Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2000
‎batetik, filosofiak bere jardueran zientziari begiratu behar ziola baieztatuz, hau da, lan serioan, zehatzean, zorrotzean, etab. Bestalde, filosofiaren zeregina zientziaren kontzeptu eta kategoriak argitzea zela esanez. Machek berak nahiko lukeen bezala lortu ez bazuen ere, hurrengo filosofoek ildo horretatik jarraitu zuten. Lehendabiziko urratsa, dena den, filosofiaren beraren kontzeptuak argitzea litzateke.
2001
‎Zigotoan zetzan gizaginkode burutzera heldu den eboluzioa da benetako arazo sakona, gizaki burutzera heldu den eboluzioa baino askoz zuzenago aurkezten duena aztergaia; gizabanakoaren sorrera ulertezina denez bere gizaginkode zehatza burutua izan gabe. Bide horri jarraituz zera onartuko genuke guk ere: hasieran kosmoseko lege fisiko kimiko guztien lege bilduma zegoela suposatzen den bezala, baita ere kode guztien eta, batez ere, gizaginkodearen eraketaren kode orokorra bazela, eta osatu egin dela kodeen kode hori, gizakiaren kode burutzeraino helduz.
2003
‎Baina Popperren aburuz, printzipio horrek zientzia enpirikoa bera ulertzeko eta ezaugarritzeko ahaleginei uko egitera eramaten gaitu, egiaztagarritasuna indukziozko metodoan funtsatzen baita. Hau da, printzipio horri jarraituz, abiapuntua esperientzian egiaztatutako enuntziatuek osatuko lukete, eta, horiei esker eta indukzioz, ondoren enuntziatu orokorretara ailegatuko ginateke. Hauetako batzuk legeak lirateke.
‎Ildo horretatik jarraituz, zientzialariaren jarduerak, Popperren iritziz, kritikoa izan behar du, egunean dauden teoriak ezeztatzen ahalegindu behar duelako. Horrela ulertuta, beraz, zientzi aurrerapena aldez aurreko ezagutzaren hobekuntza eta barnerakuntza legez ikus dezakegu, ezagutza ‘zaharra’ ezagutza berrian txertatuz, hau teoria eta aieru berriak eratzean baitatza.
2004
‎Bera izan zen ideien munduaren eta mundu materialaren arteko bereizketa ezarri zuen lehena, eta honek markatu du gerora begira arrazoimenari buruzko hausnarketa mendeetan zehar. Descartesek ildo horri jarraitu zion, baina urrundu egingo zen berarengandik aspektu garrantzitsu batean. Platonek razionaltasuna ideien mundu horretara murrizten zuen, mundu sentigarria, materiala, bere ukazio modura ulertuz, eta Descartes mundu material hori ere bertan txertatzen ahaleginduko da.
2007
‎Giza eskubideak, finean, ez dira gizaki abstraktu edota isolatu batenak, baizik eta giza pertsonarenak —errealitate historiko eta soziala duen pertsonarenak—; eta, horrexegatik, horien baitan kokatu eta ulertu behar dira ere aipatutako eskubide kulturalak. Ideia horri jarraituz zera dio Tusonek: " Inork ezin izango du inoiz benetako arrazoi nahikoa eduki bere parekoak zapaltzeko, ez eta gizakien obra den guztia —bereziki euren kulturak eta hizkuntzak— zapaltzeko" 192 Ez da harritzekoa, beraz, askok —Durantik bezala—" inperialismo kulturala geldiarazteko eta hizkuntza historiko naturalak babesteko" 193 deia luzatzearen beharra ikustea.
‎Esan dezagun, aurrera eginez, hezkuntzaz arduratzen den pedagogia egiaz dela zientzia berezi bat22, hain zuzen, bere sakoneko izaera" teleologikoa" delako edo, Fullatek azpimarratzen duen bezala," zerbaitetarako hezten delako" 23 Pedagogiaren berezko helburua, bestela esanda, ez da objektu erreal baten ezagutza huts bat lortzea —beharrezkoa eta unibertsala—, baizik eta giza errealitate anitz eta dinamiko batean esku hartzea —beti ere ideia baten gidaritzapean— Horregatik kokatzen du Humboldtek hezkuntzaren antropologia —ideiekin loturiko" arrazoimena" (Vernunft) eta enpiriarekin loturiko" adimena" (Verstand) bereizi ondoren— arrazoimen praktikoaren eremuko" zientzia teleologikoen" artean24 Hezkuntzak, bai teorian bai praktikan, gizakiaren errealitatea zehatz mehatz ezagutzetik abiatu behar du, nola ez, baina hezkuntza bere jardueraren zentzuak —bere ekintzekin lortu nahi duen helburuak— ezaugarritzen du bereziki. Jada iradoki bezala," gizakiaren bizitza ez da bakarrik biologikoa, baizik eta baita biografikoa, alegia, ex sistencia, proiektua", eta horregatik jarraitzen du Fullatek esanez," etorkizunak ematen dio zentzua gizakiari" 25 Gizaki horrek, modu kontzienteago edo inkontzienteago batean, norabide bat ematen dio —eta eman behar dio— bere humanizazio prozesuari, eta, hain justu horregatik, hezkuntzak ez du nahikoa zientzia enpirikoek eskaintzen diotenarekin. Garaa Hoz ek, hau dela eta, zera dio:
2008
‎Platonen filosofia da, dudarik gabe, Aristotelesek gehien eta sakonen ikertzen duena, baita bere pentsamendu propioaren garapenean eraginik handiena duena ere. Eragin horri jarraituz, Platoni eta platonismoari I 6 eta 9 atalak, eta XIII eta XIV liburuak dedikatzen dizkie.
‎Bide horretatik jarraituz, gaur egun Bob Brandon eta John McDowell ek Making It Explicit eta Mind and World liburuak aurkeztu dituzte, hurrenez hurren. Lan horiekin oihartzun zabala izan dute, bai eremu anglosaxoniarrean, bai kontinentean; Hegelekiko zor handia dutela aditzera eman dute.
‎Ez dakigu Kantek berea idatzi baino lehenago ezagutu ote zuen liburu hori. Bien arteko ezberdintasunak nabariak dira eta gerora eztabaidetan errepikatuko dira; bigarrenak, hain kantiarra den moralitatearen eta naturaren arteko oposaketa, hirugarren antinomiaren mamia, ahultzen du; gero idealismo osoak (Schellingek bereziki) ildo horretatik jarraituko du. Ikuspuntu" naturalista" hartuko du eta natura modu organiko (ez mekaniko) batean, hau da, natura osotasun bizi edo animalia handi bat bezala ikusiko du.
2010
‎Badirugu, izan ere, aldi orotako gidari esanguratsuak. Hasteko, San Tomas, metodo horri jarraitzen diona legeei buruz diharduenean, eta kontu hau azaltzean haren eredua bete dute haren interpretatzaileek, bereziki, Domingo Sotok eta Florentziako Antoninok. Gauza bera egin zuten Alexander Alesiusek eta Vincentius Belbacensisek.
‎Bada, horren haritik interesgarria dirudi, jarraian, Coseriu hizkuntzalari ezagunaren ekarpenei erreparatzea, hain zuzen, horrek —Humboldtengandik abiatuz—" hiztun arrunten ohiko hizketa" aztertu eta estrukturalismotik harantz doan" linguistika integrala" garatu nahi baitu34 Bere helburua, esan dezagun lehenik," hitz egitearen linguistikaren oinarriak ezartzea da", horretarako hitz egite horretan bertan" hiru dimentsio" bereizten dituelarik, hala nola," espresiboa, biologikoa eta kulturala" 35 Lehenengo biak" hizkuntzaz kanpoko baliabide espresiboekin" eta" hitz egitearen baldintzapen neurofisiologiko eta psikologikoekin" daude lotuak36, baina —nahiz eta gaitasun linguistikoan eragin— ez dira propioki hizkuntzalaritzaren beraren ikerketa objektu. ...alean zentratzen da, hain zuzen," hizkuntza" bera —gogora dezagun Humboldt—" gizakiaren berezko gaitasun sortzailearen emaitza historikoa" delako37 Testuinguru horretan kokatu behar da, hain zuzen," konpetentzia edo jakite linguistikoa", eta, hortik abiatuz, baita gure autorearen ahalegina" hitz egitearen teoria orokor" bat abian jartzeko38 Helburu horri jarraituz, bada, Coseriuk, batetik —eta gorago aipatutakoaren haritik—, jarduera kulturala den hitz egite horretan bertan" hiru maila" bereizten ditu, hain zuzen," unibertsala, historikoa eta indibiduala" 39. " Hitz egitea" bera, ezeren aurretik," giza jarduera unibertsal edo orokorra da" —animaliek ez dute zentzu berean hitz egiten— eta nola edo hala" kongruentzia" logiko bati dago lotua40 Baina" hitz egitea, beti, hizkuntz komunitate historiko bati dagokion hizkuntza partikular bat hitz egitea da" eta, horrenbestez," zuzentasun" linguistiko baten menpeko da ere41.
2012
‎Filosofiarik gabe ez dago iraultzarik. Marxek berak filosofiak mundua interpretatzeaz gain aldatu ere egin behar duela esan zuen; ildo horri jarraitu izan diote beti ezkerreko hegeliarrek.
2016
‎lurrazalaren gaurko tankera denboraren poderioan joan da emeki emeki zehaztuz, eta faktoreak egungo arruntak berak izan dira lehenago ere (euriak, haizeak, hotz-beroak, ur korronteak, sedimentazioak). Teoria hori jarraitu eta berretsi du Ch. Lyellek, horren metodoak asko irakatsi baitio Darwini(" autoritate handia", aitortzen du). 5 Mentalitateen eraldakuntza denaz bezainbatean, mundua nondik nora holakotua den galdera sortzeak berak, hori zeharo bestelakatu du:
‎Batzuen aurrerapena besteen amilzuloa da. Progresoak esterminioa esan gura du.144 Eboluzio (progreso) horretan datza historiaren razionalitatea.145 Hautespen borroka horren ekarpena dira egungo arraza zibilizatuak; hautespen borroka hori jarraitzen dute oraintxe arraza behereagoak menperatzen, ‘zibilizatzen’ edo esterminatzen dihardutenean: Naturaren legea kunplitzen dizute.146 Zibilizazioa bera arma bat da, 147 eta obligazio bat da orobat (progresoaren obligazioa) arraza behereak esterminatzen jarraitzeko, gaur arraza behereek okupatzen duten eta etze dagoen lurgain zabal osoa landua eta betakortua ikus dadin arte.148
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia