Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 252

2000
‎Ez dakigu Euskal Telebistako arduradunek horrelakorik espero zuten, baina euskal jatorriko argentinar senatore baten ekimenez, Hego Amerikako lurralde honetako Senatuak" Canal Vasco" jasotzea interes publikotzat jotzea erabaki du.
‎Ez dut uste ezer onik ekarriko duenik. Nahiz eta delituak burutzen dituzten, esperientziaz badakigu euskal gazteen aurkako errepresio penala areagotzeak ez duela ezer onik ekarriko. Erreakzioak gogorragoak izango dira eta jendeak ez du ulertuko edukinontzi bat erretzeak zigortuago izan behar duela Bilbon Sevillan baino.
‎Jose Miguel de Barandiaran etnografo bezala, Juan Gorostiaga euskaltzaina onomastikaren ikerketaz jakile bezala, Adolfo de Larrañaga gaztelaniaz idatzitako literaturaren espezialista, Juan de Eguileor biografoa, Inazio Eizmendi Basarri bertsolaria, e.a. Batzuetan, adituen izenak izengoitiz ezkutatuta gelditzen ziren: Jakin euskal hizkuntzaz aditua, Ibon euskal poesiaz, Ayx erre filosofiaz... Geroxeago, kolaboratzaile hauei beste batzuk gehitu zitzaizkien:
2001
‎Taldetxoetako ekintza arruntetan gelditzen gara. Ez dakigu Euskal Herria zer dan. Helbururik ezean galduta gabiltza.
‎Bai, ez dakit euskal hauteskundeetako emaitza beste bat izan balitz modu berdinean arituko ginatekeen. Badu halako eraginik bai.
‎Nire proposamenaren nondik norakoei buruz galdetu zidan gero. Gogoan dut euskaraz ez dakiten euskal herritarren hizkuntza harresia aipatu niola, besteak beste. Halaber, esan nion osasungarri litzatekeela, erdal hiztunen herritartasunarentzat bezala euskal hiztunon bertakotasunarentzat ere (euskara inoren aurka erabili baino, euskara geure buruen alde baliatu nahi dugun euskal hiztunontzat, alegia), euskal komunitate osoak gure arazo, kezken eta nahien berri izatea.
‎Inoiz idatzi nuen bezala, interesgarria litzateke ezagutzea euskaraz ez dakiten euskal herritarrek euskal munduaz duten irudia eta euskal munduarekin duten harreman sentimentala: guk proiektatzen duguna eta proiek  tatzen dugun horretatik jasotzen dutena.
‎Guztiok dakigu Euskal Herria, euskaldunen hizkuntzan landatua eta sustraitua, suharki maite zuela, orduan zabaltzen ari zen inprenta mires  ten zuen adina, eta honen bitartez jaso nahi eta uste zuela hura. Euskaldunok gaurko gisatsuan ohoretan eduki arren edonon, ez baitzeukaten arrotzek horrenbesteko estimutan gure hizkuntza gu, zabarkeria zela medio, plazara ateratzen ausartzen ez ginelako.
‎Iparraldean eta Nafarroan duela urte piloa izugarrizko erasoak jasaten ari da). Zergatia jakiteko Euskal Herriko egoera zein den aztertu behar dugu.
2002
‎Ez dakit euskal izendegian pareko kasurik ba ote den. Jose Ariztimuño Olasok bere bi abizenen hasierekin asmatutako izenordea, Aitzol, izen propio arrakastatsu bihurtu da azken urteotan.
‎Harreraren alderdiari heldu nahiko genioke jarraian, gure literatur sistemaren barruan ahulenetakoa datekeen alderdiari. Azken urteotan euskal liburugintzak izan duen igoera eta tiradak ugaldu izanak euskaraz inoiz baino gehiago irakurtzen dela iradoki nahi badigu ere, guztiok dakigu euskal irakurleen soslai soziologikoa ezezaguna zaigula oraindik. Ikerketa soziologiko zabal eta gaurkotu baten faltan, euskal irakurleen inguruan egin diren azterketek egoeraren diagnosi partziala egiten lagun diezagukete, eta hementxe sartuko genituzke, esaterako, nire doktorego tesian egin nituen azterketa soziologikoak, 2.700 euskal hiztun gazte elebidun aztertzen zituztenak (ik.
‎Baña ez aztu neu be, euzkel idazletzat nagona. Neuk be ba dakit euzkel idazlien lanen barri.
‎Ezta euskal atala dabenik be. Orrezaz, ez dakigu euskal errietan bizi garean ala Gaztelako eremuetan, ala egoaldeko Andra Mariaren lurretan.
‎Jakina, ez Eric Gonzalezek, ez beste newyorktarrek ez dakite euskal baserritarren artean horren hedaturik dagoen atsotitza: " Gorririk, ez zakurrik, ez katurik, ez zerririk".
‎Besterik litzateke idazleari burutik pasatuko balitzaio testu hori beste norbaitek suedierara, demagun, jarri behar duela, gaztelaniarekin gertatzen ez den bezala suediera [13] ez baitu hain etxeko: orduan ez luke gupida sobera izango, ez bailuke jakingo euskal letra horiek suedieraz aurkiz edo kantoiez erortzen zaizkion.
‎Kanabeko lagun bitxi hura kultura handiko gizona zen, eta bazekien Euskal Herria Europako herri txiki bat zela. Horrek eman zigun solaskide haren jatorriaz galdetzeko parada, eta horrela jakin genuen Alaskatik etorritako eskimal arrazakoa zela, txikitan gurasoek aita ama ordeei emana, bestela inolaz ere jasoko ez zukeen heziketa izan zuela eta horregatik bere benetako gurasoei eskerrak eman beharrean zegoela, munduko hainbat lekutan bizi izandakoa zela irakasle lan eginez...
2003
‎Magiaren gainean eraikitako fantasiazko istorioak dira. Baina, ez dakit euskal literaturaren munduan halako moda sartu den. Nik uste dut hemengo idazleak lurrari atxikiak daudela, ez zaie fantasia gehiegi interesatzen.
‎«Euskalkia eta hezkuntza. Dakigunetik ez dakigunera euskal diglosiaren irazian» liburua plazaratu du Juan Luis Goikoetxea euskaltzain urgazleak Euskaltzaindiaren Iker bildumaren baitan. Goikoetxeak 2001ean defendatutako tesiak euskalkiaren eta euskara batuaren arteko korapiloa askatzetik abiatzen da eta eskoletan bi euskarak erabiltzeko proposamena egiten du.
‎Euskaltzaindiak kaleratu duen Juan Luis Goikoetxea Arrietaren lan honen izenburu zehatza" Euskalkia eta hezkuntza. Dakigunetik ez dakigunera euskal diglosia irazian" da, eta hain zuzen ere euskalkia irakaskuntzan dauka gaitzat. Nolanahi ere, Juan Luis Goikoetxea Arrietaren tesian lehen hizkuntza euskara duten ikasleak hartzen dira kontuan, etxetik euskaradun izanik euskalkidun ere, beraz eskolaratzen diren neska mutikoen hitz egiteko era baitu ikertzaileak bere lanaren ardatz.
‎Ikasleek gutxi dakite Euskal Herriaz
‎Txosten horren arabera, baldintza kaxkarretako lan gehienak emakumezkoenak dira, kontraturik izan gabe soldata jasotzen duten gehien gehienak emakumeak baitira. Emakundek txostena EAEko datuekin egin badu ere, denok dakigu Euskal Herriko gainontzeko herrialdeetan ere egoera bera izango dutela. Hain zuzen ere, Emakundek txostena egin eta gero Ipar Euskal Herrian Secours Catholiquek egindako beste txosten batek ere egiaztatzen du Iparraldean ere pobreziak emakumezko izena duela.
Badakigu euskal nazionalismoaren hazia erein zuen gizona, Sabin Arana Goiri, gazterik hil zela, 1903an eta, geroztik, anitz gorabehera jasan duela sabindar alderdiak. Bizkitartean ez da dudarik, XX. mende hastean, Bizkai aldetik zetorren indar berri horrek eragin izigarria izan duela gure Herriaren bilakaeran, nahiz ez urrats berean, ez maila berean, ez itxura berean, alde guztietan.
‎Nork nahi duzentral nuklear bat bere etxe ondoan? Arrisku hori, ezta ehun kilometrora ere ez!! Ongi dakigu Euskal Herrian zer ekarri zuen azken frankismoak gurean jarri nahizituen 6 erreaktore nuklearren plana. Eztabaida energetikoa gure artean ez da, beraz, oso berria.
‎Gainera, euskal nobleen seme askok, esate baterako, Bordeleko edo Frantziako Tolosako jesuitekin ikasten zuten. Badakigu euskal probintzietan D’Alamberten Entziklopediaren zenbait irakurle ere bazirela. Baina Frantziako Iraultzaren ondoren, gero eta zailagoa izan zuten halako liburuak etxean edukitzea.
Badakit Euskal Herrian
2004
‎Aitzitik, oso zutabe hauskorra da eta, iruditzen zait, duela urte batzuk eskuragai zitzaizkigun espazio sozialak gero eta urrutiago ageri zaizkigula. Bestalde, ez dakit euskal belaunaldi berriak noraino dauden kontzientziatuta gure hizkuntzaren egoera larriaz.
‎Gracia Carcamo historialariak nabarmentzen du gauza ugari dakizkigula euskal arrantzaleen Ternuako kanpainez baina oso gutxi XVI. eta XVII. mendeetako euskal kostaldeko arrantza jardueraz. Jakina da XVI. mende bukaeran krisialdi latza izan zela eta susmoa da hurrengo mendean buelta eman zitzaiola egoera hari.
‎Erlijioa? Honetaz ere denok dakigu Euskal Herrian badirela erlijio gabekoak, beraz ezin diogu erlijioa eman. Dantza eta ohiturak?
‎Bestela esatearren, unibertsalismoa inposatu nahi izatea partikularismo sektarioan erortzen da. Eta honetan asko daki Euskal Herrian bere burua, oroz gainetik, demokratatzat erakusteko seta hartu duen sektore sasi progre batek?. 128
‎Ez dakit euskal baratze jori eta ugarian bizi nahi duten askotxorentzat hitzok ez ote diren gogor samarrak izango. Orain eta hemen hizkuntzari bakarrik nagokio, identitate kontuak beste toki batean jorratuak ditugulako.
‎Ezin da esan, esate baterako," Gurdiaren karrankak entzuten dituzunean, jakizu Euskal Herria dela gurdia, eta Intxortako gudarien aieneak direla karrankak, eta zu bueltatu arte egongo dela gurdia karrankaka". Ez, badaude gauza batzuk esan ezin direnak egoera horretan.
‎Euskal kulturak, kultura euskaldunak, inork baino areago bizi du euskal zinemaren premia. Euskarazko zinemaz ari naiz beraz Jakin en, euskaraz sortutakoaz eta euskaraz hedadutakoaz, jakinik euskal zinema ez dela euskarazkoa bakarrik.
2005
‎Eszenatoki paregabea egokitu zaio PSOEri, balizko negoziazio prozesu batean EAJrekin eroso aritzeko. Azken finean, eta PPri aurre egiteko, badaki euskal gatazkan duen jokaera funtsezkoa izan daitekeela bigarrengoz Espainiako Gobernu buru izateko. Zeresanik ez, ahalegin horretan bake prozesu bat irekitzea lortuko balu.
‎Nik dakidala Euskal Herrietan ez dugu Propietate Intelektuala babesteko eta ezta erregistratzeko erakunderik. Oraindik orain ari gara Biblioteka Nazionalaz hitz egiten…
‎Gainera ikuskizun handiek txundituta bizi gara. Arteak hori eskaintzeko ahalmena du eta hori ondo dakigu Euskal Herrian bizi garenok Bilbon ezin hobeto funtzionatu du eta.
‎Beraz, garrantzi handia ematen diegu feria hauei, bertoko arrazak ematen baititugu ezagutzera. Gaur egun, tamalez, Euskal Herrian ez dakigu euskal oiloak bost bariante dituela. Horregatik, kontu hauen berri emateko leku ezin hobeak dira feriak.
‎Bere ordez Santi Onaindia hartu nuen. Santik asko zekien euskal kulturari eta euskarari buruz. Langile porrokatua, hauxe ere.
‎Euskalkia eta hezkuntza: dakigunetik ez dakigunera euskal diglosia irazia n. GOIKOETXEA, Juan Luis. Euskaltzaindia.
‎Hemendik aurrera irakurleak badaki euskal hizkuntzari buruz, berau hitz egiten duen herria ezaugarritzeko erabil daitekeen guztia. Unea da orain hau bera hizkuntza bezala deskribatzeko eta, honetarako xehetasunez arduratzen den diskurtso lehor bat ezinbestekoa denez, zilegi bekit hizkuntz ikerketa hutsetan interesik ez dutenei agur esatea.
2006
‎Arnoldek idatzi duenez, AEBetako herritarrek bera bertakoa da urarentzako botiletan soilik urtean 1,5 milioi upel petrolio erabiltzen dute, «urtean 100.000 auto martxan edukitzeko adina». Ez dakigu Euskal Herrian kopuru horiek nola aterako liratekeen.
‎Bilgune Feministan eta hainbeste lekutan dabiltzan emakume horiek ere agertu nahi ditut, existitzen dira eta. Ez dakit Euskal Herria osoan ziurtaturik dauden, Bilbon behintzat, egon badaude.
‎Ni normal normal hartu naute. Baina gogora etorri, ba betikoa, «i ti ei» esaten dute beraiek, ETA, tamalez hemendik kanpora ateratzen diren berri gehienek hori aipatzen dute, eta, oso oso gainetik baina bazekiten Euskal Herrian zer arazo dagoen.
‎Giro horretan, interesgarria da jakitea Euskal Herrian energia berriztagarriak etengabe ezartzen ari direla, batez ere eolikoa eta fotovoltaikoa, nahiz eta oraingoz gure energia kontsumorako nahikoa izan ez. Zentzu honetan, 2006ko urtean, gure herrian energia berriztagarriei buruz gertatu diren azken hiru berri onak jasoko ditugu.
‎Tradizioa transmisioa dela-eta, transmisio bideari jarraipena emateko asmoarekin egin dituzte Anjel Lertxundi, Harkaitz Cano, Juan Kruz Igerabide, Jesus Mari Olaizola Txiliku, Joxan Ormazabal, Kirmen Uribe, Mitxel Murua, Miren AgurMeabe idazleek eta Elena Odriozola marrazkilariak liburuan agertzen diren ipuinak, poemak, hizkuntz jolasak eta marrazkiak. Begira begiran parte hartu duten guztiek ondotxo dakite euskal literaturaren tradizioa altxor kultural eskerga dela, ondotxo dakiten bezala gaurko idazleei dagokiela altxor hori aberastea, transmisio katea eten ez dadin.
‎Ez dakigu Euskal Herrira bakea ekarri behar omen zuen ekintza hark arrakasta izan zuen ala ez. Apika, aldaketaren dardarek iraun zuten nanosegundo haietan halaxe izan zen.
‎Eskuarki lurralde edo esparru geografiko jakinak izan dira hizkeren multzokatzea antolatzeko abiapuntu. Hori izan da tradizio nagusia gurean, hasi euskal gaietako aipuetan klasiko bihurtu den Leizarragaren hartatik?" Bat bederak daki Euskal Herrian kasi etxe batetik berzera ere minzatzeko maneran zer diferentzia eta dibertsitatea den"?, eta buka Koldo Zuazoren gaur egungo mapan.
Jakin euskal kulturaren ibilbide orria da, zinez.
2007
‎Badakit egia dela. Badakit Euskal Autonomia Erkidegoan, genero erasoa pairatu duten emakumeen artean, etorkinak %30 direla, nahiz eta berez emakume guztien artean %5 besterik ez diren. Badakit hori salatzeak kontzientziatzen eta konponbideak bilatzen lagun dezakeela.
‎Horrekin batera geure kabuz pentsatzeko, izendatzekoeta sentitzeko ahalmena ere ostu dizkigute. Jadanik ez dakigu euskal izaera etaizatea zertan den.
‎Baina horiek azken finean, ez dira euskal kulturaren irudikapenaren eragile zuzenak, horiek ideologiari eta euskara jakiteari eragitendiote. Nolabait, euskal abertzaletasunak eta euskara jakiteak euskal kultura etanortasuna euskararen baitan ainguratzera eramaten gaituzte. Eragile horietatikurrundu ahala, berriz, euskal kulturan eta nortasunean euskarak pisua galdu etabestelako ezaugarriak agertzen dira:
‎Autodeterminazioa aukera bat da, ez eginbehar bat. Ez dakit Euskal Herria eta Irlanda alderatzea atsegin dutenak konturatzen diren, Hirurak Bat (edo bakarrik Bizkai Gipuzkoak) independentea izanen balitz, Irlandaren hegoaldeko hogeita sei konderriak bezala, Ulster berria izanen litzatekeela Nafarroa. Manuel Irujok, behintzat, halaxe," Ulster", iritzi zion Erriberari duela hiru mende laurden.
‎Buruz joka gaitezen. Jainkoak bakarrik daki euskal idazle askok euskerari egin diogun kaltea: " illobira bultzaka" ibilli gera ta dabiltz.
‎Moulinesek salatzen duenez, puntu honetan Artetaren iritzia iluna da. Ez dakigu euskal nazioaren existentzia onartzen duen. ‘Bai ala ez? ’ galdera ez du inoiz ‘bai’ batekin edo ‘ez’ batekin erantzuten.
‎ez daukat idatzitakoa zuzentzea beste lanik. Badakit euskal curriculumaz aritzean, eta gure haurren mundua irudikatzean, bizimodu osasungarri bat begitandu nukeela, baina Titin eta Barriola arteko partida ikusteko palomitak egin dizkiegu semeari eta beraien lagunei, eta nik tarte honetan amaitu nahi dut artikulua. Konturatzen naiz txokolatea txarra dela gu bezalako bizimodua daukatenentzat... baina dagoeneko jana dut txokolatea.
2008
‎Eta oraingoz ez daukagula halako proiekturik bidean, euskarazko prentsa zokoratu bat eta idatzizko ekoizpen hondar bat besterik? Badakigu euskal literaturak, euskal testuek, zenbat irakurle izan ditzaketen erdarakoen aldean.
‎arrotzentzat, erdaldunentzat egiña izatetik, euskaldunentzat baiño gehiago. Zekizkien euskal itzak, eta ugari eta ederki zekizkien, ipiñi izan balitu errenka, erdal itzulpena aldamenean emanik, bestelako tres na geneukan orain eskuetan.
‎ipiñi izan balitu errenka, erdal itzulpena aldamenean emanik, bestelako tres na geneukan orain eskuetan. Nola atzekoz aurrera egin zuen lana, ordea, erdal itzak eto rri ala euskerara edo biurtuaz, erdaldunak arritu bearrez noski, ezta erraz jakiten euskal itz direlako orietan zer den entzuna edo irakurria eta zer den aldatua edo burutik burura asmatua10.
‎44? Badakigu Euskal Herrian eta Bretainian badiren epailerik aski beren hizkuntzaz egin itzulpen horren ezartzeko?. Michel de Montaigne, Entseiuak> LVI, > Klasikoak, Bilbo,
‎Zalantzarik gabe Azkuek enpatizatu egiten zuen pertsonaia honen ikuspegiarekin. Bazekien Euskal Herritik kanpoko parajeak estimatzen. Baina Azkue, bere eleberriko indianoa bezala, munduan zehar ibili ostean, han ikasitakoa lagun, Euskal Herrira itzultzen zen azkenean.
‎Bertan euskaraz ematen ziren ikasgai guztiak (programaren arabera: kristau dotrina, aritmetika eta geografia hasikinak, prosa eta bertso irakurketa, idazketa, eta elkarrizketa praktikak; aurrerago besteak beste Euskal Herriko historia ematea aurreikusten zen) 230 Klaseen ardura, hasieran ordena erlijioso bati atxiki nahi izan zion, baina azkenean irakasle sekular baten esku geratu zen, Azkueren zuzendaritzapean231 Sabino Aranaren lekukotzatik dakigu Euskal ikastet, seak 1897an zortzi ikasle zituela. Aranak gogor kondenatu zuen ikastetxe hori, bertako irakaslea karlista militantea baitzen eta ume abertzaleren bati errieta egin baitzion232 Azkue beste irakasle batzuekin ere saiatu zen arren, ikastetxeak ez zuen finkatzea lortu eta urte pare batera Euskaldun Biltokiarekin batera itxi zen233.
‎Zeren azken aldean egiten zen kontzesioa, akademikoak «Sabin baño jakittunaguak, zurraguak eta euzkel­mattaliaguak» zirela frogatuz gero «pozik jarrattuko gayakez» esanez, erretorika soiltzat hartu behar da: ideologiak itsuturik egon ezean edonork ikus zezakeen Azkuek edo Campionek Sabino Aranak baino gehiago zekitela euskal linguistika kontuetan; bestalde ea Sabino Arana baino «euzkel­mattaliaguak» ziren planteatzean, neutraltasunez ezin erantzunezko galdera pausatzen zen, hortik beti aterako zitzaielarik garaile euren. Maisua?. Debatea leialtasun sabindar parametro horietan kokaturik ezinezkoa zen arrazoi bidez Euzkeltzale Bazkunakoak Akademia onartzera eramatea, eta zeinahi argudio emanik ere beti atxikiko zitzaizkion beren Irakasle bakarraren autoritateari.
Badakit euskal gizartea, eta batez ere ezkerrekoak direnak, ateotuta daudela, eta horiek ezin dute erantzun hori eman, baina nik badezaket erantzun hori eman, zeren tradizio judu kristauean hori baita erantzunetan zuzenena, justiziari hur ematen diona hain zuzen.
‎Piarres Xarriton ez da Iratzederren literatur lanaz epaia ematera ausartzen, «nik ez baitakit euskal literaturaz», baina idazten hasi zenean, bera izan zen kritikari zorrotzenetako bat. «Erran nion berak idazten zuen hori ez zela euskara naturala.
‎Emaitza guztiak jakiterako Euskal Herrian goizaldeko bostak izango diren arren, garailea nor den lehenago jakitea espero dute adituek, beti ere bien arteko aldea oso estua ez bada. Izan ere, kolokan dauden estatuetako askotan AEBetan zortziak direnean itxiko dituzte bozkalekuak goizeko ordubiak inguru Euskal Herrian.
‎Han aritu ziren altsasuar gazteak Euskal Herriko paisaia, kultura, historia, egoera soziala eta gatazkaren berri ematen. Harrituta gelditu ziren Europako gazteek uste baino gehiago zekitelako Euskal Herriari buruz. " Batzuek ETArekin baino ez zuten lotzen.
‎Horregatik guztiagatik, premiazkoa da immigranteen sektoreek edo immigranteen ondorengoen sektore guztiek ziur jakitea euskal" nazionalitate politikoa" eta hiritar eskubideak edukitzeak ez duela esan nahi beren identitate, kulturaeta hizkuntza ezaugarriei uko egin behar dietenik. Beti ere, nazionalitate politikoa kudeatzen duen edo kudeatu lukeen lurraldean —subiranotasuna duela—, identitate, hizkuntza eta kultura horiekin batera bizi den hizkuntza eta kultura errespetatzen eta aitortzen direla; eta, gure kasuan, euskal kultura eta euskara dira.
2009
‎Hogei urte geroago Argia aldizkarian egindako elkarrizketan honela zioen: " Ni euskaldun xinple bat naiz, eta badakit Euskal herriaren zati haundi bat jadanik hil dela. Euskarak berak ez dauka zergatik bizirik jada.
‎Irekia, plurala eta bateratzailea zen. Jakin bagenekien euskal gizartea oso polarizatuta dagoela eta denentzako hedabidea egin behar genuela, gaineratu du.
‎Bilbo ez dut ezagutzen, Athleticez aparte. Badakit Euskal Herriak bere nortasuna eta kultura dituela. Pozik nago, estreinakoz zuzenean ikusiko dudalako.
‎Autore janari modernoak hemengo sustraiak ditu errotuak. Arzakek esango lukeen bezala, begiak itxita, badakizu Euskal Herrian zarela.
‎Zuri beltzezko politika honetan, PP eta PSE EEren ildo ofizialetik aldentzen dena ETA da. Baina denok dakigu Euskal Herriko gizartea anitza dela. Agian Madrilen edo Euskal Herritik kanpo ikusiko dute horrela.
‎–Baina, zer dela-eta??, nik. ? Badakit euskal musika gustukoa duzula, eta har ezazu hau!?. Eta bere disko bat eman dit.
‎Ezustea izan zen. Baina, ez dakit euskal gizartea prest dagoen bai zineman bai eta beste edozein arte sorkuntzan egiten dena ere jasotzeko. Nik uste nahiko klasikoak garela.
‎Baina A bazterrean diren Hendaia, Urru, a, Donibane Lohizune, Angelu, Baiona eta Bokale bost kilometroko tartean sartu nahi izateak arazoa bestelakoa dela agerian uzten du. Aldundian ez badakite Euskal Herria non hasi eta non amaitzen den erraza dute: edo GPSa hartu edota Irun 82/ Baiona 115 jarri.
‎Batean herri kirolak ez dira existitzen; bestean, aldiz, albiste nagusia bilakatzen dira tarteka (Europako sokatira txapelketak jan zuen asteazkeneko saioa, adibidez, Arritxu Iribarrek gidatuta). Ez dakit euskal entzuleengandik errespetu askorik merezi duen, guztiona, dela eta, euskal kulturaren sustatzaile?
‎Euskal filologo batek lan bat argitaratu eta kazetariek horren berri eman zuten. Nik ez dakit euskal filologo horrek errana den ala kazetariak asmaturik, baina Nafarroa Garaian gehien saltzen den egunkarian azaldu zen, noiz eta 2009ko azaroan. Zertaz ari da albistea?
‎Adibidez, euskara eta gaztelania edo frantsesa ez dira familia bereko hizkuntzak, hemen etxe berean bizi arren. Euskaraz ez dakien euskal herritar batek ez dio ezer ulertuko euskaraz ari denari. Katalunian edo Galizian duten egoera eta euskararena Euskal Herrian, alde horretatik begiratuta, ezberdinak dira erabat.
‎Kontu honen konplexutasunaren aurrean begiak itxi nahi ez badira, ezin da ahantzi gauza bat dela euskararen ezagutza gehitzea, eta besterik, ordea, euskaraz dakitenak euskal hiztun izatea, edo hiztun izatera iristen direnean nagusiki euskal hiztun bihurtzea. " Erabileraren korapiloa" izeneko atalean ikusi dugunez, faktore ugari eta era askotakoak dira erabileran moduren batez eragiten dutenak:
‎Euskarak definitu egiten gaitu, euskaradun edo euskaldun edo euskal hiztun egiten gaitu, baina ez gaitu ez erdaldun egiten, are gutxiago anti erdaldun, gaztelaniak inor ez euskaldun egiten ez duen bezalaxe. Gainera, Mitxelenak esan zuenez," erdara ere hemengoa da", eta gaur egun euskal herritarren artean, Euskal Autonomia Erkidegoan (zer esan Nafarroaz edo Iparraldeaz), gehiago dira oraindik euskaraz ez dakiten euskal herritarrak, dakitenak baino. Eta datozen hamarraldietan eta belaunaldietan euskal herritar elebidun asko izango dira euren lehen hizkuntza eta barne hizkuntza gaztelania izango dutenak.
‎Kantuaren azkenean Pedro Mai! egin zuen emakume hark ez zekien zertaz ari zen, ez zekien euskal kantu bat zegoela gaztelaniaz kantatzen ari zenaren atzean, baina hizkuntzaren senak Pedro Mai egitera behartu zuen.
‎– Barre eginen dukezu jakitean euskal jatorrizko emazte zaharkitu bat badugula wash hegian. Tom Eagleyes deritzon tribuko buruzagiarekin ezkondu zen, JFK Dallasen erail zuten egun berean.
2010
Badakit Euskal Herriaren independentziaren alde daudenek arrazoia dutela. Eta inperialismoaren aurka daudenek arrazoia dutela.
‎Baina zu trebea zara hitzekin, eta hara nola zure esaldi bat hatz bihurtu eta begian sartu didazun: . Agotak ez ziren Toledon bizi, nik dakidanez??; zertara dator hori?; nik ere bai baitakit Euskal Herrian errepublika sozialista bat gauzatuko balitz, nire ametsa beteko balitz, alegia?, ez litzatekeela guztia maitagarrien ipuinetan bezala izango: ez litzatekeela, alegia, Arkadia zoriontsu bat izango; burbuila batean bizitzeko ohitura zuèn honek ere ikasia baitu dagoeneko errealitatearen lezioa?
‎299 Ikusi besterik ez dago, ETB1eko Kalakan eta antzeko programetan irakasleek edo irakasletzanibilitakoek zer multzo nabarmen osatzen duten. Eskola munduan daude gaur egun, edo handik pasatakoak dira, jendaurrean txukun antzean hitz egiten eta iritzi landu samarra ematen dakiten euskal hiztunasko eta asko. Hori ez da, berez, hizkuntzarentzat inolako zorion:
‎ABC egunkarian egindako bazkari baten baitan, Ibañez Freirek aitortu zuen, murrua egin? zuela ikastolak sortu zirenean,, jakin banekielako euskal gazteriarengan mentalitate antiespainola sortuko zutela, herrialde okupatu eta zanpatuaren mentalitatea?. Hala, Barne ministroak erantsi zuenez,, ikastolak aurreko erregimenaren akats politiko bat izan ziren, eta orain garesti ordaintzen ari gara?.
‎Egoera hartan, Jose Ramon Rekalde Hezkuntza sailburuak (PSE PSOE) jakin bazekien Euskal Eskola Publikoaren Legea ez zela onartuko amaitzear zegoen legealdia bukatu baino lehen. Ez zegoen horretarako denborarik, EAJk ez zuen horrelakorik nahi, eta PSE PSOEk berak ere ez zuen 1987ko akordioa betetzeko asmorik, 1988ko hastapenetatik agerian utzi zuen bezala.
‎Guztiok jabetzen gara herri egiten gaituenaz, eta ondo dakigu gure nortasuna galdu nahi ez badugu non ezarri behar dugun lehentasuna. Herri honen eskubide guztien bermea ezinbestekoa da, ez dugu herri zapaldua eta ukatua izaterik nahi, baina herri izaten jarraitu nahi dugu, eta gure herria berreraiki nahi dugu, eta hori, badakigu Euskal Herria dela.
Banekien Euskal Herrian horrelakorik bazegoela metroan, polizia etxeetan eta horrelakoetan, baina inoiz ez nuen imajinatuko hemen ere kalean ipiniko zituztenik. Lotsagarria iruditzen zait, ikusi ahal izan dudanez, San Frantziskon eta Abandoibarran kalean bertan segurtasun kamerak jarri izana.
‎Baina zu trebea zara hitzekin, eta hara nola zure esaldi bat hatz bihurtu eta begian sartu didazun: " Agotak ez ziren Toledon bizi, nik dakidanez..."; zertara dator hori?; nik ere bai baitakit Euskal Herrian errepublika sozialista bat gauzatuko balitz —nire ametsa beteko balitz, alegia—, ez litzatekeela guztia maitagarrien ipuinetan bezala izango: ez litzatekeela, alegia, Arkadia zoriontsu bat izango; burbuila batean bizitzeko ohitura zuèn honek ere ikasia baitu dagoeneko errealitatearen lezioa... nik ere erreakzionatu behar bainuen halako batean, burua hautsi nahi ez banuen, hainbestekoak izan dira nire porrotak eta buruko minak, errealitatearen horma gogorraren aurka behin eta berriz talka egin izanaren ondorioz...; ez al dakizu euskarazko esaera zaharra:
‎Gizartearen erantzunaren beldur. Jabetzen dira, badakite euskal gizartean habia egina duela erabakitzeko eskubideak; edozein estatutu berrik leku eman diola eskubide horri. Eta izu larria ematen die gizartearen erantzunak.
Bagenekien euskal gizartearen erdiko gunea zela gakoa, eta erdiko gune hori osatzeko gogoetari eta lanari ekin genion 2000 urtearen amaieran. Erdiko uberka deitu genion.
‎Dena den, badirudi euskararen aurkako jarrera berri batzuk indartzen ari direla azken urte hauetan. Badakigu Euskal Herriko edo hobeto esanda EAEko hizkuntza jarrerak euskararen eleaniztasunaren aldekoak direla, baina jarrera berri horiek indartuz doaz.
‎" Gainerakoaz den bezenbatean, batbederak daki euskal herrian kasi etxe batetik berzera ere minzatzeko maneran zer djerentia eta dibersitatea den: razoin hunegatik sensu egiazkotik aldaratu gabe, lengoajeaz den bezenbatean ahalik gehiena guziei adi eraziteari jarreiki izan gatzaitza, eta ez xoil edozein leku jakineko lengoaje bereziri"
‎Frantziakoak ere bai. Eta ez zekien euskal herriek botere horiek nola saihestu ahal izango zituzten.
‎Frantsesa zen nagusi solasetan nahiz apaletako liburuetan. Badakit euskal filologia ematen dela Baionan, liburuzain gisa harremanik izan baitut inoiz hango liburutegiko arduradunekin.
2011
‎Sukaldaritza asko maite du Georgiako presidenteak, eta «oso jatun ona» dela dio Calderonek. «Arraina izugarri maite du eta badaki Euskal Herrian sukaldaritza kultura oso maila handikoa dela eta arraina ongi prestatzen dela».Berrehun plater baino gehiago prestatu ditu jada jauregian. «Ez dut bakar bat errepikatu.
‎Lekeitio (sic), 21 de Junio de 2011».Iruditzen zait dela hori dedikatoria hori anakhronikoa, mundu batekoa deskonektatua gure realitate sozio-politikotik. Behar lukete jakin euskal pilotariek ere ze gure herrian Euskal Herriak edo politikoki gure statu Nafarroak behar duela, mende hontan, orai, XXI. mendean, errespetu minimun bat gure kulturari geure hizkuntza propioari.Nola bait dago dedikatoria hori izenean pilotariak' ditut kritikatzen lehenik explizitoki eurak pilotariak baina ahaztu gabe ze beharbada ba duela zerikusirik Asegarce berak ere.Orduan ba hori komportamentua, ez agertzea euskaraz dedikatoria?
‎Kasinoen munduan Douglassek izandako inplikazioaz harritu egingo da, agian, Euskal Herriko irakurlea. Baina gehiago harrituko da jakitean Euskal Ikasketen Zentroko hainbat kontu kasino horietatik irabazitako diruarekin ordaindu zituela bere poltsikotik.
‎–Soziolinguistikaz gizartean dagoen ezjakintasuna: gizarteak ez daki hizkuntza bat berreskuratzeko zer nolako neurriak hartu behar diren; ez daki hizkuntzaren egoera ahula neurri bereziekin konpentsatu behar ote den; ez daki euskal hiztunen eskubideak zein gutxi errespetazten diren?; hainbat gauza ez daki!. Iñaki Martinez de Luna,. Euskara bai, baina nola?, Argia,.
‎Modu batera edo bestera hartaz aritu ziren: Villasante (Sebero Altube iztegi arazoetan maisu), J. M. Aspiroz (Azkue jaunaren hiztegia osatzeko Naparroako Leitze n bildutako itz bilduma), Joxe Azurmendi( Jakin euskal kulturaren bideak lantzen), Gaizka Barandiaran (Euskera iztegia, nola litzakeen), Jose Basterretxea (Batasunerako urrhatsak, euskal analphabetismua ta kulturhiztegia), Imanol Berriatua (Bermeoko arraintzaleen leksikua) Euskal itzen maiztasuna eta Anai Berriotxoa(). Arrazoi desberdinengatik aipamen berezia merezi dute Azurmendi, Basterretxea eta Anai Berriotxoaren lanek.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
jakin 246 (1,62)
Jakin 6 (0,04)
Lehen forma
dakigu 24 (0,16)
dakit 24 (0,16)
Badakigu 16 (0,11)
Badakit 12 (0,08)
badaki 11 (0,07)
daki 11 (0,07)
bazekien 10 (0,07)
badakigu 9 (0,06)
dakite 9 (0,06)
Jakin 5 (0,03)
badakite 5 (0,03)
dakigunera 5 (0,03)
dakiten 5 (0,03)
jakitea 5 (0,03)
jakiteak 5 (0,03)
badakit 4 (0,03)
jakin 4 (0,03)
zenekien 4 (0,03)
bagenekien 3 (0,02)
baitakit 3 (0,02)
dakien 3 (0,02)
dakitenak 3 (0,02)
dakizue 3 (0,02)
jakinik 3 (0,02)
jakiteko 3 (0,02)
zekiela 3 (0,02)
zekien 3 (0,02)
zekitela 3 (0,02)
Bazekien 2 (0,01)
badakizu 2 (0,01)
bazekiten 2 (0,01)
dakizu 2 (0,01)
jakingo 2 (0,01)
jakitean 2 (0,01)
zekiten 2 (0,01)
Badaki 1 (0,01)
Badakizu 1 (0,01)
Bagenekien 1 (0,01)
Banekien 1 (0,01)
Dakigularik 1 (0,01)
Jakinetik 1 (0,01)
Zekizkien 1 (0,01)
badakielako 1 (0,01)
badakizue 1 (0,01)
bagenekielako 1 (0,01)
baitaki 1 (0,01)
baitakigu 1 (0,01)
baitzekiten 1 (0,01)
banekielako 1 (0,01)
banekien arren 1 (0,01)
bazekienik 1 (0,01)
bazekitelako 1 (0,01)
dakidala 1 (0,01)
dakidanez 1 (0,01)
dakigun 1 (0,01)
dakitenei 1 (0,01)
dakizkigula 1 (0,01)
dakizkiten 1 (0,01)
jakin gabe 1 (0,01)
jakinda 1 (0,01)
jakinez 1 (0,01)
jakinik gabeko 1 (0,01)
jakiteaz 1 (0,01)
jakiten 1 (0,01)
jakitera 1 (0,01)
jakiterako 1 (0,01)
jakizu 1 (0,01)
nekientxoa 1 (0,01)
zakian 1 (0,01)
zekien arren 1 (0,01)
zekitelako 1 (0,01)
zekitenak 1 (0,01)
zekitenek 1 (0,01)
zekizkitela 1 (0,01)
zekizkiten 1 (0,01)
Argitaratzailea
Berria 35 (0,23)
Argia 33 (0,22)
ELKAR 30 (0,20)
Jakin 18 (0,12)
Alberdania 17 (0,11)
Pamiela 17 (0,11)
Euskaltzaindia - Liburuak 16 (0,11)
Susa 9 (0,06)
Herria - Euskal astekaria 9 (0,06)
Booktegi 9 (0,06)
UEU 8 (0,05)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 6 (0,04)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 5 (0,03)
hiruka 4 (0,03)
Labayru 4 (0,03)
Urola kostako GUKA 4 (0,03)
alea.eus 3 (0,02)
Maiatz liburuak 3 (0,02)
EITB - Sarea 2 (0,01)
HABE 2 (0,01)
Guaixe 2 (0,01)
uriola.eus 2 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 2 (0,01)
ETB serieak 1 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Erlea 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
Uztarria 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Euskaltzaindia – Sü Azia 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
jakin euskal Herria 72 (0,47)
jakin euskal herri 39 (0,26)
jakin euskal gizarte 8 (0,05)
jakin euskal herritar 8 (0,05)
jakin euskal literatura 8 (0,05)
jakin euskal diglosia 5 (0,03)
jakin euskal hiztun 5 (0,03)
jakin euskal idazle 5 (0,03)
jakin euskal kultura 4 (0,03)
jakin euskal jatorri 3 (0,02)
jakin euskal preso 3 (0,02)
jakin euskal autonomia 2 (0,01)
jakin euskal dantza 2 (0,01)
jakin euskal filologia 2 (0,01)
jakin euskal gatazka 2 (0,01)
jakin euskal gazteria 2 (0,01)
jakin euskal kantu 2 (0,01)
Jakin euskal kultura 2 (0,01)
jakin euskal letra 2 (0,01)
jakin euskal telebista 2 (0,01)
jakin euskal Y 2 (0,01)
jakin euskal zaletu 2 (0,01)
jakin euskal abesti 1 (0,01)
jakin euskal aditz 1 (0,01)
jakin euskal antzerki 1 (0,01)
jakin euskal arrantzale 1 (0,01)
jakin euskal artista 1 (0,01)
jakin euskal autoritate 1 (0,01)
jakin euskal bake 1 (0,01)
jakin euskal baratu 1 (0,01)
jakin euskal baserritar 1 (0,01)
jakin euskal belaunaldi 1 (0,01)
jakin euskal curriculum 1 (0,01)
jakin euskal departamendu 1 (0,01)
jakin euskal disidentzia 1 (0,01)
jakin euskal elkargo 1 (0,01)
jakin euskal entzule 1 (0,01)
jakin euskal errepublika 1 (0,01)
jakin euskal errieta 1 (0,01)
jakin euskal errima 1 (0,01)
jakin euskal eskola 1 (0,01)
jakin euskal eszena 1 (0,01)
jakin euskal etxe 1 (0,01)
jakin euskal ez 1 (0,01)
jakin euskal ezan 1 (0,01)
jakin euskal filologo 1 (0,01)
jakin euskal gatazkan 1 (0,01)
jakin euskal gazte 1 (0,01)
jakin euskal giro 1 (0,01)
jakin euskal gor 1 (0,01)
jakin euskal hauteskunde 1 (0,01)
Jakin euskal herri 1 (0,01)
jakin euskal hiritar 1 (0,01)
jakin euskal hizkuntza 1 (0,01)
Jakin euskal hizkuntza 1 (0,01)
jakin euskal ikasketa 1 (0,01)
jakin euskal ikasle 1 (0,01)
jakin euskal irakurle 1 (0,01)
jakin euskal izaera 1 (0,01)
jakin euskal izendegi 1 (0,01)
jakin euskal kazetari 1 (0,01)
jakin euskal kronika 1 (0,01)
jakin euskal kultu 1 (0,01)
jakin euskal kulturgintza 1 (0,01)
Jakin euskal kulturgintza 1 (0,01)
jakin euskal kutsu 1 (0,01)
jakin euskal liburu 1 (0,01)
jakin euskal linguistika 1 (0,01)
jakin euskal militante 1 (0,01)
jakin euskal musika 1 (0,01)
jakin euskal nazio 1 (0,01)
jakin euskal nazionalismo 1 (0,01)
jakin euskal oilo 1 (0,01)
jakin euskal pilotari 1 (0,01)
jakin euskal poeta 1 (0,01)
jakin euskal politika 1 (0,01)
jakin euskal populu 1 (0,01)
jakin euskal probintzia 1 (0,01)
jakin euskal sozialista 1 (0,01)
jakin euskal txirrindulari 1 (0,01)
Jakin euskal unibertsitate 1 (0,01)
jakin euskal Wikipedia 1 (0,01)
jakin euskal zalego 1 (0,01)
jakin euskal zinema 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia