2015
|
|
Ondoren datozen tauletan, urtez urte habitat
|
horien
pisua nola aldatu den aurkezten da, udalerri kopuruan, biztanle kopuruan eta euskaldun kopuruan. Hiru taula horietako datuei begiratuta, argi antzematen da multzo guztiak handitu direla bai udalerri kopuruan, bai biztanle kopuruan eta baita euskaldunen kopuruan ere, muturreko biak izan ezik:
|
2016
|
|
Bizi indar etnolinguistikoaren kritikarik zorrotzena, dakigula, Joshua A. Fishman-ek 2001ean egindakoa da253 Bere ustez, a) BIE EV ri darion ikuspegia erredundantea eta lanerako kamutsa da alde batetik, eta ez du osaera teoriko sendorik bestetik: ez du lehentasunik ezartzen, ez dakar osagaien arteko barne lotura sekuentzialik edota gertakari
|
horien
pisu erlatiboen haztapen saio argirik, eta kanpoan utzitako elementuak zergatik baztertzen dituen ere azaldu gabe uzten du (non theoretical da, bere esanean); b) deskribapenerako badu hainbat elementu interesgarri, baina preskripzio indar argirik ez du: plangintza lanerako ez du, beraz, balio handirik; c) funtsean, eta hori da gure ustez Fishman-en oinarri oinarrizko erreparoa, BIE EV k ez du aurrez aurreko hizkuntzen funtzio banaketa behar bezala kontuan hartzen.
|
|
Altunak dioenaren ildotik, kontuan hartzekoa dela. E2 ere kontuan hartzekotan, ordea, are kontuzago izan behar dira E4, E3 eta E2
|
horien
pisu erlatiboak. Esate baterako, honelatsu joka liteke i jardungune bakoitzean:
|
2017
|
|
elebitasunaren abantaila pragmatikoak azpimarratzen dituztenek zein kultura eta identitate motibazioak bertzeen gainean paratzen dituztenek erabili dituzte argudio horiek. katalan hiztun bilakatzeko prozesuan, pujolar eta puigdevall ikertzaileek (2015) zenbait momentu biografiko edo pasabidek hizkuntza jokabideak aldatzeko duten garrantzia erakutsi dute. Momentu
|
horien
pisua egiaztatu ahal izan dugu xede ditugun gurasoen kontakizunetan; eragin horren intentsitatea handia da bikote harremanetan (darmon, 2016: 9394), birritan aitortu diguten bezala. eragina ez da ordea modu pasiboan jasaten; aktoreen erabakitzeko ahalmena ere kontuan hartu beharra dago.
|
|
6.2.9 Hizkuntzaren balio praktikoa oro har, identitatearekin lotutako faktoreak eta logika pragmatikoak konbinatzen dira gurasoen diskurtsoetan, faktore
|
horien
pisua aldatzen bada ere. alde batetik, partaidetza sentimendua eta euskal nortasuna lehenesten dituen motibazioa dugu, gero balio pragmatikoagoetara jotzeko, eta, bertzetik, motibazio bat non alderdi pragmatikoak (integrazioa eta etorkizuneko bizitza profesionala) giltzarri diren eta ondoren kultur aberastasuna datorren. haurrak euskaraz eskolatzeko hautua logika instrumental edo estrategiko bate... batetik, formulazio negatiboan, etorkizunerako balizko desabantaila faktorea saihestea, eta formulazio positiboan, tresna bat eskuratzea balio erantsi gisa. gehien errepikatzen diren irudi edo metaforak honakoak dira:
|
2019
|
|
Ikusi berri ditugun usteak hitanoarentzat lotura kaltegarriak dira eta zerikusi zuzena izan dute azken hamarkadetako gainbeheran, ideologia
|
horien
pisuak transmisioa etetea ekarri baitu, batez ere, noka. hirugarrenik, zakartasunari gagozkiola, parte hartzaileei ez zaie iruditzen hitanoa hizkera zakarra denik, baina egia da [k] eta [tʃ] soinuak asko erabiltzen direla (gatxaudek, nitxin...). Beraz, beharbada badu zakar ukitua zukaren ondoan. dena dela, gehienei ez zaie hika zakarragoa iruditzen, are gehiago, batzuek uste dute zuka baino goxoagoa dela.
|
|
Ikusi berri ditugun usteak hitanoarentzat lotura kaltegarriak dira eta zerikusi zuzena izan dute azken hamarkadetako gainbeheran, ideologia
|
horien
pisuak transmisioa etetea ekarri baitu, batez ere, noka. Baina ez dira horiek izan nokaren beherakada ekarri duten arrazoi bakarrak. karlos Aretxabaletak (2016) XX. mendean zehar nokak Arratiako eskualdean (Bizkaian) izandako galera aztertu zuen.
|
2022
|
|
Hizkuntza ikasteko esperientziaren nolakotasunean eta erabiltzeko aukera izateko hiztuna bizi den lur eremuan dagoen euskal hiztunen ehunekoak eta sare sozialetan parte hartzeko hiztunaren sarbideaukera oso garrantzitsuak dira, batez ere sare sozial
|
horien
pisu emozionala handia bada (lagunak, familia...).
|
|
Hiztun berrien profilak deskribatzeko aldagai emankorretako bat euskara erabiltzeko aukera da, Ortega eta besteren (2013) esanetan. Izan ere, hizkuntza ikasteko esperientziaren nolakotasunean eta erabiltzeko aukera izateko hiztuna bizi den lur eremuan dagoen euskal hiztunen ehunekoak eta sare sozialetan parte hartzeko hiztunaren sarbide aukera oso garrantzitsuak dira, batez ere sare sozial
|
horien
pisu emozionala handia bada (lagunak, familia...). Hain zuzen ere, euskal hiztun berri asko bikotekidearen familia edo lagun talde euskaldunetan integratu diren arren, beste askotan ez da horrelakorik gertatzen eta frustrazioa ekar dezake horrek, euren borondatea nolabait ezerezean gelditu delako eta, gainera, gaitasuna berriz murrizten zaielako.
|