Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2003
‎Konparazioaren zeraz gutxi batzuk baino jabetu ez ginen arren, inork ez zuen zalan  tzan jarri emakume leunaren ondoez efimeroa. Nik, anima zedin, errezitatu egin nion:
2005
‎Mercedesaren atzeko eserlekuan jarritako emakumea erakartzen saiatzen zen lehenengo; ispilu erretrobisoretik begiratuta jakiten zuen emakumea bereganatzea lortu zuen edo ez, eta emakumearen erreakzioaren arabera erabakitzen zuen interesatzen zitzaion ala ez. Biktima interesatzen ez bazitzaion, ezkonteraztuna erakusten zion, eta kitto!
2009
‎" Gure egitekoa ikasgeletan erne egotea da, gazteen artean sentsibilitatea garatzea eta behaketaren bitartez jasotzen duguna Hezkidetza batzordean aztertzea". Ildo horretatik, ahalegin berezia egiten dute hizkuntzaren erabileran hizkuntza sexista ekidinez, ikasgeletan adibideak jartzerakoan emakumeen adibideak jarriz eta alor jakin batzuekin lotzea saihestuz eta eduki egokiak hautatzerakoan berdintasunera zuzenduz. Ikasgeletatik kanpo ere berdintasuna lortzeko saiakerak izan du bere isla; nesken zaletasunak sustatu nahi izan dituzte horiei ikastolan leku eginez.
‎Halere, erlazio funtzionalaren ikuspegitik nolabaiteko antzekotasuna dutenez, kulturaren aurkako Estatuaren nagusikeria defendatzea matxismoari lotuta egongo litzateke eta, beraz, arkeria areagotuko luke. Alderantziz Estatuaren nagusikeriaren aurka jartzea emakumeen askapenaren alde jokatzea izango litzateke. Ideia horiek, halere, hurrengo puntuan argiago geratuko dira.
2012
‎2011n baino %9, 5 salaketa gehiago jaso dituzte aurten Bizkaiko hiriburuan: oraingoz 31 salaketa, hau da, hilean 5,2 Salaketa jarritako emakumeen %40 31 eta 40 urte bitartekoak dira; %28, aldiz, 18 eta 30 bitartekoak. Beldur Barik programarekin elkarlanean Euskal Autonomia Erkidegoko hainbat udalerrik ere «indarkeria matxista gaitzetsiko» dutela jakinarazi dute, adierazpen baten bitartez.
‎a) Pertsonen salerosketa prebenitzea eta horri aurre egitea, arreta berezia jarrita emakume eta haurrengan;
2016
‎Ez. Muga jartzekotan emakumeen eskubideetan jarriko dugu, giza eskubideetan, eta gogoan izan behar dugu giza eskubideak ere mendebaldeko asmakizuna direla. Beti abiatzen gara mendebaldeko ikuspegitik.
2017
‎Kontsumora bultzatzeko estrategia baino ez zen, ordea. Inoiz ez zen zalantzan jartzen emakumeen erantzukizun esklusiboa etxearen eta pertsonen zaintzan; sukaldea hobetzeko estrategia horietan guztietan emakumearen liberalizazio faltsu bat baino ez dago.
2018
‎Elkarretaratzeak eta manifestazioak egin zituzten, han eta hemen. Martxoaren 8an martxan jarritako emakumeek bidea egiten jarraitzen dute, gainera, herrialde osoan, eta abian da jada hurrengo urterako greba deialdia prestatzeko lana. Nafarroan ere, Iruñean eta herriz herri, hasi dira batzordeak osatzen eta greba prestatzeko lehendabiziko bilerak egiten.
‎Lehen aldikoz, chupachusa zupatzen egon balitz modura egin zuen, baina emakumeak indartsu burutik sakatuz, bularraren kontra ipini zuen estutuz. Erne zegoenez buruz, beste zerbait behar zela kontent jartzeko emakumea ulertuz, sastartzan noizbehinka katakumeak zituenez ikusi, katuari esnea edanduz eta katu emea eurak milizkatuz, nola hala gauza bera egin zuen berak ere, muturretan zituen bi titi biribil handiak gogotik zurrupatuz.
‎Baina, patriarkatu modernoan, kontratuaren teoria klasikoen testuak (berr) irakurriz argi geratzen den bezala, bi horiek ez dira egiazko alternatibak; izan ere, bata hautatuz gero, bestea ere hautatzen da. Teorialari klasikoek, XIX. mendeko estremista patriarkal batzuez bestera, ez zuten inondik ere zalantzan jartzen emakumeak gizakiak zirenik; besteak beste, ez zuten iradokitzen emakumeak eboluzioan beherago zeudenik gizonak baino. Haien ustez, sexu ezberdintasuna mendekotasunaren eta askatasunaren arteko ezberdintasuna zen, baina, aldi berean, bermatu beharra zuten emakumeek bazituztela naturaz libreak diren izakien gaitasunak:
2019
‎Adibidez, behin, lasterketa bateko mailetan, emakumeen adin muga 50 urtekoa zen, eta gizonena 55ekoa. Esan nien antolatzaileei jartzeko emakumeena gizonen pare. " Inor ez da etortzen, baina", erantzun zidaten.
‎Nahiz eta aukeratuak atxikimendurik sakonena merezi izan, lurrekoa da haren egia: izaki goren baten aurrean belauniko jarritako emakumeak ez du gizon hori maite; emakumea engainatuta dauka balioak, parentesi artean, jartzeari uko egiten dion seriotasun horrek, hau da, balio horien jatorria giza existentzia dela onartzeari uko egiten dion seriotasun horrek; fede txarrak hesiak altxatzen ditu emakumearen eta emakumeak adoratzen duen horren artean.
‎gizonek lantzen dituzte kodeak. Naturala da gizonek azpiko egoera batean jartzea emakumea; imajina genezake, ordea, haurrak edo azienda bezala onberatasunez tratatzea emakumea ere. Ez da hala gertatzen.
‎Legea zorrotzegia zenez, epaimahaikideek hura aplikatzeari utzi zioten mendearen bukaeran; ez zuten ia inor atxilotzen, eta atxilotutako bost emakumetik lau libre ateratzen ziren. 1923an, lege berri batek lan behartuak ezarri zizkien oraindik konplizeei eta ebakuntzaren egileei, baina kartzela zigorra edo isuna baino ez zion jartzen emakumeari; 1939an, beste dekretu batek teknikariei erreparatu zien batez ere: ez zitzaien halako auzi bat bera ere artxibatzen.
‎Juliaren bila abiatuta, anarkistekin izandako estualdia, erasoa eta lapurreta barne. Joanek, haatik, ez dio arreta handirik jartzen emakumearen jardun gordinari, nahiz eta, behin baino gehiagotan, kontaeraren une larrienetan batik bat, Evari begiak busti, eta eztarria korapilatzera ere iritsia den?. Joanen gogoa hitzotatik haratago doa, berak bestek ez dakien eremuan barrena lerratzen zaiolarik?
‎Festa jartzeko emakume hori aski omen zen eta behin baino gehiagotan ibiltzen omen zen zizpatuta eta gonak altxata. Deigarria da nola gorde duen gogoan memoria kolektiboak mugak eta arauak hausten zituen emakume horren oroitzapena; harriduraz, miresmenez eta zenbaitetan destainaz hitz egiten dute hari buruz.
‎Inork ez du erabakitzen emakume edo gizon jaiotzea, eta injustua da berezkoa den izate hutsagatik tratu ezberdina jasotzea. Nire ahalegina zen, agerian jartzea emakumea izan arren beste edonor bezain ona edo txarra izan nintekeela. Eta agian jarrera horrek ez dit utzi emakumea izateaz harro egoten, baina, bestalde, jasan ditudan erasoen aurrean ez naiz kikildu, eta hori asko baloratzen dut.
2020
‎[] Talde feministatik bere garaian proposamena egin genuen: batzarretan emakume eta gizonek hitz egin luketela, denborak mugatu egin behar zirela betiko gizonek denborak akaparatu ez zitzaten, ordutegiak ere moldatu behar zirela, edozein jarduera publikotan haurtzaindegi zerbitzuak izango genituela[...] Erabakiak hartzeko moduak ere aztertzen gabiltza, askotan iritzi ugari mahai gainean jarri arren emakume zein gizonen aldetik, hainbatetan aintzat hartzen den iritzi nagusia gizonezkoarena baita[...] Nik uste emakumeok erraztasun gehiago dugula informazioa zabaltzeko eta partekatzeko. Información es poder, eta premisa horrekin, patriarkatuaren logikak ez du askatu nahi izaten duen informazioa.
‎Idazkaritza batzuk gizonezkoenak izan dira, eta orain Madrilgo emakumezko kideak metaleko hitzarmen kolektiboa negoziatzen ari dira; negoziazio mahaira joan diren kide guztiak emakumezkoak dira, baina patronalak deitu zuen galdetzeko ea akatsen bat egon ote zen. Sektore feminizatuetan ez da zalantzan jartzen emakume bat negoziazio mahaian egotea, baina metalean emakumeak baino agertzen ez bazaizkizu negoziatzera badirudi hori ez dela kontu serioa. [...] Egitura sindikalak gizonezkoen pentsamendutik eratu ziren.
2021
‎Javier Zubizarreta alkateak EH Bilduk Floreagako lanen inguruan egindako adierazpenei erantzun zien atzo, eta gaur, berriro erantzun dio koalizio abertzaleak alkateari. EH Bilduk adierazi du lan horietan ez dela baldintza berezirik jarri emakume eta gizonen arteko berdintasunerako.
2022
‎Hileko mina, garagardo edanez eta aza janez leuntzen zen. Haurra izan ondoren ereinotza txaplata tripan jarrita emakumeak hobeki sentitzen ziren eta titietarako milazulo edo hiperiko ematen zieten. Baziren bestelako beharrak gaixotasun larriak ez zirenak.
‎Horietan ere inork ez du zalantzan jartzen emakumeek egon behar dutela plaza publikoan: emakumeek eskubidea dute ikasteko, lan egiteko...
2023
‎Ekografiak seguruak dira, baina ez da komeni ultrasoinu gehiegi jartzea emakumeei eta fetuei, nahi ez diren albo ondorioak eragin baititzakete.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia