Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2001
‎" Xa rnego" hitzak ez dakit erabilerarik duen Katalunian. Euskal Herrian, euskaltzaleen artean," maketo" hitza ez da erabiltzen, aspaldi baztertua dago, eta zorionez.
‎Kanona ezagutza gaitasun jakinen erabilera zuzenaren apriorizko printzipioen multzoa da. Adibidez, Logika orokorra adimenaren eta arrazoimenaren kanona da formari dagokionez (edukiaz ez da arduratzen).
2002
‎Zeren eta, zer da hizkuntza bat erabiltzea? Zein egoeratan neurtu behar da jakiteko erabilera nolakoa eta zenbatekoa den. Egoeraren arabera, erabilera mota bat edo beste bat egon daiteke.
2004
‎Euskaraz jabetzeko modua bi esparru horietan oinarritu denean, berriz, hainbestean moldatuko da ikaslea. Dena dela, jakitetik erabilerara dagoen koskaren azalpena ez datza hiztunaren gaitasun mailan bakarrik, aldaera horren eragina gutxietsi gabe.
2007
‎Euskararen erabileraren bilakaerak beherakadarako joera erakusten du ipar Euskal Herrian, jakinik erabilera hori %6, 5ekoa dela 1993an, %6, 3koa 1997an, %5, 8koa 2001ean eta %4, 6koa 2006an, hau da, %1, 9ko galera izan dela azken 13 urteetan. Joera horri heutsi ezkero, erabilera %2, 7koa izan litzateke 2019ean eta %0, 8koa 2032ean.
‎Euskararen erabileraren bilakaerak beherakadarako joera erakusten du ipar Euskal Herrian, jakinik erabilera hori %6, 5ekoa dela 1993an, %6, 3koa 1997an, %5, 8koa 2001ean eta %4, 6koa 2006an, hau da, %1, 9ko galera izan dela azken 13 urteetan. Joera horri eutsiz gero, erabilera %2, 7koa izango litzateke 2019an eta %0, 8koa 2032an.
2008
‎(?) Euskara euskal nortasunaren eta euskal herritar sentimenduen ezinbesteko osagaitzat hartzeko joera motelagoa da belaunaldi gazteen artean. (?) Jada ez da ezinbestekoa euskara jakitea norbere euskal herritar ikusteko; norbere borondatea, Euskal Herrian jaio izana, bertan bizi eta lan egitea, edo beste maila batean, sinbolo jakinen erabilera, musika edo estetika jakin bati atxikitzea, dira euren euskal nortasunaren osagaiak?
‎alde> atzizkiak2 (morfemak, elementu lexikalak) multzokari edo aniztasun adierazle gisa izana duen3 balioa aztertzeari. Badakit erabilera indar mugatukoa dela alde> atzizkiaren adiera kontu hori, lexiko sorkuntzaren ikuspegitik lanean ari diren terminologoen artean. Toponimian eta oro har onomastikan ari direnentzat, aldiz, atzizki horrek badu aparteko garrantzirik.
2011
‎Baina, ulertu behar da prestakuntza edo jarduera berezi horrek gehiago erantzuten diola ikus entzunezko bitarteko teknikoen erabilerari, sormenaren erabilerari baino. Dudarik gabe, kamerarekin edo ordenagailuaren saguarekin moldatzen jakiteak erabileraren inguruko trebetasunak garatzen ditu; baina, heziketa arautuak eta kultur prestakuntzak erreferentzia sinboliko, kultural eta sozialak lantzen ditu, eta horiek eragin handiagoa dute ulertzeko instituzio sozial eta kultural bereziak diren telebistaren, zinemaren eta Interneten edukiak.
2012
‎Modu argiago batean esanda: ezagutzak ez du zertan hizkuntza jakinaren erabilera besterik gabe normalizazio bidean jarri, erabileraren mekanismo sozialak eta psikologikoak erabat bestelakoak izan ohi direlako. Beraz, batak, ezagutzak?
‎Baina egia esan, konpainia handien aldera desorekatu ohi da balantza. Legedian joera desberdinak daude, analisi horiek erabiltzea debekatzetik baldintza jakinetan erabilera baimentzera. Berbarako, norbaitek kopuru batetik gaineko saria kontratatu nahi badu, informazio gehigarria eskatu ahal izango dio aseguru konpainiak, dela test genetikoa, dela beste mota bateko analisia.
2013
‎Ordu eremuak kalkulatzen jakiteak erabilera praktiko ugari ditu: bidaia luzeak antolatzeko garaian, kanpoan dagoen jendearekin noiz komunikatu jakiteko
2015
‎Etorkizunari begira du. Baliabide jakinen erabilera (edo garrantzitsuena ekosistemen funtzioen narriadura) dela-eta, etorkizuneko belaunaldiei barietateak babestea da (zerbitzu konpentsatzeko adina inbertsio egin behar dira.
2016
‎Oro har, gomendatzen da ez erabiltzea egonaldi laburreko lekuetan, korridorean. Zenbait pertsona errezelatu egiten dira, kolore txar baten inguruko mitoen ondorioz, etab. Baina kontsumitzaile gehienek ez dakite erabilera eta gela desberdinetarako kolore egokiak aukeratu daitezkeela. Nola aurreztu dezakegu fluoreszenteak erabiltzean?
2017
‎izan, kontua ez da egiazko oinarria topatzea, baizik eta zehaztea errealitatea asmo jakinez eraikitzeko eta egia soziolinguistikoa produzitzeko, zein osagai behar dugun. aukeran, batzuk ditugu: hiztunak (jende kategoriak edo tipoak...), hizkuntza gaitasunak (zein, zein mailatan), jardunak (praktika jakinetako erabilera, bai eta jarduteko aukerak, jardute efektiboak, motak eta abar), jarrerak eta bestelako disposizioak (balioak, iritziak, irudikapenak, irudiak), eta azkenik, pertzepzioak eta hautemate marko zabalagoak (framingak, ideologiak, diskurtsoak...). esan bezala, balizko banako horiek eratu edo landu behar diren datuak dira, ez dira berezko gertaera gordinak. eskuarki, neurketak hainbat unitate...
2018
‎Faktore batek baino gehiagok eragin dute arnasgune geografikoen ahultze horretan, baina bistakoa da biztanle mugimenduek zuzeneko zerikusia izan dutela. Hartzen bada laugarren gune soziolinguistikoan euskaraz badakitenen erabilera aitortua, nabarmen hobea da datua: %95ek euskaraz egiten dute maizenik —1991n, %97k— Biztanle mugimenduen eragina erakusten du, baita ere, laugarren gune soziolinguistikoan euskararen ezagutza jaitsi izanak.
‎«Iraungitze data edo kontsumo data lehenetsia adierazten digute, eta kontsumitzaileei jakinarazten digute zer egoeratan dagoen kontsumitu behar dutena». Azterlanean elkarrizketatutako hamarretik seik badakite erabilera bakarreko ontziak ezin direla berrerabili. Materiala segurtasun kontuetan ere zeresan handia du.
‎«Behar bezala erabiliz gero, ez dago osagaiek duten janaria kutsatzeko aukerarik». Nola ezagutu elikagai ontzi segurua Azkenik, hamar elkarrizketatutik seik badakite erabilera bakarreko ontziak ezin direla berrerabili. Zergatik?
2019
‎Hala ere, agerikoa da Lehen Hezkuntzako ikasleen familia parte hartzaileek adin txikikoenonline jarduerak zehazteko zailtasunak dituztela (Bryne, Katz, Lee, Linz, eta Mcilarath, 2014). Badakite erabilera gehienbat ludikoa eta komunikatiboa dela, baina gutxik ezagutzen dituzteonline jolasen edota sare sozial arrakastatsuenen xehetasunak. Gainera, zerrendatzen dituztenedukiak nahiko aldentzen dira Lehen Hezkuntzako ikasleek adierazten ohi dituzten interesdigitaletatik (Gamito et al., 2017a; Gamito et al., 2017b).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia