2011
|
|
batetik, talde bateko haurrak bortxaz beste talde batera lekualdatzea, eta bestetik, gorputzeko edo buruko kalte larriak eragitea taldeko kideei21 Bi definizioek bete betean harrapatzen dute komunitate txikietako haurrak etxekoa ez duten hizkuntzan eskolatzeak dakarrena: batetik, haur horiek euren komunitate eta hizkuntzatik aldentzen dira komunitate eta hizkuntza menderatzailean txertatzeko helburuarekin, eta bestetik, horrelako eskola programak haur
|
horiek
euren hizkuntza eta kultura baztertzera bideratuta daude (ikus submertsio edo azpiratze programei buruzkoak hurrengo kapituluan).
|
2017
|
|
Askotan esaten da euskara ez dela arma arrojadiza bezala erabili behar eta ziur horrela delabaina ezin dugu ere ahaztu hizkuntza batek, beti, berori hitz egiten dutenak biltzen dituela eta, aldi berean, hiztun
|
horiek
euren hizkuntza hitz egiten ez dutenengandik bereizten dituela. Gizakiari ezin zaio eskatu gizaki ez izatea, eta, horrela, hizkuntzari eta nazioari ere ezin zaie eskatu hizkuntza eta nazio ez izatea.
|
|
Nazka ematen dit, nazka ematen dit eta amorrua eta nazka eta amorrua esan egin nahi dut, akaso egundo sentitu ez dutenek irudika dezaten zer den lasai lasai korrika buelta egitera atera eta batere premiarik gabe barrua amorruak janda ibili beharra. Mespretxatua sentitu naiz, insultatua, erasotua, eta amorru minez eta erasoaren aurrean kontraerasoaren pultsioz, nire baitan heldulekuren baten bila hasi naiz, gizon
|
horien
euren hizkuntzan, euren logikan, ni ere euren gainetik jar naitekeela. Txistu eginez insultatu nauenari zeharka begiratu diot eta langile hori begira dudana eta herritarra dudana gainera, mespretxatu dut nire barruan, nire harrokeria guztiz, ni korrika libre nabilen goiz honetan, bera obran izorratuta ari delako, eta haren kidea, magrebtar itxurakoa, nahi balu nahi duena egingo lidakeela adierazten duena begiradarekin, hori ere zanpatu dut nire baitan, nire balizko ahuldade baina hala ere nire ahuldade zuritik, eta orduan eurekiko amorruaz gain neure buruarekiko haserrea eta tristura sentitu dut.
|
2018
|
|
Kontuan izan, EUSTATen 2015eko datuen arabera, populazio aktiboaren (1.0272.000) %12, 9a langabezian zegoela eta pasiboak (EAEko biztanleriaren %52, 7ak) ez zuela lan egiten. Langile horiei administrazioan eta irakaskuntzan (lehen eta bigarren hezkuntzan) lan egiten dutenak kendu litzaizkieke eremu funtzional
|
horietan
euren hizkuntz planak abian dituztelako (edo besterik gabe euskaldunduta daudelako) bere urteko lan jardunean. Beraz, elefantea sinbolizatuz aipatzen den eremu funtzionalaren urteko lan orduen pisua hori da ez gehiago, ez gutxiago (egia den arren kualitatiboki eremu funtsezkoetako bat dela).
|
2021
|
|
...endean nobleziak alemanez hitz egiteari ekin zion Vienako gortea imitatuz, tokiko hizkuntza, txekiera, nekazarientzat utzita; Norvegian, mende bat geroago, jende jantziak Kopenhageko gorteko hizkuntza, daniera, hitz egingo zuen, norvegiera herritar eskolatu gabeen kontua balitz bezala; elite finlandiarrek beste hainbeste egingo zuten garai berean suedierarekin... 21 Eta erreinuen periferiako elite
|
horiek
euren hizkuntzari ez ezik hizkuntza horretan garatzen zen kultura orori ere egingo zioten uko, hizkuntza nahiz kultura horiek behe mailakotzat hartuz. Berebat, haien garapena sustatuko zuen elite eskolaturik gabe, hizkuntza periferiko hauen modernizazioa atzean gelditzen hasi zen.
|
2023
|
|
Beraz, bakoitzaren hizkuntzak duen balioa transmititu nahi diete ikasleei eta familiei. Hala, ikasle
|
horiek
euren hizkuntza “altxor moduan” har dezaten nahi dute, garrantzia eman diezaioten nahi dute, horrek “euskararen egoera ulertzen” lagunduko diela uste baitute Garabideko kideek: “Enpatia sor dezake horrek”.
|