2001
|
|
Emakume idazleen autozentsura, beren
|
lana
gizonen kanonetara egokitzeko.
|
2003
|
|
3 Baina, halan ta guzti be, urtenbideok bilatu beharra daukagu, eta horretarako hauxe izan da beti begien aurrean: a) Giza-lana eginbehar eta eskubide dala gizon guztientzat. b) Giza-
|
lana
gizonaren duintasun eta aurrerapidearen espilu ta ezaugarri dala. c) Benetako urtenbideak bilatze hori, danakazko alkartasunean egin behar dala. d) Alkartasuna, alkar hartzea: hauxe da lanik ezaren arazo larriaren giltza.
|
2007
|
|
Despota ilustratuaren eta haren aliatu, filosofo, aren ametsa izan ere horixe izan da: bere ezjakintasun eta aurreiritzietatik askatu eta,
|
laneko
gizon emakumea Estatu berri razionalaren antz eta irudira birsortzea, hezkuntzaz, baliatuz(, hiritarra?), h. d., despotak eta haren filosofoak inposaturiko hezkuntzaz.
|
|
haizukiro suposa geniezaioke. Berdin, arrazoimena509, etab., edo Jainkoa bera munduaren sortzaile eta kausa izatea510 Haizuki ez ezik, dio Kant-ek Erlijioa arrazoimen hutsaren mugen barruan
|
lanean
gizon emakumeek (hain zuzen azkeneko urrats hori munduaren ezagutza razionalak berak exijituta) ezin dute arrazoimen hutsaren mugaz haraindikoa ez pentsatu, baina ezin dute bestela pentsatu analogiaz baizik511.
|
2008
|
|
Axolgabeaz (149.à.) dela
|
lana
gizonari, den bezala txoriari hegalta.
|
2009
|
|
Watten lehenengo makina ez zen eraginkorra artean, garaiko teknologiarekin ezin baitziren behar bezalako zilindroak lortu. Baina Boultonek konfiantza itsua zuen Wattengan; dirua eman zion, eta baita
|
lanerako
gizon talde bikain bat ere, bere Soho faktorian.
|
2012
|
|
Prozesu horretan, autore horrek bi joera azpimarratzen ditu. Batetik, lan indarrik merkeena bilatzean, industriak eta enpresa nagusiek herrialde txiroetako emakumeak baliatu dituzte, euren
|
lana
gizonena baino are merkeago erosten delako. Bestetik, herrialde aberatsetan, kapitalismoak sustatzen duen ekoizpen ugaria saltzeko, emakumeen kontsumoa bultzatu da; hala, emakumeen lanaren balioespena ezkutatu den heinean, kontsumitzaile bilakatzeko, euren rola ama, etxekoandre eta sexu objektu gisa nabarmendu da.
|
2013
|
|
Gure ustez premiazkoa da helburu horrek lehentasunezko eta etengabeko tokia izatea bizitza kolektiboa antolatu eta kudeatzeko ardura duen edozein erakunde publikoren agenda politikoan.Alabaina, indarkeria matxistak askotariko aurpegi eta adierazpenak dauzka, eta emakume guztiei eragiten die bizitza osoan zehar, gazteei, zaharrei, etorkinei, sexu langileei, politikariei, bankariei edo superreko kutxazainei. Indarkeria matxista etxeetan nozitzen dute emakumeek, baina baita eremu publikoetan ere, mota eta intentsitate desberdineko hainbat portaera matxista eta bortitzen bitartez.Ikuspegi horretatik begiratuta, eraso matxistak ez dira gizon gutxi batzuen jokabide soilak, emakumeen eta gizonen elkarrekiko bizitza antolatzeko eraikitako eredu baten parte baizik, emakumeen gorputza, afektuak eta
|
lana
gizonen zerbitzuan jartzean oinarritu dena. Eredu horrek berez legitimatzen du egoera hau, eta neurri handiagoan edo txikiagoan baimentzen du emakumeen aurkako indarkeria.Aldi berean uste dugu indarkeria ez litzatekeela indarrean egongo indarkeria hori justifikatzen, legitimatzen eta ahalbidetzen duten gizarteratze bitarteko jakin batzuk indarrean egongo ez balira.
|
2014
|
|
Bere buruaren hiltzea ez duk haizu. Sobera
|
lanek
gizona hiltzen dik. Luzaz bizitzeko segeretua huntan duk dena:
|
2015
|
|
Hau da, kontrako efektua izatea ere gerta daiteke:
|
lanarekin batera
gizonek gizartean galdutako estatusa, familia buru ekonomikoarena, etxean mantentzea, konpentsazio moduan, eta emakumeek etxeko lan gehiago egitea.Eta alderantziz gertatzen denean?
|
2016
|
|
Lehorrean egiten zuen lan, galtza bete lan. Aitaren txalupa berarentzat oso garrantzitsua zenez, emakumea izan arren, bere eguneroko
|
lana
gizonen adinakoa izaten zen.
|
|
Nire
|
lanak
gizonaren esplotazioa dira.
|
|
Nire
|
lanak
gizonaren esplotazioa dira.
|
2017
|
|
Hilabete osoak eman ditut burmuinak urratzerainoko karkuletan sartua, baina alferrik. Bistan da honelako hats handiko
|
lanetan
gizonaren endelegua ez dela aski, Jainkoaren laguntza behar da oraino. Beraz, Ama Birjinak ikusi nau leherrenak egiten, eta azkenean urrikaldu zait:
|
|
Langileak beren iraupenerako baliabideetatik apartatzeak eta diru harremanekiko mendekotasun berriak soldatak murrizteko aukera ekarri zuen, eta, horrez gain, baita emakumeen
|
lana
gizonen lanarekiko gehiago debaluatzeko aukera ere, diru manipulazioaren bidez. Ez da kasualitatea, lurrak pribatizatzen hasi orduko, jangaien prezioek gora egitea, bi mendetan berdin iraun ondoren.39
|
|
Pobreak direla eta ezin izanen dutela beren poltsetik etxerik goratu. Beste herriren batera joan dutela
|
lanera
gizonak, andre eta umeak desanparoan utzirik. Gizon indartsu asko badela herrian, Fraintziko frontera erne zainduz gerrate askotan erregeren zerbitzari zintzo izana, eta holako beste kontu asko.
|
|
Zure
|
lana
gizon galduak aurkitzea da, ez?
|
2018
|
|
Lan ordutegirik ez beharrik, ez eta nagusi kargarik pagatu beharrik soldataz gain. Estatutu horrekin ari zen Parisen
|
lanean
gizon bat, bere txirrindolan garraiatzen zituela hazkurriak" Take It Easy" enpresak sakelako telefonoan izendatzen zizkion partikularren etxeetarat. Legez langilea bere kontu ari zen eta bere lan tenoreak berak hautatuz; gainera ez zuen enpresa manatzailearekin esklusibotasun kontraturik.
|
|
Etxeko lana ez da lana. Izan ere,
|
lana
gizonen munduan egiten da, kapitalismoaren eta lantokien mundu horretan. Lanaren esanahia, egiaz, eremu pribatuaren eta zibilaren arteko loturaren (lotura ezabatuaren) araberakoa da.
|
2019
|
|
Bestetik, lanen berrantolaketaren problematika dugu. Hortxe dago
|
lanak
gizonekin elkarbanatzearen aukera, baina zer gertatzen da ez badugu ondoan gizon bat. Bakarrik bizi bagara?
|
2020
|
|
Hala ere, jada esan dugu erabilitako adierazleak ez direla askotan egokiak (ikus Eustatek erabiltzen duen Berdintasun indizea eta nola neurtzen dituen enplegua, dirua, osasuna, boterea, denbora, parte hartzea eta ezagutza), baina ezta ere datuak interpretatzeko eta inkestak egiteko erabiltzen diren marko kontzeptualak ere, hain zuzen biolentzia sinbolikoaren mamitzea ez dutelako neurtzen, birsortu egiten dute, batetik, eta, bestetik, biolentzia materialaren, kasu honetan, menderakuntza ekonomikoaren esanahi oso murriztua dute. Etxeko
|
lanetan
gizonen parte hartzeak gora egin du, datuon arabera. Guk diogu errutinazko etxeko lanak emakumeek egiten jarraitzen dutela eta lan ez ordaindu horren nukleo gogorraren arduradunak direla:
|
|
Finean, gizonak ez dira etxeko eremuan ardurak hartzeko sozializatuak izan eta hortik abantailak ateratzen dituzte maiz. Hainbat ikerketak seinalatu moduan, ohiko etxeko
|
lanetan
gizonen inplikazioa askoz baxuagoa da ez-ohiko etxeko lanetan baino (Moreno Colom eta Borras, 2013; Ajenjo eta Garcia, 2014; Sagastizabal eta Luxan, 2015){ 14}. Hurrengo pasarteak horren lekuko dira, Jon eta Albertorenak; lehenak 35 eta bigarrenak 58 urte, aitak eta hainbat mugimendutan inplikatutakoak.
|
2021
|
|
Lasai lasai, sagarra hozkatzen duenaren antzera, granadak jaurti eta fusila desarratzen zuen. Gerra gurdi eta kamioi blindatuen kontra tiro egiten zuten kanoiek; bere
|
lana
gizonen kontra tiro egitean zetzan. Baina hormigoia, altzairua, haragia, dena zen materia, era berdinean.
|
|
Existentzialismoaren doktrina arruntetan ikus dezakegu hau guztia, baina Beauvoir beste zenbait berrikuntzaz baliatuko da gainera. Bere fikziozko
|
lanetan
gizonak ekintzaren esparruaz eta ideologiaz arduratzen badira ere, emakumeak izango dira galdera metafisikoez kezkatzen direnak.
|
2022
|
|
«1.080 euroko gutxieneko pentsio publikoa eskatzea, pribatizazioaren aitzinean zerbitzu publikoak defendatzea eta zaintza eta etxeko
|
lanak
gizonen eta emakumeen artean partekatzea». Aldarrikapen horiei «oihartzun zabala emateko» eta «elkartasun sentsibilizazioa partekatzeko» bizikleta martxa egiten ari da Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimendua.
|
|
Irudipena dago XX. mendean, gerraostean, emakumeak oro etxean geratu zirela, familia zaintzen eta haurrak hazten, kanpoko
|
lana
gizonei utzita. Alabaina, legeek eta usadioek horretara bultzatu arren, izan ziren hainbat andrazko, beharrak eta ausardiak hauspotuta, giroari aurre egin eta zenbait sektoretan aritu zirenak.
|
2023
|
|
Horregatik, Zaintzaren aldeko Itunaren xedeetako bat izan behar du zaintzen
|
lana
gizonen eta emakumeen artean orekatzea. Horretarako bide bat da ordaindu gabeko zaintza lanak «ahal den bezainbat murriztea» eta «esku hartze profesionala» handitzea.
|
|
EAJren Bizkai Buru Batzarreko buru Itxaso Atutxak, berriz, azaldu du ari direla lanean «zaintza jardunaren erdigunean jarriko duen zerbitzu publikoak duintzeko», baina hori lortzeko greba egitea ez du egokitzat jo. Atutxaren esanetan, EAJk bultzatzen du zaintza lana aitortuko duen eredua, soldata duina barne, erakundeek ematen duten zaintza eta familiaren zaintza uztartuz, kasu bakoitzaren beharren arabera, erantzukizun publikotik ematen diren zerbitzu eta prestazioak areagotuz, zaintza esparru inklusibo eta hurbilak sortuz, zaintza
|
lanak
gizonen eta emakumeen artean banatuz: «Erakundeetatik egiten dugu hori; gure politika publikoetan egiten dugu, baina baita alderdi gisa, zaintzaren alorrean parte hartze are parekatuagorako bidea egin behar dugula aldarrikatuz, eta ez soilik ordainpeko zaintza lanetan, baizik eta gure etxe barruan egiten ditugunetan ere».
|
|
" Emakumeen eta gizonen arteko soldata arrakala handia da eta horrek eragiten du emakumeak eskatzea eszedentzia, jardunaldi murrizketa edo baimenen bat". Zaintza
|
lanak
gizonek ere egin ditzaten lan handia dago oraindik egiteke UGT sindikatuaren arabera.
|