2004
|
|
Damurik, herri nortasun gehien gehienak Estatu totalitario batzuen zulo beltzean bizi dira gaurko munduan, zulo horiek unibertsokoak bezain ezezagun izanagatik. Eta herri
|
horietako
herritar askoren izen deiturak ez dira bertakoen adimenaren kabuz sortuak eta hedatuak; kolonizazioaren, inperialismoaren eta itxura guztietako menderatze zapalkuntzen ezpaleko sorkari ideologikoak ditugu halakoak. Izanaren lapurretak eragin duen izenaren arroztasuna gertakari unibertsala dugu zoritxarrez.
|
|
Egia esan, neu ere iritzi bertsukoa naiz besteen nortasuna onartzeko irizpide horretan. Mendeko gaituzten bi Estatu totalitario
|
horietako
herritarren aldetik ere begikotasun hobea izango genuke gure aldetik izan behar genukeena bagina. Hain zuzen, behinola Monzonek esan bide zuen hura datorkit gogora bat batean:
|
2015
|
|
herritartasuna eta naziokidetza. Lehenak zentzu batik bat administratiboa dauka, eta, horrela, euskal herritarrok, espainiartasuna edo frantziartasuna ukatu arren, estatu
|
horietako
herritarrak gara. Naziokidetza, aldiz, termino konplexuagoa da, baina, teorian, nazio bateko kideei onartzen zaie, naziorako baldintzak betez gero.
|
2017
|
|
Horretarako, herritarrak era masibo eta estrukturalean boteretu behar dira, eta gaur egun teknika eta instituzio publiko diziplinario eta biopolitikoen bitartez egiten da hori. Mekanismo eta instituzio
|
horiek
herritarrak domestikatzen dituzte, baina aldi berean gaitasuna ematen diete ahalik eta modurik berdinenean eskura ditzaten beren buruak eta beren herria gobernatzeko baliabideak eta aukerak.
|
|
Horretarako, teknika eta instituzio publiko diziplinario eta biopolitikoak erabili dira eta halakoek bi ondorio dituzte: batetik, herritarrak sortzen dituzte, eta, ondorioz, domestikazio prozesu bat ematen da, menderakuntza mota ezberdinen bidez; eta, bestetik, mekanismo
|
horiek
herritarrei gaitasuna ematen diete ahalik eta modurik berdinenean eskura ditzaten beren buruak kolektiboan gobernatzeko baliabideak eta aukerak.
|
|
Herritarrak beren sistema politiko eta sozio-ekonomikoaren gobernugintzan aritzeko, boteretze indibidual eta kolektiboa ezinbestekoa da, eta botere teknologia horiek, gure leku eta garaian, teknika eta instituzio publiko diziplinarioak eta biopolitikoak dira (eta ehun edo berrehun urte barru bestelakoak izango dira). Nahiz eta teknika eta instituzio
|
horiek
herritarra domestikatu, era berean, herritarra gaitzen dute, hartara, bere burua eta bere herria gobernatzeko ahalik eta berdintasun handiena izan dadin.
|
|
152. Hizkuntza menperakuntza tresna indartsu bat da, ez beste hizkuntza bateko hiztunari inposatzen zaiolako bakarrik, eta hiztun minorizatuak sortzen dituelako bakarrik, eta hiztun
|
horiek
herritar gisa ere subordinatu egiten dituelako. Hizkuntza menekoak sortzeko makina bat izan da leku askotan, eta izaten jarraitzen du?.
|
2018
|
|
bakar bat ere beren buruaz. Izaki
|
horiek
herritar libreak dira, eta, Rawlsen arabera, haien askatasuna, botere moral bat da, ongiaren kontzepzio bat sortu, berrikusi eta modu arrazionalean lortzen saiatzekoa?, eta berekin dakar herritar horiek beren burua ikustea aldarri baliozko batzuen iturri gisa eta beren helburuak erdiesteko arduradun gisa. Herritarrek ongiari buruz duten ideia aldatzen badute ere, horrek ez du eraginik haien, identitate publikoan?, hau da, norbanako zibil edo herritar gisa duten posizio juridikoan.
|
2020
|
|
Demokratizazioak aurrera egin ahala, geroz eta herritar gehiagok gobernatu lukete bere sistema politiko eta sozio-ekonomikoa. Horretarako, herritarrak era masibo eta estrukturalean boteretu behar dira, eta gaur egun teknika eta instituzio publiko diziplinario eta biopolitikoen bitartez egiten da hori (adibidez, hezkuntza eta osasungintza publikoa, zerbitzu publikoak, zaintza publikoa, ikerketa eta ezagutza publikoa sortzeko sistema, etab.). Mekanismo eta instituzio
|
horiek
herritarrak domestikatzen dituzte, baina aldi berean gaitasuna ematen diete ahalik eta modurik berdinenean eskura ditzaten beren buruak eta beren herria gobernatzeko baliabideak eta aukerak. Euskal demokratizazioaz aritzeak ez du euskal paradisuaz aritzea esan nahi, baizik eta egungo (existitzen den) euskal gizartea autogobernurako boteretuko duten botere teknologiez aritzea, eta, beraz, menderatze eta ahalduntze mekanismoez eta horien arteko eta aurkako borrokaz aritzea.
|
|
Agerraldiaren muina Txinatik Europara lekualdatzen zen heinean, Txina krisiaren erabilerari buruzko kritikak baretzen saiatu zen, herrialde kaltetuenei mediku hornidurak eskainiz. Herrialde
|
horietako
herritarrek laguntza hori EBren edo beste estatu kide batzuen laguntzarik ezarekin alderatu zuten. Europako gobernuen kudeaketa txarrari egindako erasoekin ere erantzun die Txinak krisiaren inguruan egindako kritikei.
|
|
Infernuko errota izan zen gerra ostean, agintariek jakin gabe, alea ehotzen jarraitu zuen errota bakarra. Paraje
|
horietako
herritarrek klandestinoki erabiltzen zuten. Baserritarrek errotara bidaltzen zituzten seme alabak gauez, asto gainean, errotan ehotzeko alea zakuan.
|