Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.274

2000
‎Agian Mario Vargas Llosak esandakoaren aurka ez du literaturak mundu honetako problemak soluzionatzen lagunduko baina sikiera pertsonago egingo gaitu. Horregatik uste dut formalismo eta teknika hutsetik haratago joan beharrean gaudela. Horregatik sortu ditugu literatur taldeak, hor gaudela erakusteko.
‎Eta Txillardegik izkin egin die integratuaizateko ekimenei, bere borondatez sarri, eta borondate horren mendekuz bere aurkariek izan duten jarrerari esker bestetan. Horregatik uste dut, lehendik dauden egituretanintegratua ez izatea, eta arau normalen arabera jaso beharreko omenaldi eta izendapenofizialetatik baztertua izatea, bere neurriaren adierazlea dela. Kalamatika matematikoaz esateko, sistemarekiko jende sumisoak jasoriko omenak eta egoerako okerrakzuzentzeko eginiko merituak alderantziz proportzionalak baitira.
‎zebilela argi baitzegoen. Nik neuk ere hori uste dut, bainaalderantzizko interpretazioaz. Beti, oker?
‎Informazio irratiaren bilakaera ezin da ondo ulertu hedabide honen alde teknologikoaren historiaz eta bilakera horrek daramatzan ondorioez jabetu ezik. Horregatik uste dut interesgarria izan dela hori berori ikustea, gainetik bada ere. Aurreko ataletan ikusi dugun bezala, irratia berehalako soinu transmisioa da, leku batetik beste batera egiten dena.
‎Eta beno, kontua da gurditxoan sartu nituela konpresok. Edo hori uste nuen, ze Lahinchera heldu eta motxilak ateratzen hasi ginenean, konturatu nintzen ez zeudela inon. Eta mutilei esan nien dendaren bat bilatzera nindoala Lahinch hartan, eta eurak joateko aterpetxera bien bitartean.
‎sorterria atzean uztea bere kabuz hartutako erabakia izan dela. Sorterriak ez diola ezer berririk eskaintzen, edo beste nonbaiten aurkituko duela bere lurrak ematen ez diona, hori uste du bidaiariak. Nahi bai.
‎Aitzakia txar bat nahikoa duena edozeinen besoetara amiltzeko. Hori uste dute: erraza naizela.
‎Berdin dio gainera, edo berdin behar du izan, honezkero; ezen, lankideen iritziak ez baitu axaleko garrantzirik ere Brown jaunaren itxuraldaketaren garapenean, eta ez dugu horretaz puntu honetan gehiago sakonduko. Hala ere, eta iritzi pertsonal bat zilegi bazaigu, adierazi nahi genuke Brown jauna errugabea zela, ez zela inpostore bat, eta, beraz, bere burua defendatzeko gezur errukitsu batzuk asmatu behar izan zituela ezinbestean, ez maltzurkeriaz, eta alde horretatik uste osoa daukagu lankideek gogo onez hartuak izango zituztela gizagaixo haren hitz sinpatikoak, jakina baita gizakiak ez duela egia dena sinesten, sinetsi nahi duena baizik.
‎Migelek galarazia zuen inoren lagun  tzarik gabe igeri egitera joatea, eta ni nintzen Edurneren une hartako kezka nagusia. Hori uste nuen nik, behinik behin. Anaia ez nuen inon ikusten eta horrek lasaitu ninduen zertxobait.
‎Migel sukalde ertzean zegoen, eta gorrotoz begiratzen zion Edurneri. Nik hori uste nuen, behinik behin. Eta barre egiten nuen nik.
‎" Furgonetan bertan saiatu nintzen Dan xaramelatzen, baina kanpamendua bera bakarrik altxatzen tematu zen eta nire gizona ikustearekin etsi behar izan nuen. Gaur ere ez dut zorte onik izan, baina oraindik bidaia luzea da, eta konturatu naiz erokeria dela taldeko pertsona bakar bati erreparatzea eta, zer arraio, Karmelori ere gustura asko eskainiko nioke nire platera"; horrekin batera jakin ahal izan nuen, izan ere ni ez bainintzen batere ohartu, Tom Estherri inguruka dabil  kiola edo berak, behintzat, hori uste duela. " Etengabe aipatzen dit Mexikon rancho bat eraiki nahi lukeela eta ondo legokeela hura beste norbaitekin aurrera ateratzea.
‎Zuregatik, eta bakar bakarrik zuregatik, zer edo zer atera guran, esan diot taldekide batek homosexual  tzat hartu duela. " Esther", irten zaio orduan, eta berehala" taldeko guztiek hori uste al dute?". Nik ez dakidala erantzun diot, eta Esther, Adela eta Luisek, behintzat, hala diotela; edozein modutan, ez dut besterik jakin ahal izan.
‎Halakoetan legegileak dihardu aginpide hertsitzailearen erabiltze hutsean, gizartearen desordenarik okerrenak aurreikusteko eta grina eta abusuei mugak jartzeko, betiere jakinik halakoak agortzea ezinezkoa dela. Ikuspegi horretan, dibortzioa gai zibil bihurtzen da eta horren irtenbidea dibortziotik bertatik etor daitezkeen on gaitzetan bilatu behar da, dibortzio hori uste politikotik begiratuta.
‎Baina honek etorkizuna eta iragana antzekoak edo berdinak direla aurresuposatuko luke, eta hau ezin da frogatu. Zeren posible litzateke, bere kontingentzian, suak ez erretzea —bururatu daiteke eta, gainera, ez da kontraesankorra— Ezin dugu erakutsi, hortaz, etorkizuna iragana bezalakoa izango denik, ez baitago inolako arrazoirik hori uste izatera eramaten gaituena. Alabaina, egia da uste hori badugula:
‎Aitatxik gogor begiratu zion. " Hilda nengoela", esan zuen;" hori uste zenuen".
2001
‎" Haietako bati eskua ematen nion bakoitzean, gizon ondratu bati eskua ematen nion irudipena izan dut beti". Eta nik ere hori uste dut. Noski, denetarikoak izango ziren, baina oso herentzi ona eman ziguten.
‎Zentzu honetan itxaropentsu izateko arrazoiak badira. Hori uste du behintzat Santi Eraso Donostiako Artelekuko zuzendariak. Esparru artistikoaren kudeaketarako Artiumeko fundazioak Daniel Castillejo hautatu du.
‎Nik uste dut EEBB etan egon den erantzuna nahiko ona izan dela, eta Europako iritzi publikoan ere bai. Dena den, Europako iritzi publikoak hobeto onartzen ditu nazioarteko auzitegiak eta halakoak, EEBBetan burujabetza galera gisa hartzen dituzte halakoak eta horregatik uste dut han kosta egingo dela eztabaida hori aurrera eramatea. Gatazkak nazioartekoak bihurtzen diren mundu globalizatu honetan, halako erakundeak gero eta beharrezkoagoak dira.
‎Pillay epaileak orain 59 urte ditu, eta buru belarri ari da lanean justiziaren alde beti. Emakume horren ustez, hau du orain arteko lorpenik nabarmenena: gerrako bortxaketak genozidioaren eta gizadiaren aurkako krimenen artean sarraraztea.
‎Zer esanik ez, argudioek ikasleakulertzeko modukoak izan dute. Horretarako ustetik frogetarako jauzia eginbeharko da. Ikasleak edozer aukera dezake, egokia dela frogatuz gero.
‎Autore horren ustez (1978a) bi faktore mota bakarrik dira, sozialak eta afektiboak, bigarren hizkuntzen jabekuntzan gehien eragiten dutenak, eta bi horiek akulturazio konstruktuak barneratuta daude.
‎Autore horren ustez, bigarren hizkuntzaren jabekuntzan, integrazio nahiareneta beste komunitateak asimilatua izateko beldurraren artean gertatzen den indar jokotik eratortzen den motibaziotik abiatzen da subjektua. Hau da berak, lehenmailako prozesu motibazionala?
‎Nola definitzen da euskararen aldeko herri mugimendua? Autore horren ustez, euskalgintza, mailahonetan behintzat, euskararen aldeko jarrera ideologia batetik erne eta hedatu da, eta bere sorrera hazkundeetan era askotako euskaltzaleak aritu izandira (euskaldunak, erdaldun euskarazaleak, elebidun pasiboak...).
‎Proposamen bat egin da, eta bertan Estatuak ordainduko ditu bere kargura seme alabak, adineko senideak, gaixoak edo ezinduak dituzten etxekoandreen Gizarte Segurantzako kotizazioa. Azterlan horrek gogorarazten du emakume horiek inbertsio publikoarekin ordaindu litzatekeen gastu bat aurrezten ari direla, eta horregatik uste du bidezkoa izango litzatekeela Gizarte Segurantzari kotizazioa ordaintzea, eta erretiro adinari eskubide propioko pentsioa ematea, pentsioan konfiantza izan beharrean.
‎‘Rejoindre horrek uste dut batu esan nahi duela, edo topatu, ’ esan nion. Nik ere ez nuen esaldia ulertzen.
‎Bide zuzenetik dakit Altunak ere ez lukeela iritzi hau arbuiatuko. Hori uste izateaz gainera, aukera ederra eskaintzen dio oraingo honekin alor horretan ari nahiko duenari.
‎Mundu guztiak daki, Kintanak ez ezen (ala Kintanak ere bai?), Mendiburuk ez zuela gipuzkeraz idatzi: ez zuen hori uste behintzat gipuzkerara itzuli zuen Arruek. Jaiotzez nafarra zelako hizkuntzaz –honako idazle hau bezalaxe– eta Nafarroan eta Nafarroarako batik bat argitara  zituelako liburuak.
‎Datuok hizkuntza gutxituek Europan duten garran tzia agerian uzten dute eta, baten batek inoiz pentsatu izan badu hizkuntza bereziaizatea euskaldun, katalan eta galego bakan bitxi batzuen kontua zela, begi bistakoa da berezitasun hori uste baino hedatuagoa dela. Dena den, ezjakintasun edo uste oker hori gure artean nahikoa zabaldua dagoela susmatzen dut, hizkuntza gutxituak azpi-talde edoazpi giza rte batzuen berezitasuna izanik, hiztun komunitate horien bizipenak jendaurrean oihartzunik gabe gelditu ohi direlako; ezkutuan edo arlo pribatuan zokoratuta, duten garrantzi kuantitatiboa —eta zer esanik ez, kualitatiboa— dutela ere.
2002
‎Adibidez, abestea izugarri gustatzen zaio gure igeltxoari, baina hain lotsatia denez, ez du inork bere kantua entzuterik nahi, eta ezkutatu egiten da bere gelan, krokrokro aritzeko. Gauza da, berak hori uste ez izan arren, etxekoek ederki entzuten dutela kanta eta kanta, eta kokoteraino dauzkala kantu etengabe harekin. Eta halako batean, Mikelaren amak zelaira bidaliko du kantatzera.
‎Lehendabizikoz etorri zaio hilekoa, eta jadanik emakume bihurtzen hasia dela pentsatuko du. Baina nahiz eta berak hori uste, korapilatsuagoa gertatuko zaio ume izateari uztearen egoera. Hilekoarenak, hainbat aldaketa eragingo dio gorputzean eta, batez ere, buruan, baina oraindik luze joko dio emakume bihurtzearenak.
‎X. ETXEBERRIA. Nik ere, hori uste dut. Arazo hauen aplikazioan hainbat elementu desobedientzia zibilaren tradiziotik hartzen ari zara.
‎Baina Nafarroako identitate berri hau ez dago memoriatik jaioa. Horregatik uste dut gaurko errealitatea ulertzeko gakoen bila Nafarroaren historian oso atzera goazenean oker egiten dugula: oso hurbil ditugu klabeak.
‎Mikel Novalen iritziz, zakarkeriak eta kolpe gogorrak saihestea da kontua, dena delako erreforma ez izatea bat batean guztiz txarrerakoa, langileen nahiei eta eskubideei egiten zaizkien atximurkadek" ez dezatela eragin haserre sozial nabarmena sorrarazteko moduko zirrararik". Arduradun horrek uste du," Ongizateko estatuaren elementu funtsezkoak suntsitzeko prozesu motel, baina gupidagabekoa dagoela abian eta epe ertainean langileek larrutik paga dezaketela txikitze hori".
‎Jon Juaristik itzuli zuen gaztelaniara [itz.: Los pasos incontables, Espasa Calpe, 1998], eta, haren aburuz, bere belaunaldiko euskal nobela handia da5 Horregatik uste dugu Hamaika pauso nobela generazional moduan kataloga daitekeela, hau da, belaunaldi bat erretratatzen saiatzen den nobela dela. Seguru asko azken urteotan gehien espero izan den nobela da, eta kontuan hartzen baditugu egundaino argitaratutako hiru edizioak eta 1995ean eman zioten Kritika Saria, itxaropenak bete egin direla esan dezakegu.
‎Bertan erretratatzen den gazte taldea gurasoek prestatu zioten mundu ordenatu eta kontserbadorea iraultzen saiatu zen. Horregatik uste dugu Mañasen Historias del Kronen eleberriarekin ikusi nahi izan diren antzekotasunak ez direla oso egokiak, Galdu arte gazteria zehatz baten problematikatik gertuegi baitago, euskal gazteriarenetik, hain zuzen.
‎Itxaro Bordaren ondoko nobelak, batez ere haren polizia trilogia, narratiba aldetik lortuagoak dira, eta kritika sozial eta politikoa agertzen dute, gaurkotasun kutsu nabarmenarekin batera. Horregatik uste dugu I. Bordaren azken eleberri hauek gehiago hurbiltzen direla nobela beltzaren generora, krimen bat askatzearekin batera euskal gizartearen gatazka nagusien argazkia ere egin nahi baita (bertako egoera politikoa, euskara, intsumisioa, industrializazioa...). Lehenago ere aipatu dugun legez, autore honen nobelen ezaugarrietako bat pertsonaia nagusia, detektibea, emakumezkoa izatea da.
‎Bat gatoz M. Butorrekin" errealitate bakoitzari narrazio mota bat dagokiola" dioenean (ik. Sobre literatura), eta horregatik uste dugu eleberri bakoitzak egitate nobeleskoa ulertzeko era berri bat, poetika berri bat daramala bere baitan. Horren arabera, eta gaurtik ikusita, ez da zuzena euskal eleberrigintza modernoaren bilakaera azaltzerakoan modernitate tematikoaren eta modernitate formalaren artean bereizketa egitea, bi alderdiak banaezi1 Atal honetan nahiz hurrengoan datozen idazle garaikideen fitxa bio bibliografikoak osatzeko, Felix Ibargutxi kazetaria Auñamendi Entziklopedia interneteratzeko prestatzen ari den lanaz baliatu naiz. nak baitira egitate artistiko batean.
‎desberdinak sortzen dira, eta horrek asko zailtzendu euskara zientifikoaren normalizazioa. Horregatik uste dugu funtsezkoa dela unibertsitateko oinarrizko testuliburuak, euskaraz idatzitakoak zein beste hizkuntzetatik itzulitakoak, euskaraz edukitzea.
‎Beste batzuetan, berriz, nahiz eta gaur egun ikatzak tumuluaren azpian jaso, datazioek argi uzten dute ezen egitura hori uste baino gehiago edo hedadura zabalagoan eta sarriago altxatua izan zela; agian, berrerabilera berantiarren baterakoegokitu behar izan zutelako, edo ezezaguna zaigun beste arrazoiren batengatik.Badirudi Zorroztarrin (Idiazabal Segura), Napalatzan eta Unanibin (Idiazabal) horrelako zerbait gertatzen dela.
‎Arriskuan dauden hizkuntzen atlasaren bigarren edizioa, 1996ko edizioan baino askoz zehatzagoa, gaur zabaldu zen, nahiz eta bihar ofizialki aurkeztu, Unescok 2000 urtean eratutako Ama Hizkuntzaren Nazioarteko Egunarekin batera. Erakunde horrek uste du komunitate baten hizkuntza arriskuan dagoela haurren %30ek ez duenean ikasten, eta hori gertatzeko arrazoien artean, komunitatearen desplazamendu behartua, kultura oldarkorrago batekin harremana izatea edo kultura menderatzaile bateko kideen ekintza suntsitzaileak aipatzen ditu. Europan, Unescok arriskuan dauden dozenaka hizkuntza identifikatzen ditu, eta, bereziki, lapoien saami hizkuntzen egoera larria nabarmentzen du.
‎Manipulazio genetikoa Manipulazio genetikoa, hain zuzen, animalien organoak gizakiei txertatzeko bidea ixten ari da, eta, horri esker, Martñezen hitzetan, “gaur egun animalietan egiten diren zerri organoen xenotransplantean ditugun emaitzak askoz hobeak dira duela hogei urte arte giza organoen transplanteekin lortzen zirenak baino”. Aditu horrek uste du “giza ikerketa egin genezakeela”, nahiz eta baden zuhurtzia zientifikoa ere, animalien arteko saiakuntzetan biziraupena are gehiago zabaldu arte urrats hori emateko legezko debekuaren oinarri. Azken aurrerapenek 60 egunera arte luzatu dute aldi hori, 30 egunez batez beste, txerri bihotzetatik gizatiarrak ez diren primateetara (babuinoak, esaterako) egindako mentuetan.
‎Rueda lanean hasi zen, eta zehaztu zuen hiri sistemak direla Lurrean iraunkortasunik handiena sortzen dutenak, ekoizten den energia gehiena kontsumitzen dutenak eta ingurunean presio handiena sortzen dutenak. Aditu horren ustez, beharrezkoa da lurraldea baliabide naturalen gehiegizko ustiapena saihesteko moduan okupatzen eta antolatzen hastea. Alde horretatik, uste du ustiapenerako mugak adostu behar direla, agortu ez daitezen.
‎Altzari zahar batekin egiten dugunarekin kontu handia izan behar dugu. Baliteke altzari hori berriro erabilgarri izatea, zaharberritzen badugu, eta eragiketa hori uste baino errazagoa izango da. Lehenik eta behin, altzariak sakon aztertu ditugu.
‎Luis Ros Mar ek, Zaragozako Miguel Servet ospitaleko Gastroenterologia eta Nutrizio ataleko buruak, esan du haurrek “nahi dutena jaten dutela”. Hala ere, aditu horrek uste du seme alabak “gero eta gehiago arduratzen direla elikaduraz”, eta oso kontuan hartzen dute ikastetxe jakin bat aukeratzea jantokietan ematen den elikadura hezkuntzaren arabera. “Bazkari nagusia ikastetxean egiten da, eta, askotan, ama ere ezin da etxean egon umea askaria edo afaria egiten ari denean”, zehaztu du Ros Mar ek.
‎Edonola ere, «oso argi» utzi nahi izan zuen zure enpresak isuna ez ordaintzeaz gain, Madril bere ahaleginean jarraitzen badu, tragediaren benetako erruduna deszainduko duela. Bozeramaile horren ustez, erruduna kanpoko agentea da (enpresa), eta ez dago Bolendarekin lotuta. «Ez dugu zentimorik ordainduko» «Batez ere, harrituta gaudela esan nahi dut.
‎“Hospital imaginario” GKE bat da, eta bost lagunek osatzen dute. Astero joaten dira Logroñoko San Millán ospitale gunera, ospitaleratutako haurren egonaldia alaitzeko “ipuin kontalariaren” ohiko lanaren bidez. Orain, erakunde horrek uste du askoz pertsona gehiago egon daitezkeela beren borondatez zaletasuna partekatzeko, eta, hala, haurrak gehiago bisitatzeko. Hori dela eta, boluntario berriak erakartzeko sustapen kanpaina jarri du abian.
‎“Demanda hau Toxikologiako Institutu Nazionalak txosten bat egin ondoren jarri da; txosten horretan, ugatz protesi horiek minbizia sor dezaketela ohartarazten da”, adierazi du kolektibo horrek jakinarazpen batean. Elkarte horrek uste du eskaera kolektiboa dela emakumeek “egoera horrek eragin, eragin eta eragingo dizkien kalte eta galeretatik” ordaina jasotzeko bide bakarra, tumore bat ager daitekeenean. Avinesaren arabera, demandatzaileek “erantzunik ez” jaso dute, bai soja protesien enpresako ordezkarien aldetik, bai Osasun eta Kontsumo Ministerioaren aldetik, “ez baitiote jaramonik egin elkarte horrek arazo hori tratatzeko egindako eskaerei”.
‎Hain zuzen, azterketa baten arabera, biriketako minbizia sei aldiz handitu da azken hamarkadan. Aditu horrek uste du Espainian Estatu Batuetan gertatzen dena gerta daitekeela, non, azaldu zuenez, bularreko minbizia jada ez baita emakumeen artean gehien zabaldu den tumorea, emakumeen artean biriketako minbiziak gora egin baitu. Emakumeen tabakoaren onarpen masiboa, Morenoren arabera, Bigarren Mundu Gerratik aurrera hasi zen, eta hirurogeita hamarreko hamarkadan zabaldu zen.
‎Jerusalengo (Israel) Zientzietako Weizman Institutuko zientzialari talde batek giltzurrun bat sortzea lortu du, laborategiko arratoietan giza zelulak eta zerri bat txertatuz, zentro honen jakinarazpen batean jakinarazi duenez. Yair Reisner irakasleak gidatutako ikertzaile talde horrek uste du metodo horrek transplante organorik ez izatearen arazoa etorkizunean konpon dezakeela, giltzurrun gutxiegitasuna duten eta transplantea egin behar zaien gizakiei aplika dakiekeela. Zientzialarien arabera, giza organismoak ez ditu zelulak baztertzen, batez ere txerriaren giltzurrunekoak.
‎Horrelakoxea da nire begiek estrainenekoz begiztatzen duten paisaia. Hori uste dut bederen. Deus gehiagorik ezin esan dezaket, iritsi erri naizen mundu arrotzaz.
‎Ez dira, ez, batere aldatu gauzak, 1976 urtetik. Egun, egoera hau guztiz gainditua da, bistan denez, edo hori uste dut behintzat.
‎Horregatik, ez dakit ongi egin dituen kontuak eta gehiketak. Nik ere nire burua talde horretan sartu nahi dut, eta horretaz uste dut ez garela 100.000, baina 100.001 realeuskaldun. Ez da sobera, egia aitortzen badut.
‎Nik ez dut arazo larririk euskararekin edo gaztelaniarekin. Hori uste dut behintzat. Ingelesez ere moldatzen naiz, baina maila batean bakarrik.
‎Abertzalearen ikuspuntutik ezinbestekoa baldin bada aldi berean euskaltzale izatea, hori uste dut behintzat, euskaltzalearen aldetik ez da inola ere beharrezko abertzale izatea eta ez da on, gainera, lotura hori horrela egitea. Euskaltzaleak nahi luke jende guztia, alde batekoa nahiz bestekoa, izatea euskararen aldeko eta euskararen inguruan.
‎Gure belaunaldiak euskararen berreskurapena sinbolo nagusitzat hartu zuen, eta horregatik egin ahal izan dituzu zuk ikasketak euskaraz: euskara ikasi behar zen, landu, euskaraz idatzi eta irakurri, euskara hezkuntzan sartu... hori uste baikenuen zela herri honen adierazgarri nagusia. Eta milaka jende hasi zen orduan euskara ikasten, militantismoz betea.
2003
‎Telesforo Monzonen kasua izan dugu ere gurean, aristokrata bat herriak liluratua. Alde horretatik uste dut Victor Hugok pozik ikusiko lukeela Euskal Herria gaur egun, borrokan, tradiziora kondenatu duten horiengandik ihesean, tradizioan hil eta ito nahi ez duela eta moderno izan nahian ari den Euskal Herria.
‎Erantzun egokia ematen jakin da, lehen aldiz ikusi ahal izan da gai garela ezusteko arazo handi bati aurre egiteko. Horregatik uste dut asmatuko dugula biderik eraginkorrena aukeratzen. Hemendik 15 hilabetera zer gertatuko den?
‎Diruzalekeriak ondorio on gutxi ekarri ohi du. Bada hori uste duenik behintzat, eta ez da oso oker ibiliko, Edurne Otaegik euskaratu duen Daniel Nesquensen kontakizun honek dioenaren arabera. «Bruneiko kanarioa» goiz jaiki behar ez duenez berandu arte lo egitea erabakitzen duen mutiko batek bere loa uxatzera datorren txoria ezagutzen duenean hasten da.
‎ELAko Jose Elorrietaren iritziz, aliantzen politika" tresna efikaza da ekintza sindikalean". Arduradun horren ustez, sektore askotan jarri dira galbidean langileen soldatak, eta, ondorioz, erabat gaitzestekoak dira" diskurtso demagogiko apokaliptikoak". Elorrietak dioenez, enpresek ez dute Euskal Herritik alde egingo, langileek soldata handiagoa eskatzen dutelako.
‎Era berean, gu agian minberagoak gara, eta tentsio une horietan gizonezkoek jasaten jakin dute, nik jasan nukeena. Horregatik uste dut gizon eta emakumeen kontuetan, harremanak bideratzen jakitea dela kontua, ez legeak edo arauak jartzea.
‎Izan ere, globalizazioaren diskurtsoan ia erabat murgilduta gauden honetan, kolorearen gaiari dagokionez ere, bateratze prozesu batean omen gabiltza aspalditik. Baina era nagusiaren eta euskaldunok oso aspalditik gurea dugun koloreak ikusteko, izendatzeko eta ulertzeko eraren artean, desegokitasunak azaltzen dira, aditu horien ustean. Zeren mailegutik hartutako koloreez gain, urdinak cielo azul edo ciel bleu esateko balio badu ere (oskarbi esatea ez ote litzatekeen egokiago galdetzen badute ere), inolaz ere ez omen da gauza bera gertatzen «asto urdina»rekin edota «saturdina»rekin.
Hori uste dozu?
‎Badakizu, ni askotan egon naz maiteminduta; bueno, ez, benetan maiteminduta birritan bakarrik uste dot, egia esan; oso txarto pasatzen neban batek ezetz esaten eustanean edo mozten ebanean. Baina azkenean topau neban neurea edo hori uste dot, behintzat, eta ez jat ezegaitik bere damutzen, azkenean benetan jagotana daukadalako, urrun euki arren be. Besteak gomutan dodaz, bai, baina guztiz asago, oso lainotuta.
‎globalizazioa aurrera daramana logika nagusi bat den edo, ordea, globalizazioa zenbait modutan aldeztutakoeta azaldutako arrazoi ugari eta konplexuren ondorioa ote den. Aipatutako Alemaniako soziologo horren ustetan, esaterako, globalizazioaren inguruko soziologiaaskotarikoa da, eta nahiz eta bertan logika nagusiaren iritziarekin bat ez datozenegile mordoa egon, gehienak haietariko batean sartzen dira. Wallerstein ek, mundusistemaren inguruko teoriarekin, Rosenau k, Gilpin ek edo Held ek nazioartekopolitika aipatzen dute faktore nagusitzat; Roberston, Appadurai, Giddens, Albrow, Featherstone, Lash edo Urru, berriz, teorika kulturalaren tradizioaren partaideakdira.
Horregatik uste dugu Zornotzako haranean gertatzen ari dena interes handikoa dela, bai ikuspegi akademiko batetik (Gizarte Mugimendu Berrien fenomenoaaztertzekotan, Ekintza Kolektiboaren Teoria ikertzerakoan, etab.) baita EMErenikuspegitik ere, Boroako zentral termikoaren kontra eratutako mugimendua besteborroka batzuetarako eredua izan daitekeelakoan. Baina, batez ere, garrantzitsuaderitzogu azpiegiturak kokatzeko politika publikoak gidatzen dituztenei (LurraldeAntolakuntza, politika industriala, garraioa, etab.) eman dakiekeen informazioari.
‎Ezin topatu ZBen errealitateari hobekien egokitzen zaion definiziorik. Horregatik uste dugu EMEren agerpen berri eta berezitua topatu dugula Amorebieta Etxanon, Euskal Herri globalean ugaritu daitekeen forma, alegia. Azken finean, hori oso logikoa da identitatearen bueltan hainbeste neke jasaten duen gizartebatean, eta oso espero zen halakorik gertatzea (Juaristi, 2001b:
‎Batak, Batzar Nagusian onartuetakoaren bidetik, Karlos Santamaria zuen bozeramaile. Horren ustez, Nafarroarik gabe ezin zen Euskal Unibertsitateari buruz hitz egin eta ez ziren gauza bera. Euskal Unibertsitatea, eta. Euskal Herriko Unibertsitatea?.
‎Beraz, lotura zuzena ezartzen zen Euskal Unibertsitatearen eta Herri Batasunaren jarreren artean. Ildo horretan, zera azpimarratu behar da, sektore horren ustez, euskara ez zela ezinbesteko baldintza Euskal Unibertsitatea osatzeko, nahiz eta Euskal Unibertsitateak euskarari toki garrantzitsua eman zion. Edozein kasutan, urteak pasa ahala, euskarak pisua irabazi du Euskal Unibertsitatearen definizioan.
‎Bide horrek nahiz eta ez jarraitu erabat beste idazle batzuen purismoa, kritika gogorrak jaso zi tuen 1959an Joseba Intxaustiren eskutik. Horren ustez, zenbait euskal idazle euskara hilobira bultzatzen ari zen, hain jauregi ederra egin nahian, euskaldun arruntak uxatzen zituztelako. Euskara erraz erraza eta garaiko gaiak proposatzen zituen orduko frantziskotar gazteak10 Kritika horren zuzentasuna gorabehera, ezin da ahaztu eta aitortu gabe utzi Zaitegiren lanaren oinarria:
‎“Osasun langileek ahalegin handiagoa egin lukete, eta erakundeek bultzada bat eman liokete, gaixoak eta familiakoak gaixotasunaren aurka jardutean duten erantzukizun mailaren inguruan sentsibilizatzeko informazio kanpaina bihur dadin”. Aditu horren ustez, erakundeen interesa justifikatuta egongo litzateke, “herritarren osasuna zaintzea ez ezik, guztion diru kutxek dirua aurreztuko luketelako”. Madrileko Elkartearen datuen arabera, asmak sortzen dituen osasun kostuen %70 saihestu egin daiteke, gaixotasunaren kontrola egokia bada.
‎Ozeano Alfa elkartearen arabera, izadia aztertzen eta kontserbatzen da. Sellan, adibidez, erakunde horrek uste du material toxiko horren 500 tonaz estalita daudela haren hondoak. Arrantza teknika horren bidez aparailuari lotutako 50 g ko beruna erabiltzen da, eta izokin bat pikatzen denean edo harkaitza arroka, enbor edo zirrikituren batean katigatuta geratzen denean, berunak nahitaez galdu behar direla esan nahi du, Kantauriko ibai askoren hondoa material gris horren benetako biltegi bihurtu da.
‎Bidegurutze batera iritsi zara, baina betiko erabaki berbera hartu ordez, ezkerreko errepidean zehar jarraitu duzu norabide zehatzik gabe. Bosgarren geltokia jadanik zure zain dago, baina ez dizu axolarik, edo hori uste duzu bederen. Hau zure filosofiaren erabat kontra doa!
‎EAko Euskal Herriko zuzendaritzarekin bat egiten duen taldea da irabazlea. Ildo horren ustez, EAk EAJren aurrean eta eguneroko martxan" nortasun handiagoa" izan behar du," betiere haien bidelagun izan behar du, eta une jakin batean koalizioa egin behar bada EAJrekin, ba egin egiten da, baina beste une batean beste indar politiko batekin egin behar bada, ba bestearekin egiten da". Beste ildokoek —batik bat EAko Gipuzkoako zuzendaritzak ordezkatutakoak— diote EAJrekin harreman iraunkorra izan behar duela alderdiak, bien artean Kataluniako CIU antzeko bat osatuz.
‎Zertarako? Hori uste nuen nik, Ana azaldu zen arte. Berak irakatsi zidan nire barne mundutik kanpo ere bazirela bizipen politak.
Hori uste dut, eta horre...
‎Eraso eta probokazioak, bestalde, ez dira hizkuntzarenesparrurat mugatzen, ez lurralde baterat; hutsegite larria dateke hori uste izatea. Hizkuntza eta sozietatea bereziez inak dira, hizkuntzarena politika oroko rraren isla da beti.
‎Lehenengoa hitz egiten Fedro da, izen bereko Platonen beste elkarrizketa baten protagonista, eta bere hitzaldian bere haserrea adierazten du poetek eta sofistek ez diotelako maitasunari duen garrantzia ematen. Batez ere haren onurak ez daude behar den bezala goretsita, eta horregatik uste du maitasunaren onurak aldarrikatu eta goraipatu behar direla. Bere lehenengo argudioa mitotik hartzen du, Maitasuna jainko zaharrena dela esanez, bera gabe baitzuketen lehengo jainkoek lehen izakiak sortu ere egin.
‎Horixe egiten dutela pertsona guztiek eta horrexek galdu duela bera. Horregatik uste izan zuela Polloeko mahai gainean zeuden gorpuki haiek guztiak Jaionerenak zirela. Damianen mundukoak zirela.
2004
‎Gainerakoan, mota honetako legea egin behar da, epailearen benetako zeregina oinarri hartuta, auzialdi guztietan eta errekurtso berezietan. Legea ezin da oinarritu zeregin horren ustezko edo benetako kalitate gabezia horretan. Izan ere, ez dago akats hori zuzen dezakeen legerik.
‎Auzitegiak auziaren gaineko ardura duenean, bai bigarren auzialdian, bai prozesuko arau haustearen ondoriozko errekurtso bereziaren nahiz kasazio errekurtsoaren izapideak egin bitartean, eta auzitegi horrek uste badu lehen auzialdia erabaki zuen auzitegiak horretarako eskumen objektiborik ez zuela, orduan jardun guztiaren deuseztasuna aginduko du. Hala ere, alderdiek euren akzioak egikaritzeko eskubidea izango dute auzitegi eskudunean.
‎Are gehiago, bikoiztasun hori, guztiz alferrekoa, eta, paradoxa badirudi ere, lortu nahi denaren aurkakoa? gutxienekotzat jo daiteke, bigarren prozesu horretan, hipotesi gisa, ezerk ez baitu eragozten, prozesu izaerako oinarrizko eskubideak berriro urratzea, edo, behinik behin, hori uste izatea.
‎Interesdunek azken bi urteetan bizilekua izan badute aurreko artikuluan adierazitako baldintzak betetzen ez dituzten herrietan, ediktuei edo aldarriei buruzko izapidetzaren ordez entzunaldia egingo zaio, gutxienez, ezkongai baten edo bestearen ahaide, adiskide edo hurbileko bati. Pertsona hori izapidegileak aukeratuko du, eta aukeratutako horrek uste osoz adierazi du egin asmo den ezkontzak ez duela inolako lege debekurik hausten; bestela, faltsutze zigorra ezarri ahal izango zaio.
‎Euskarak izan omen zuen bere ahots jatorra. Patxi Altunak hori uste du: –Nire garaian herriko gehienek euskara bakarrik zekiten, eta haiek beren gurasoengandik orain dela ehun urte baino gehiago hitz egiten zen euskara zekiten, eta ona.
‎Ez, nik ez dut hori uste.
‎Eta horregatik uste dut hauxe dela une egokia.
‎Areago, zer ezagut dezake Descartesekgogotik kanpoko munduaren existentziaz harago? Galdera horrek uste zehatzetara hurbiltzengaitu, orain interesatzen zaiguna soilik gutxieneko ezagutza baten existentzia ez delako, gutxieneko ezagutza horretatik ondorioztatzen diren adierazpenak zuzenak direnetz baizik.Hau da, ez da nahikoa mundua existitzen dela esatea; orain mundua nolakoa den jakin nahidugu. Descartesen erantzunak forma hau hartzen du:
‎zerbait ezagutzcn badut, haren ustea dut, Edota: jakitea badut, orduan proposizio horren ustea dut. Ustea hemcn gertaturikoa izan daiteke, proposizio bat maneiatzendudanean hura onartuz?
‎Nahiz eta postmodemoa ez izan, aldarrikapen honen kasu adierazgarri batRichard Rorty rena da, batcz ere bere Philosophy a.nd the Mirror of Philosophy (1979) liburuan csaten dena ikusirik. Horren ustez, cpistemologia, kartcsiarra batez ere, beharrezkoak ez diren hiru, onarpenetan?
‎Horrelakoa litzateke espazioa bera ere gure gogamenarekiko zerbait independentelegez ikusiko bagenu, objektu independenteen arteko erlazio legez (Leibnizen ikusmoldeeriazionala) edo substantzia balitz bczala (Newton-en espazio absolutua)?, baina Kantekez du hori egiten. Horren ustez, objektuen propietate espazialak ere gure sentikortasunarekin daude erlazionaturik, ez dira gure sentimenekiko independenteak. Hala bada, Kantek, Lockek ez bezala, kualitate lehenak ere, ez soilik bigarrenak?
‎Horrez gain, transzendentaltasuna azken helmugaraino eramanez, baldin eta estatuaren boterea giza helburu horren aurka erabiltzen bada?, botere horrengainetik gizabanakoen askatasuna defendatuko du Tomasek. Horren ustez, lege naturalagiza legearekin bat ez badator, manupekoek Jainkoaren agindua bete dute eta, horrenbestez, giza legeei desobeditzeko eskubidea dute.Hobbesek ere, lau mende geroago, lege naturalen eta giza legearen arteko batasunaerdiesteko zegoen zailtasuna aprobetxatuz, Leviathan izeneko estatu absolutistaren ideiaeman zuen aditzera. Nahikoa errealista zen politikaren kontzeptuak erakustean, egia esan.Berpizkundean Machiavellik ere, politikaz mintzatzean, jarrera erabat errealista erakutsizuen.
‎Bazter bakoitzari Filosofia Politikoarcn esanahi desberdinadagokio, Bobbioren asmakizunak teoria politikoaren eta Filosofta Politikoaren artean dagoenzerikusiari erantzun nahi dio. Horren ustez. zientzia enpirikoek ikerketarako erabi.ltzenduten metodologiaz. baliatuz,, fenomeno politikoaren aztcrketa egin behar luke zientziapolitikoak. Hori da hain zuzen horren xedea.
‎Wittgensteinek emandako adibiderikezagunena jokoarena da. Pentsalan horren ustez, jokoen arlo osoa kontuan hartzen bada (futboletik hasi eta museraino, adibidcz), ez gara gauza izango joko horick komuneandituztcn ezaugarri bat bakarra (propictate bat) scinalatzeko. Hain zuzen horregatik zioenWittgensteinck ez dagoela ezta beharrezko propietate bakar bat ere zcrbait joko delaesateko balio ducnik.Wittgensteinek buruan zuena hau zen, kontzeptu oro irekia dela aipaturiko zentzuan.Ideia hori artcaren filosofiari aplikatu zioten filosofoek XX. mendeko berrogcita hamarreko hamarkadan, Horien artean Weitz dago, horrentzat artea kontzcptu irekia baita.
‎. (1) Trainankulu izatea ez dela artearen beharrezko baldintza dio Weitzek. Horren ustez, badira artclan diren objektuak gailu (tramankulu) ez dircnak, hau da, objektu naturalakdirenak. Aiabaina, argudioa cz da batere itxia, ez baititu, arteiana?
‎Alabaina, plazeraren ideiakosagai subjektiboa barneratzen du teorian, eta horrek Platonen ikusmolde objektibistatikaldcntzen duTomas.Horiek horrcla, bestc czaugarri garrantzitsu bat bada Tomasen ikusmoldcan czagutzarekin zerikusia duena. Horren ustez, edertasunaren espericntzia dugunean, zerbait ezagutzcndugu. Hori justifikatzeko, Tomasek Formara jotzen du berriro:
‎Espainian, batez ere etxebizitzetarako diren hamar eraikinetatik bi baino ez dira iristen ezintasun fisikoren bat duten pertsonentzat, Estatistikako Institutu Nazionalak (INE) argitaratutako 2001eko biztanleria eta etxebizitza erroldaren arabera. Erakunde horrek uste du eraikin bat irisgarria dela gurpil aulkian dabilen herritar bat kaletik etxe bakoitzaren barruraino irits daitekeenean, beste pertsona baten laguntzarik gabe. Hala ere, datu horiek biltzeko, EINek soilik zehaztu du eraikinak igogailurik duen ala ez, eta ez ditu kontuan hartu mugikortasun murriztua duten pertsonei bidea errazteko balio duten beste elementu batzuk (arrapalak, barandak eta abar).
‎Beste atal batzuetan, ADEPAk salatu du “ospitaleratutako pazienteei botikak ematean ia %10eko errorea dagoela”. Erakunde horrek uste du osasun gaitzek baliabide faltaren eta itxaron zerrenden hazkundearen gainean eragiten dutela: 400.000 pertsona baino gehiago esku hartzeko zain daude (hiru hilabete eta hiru urte bitarteko batez besteko epeak dituzte), antzeko kopuru bat diagnostiko probaren zain dago (sei hilabetetik urtebetera), eta 600.000 gaixo espezialistaren balorazioaren zain daude (hamar hilabetera arte).
‎Zergekin finantzatzen den sistema bat, arrazoizkoena da, kasu batzuetan finantzaketa gehiago behar bada, finantzaketa handiago hori ere zerga handiagoetatik etortzea. Horri buruz uste dugu herritarrek konbentzituta egon behar dutela", erantsi zuen.
‎Cassirer’ek hori uste du ere: " Ez dugu xoilki mundua hizkuntzaren bidez konprenitzen eta pentsatzen.
‎Ba liteke. Nik neuk hori uste dut.
‎urrea irrikitzen duenak hori uste du behintzat;
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hori 361 (2,38)
Hori 312 (2,05)
Horregatik 188 (1,24)
horren 116 (0,76)
horregatik 96 (0,63)
horrek 84 (0,55)
Horren 47 (0,31)
horretan 17 (0,11)
horretatik 9 (0,06)
horretaz 5 (0,03)
Horrek 3 (0,02)
horrekin 3 (0,02)
horren inguruko 3 (0,02)
Horrekin 2 (0,01)
Horri buruz 2 (0,01)
horrengan 2 (0,01)
horretarik 2 (0,01)
horri buruzko 2 (0,01)
Horrengatik 1 (0,01)
Horretan 1 (0,01)
Horretarako 1 (0,01)
Horretatik 1 (0,01)
Horretaz 1 (0,01)
hori medio 1 (0,01)
horiekin batera 1 (0,01)
horien 1 (0,01)
horien ondoren 1 (0,01)
horren aldekoek 1 (0,01)
horren aldekoen 1 (0,01)
horren aurkakoek 1 (0,01)
horren bidez 1 (0,01)
horrengatik 1 (0,01)
horretako 1 (0,01)
horretakoak 1 (0,01)
horretarako 1 (0,01)
horretatik behera 1 (0,01)
horri esker 1 (0,01)
hortan 1 (0,01)
Argitaratzailea
Open Data Euskadi 235 (1,55)
ELKAR 178 (1,17)
Berria 148 (0,97)
Consumer 70 (0,46)
Alberdania 69 (0,45)
UEU 58 (0,38)
Argia 58 (0,38)
Susa 54 (0,36)
EITB - Sarea 45 (0,30)
Booktegi 41 (0,27)
Pamiela 37 (0,24)
Jakin 23 (0,15)
Goenkale 21 (0,14)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 18 (0,12)
Labayru 18 (0,12)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 17 (0,11)
Maiatz liburuak 16 (0,11)
Hitza 14 (0,09)
Deustuko Unibertsitatea 11 (0,07)
Euskaltzaindia - Liburuak 10 (0,07)
Uztaro 10 (0,07)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 10 (0,07)
Jakin liburuak 9 (0,06)
goiena.eus 7 (0,05)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 6 (0,04)
ETB serieak 6 (0,04)
erran.eus 6 (0,04)
Karmel Argitaletxea 5 (0,03)
ETB marrazki bizidunak 5 (0,03)
Kondaira 5 (0,03)
Uztarria 4 (0,03)
Txintxarri 4 (0,03)
Urola kostako GUKA 4 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 3 (0,02)
Erlea 3 (0,02)
ETB dokumentalak 3 (0,02)
aiaraldea.eus 3 (0,02)
aiurri.eus 3 (0,02)
alea.eus 3 (0,02)
Maxixatzen 3 (0,02)
Herria - Euskal astekaria 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Sarea 2 (0,01)
IVAP 2 (0,01)
LANEKI 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
hiruka 2 (0,01)
Noaua 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
AVD-ZEA liburuak 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Karmel aldizkaria 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
Euskalerria irratia 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
uriola.eus 1 (0,01)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 1 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia