2002
|
|
Gaur egun genero horretan klasikotzat hartzen diren idazleak (Stevenson, Kipling, Melville...) grina biziz irakurri ditu Atxagak, eta berarentzat (Borgesentzat bezala), ez dira testuak aldatzen, haiek irakurtzeko modua baizik. Azterketa labur honetan Atxagak gazteagoentzat idatzitako testuetan sartzeko aukerarik ez badugu ere, nabarmendu nahi genuke Behi euskaldun baten memoriak (1991) eleberri laburrak
|
haren ondoko
eleberrigintzan izan duen eragina.
|
|
Ibilbide hori 1971n hasi zen, errealismo magikoaren ildotik jotzen duen Ajea du Urturik eleberria argitaratu zenean. Haren ondoren, Goiko kale (Erein, 1973) eleberri autobiografikoak norabide aldaketa ekarri zion, planteamendu neorrealistetara jo zuelarik, eta norabide horri eutsi zion
|
haren
eleberrigintzak 1980ko hamarkadako amaiera arte. (Ikus, 4.c atala).
|
|
96). Alabaina, aipatzeko modukoa da teknika narratibo berri horien erabilera artean oso mugatua zela garai
|
hartako
eleberrigintza europarraren aurrerapausoekin erkatzen badugu. Kontatzen den istorioaren linealtasuna eta pertsonaien sendotasun eskasa lirateke, Kortazarren arabera, puntu ahulenak.
|
|
Jose Antonio Loidik ere (1916) Amabost egun Urgain" en eleberriarekin (1955) zenbait berritasun ekarri zizkion gaiari dagokionez garai
|
hartako
eleberrigintzari. Garbizalekeria orotik urrundua eta herri euskaran idatzia da
|
2006
|
|
Fernán Caballero –gaian jarraitzeko– ez da arima espainolaren eleberrigile bakarra (poetarik ez dut aipatuko). Pereda ez da gutxiago, honen pentsamendua kontserbakoi zarratua da orobat81 Baina Pérez Galdós liberala da, eta
|
haren
eleberrigintza guztia ere arima espainolaren araketa bat da J. Casalduero ri sinestekotan(" enfrentarse con el problema de España";" lo que quiere es adentrarse en el alma española") 82.
|
2013
|
|
Ezaugarri hori esan daiteke Bordaren narratiban konstante bat dela. Euskararen babesa da beste gai bat
|
haren
eleberrigintzan ezbairik gabe nabarmentzen dena, egileak aitortzen duen bezala (White, 1996; Cillero, 2009; Olaziregi, 2002).
|
2019
|
|
" Ez dago zer kontaturik: errepikapenak, objektuak, zenbakiak" izenburuak berak iradokitzen digu Nouveau Romanen poetikaren zantzuen garrantzia
|
haren
eleberrigintzan, hots, testuan diskurtsoaren abenturak duela guztizko protagonismoa, gertaeren, pertsonaien edota zentzua emateko ahaleginen gainetik. Hernandez Abaituak ere bat egiten du Ramon Saizarbitoriaren ibilbide narratiboan ildo esperimentalean aurrerabiderik ematen ez zion puntura eraman zuela Ene Jesusek," Osagai narratiboak hainbeste murrizten dituen narraziogintza batera iritsi ondoren zaila zen harantzago joatea.
|
2021
|
|
Literaturaren historian, era guztietako administrazioei interesatu zaie gutxi saltzen zuen idazle kaskarren bat prestigiatzea, eta horretarako behin eta berriz errepikatu dute –administrazioak eta idazleek– gutxi irakurria izatea kalitatearen seinale eta ondorio dela, irakurleek –horrenbestetan entzun duzuen moduan– gorroto dutelako ondo idatzitako literatura. Bizirik zegoenean, kritikoek apenas esan zuten ezer Galdosen liburuei buruz, ez zekiten edo ez ziren atrebitu
|
haren
eleberrigintza kritikatzera. Horrela gertatu ohi da gurean ere liburu inportanteekin, idazleak ez direnean kritikoen gogokoak.
|