2002
|
|
Baina ez dut uste berak idatzitakoengatik izango zenik, baizik eta emakumearen alde sexuala aitortzen zuelako jendaurrean eta telebistako elkarrizketetan. Izan ere, berak mimo handiz zaintzen zituen bere
|
lanetan
pertsonaia femeninoak, baina haietan azkenean emakumearen alde mitikoa agertzen zuen: amatasunaren irudia, baina baita ere Antigona, Medea eta horiekin bere seme alabak hiltzen dituen ama ere.
|
2009
|
|
Istorioa apartheidaren osteko Hegoafrikan girotuta dago. Mundu osoan txalotua izan zen
|
lana
pertsonaien, emozioen eta harreman sexualen konplexutasunarengatik. Filmak liburuan deskribatzen den Hegoafrikako paisaia naturalen edertasuna eta indarra islatzen du.
|
|
Paperezko soinekoak, prakak, alkandorak... janzten dituzte Ezustekoa dantza
|
laneko
pertsonaiek, eta paperezko arropak apurtu egiten dira dantzan egin ahala, ustekabean, bizitzak berak hainbat gauza apurtzen dituen bezala. Ezustekoa izeneko piezan Mikel Aristegik bere aitonaren galerak frankistek fusilatu zuten, Donostian, 1936an beraganaino izandako eragina aztertzen du, Mikelen aitak gaiaren inguruan idatzitako olerki bat abiapuntutzat hartuta.
|
|
Nolabaiteko ezegonkortasuna eta ezinegona sorrarazten du ikus entzulearengan. Bideo zaintze kamerek hartzen dituzten irudiei begira egiten du
|
lan
pertsonaia protagonistak, Hiriaren Begia bulegoan. Pertsonaia grisa da, minez betea, iraganean gertatutako zerbaitengatik tristetua.
|
2010
|
|
Historia liburuez gain, nobelek, antzerki obrek, pelikulek ere erakusten digute guzti hori. Fikziozko
|
lanek
pertsonai konkretuen istorioak kontatzen dizkigute, baina hauek istorio unibertsalen isla dira. Fikzioa gezurra da, asmatutako zerbait, baina benetako egiak esaten ditu.
|
2012
|
|
Joanak Joan
|
laneko
pertsonaiek munduaren ikuspegi kristauaren arabera onardezaketen garapena dute, eta Araibar zaldunakoek ere bai. Etxaideren eleberrianpertsonaia asmatu, denak dira asmatuak, baina gertaera historikoari begira esannahi da?
|
2014
|
|
Grabaketa lanetan aritu da Zufiaurre azken asteetan, baina aurretik ere izan du egitekorik Fuego filmerako. " Lehenengo
|
lana
pertsonaia bera ezagutzea izan da; Aritz nolakoa izatea nahi zuen azaldu zidan zuzendariak, eta, ondoren, bion artean prestatu dugu. Luisek gauzak ondo eta zuzen egitea nahi du, eta ni horretan saiatzen naiz".
|
|
3, 4, 5 eta 6 paragrafoetan, fikzio
|
lanetako
pertsonaia gazteen hainbat ezaugarri aipatzen dira. Horiek identifikatzeko dira honako galdera hauek:
|
|
|
laneko
pertsonaiari buruzko informazioa jasotzeko aukera izateko.
|
2016
|
|
Jada XVI. mendetik aurrera, hainbat autorek (Luis Alfonso de Carvallo, besteak beste) gaztelaniaren indarra prestigiozko hizkuntza gisa ikusten zuten; asturierari dagokionez, ordea, atzeratuta edo ustelduta zegoela ikusten zuten, eta, horretarako, hizkuntzaren beraren jatorrizko garbitasun faltsua islatzen duen irudi idealizatu bat hartu zuten abiapuntutzat. Aitzitik, XVII. mendean, Antón de Marirregueraren antzerki lan batek hizkuntza eta identitate sozialaren arteko erlazio garden bat erakutsi zuen; izan ere,
|
lanaren
pertsonai popularren asturierak estatus faltsu bat erakutsi nahi duen norbaiten gaztelania itxuratiaren eta hunkigarriaren aurka egin zuen (Viejo 2002).
|
|
Condor legio alemaniarrak eta Italiako Aviazione Legionariako hegazkinek 1937ko apirilaren 26an egindako bonbardaketan girotutako drama erromantikoa da" Gernika" filma. Maria Valverde da zinemagile getxoztarraren
|
laneko
pertsonaia nagusia, eta beragaz batera pantailan ikusiko ditugu aktore ezagunak: Barbara Goenaga, James D´Arcy, Jack Davenport, Ingrid Garcia Jonsson, Burn Gorman, Irene Escolar eta beste hainbat.
|
2019
|
|
Emakumeen irudietan murgildu dira, erretratuetan batik bat. Anonimoak dira beren
|
lanetako
pertsonaia horiek, eta haunsarketa momentu bat irudikatu nahi izan dute horien bitartez.
|
|
Mari Jose Olaziregik" Ramon Saizarbitoria: Obsesioez haratago literatura" (2004a)
|
lanean
pertsonaia maskulino protagonistaren neurosi obsesiboa aztertu zuen, Mariasun Landa Lizarralde psikiatra psikoanalistaren laguntzarekin.
|
|
Arestian aipatu dugun Amaia Gabantxok How difficult is to be Basque! (2017)
|
lanean
pertsonaia femeninoak bigarren maila batean, gizonen itzalean kokatzea egozten dio Saizarbitoriari:
|
2021
|
|
Egile honen lanik ezagunena The heart is a lonely hunter (1940) (Bihotza ehiztari bakartia da) izan zen eta ipuin bilduma hau hamar urte geroago argitaratu zuen. Bere
|
lanetan
pertsonaia ezohiko, bitxi, marginalez betetako Amerikako Estatu Batuetako hegoaldeko giroa topatuko dugu. Izan ere, bi ezaugarri horiengatik, hegoaldeko gotikoa erabiltzen dute bere lanak deskribatzeko.
|
|
Edonola ere, inoiz ez zait iruditu arazoa orain bezain larria. Hitanoaren forma petrifikatuak oso giro eta herri zehatzetan erabiltzen baditugu, zergatik hitz egiten dute hika gure narratiba
|
lanetako
pertsonaia guztiek edo ia guztiek. Zergatik itzultzen ditugu nazioarteko lanetan elkarrizketak hitanoz horretarako motiborik ez badago, eta zergatik ez ditugu mugatzen, gutxienez, generoaren, gizarte egoeraren edo pertsonaien arteko harremanak justifikatzen dituen egoeretara?
|