2003
|
|
16 Gizartearen antolakuntza unibertsala moldatzen dutenak legeak izan eta horrek dakar, euretariko bat ere ez dela
|
jarri
ez gizabanako batentzat, ez kasu bakar baterako, ezta egitate berezi eta banandu baterako ere. Guztiak, ostera, ohiz gerta daitekeenari so daude, eta euren xedapenek zein pertsona eta kasutara heda daitezkeen eta horiek oro barruratzen dituzte.
|
2004
|
|
Bere buruan aurki ditzakeen determinazioak lirateke, ez kanpoan, eta ikasteko aurrebaldintza gisa ulertu lirateke. Dena dela, hori frogatzeko eta euretara heltzeko eskainiko digun bidea ez da ez oso originala izango eta, beharbada, ezta oso sendoa ere. ematen dit, ostera, aurretik banekien zerbait gogoratzen dudala, hau da, aurretik nire adimenean zeuden gauzak atzematen ditudala, orain arte nire pentsamenduak arreta
|
jarri
ez dien arren.49
|
2005
|
|
Bere asmoa, ordea, ez da hainbeste filosofia sakonetan murgiltzea eta gizabanako guztiei komuna zaien indibidualitatearen printzipio metafisikoa bilatzea. Saiakera honen garrantzia zalantzan
|
jartzen
ez badu ere, berea batez ere pertsona bakoitzaren berezko espezifikotasunak nola erreal bihurtzen diren aztertzea da. Hemendik abiatuz, hain zuzen," gizakia berez denaren eta izan daitekeenaren estudio" bat aldarrikatzen du, alegia," gizakiaren barruko izaera hau oro har azken ikuspuntu bezala hartzen duen" bat; eta, honen haritik, Humboldtek" gizaki indibidualaren izateko era" egiaz" helburu" bezala eta ez" bitarteko" bezala kontsideratzeko beharra azpimarratzen du20 Gizakia benetan ezagutu eta osatu nahi duen antropologia batek ez du nahikoa gizakia maila abstraktu batean kontsideratzearekin, aldiz, ezinbestekoa du honen izaera historikoa aztertzea.
|
|
giza ezagutza zientifikoa, honen arabera, antropologia orokor baten abiapuntua izango litzateke, eta giza-ulermen humanistikoa, berriz, antropologia horren helmuga. Gizakiaren errealitatea biltzea eta deskribatzea, batetik, zeregin garrantzitsu eta ezinbestekoa da, zalantzarik gabe, baina zeregin honen esanahia ez da inoiz osoa izango baldin eta lortutako ezagutza hori funtzio humanizatzaile baten zerbitzuan
|
jartzen
ez bada. Pertsonaren humanizazioa kontsideratzea eta bultzatzea, bestetik, gizakiaren gizatasunarekin bat egiten duen zeregina da, bai, baina zeregin hau abstrakzio hutsean gera ez dadin halabeharrezkoa da gizabanako bakoitzaren errealitate historikoa hasieratik aintzat hartzea.
|
2006
|
|
Gidaria, bada, gai da kopilotuaren aholkuak ulertzeko eta beroriei men egiteko. Alabaina, kopilotuak ezin du ez autoa abian
|
jarri
ez autoa gidatu. Paralelismo honetan autoak pertsona bat irudikatzen du, eta autoak egiten duenak pertsona horren ekintza irudikatzen du.
|
2007
|
|
arrazoimenaren paradigma indartzen da zentzu historikotik harago ere. Voltaireri irakurtzen diogu, esaterako, Heladeren garapen paregabea —garapen modernoaren eredutzat jartzen duena, hain zuzen— filosofiari zor zaiola, alegia, giza abereen argudio eta iritzi trukaketa libreari batere eragozpenik
|
jarri
ez izanari7 Helendarren filosofia guztia Aristotelesengan laburbilduta eta gauzatuta ikusi zuen Hegelen ustez ere, joniarrekin hasten da filosofia8, alegia, historia unibertsalaren ikuspegi razionala9 Zerrenda oso luzea egin daiteke.
|
2013
|
|
Lan honetan ez da zalantzan
|
jarri
ez erlijioaren eginkizun hori ez erlijioaren garrantzia. Zalantzan jarri dira erlijioak bereganatu nahi izan dituen bestelako" eskuduntzak".
|
2017
|
|
Izenburuari dagokionez, izatea lehenik eta ezereza ondoren
|
jartzea
ez da kapritxozko hautua, kontzeptuen eskakizuna baizik. Sartrek dioenez," izatea da" eta" ezereza ez da".
|
2021
|
|
Orduan, bestearen galerak ez ezik, geure buruarekiko ezezagun bilakatzeak ematen digu min. Izan ere, besteekin eta besteei eskerrak garenez nor, besteak galtzean gure nor tasuna ere galdu eta eraldatu egiten da. Hala, doluak, gure nortasuna auzitan
|
jarri
ez ezik, gure nortasuna lotura, ausentzia, norma, mito zein zentzu berrien argitan birdefinitu eta eraldatzera behartzen gaitu. Emaitza ez dago aurresaterik.
|
|
Mehatxua ala aukera da, ordea? Ikusiko dugunez, kategoria horien fundamentu esentziala auzitan
|
jartzeak
ez du esan nahi kategoria horiek eta horien erabilera baztertzen denik. Ez dira fundamentuak ukatzen, baizik eta horien izaera absolutu eta esentziala.
|
2022
|
|
Giza mundua gizakiak egina da eta oinarri bakarra giza askatasuna du. Oinarririk
|
jartzen
ez duen oinarria, era berean: egiteke dagoen horrekin lotarazten baitu izatea.
|
|
Kasu partikular bat da; ez du biltzen definizio unibertsalik. " Hildako gizon zurien" hegemoniaren aurkako matxinadak badu filosofia nozioa bera berriz definitzeko indarra, baina multikulturalismo filosofiko moduko bat sortzen du, zalantzan
|
jartzen
ez duena oinarrian dagoen identitate kulturalaren ikusmoldea.
|