2002
|
|
Izan ere, gobernabilitate kontzentzuatua axioma nagusitzat duten gizarteetan, errepresentazio demokratikoa bera ere, gehiegizkoa? izanik,
|
jendearen
kontrola helburu (1) eta politikaren monopolioa bitarteko (2) ditu Estatuak (bortizkeria behar denean soilik erabiltzen da, Francoren azken faseetan sortutako, gutxieneko bortxaren ideia, kasu), gizartetik jaio daitekeena kaltegarritzat joz.
|
2006
|
|
Ate honen aurretik harrizko horma batek estaltzen zuen kobako sarrera. Izan ere,
|
jendea
kontrolik gabe sartzen zen, estalaktita eta bestelako formazioak hautsiz eta lapurtuz. Baina kobaren zikloa eragozten zuen paretak, horregatik jarri dute zulo handiak dituen atea.
|
|
administrazioa bikoiztu, botere banaketa... Horrela, militarrak eta zibilak banatu zituen,
|
jendearekiko
kontrola areagotuz. Administrazioa bikoiztean, zerga bikoitzak behar ziren funtzionarioei ordaintzeko.
|
2008
|
|
Kezkatzekoa da de factoko monopolio baterantz ikusten den joera hori. Are gehiago,
|
jendearen
kontrolerako balio duen anitz informazio agente bakar baten esku gelditzen ari delako. Konturatu gabe, gure ohitura, jarrera, pentsamolde, iritzi eta enparauei buruzko informazio kantitate itzela uzten ari gara bere esku:
|
2009
|
|
hiri errealean ez ondasunen, ez emakumeen komunismorik dago; ordena sozialaren bizkarrezurra legeak izango dira (ez filosofo erregearen jakinduria absolutua); legeok, denek jainkozkotzat ukan dituzte (absolututzat), eta erlijioa ez da izango arrazoimenaren gehigarri bat, heriotza zigorraz zigortuko da ateismoa (Sokratesen patua ezagutu zuenak proposatzeko!). Platonek ezaguna zuen erlijioaren jatorriaren teoria, ateista?, alegia erlijioa
|
jendearen
kontrolerako amarru politiko hutsa zela, lege publikoak plazan zigortu ezin dituen ekintza ezkutukoak jainkoen beldurraren bidez kontzientziaren barruan erreprimitzeko (Polibiok jarraitzen duen interpretazio pragmatikoa, eta Liviok Erromaren hastapenei buruz berresten duena, Numari erreferituz: –herri ezjakin eta inozo bat kontrolatzeko bide egokiena jainkoenganako beldurrez betetzea da?, I, 19, 5).
|
2010
|
|
Kantauriko isurialdeko ibarretan, itxi eta sakonak zirenez, kultura latinoaren eragina txikiagoa izan zen. Ebro ibarrean eta horren ibaiadarretan, ordea, erromanizazioa handiagoa izan zen etekin ekonomiko eta
|
jendearengan
kontrol gehiago lortzen zutelako: lautadetan oso preziatua zen zereala landatzen zuten, latina hizkuntza zabaldu zen (euskararen kalterako), etab.
|
2015
|
|
–Nola galdu liteke horren gauza handia?? Antzeko mekanismoak erabiltzen dira edozein gizartetan
|
jendearen
kontrol sozialerako, jai eta parrandekin, esaterako. Orain inauteriak, esaten da, edo herriko festak!, eta lau egunetan zehar egundoko jai eta erokeriak egingo dituzte askok, lege eta arau guztien transgresioan ari direlakoan, ohartu gabe transgresio hori ere arau bihurturik dagoela, urtearen gainerakoan artaldea arrastotik atera gabe eta otzan otzan ibil dadin pentsatua, hain zuzen ere.
|
2021
|
|
" Antzinatean, erlijioetan, magia erabiltzen zuten
|
jendearen gaineko
kontrola izateko"
|
|
Lehenengo magoak xamanak eta horrelakoak izan ziren. Sekretu batzuk jakinda, horiek erabiltzen zituzten
|
jendearen gainean
kontrola izateko. Adibidez, Antzinako Greziako eta Erromako tenpluetan, apaizek eskuekin halako imintzio bereziak egiten zituzten, eta oso harri pisutsuez eraikitako ateak irekitzen ziren.
|
|
Egia ezagutzeak askotan eraiki dugun errealitateari lilura galarazteko baino ez du balio, Malthus. Gehienetan ez da beharrezkoa gertatzen den guztiaren kontrol zorrotzik,
|
jendeak
kontrol zorrotz horretan sinestea baizik. Agian txipen sistema ez da hain aparta eta zehatza, baina zer axola du horrek, Malthus, zuek hala sinesten baduzue?
|
2022
|
|
Hasiera batean, boteretsuen inpunitatearen aurkako diskurtso gisa aldarrikatu zen gardentasuna. Egungo botere neoliberalak, ordea, bere interesen zerbitzura jarri du,
|
jendearen
kontrola areagotzeko. Horrek begirada digitalaren objektu bihurtu gaitu.
|
2023
|
|
Hasiera batean, dena den, boteretsuen inpunitatearen aurkako diskurtso gisa aldarrikatu zen gardentasuna. Egungo botere neoliberalak, ordea, bere interesen zerbitzura jarri du,
|
jendearen
kontrola areagotzeko: begirada digitalaren objektu bihurtu gaitu.
|