Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2023
‎Autonomia eta kontrola aztertu eta gero, finantza zaintzaren jarduteko esparru materiala zehaztu behar da. Toki autonomiaren printzipioak ere toki erakundeen finantza jardueraren gainean islatzen da, eta jarduera horrek kontrolak izango ditu. Horregatik, beharrezkoa da lan honetan finantza jarduera zein den zehaztea, finantza zaintzaren jarduteko esparrua zehazteko.
‎Hasieratik, 1978an, EKren idazketa garaian, BOcANEGRA SIERRAk berak adierazten zuen moduan, zaintza hitza baztertzen joan behar dugu eta horren ordez kontrol hitza antolamendu juridikoan normalizatu eta arauetan sartu behar da. Asmo horrekin egin zen Toki Araubideari buruzko Lege zaharrean 1975eko erreforma.
‎Gogoratu behar dugu 2006an Toki Administrazioaren Erreformarako Liburu Zurian toki autonomian sakontzeko asmoarekin udalaren eskuetan eskumen sistema osoa aldatzeko asmoa zegoela, eta 2008ko krisia eta gero asmoa guztiz kontrakoa izan zen. Esangura horretan, toki administrazioaren erreformarako 29/ 2013 Legeak (TARJLak) kontrako bidea hartu zuen eta udal eskumenen gainean murrizketak ezarri eta gero horren gaineko kontrola ere gauzatu egiten du.
‎Beraz, udalaren ogasun jarduera guztia kontrolpean mantenduko da eta horretan kontrol teknika ezberdinak erabiliko dira: informazioa ematea, derrigorrezko txostenak, aurretiazko txostenak eta legezkotasunaren zuzeneko kontrolak.
‎Hori horrela, eta lan honetan askotan adierazi dudan bezala, 1978ko EKren ostean toki erakundeen gaineko ikuspuntua guztiz aldatu zen. Frankismo garaian toki autonomiaren aitorpenak egiten ziren, baina autonomia funtzional bezala adierazten zen, horren gaineko kontrola handia izanik (erregimen politikoaren ondorioz). Ez zegoen garai horretan benetako autonomiarik.
‎Horren harira, esate baterako, KAren otsailaren 20ko 14/ 2018 Epaia. Horretan kontrol teknikak eta koordinazio teknikak aipatzen dira bai autonomia erkidegoekiko baita toki erakundeekiko eta trataera berdina ematen zaie. Toki erakundeei dagokionez, bi harremanek (koordinazioa eta kontrola) toki autonomiarekin lehian dabiltza eta toki erakundez gaineko interesen mende geratzen da.
‎Horregatik, kontrolerako teknikek ere ezberdintasunak izango dituzte. Baina, kontuan izan behar dugu lurralde erkiderako egindako arauen traslazioa egin dela lurralde historikoetara, eta horrek kontrol tresnen arteko antzekotasuna ekarri du.
‎Finantza jarduera bada eta kontrol neurria erabiltzeak aurrekontu irizpide bati loturik badago, ez litzateke finantza zaintzako organo eskudunak honen kargu egin behar? Ondareari dagokion eskumena autonomia erkidegoari dagokio eta horregatik kontrolak berak egin behar du?
‎Eskumenen errepasoa egitean horien jatorria nondik datorren zehaztuko dugu. Beraz, hasierako zati bietan egin dudan bezala, toki autonomiatik abiatuta finantza jarduera aztertu eta horren gaineko kontrol jarduerara arte joango naiz.
‎Hasieratik adierazi dugun bezala, EKk finantza autonomia aitortu eta bermatu egiten du, toki erakundeen esparruan 140 artikuluan zehazten duen funtsezko osagai bat bezala. Horrek esan nahi du, FERREIRO LAPATZAk adierazten duen moduan, berezko baliabide propioak eta horien erabilera erabakitzeko gaitasuna ekartzen duela420 Baina argi utzi behar da ere toki ogasunen autonomia horrek mugak dituela eta, horretan oinarriturik, adierazi behar da inolako zalantzarik gabe tokiko finantza jardueraren esparruan kontrol zehatz batzuk gauzatzeko neurriak hartu ahal direla eta horrek kontrol tresnak ezartzeko betebeharra ezartzen duela. Kontrol neurriak justifikatzeko, EKren 31 artikuluak zehazten duenarekin bat eginez, finantza jardueran garatu beharreko justizia materialeko helburuak kontuan izan behar ditugu.
‎Ez dugu hemen errepikatuko 1981ko otsailaren 2ko KAren epaia. Argi utzi dugu lehenengo zati horretan kontrolak legaltasunaren inguruan egin behar direla eta ez dela egongo aukera kontrolik. Argi utzi dugu ere, kontrola ezin daitekeela orokorra izan, egintza eta akordio konkretuen gainean oinarritu behar dela.
‎Baimentze egintzak, esaten du epaiak, prebenitze aldera ematen dira zorpetzearen esparruan, Estatuari etor dakizkioken kalteak prebenitzeko, alegia. Toki erakundeak baimendutako gehiegizko zorpetzea gainditzean, Estatuaren oreka ekonomikoan kalteak eragin ahal izango ditu eta, ondorioz, horren kontrola egin behar da. Toki erakundearen zorpetzea egokia den ala ez ikuskatuko dela dirudi.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia