2023
|
|
Berezitasunak dituzten lan harreman arrunten adibideak: distantziara egindako lanaren lan kontratua (LELTBren 13 artikulua); baterako
|
lana
eta taldeko lana (LELTBren 10 artikulua); ontziratze kontratuak (hegazkinetan nahiz itsasontzietan): ez dago arauketa zehatzik.
|
|
Enpleguaren zerbitzu publikoak agiri hori luzatu eta horren berri emango dio langilearen enpresaburuari ez ezik,
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzari ere, konturatzen denean gehieneko denbora mugak gainditu direla.
|
|
(k) Prestakuntza eta inorentzako lan ordaindua txandakatzen dituen lan kontratua (prestakuntza dualeko kontratua) duten langileek ezin dute ordu osagarririk egin, ezta aparteko ordurik ere, non azken horiek ezinbesteko kasuaren ondoriozkoak ez diren. Gaueko
|
lanik
eta txandakako lanik ere ezin izango dute egin.
|
|
Eusko Jaurlaritzako
|
Lan
eta Justizia Sailaren web orrialdean sindikatuaren eratze aktaren eta estatutuen ereduak eskura daitezke (ikusi" Elkarteen estatutuak").
|
|
Lanaldia erregistratzea errazteko helburuarekin, 2019an, Lanaren, Migrazioen eta Gizarte Segurantzaren Ministerioak argitaratu du Gu� a sobre el Registro de Jornada, eta LGSIk 101/ 2019 Irizpide Teknikoa, Lanaldia erregistratzearen gaian
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzak izan beharreko jardunari buruzkoa.
|
|
...LELTBren 34.7 artikuluak xedatutakoaren arabera, baliteke Gobernuak, Lanaren eta Gizarte Ekonomiaren Ministerioko pertsona titularrak hala proposatuta, eta ordezkaritza handieneko sindikatuak aldez aurretik kontsultatuta, lanaldiaren eta atsedenaldien antolaketan eta iraupenean luzapenak edo murrizketak ezartzea, bai eta berezitasunak ere, lanaldia erregistratzeko betebeharretan, zenbait sektore,
|
lan
eta lanbide talderi begira, horien berezitasunek hala eska dezaketenean.
|
|
Klub lagapen hartzailea subrogatuko da lagatzailearen eskubide eta betebeharretan, eta bi biek erantzukizun solidarioa izango dute,
|
laneko
eta Gizarte Segurantzako betebeharrak betetzeko.
|
|
17 Bereizi taldeko lan kontratua, baterako
|
lana
eta laguntzaile elkartuaren lan kontratua. Adibideak jarri.
|
|
5.1 Distantziara egindako lana. 5.2 Taldeko lan kontratua, baterako
|
lana
eta laguntzaile elkartuaren lan kontratua: 5.2.1 Taldeko lan kontratua.
|
|
(b)
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzara jo ahal izango du.
|
|
5.2 Taldeko lan kontratua, baterako
|
lana
eta laguntzaile elkartuaren lan kontratua
|
|
Aitzitik, urriaren 14ko 44/ 2015 Legeak,
|
Laneko
eta Partaidetzen bidezko Sozietateei buruzkoak, lan izaerako harremanen alde egin du; izan ere, sozietate anonimoak edo erantzukizun mugatuko sozietateak" Laneko Sozietate" gisa kalifikatzeko ezarri diren betekizunen artean hurrengoa jaso da: " gutxienez, sozietate kapitalaren gehiengoa langileen jabetzakoa izan behar da, betiere, langile horiek ordaindutako zerbitzuak ematen badituzte modu pertsonalean eta zuzenean, iraupen mugagabeko lan harremanekin" (ikusi 1.2.a artikulua).
|
|
Modu pertsonalean eta zuzenean: autonomoak bere jarduera modu pertsonalean gauzatu behar du, hau da, bere
|
lan
eta esfortzuarekin parte hartuz. Beraz, autonomoa ezin izango da ordeztu, hori gertatzen baldin bada ordeztutakoak autonomo izaera galduko duelako.
|
|
Hortaz, adostasuna borondatez eta askatasunez egindako akordioa da,
|
lana
eta alokairuak trukatzeko. Adostasuna azaleratzea nahitaezko betekizuna da; hurrean ere, zuzenbidearentzat adostasuna ez bada azaleratzen ez dago adostasunik.
|
|
Lan kontratuaren karia da
|
lana
eta alokairuak trukatzeko borondatea, ondasunak ekoizteko edo zerbitzuak emateko. Akastunak eta, ondorenez, deusezak dira dagokien gizarte eginkizunetik urruntzen diren kontratuak.
|
|
(B) Distantziara egindako
|
lanaren
eta telelanaren definizioak
|
|
O 1904ko martxoaren 3ko Legea, igandeetan atseden hartzeari buruzkoa. Igandeetan inorentzako egindako
|
lana
eta zenbait esparrutan iragarkiak baliatuz beregainean egindako lana debekatzeaz gain, baliozkotasuna aitortu zien igandeetako atsedena arautzeko gremioen edo elkarteen estatutuekin bat etorriz modu legitimoan egindako akordioei. Beste horrenbeste egin zuen atsedena gehitzeko akordioekin ere, betiere, akordio horiek ez bazuten oztopatzen beste langile batzuen lana nahiz atsedena, industria bakoitzaren sistemaren arabera.
|
|
Inorentasuna fruituetan dagoela esan bide da, ulertzeagatik langileak gauzatutako zerbitzu prestazioaren emaitzak ab initio, hasiera hasieratik, enpresaburuari dagozkiola. Hori lan kontratuaren ondoriotzat jotzen da, lan kontratuak enpresaburuari kasuan kasuko lana egin aurreko titulua eratxikitzen diolako, gauzatuko diren
|
lan
eta zerbitzu guztien gainean.
|
|
3.1 Lan Administrazioa. 3.2
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza (LGSI). —4 PRAKTIKEN ATALA.
|
|
3.2
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza (LGSI) 90
|
|
5.2 Taldeko lan kontratua, baterako
|
lana
eta laguntzaile elkartuaren lan kontratua 185
|
|
Aurreratu den bezala, industria iraultzak eragin zuen industriari aurrerakuntza teknikoak edo makinismoa aplikatzea, bai eta ekoizpen sistema moduan kapitalismoa ezartzea ere. Bada, kapitalismoa oinarritzen zen, gehienbat,
|
lana
eta alokairuak trukatzeko harremanetan. Harremanok askatasunean gauzatzen ziren, merkatuaren arau ekonomikoen eta kontratazio zibilaren arauen arabera.
|
|
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza
|
|
Antzinatean argiro bereiz daitezke bi estatus nagusi lan zerbitzuak emateari dagokionez: derrigorreko
|
lana
eta pertsona askeen lana.
|
|
3.2
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza (LGSI)
|
|
Lan Ikuskatzailetzaren oinarrizko arautegia jaso da uztailaren 21eko 23/ 2015 Legean,
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren Sistema Antolatzekoan.
|
|
(a) Otsailaren 4ko 138/ 2000 Errege Dekretua,
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren Antolaketari eta Jardunbideari buruzko Erregelamendua onestekoa.
|
|
(b) Apirilaren 6ko 192/ 2018 Errege Dekretua,
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza Estatu Organismoa izeneko organismo autonomoaren estatutuak onestekoa.
|
|
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza Estatu Organismo izeneko organismo autonomoak bere eginkizunak gauzatzeko, lurraldeari dagokionez, hurrengo unitateak ditu, denak ere Organismoaren zuzendariaren mende:
|
|
(a)
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Zuzendaritza Nagusi bat.
|
|
(b)
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren Lurralde Zuzendaritza bat autonomia erkidego bakoitzean.
|
|
(c)
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Probintzia Ikuskatzailetza bat probintzia bakoitzean eta Ceuta eta Melillako hirietan.
|
|
Lan Ikuskatzailetza funtzionarioen bi kidegok osatzen dute:
|
laneko
eta Gizarte Segurantzako ikuskatzaileenak eta laneko ikuskatzaileordeenak. Laneko ikuskatzaileordeen kidegoak espezializatutako bi eskala ditu (enplegu eta Gizarte Segurantzako eskala eta laneko segurtasun eta osasuneko eskala).
|
|
Laneko ikuskatzaileordeen kidegoak espezializatutako bi eskala ditu (enplegu eta Gizarte Segurantzako eskala eta laneko segurtasun eta osasuneko eskala).
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako ikuskatzaileek kidego nagusia osatzen dute; laneko ikuskatzaileordeek, ordea, lehenengoentzako babeseta laguntza eginkizunak gauzatzen dituzte, batez ere. Modu horretara, jardunbideari dagokionez, ikuskatzaileordeek ikuskatzaile batek zuzendutako taldeetan jarduten dute beti.
|
|
Gainera, behin egiaztatze jarduerak hasita, horiek ezin dira geldiarazi hiru hilabetetik gora, salbu eta geldiarazpena egotz dakiokeenean ikuskatutako subjektuari edo horren mendeko pertsona bati. Eta ikuskatze jardunaren diligentzia egingo da ekainaren 10eko 1452/ 2016/ EGG Aginduaren,
|
Laneko
eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren jardute diligentziaren eredua arautzekoaren, eranskinean jasotako ereduan. Dena den, diligentzia hori gauzatzeko baliabide elektronikoak erabili daitezke.
|
|
© Martxoaren 14ko
|
Lan
eta Gizarte Arazoetarako Ministerioaren 770/ 2003 Agindua (TAS), garatu duena abenduaren 27ko 1424/ 2002 Errege Dekretua, Enpleguaren Zerbitzu Publikoei lan kontratuen eta horien oinarrizko kopien edukiaren inguruan egin beharreko komunikazioa eta komunikazio horri begira baliabide telematikoen erabilera arautu dituena.
|
|
• Ekonomia,
|
lan
eta kulturako erakundeetako kideak diren auzokideen artean.
|
|
Lan honen lehenengo zatian argi utzi nahi izan dudan bezala toki erakundeen bilakaera historikoan zehar toki autonomia kontzepturantz zuzendutako tentsioak ugariak izan ziren eta hori lortzeko
|
lanak
eta ahaleginak handiak izan ziren. Erdi aroko udal" libre" horretatik hasita, aro modernoan gertatutako zentralizazio ahalegina eman zen eta konstituzionalismoarekin, zentralizazioa ahaleginarekin jarraituz, kontrolak areagotu ziren.
|