2007
|
|
Eskubide eta askatasun horiek guztiak lotesleak dira botere publiko guztientzat, eta zuzenean aplikatzeko modukoak dira, horiek garatzeko Konstituzioa baino lerrun txikiagoa duen araua egon zein ez. Konstituzio Auzitegiak hasieratik esan zuen eta jurisprudentziaren bidez behin eta berriro gogorarazi du eskubide eta askatasun
|
horiek
botere publiko guztientzat lotesleak direla eta ez direla printzipio programatiko hutsak, eskubide eta betebeharren berehalako sorleku direla (ekainaren 15eko 21/ 1981 KAE). BJLOren 7 artikuluko 1 paragrafoan ezarritakoaren arabera, oinarrizko eskubideak eta askatasun publikoak lotesleak dira epaile eta auzitegi guztientzat, eta horiek modu eragingarrian babesten dituzte.
|
|
Intimitaterako eskubideari dagokionez, Konstituzio Auzitegiak, jurisprudentzia ugarian esan du intimitaterako eskubidearen xedea gizabanakoari bere bizitzako esparru erreserbatua bermatzea dela, gizabanako horren duintasunaren errespetuari lotuta, gainerakoen jardunaren eta ezagutzaren aurrean,
|
horiek
botere publikoak zein partikular hutsak izan. Esparru erreserbatu hori, norberarena zein familiarena, hirugarrenen zabalkundearen eta nahi gabeko publizitatearen aurrean babestu daiteke (uztailaren 15eko 134/ 1999 KAE; maiatzaren 10eko 115/ 2000 KAE; apirilaren 23ko 83/ 2002 KAE, etab.). GEEAren jurisprudentziari dagokionez, kasu horietan GEEHren 8 artikulua urratzea alegatu denean, hain zuzen ere, bizitza pribatuari eta familia bizitzari buruzkoa, Estrasburgoko Auzitegiak hitzarmenaren artikulu horren xedea gizabanakoa botere publikoen nahikeriazko esku sartzeetatik babestea dela aitortu duen arren, horrek ez du esan nahi estatua interferentzia horietatik abstenitu behar dela bakarrik; horrez gain, estatuarentzat betebehar positiboak ezarri dira, bizitza pribatua eta familia bizitza benetan eta eragingarritasunez errespetatzea bermatzeko, eta partikularren arteko harremanen esparruan bizitza pribatua errespetatzeko neurriak hartzera behartzen du (1985eko martxoaren 26ko GEEAE. X eta Y kasua?; 1994ko azaroaren 25eko GEEAE. Stjerna kasua?).
|
2016
|
|
Arrazoina? Eskola haietako buruzagiek gorde dituztela sarraskiak, eta 1970eko urtetan eskola
|
horiek
botere publikoen eskuetara pasatu zirenean, buruzagi pribatuek artxiboak botatu edo erre dituztela. Hala ere aski kontrastatu dituzten lekukotasunek erakusten dute gutxienez 3.000 haur hil direla ikastegi autoktono horietan.
|
2018
|
|
Cash Investigation ekipak orratzetik harira burutu du ikerketa lana. Hiru enpresa erraldoi
|
horiek
botere publikoei urtero helarazten dituzten kontuetatik abiatuz, ur galtze horren top 50 zerrenda osatu dute hirika, ur gutxiena galtzen dutenetatik abiatuz. Orleans da estatuko txapelduna, hango biztanleek ur edangarriaren %4a baizik ez dute galtzen.
|
2021
|
|
Egoera hori ikusiz, artikulu honek beste alternatiba konstituzionalak lantzen ditu, euskarari lege babes egokiagoa emateko. Tresna
|
horiek
botere publikoei inposatutako obligazio juridikoak dira, tokiko hizkuntzak Frantziako ondare konstituzional diren heinean. Euskararen lurralde estatus bat garatzeko ere, esperimentazio normatiboa martxan ezartzea aukera interesgarria izan daiteke.
|
|
Halere, azpimarratu behar da datuak, argibideak edo inkestak urriak direla oro har, eta homogeneoak ez direla. Halaber, lurralde ezberdin
|
horietan
botere publikoen eta gizartearen engaiamendua era askotakoa da. Aldiz, legegintza kuadroa berdin berdina da eta ez aldekoa, frantsesa da hizkuntza ofizial bakarra.
|