García Atance, J.k,. La problemática del recurso de casación para la unificación de doctrina?, Relaciones Laborales, 2005/ 13 zk.,
|
lan
prozesuaren bakuntasuna erakusteko datu bakar bat ematen du: demandatzaileak eskuz idatzitako demandak onartu dituzte lan arloko auzitegiek.
|