2000
|
|
Bada, bai Mindegiak berean eta bai nik nerean erraztasun handia daukagu. Beti esan dut oso erraz ibiltzen naizela kantxan, bi eskuak onak dauzkat eta berezko
|
hori
Jainkoak eman zidan. Sekretua horixe da.
|
2001
|
|
Munduaren ezintasun honek eta bestelako ahuldadeek mundua hauskor eta kontingente bihurtzen dute kristauaren begietan, eta kontingentzia horren azalpen bat bilatzen du, eta ahuldade eta ezintasunen gainetik munduak dituen existentzia, erregulartasuna eta nolabaiteko indarraren zergatia ere bilatzen ditu. Munduari bere indarra eta figura ematen dizkion zergati
|
hori
jainkoa da, munduaren sortzailea; jainkoa da kristau batentzat errealitatearen fundamentua.
|
|
Nekatu nintzen beren panparroikeriez eta arrandiez, ez nuen beren gustu txarreko umore matxista aintzat hartu, eta gizarte zibilaren nagusitasun morala erakutsi beharrez, solemneki aldarrikatu nuen Kolko Mitxoletarengana iristeko delibero irmoa hartua nuela, kosta ahala kosta, hitz hauek erabiliz nire asmoen berri emateko: Bereziki pozten naiz zuen umore ona ikustean, jaun txit agurgarri horiek, zuei begiratzea baizik ez dagoelako ikusteko hizkuntzaren senak ukituta zaudetela, ez delarik
|
hori
Jainkoak –halakorik bada– Leninek –halakorik nahiago baduzue– edo dena delakoak zuen saihetsetik behera barreiatu duen dohain bakarra, sinpatiak ere gainez egiten baitizue, eta grazia apartaren txinpartak, eta esan gabe doa ez dudala zalantza txikienik ere egiten zuen ausardiari, kalipuari, adoreari, kemenari eta bizkortasunari dagokienez; alabaina, eta bere jokabide horretati...
|
2002
|
|
19).
|
Horretarako
Jainkoa bezalako, kontingentzia formuletara, jo da:
|
2003
|
|
Beste era batera esanda: (gure bekatuen ordaina den) gaizki
|
horrek
Jainkoaren ordenan ongia esan nahi du (gure salbamenaren aukera).
|
|
aita Areso frantziskotarraren misio batean, ekitaldi baten amaieran, zaldi batzuk aztoratu eta irrintzika hasi ziren; jendea, nahasmen harekin izututa, etxeetan sartu eta teilatuetara igotzen hasi zen," deabruak beraiek eramatera zetozela" pentsatzen baitzuten. Azkenean gertakari
|
hori
Jainkoaren lagungarritzat jo zuten, zeren, iskanbilaren ondorioz," gentes que no pensaban confesarse, lo han hecho, creyendo que éste era un aviso de Dios" (Sagüés, 1960: 66).
|
|
pederastiaren maitasun fisikotik abiatuta edertasun fisikoaren ideal abstraktua maitatzera iragan behar da, eta hortik arimaren edertasuna maitatzera, ondoren bizimoduak eta jakintzak maitatuz edertasuna bera kontenplatzera iritsi arte, momentu horretan bakarrik dela gizakiaren bizitza baliotsua. Ez da garbi gelditzen edertasun
|
hori
jainkoa bera ote den, baina nabarmena da haren kontenplaziora iristeko bide mistiko bat proposatzen dela, bukaeran esperientzia erlijioso moduko bat dagoela.
|
|
Tetisen seme Akiles ordea ohoratu eta zorionekoen uharteetara10 bidali zuten, Hektor erailez gero bera ere hilko zela amagandik jakinda eta ez erailez gero etxera itzulita agure hilko zela, ausartu zelako, Patroklo maitalearen alde atera eta mendekatuta, ez bakarrik bere ordez hiltzera, hilik zegoenaren ondoren hiltzea aukeratzera. Eta
|
horregatik
jainkoek, 180 guztiz liluraturik, bera askoz gehiago ohoratu zuten maitalea hain estimu handian zuelako.
|
|
Egia esateko, Jainkoak behin erakutsi zuen bere agintea denbora agintearen gainetik zegoela, eta hori printzeei emandako aginteak baino osoagoa zela, mirari bat egin zuenean bertako biztanleei galeraren bat edo beste eraginda. Mirari
|
horrek
Jainkoak denbora botereen gain zuen ahalguztiduntasuna frogatzeaz gain, erakutsi zuen berak ez zuela botere hori erabiltzen, ezarri beharreko espiritu erregetza eta printzeei emandako denbora erregetza bereizteko.
|
|
Aurrenekoa da guztiek edukitzeko modukoa izatea, eta bigarrena, aldiz, norberaren zoriontasun osoa lortu ahal izatea. Alabaina, gizakiak lehen legea hautsi duenez gero, egiazko zoriontasunetik aldendu da,
|
hori
Jainkoarengan bakarrik aurki dezakeelako. Horregatik, gizakiak ondasun sentikorretan bilatu izan du zoriona; baina ondasunotan bi akats aurkitu ditu, bi perfekzio haien kontrakoak direnak:
|
2004
|
|
Heineren arabera filosofiaren metodo berria garatzen duen eta bereziki ezagutzaren teoria jorratzen duen liburu hauxe da Kanten lan nagusia, besteak ez ditu ia aipatu ere egiten, baina lan horrek gizartean izan duen eragina azpimarratu nahi du. Horregatik, ideia garrantzitsuena agerpenen eta berbaitango gauzen arteko bereizketa da, eta bereziki
|
horrek
Jainkoaren ideian duen eragina. Hor Danteren hitz haiek idatzi lirateke," Adio itxaropenari", dio Heinek.
|
|
Gainerako ahalmenak, berez, higidura mekaniko baten erara funtzionatzen dute, odolak zirkulatzen duen modu berean, eta hortik ezin kontzientziarik, ezagutzaren subjekturik, sortu eta, beraz, ez legoke inolako argitasunik eskuratzerik bakarrik euretaz baliatuz. Ezagutza argi, bereizi eta seguruak Ni batengan, autokontzientzia razional batengan, behar du oinarria izan —berdin da autokontzientzia
|
hori
Jainkoarena edo gizabanakoarena izan—, eta ahalmen horiek biak ezinbesteko baldintza izango dira benetako autokontzientzia eratzeko eta arrazoitzeko gaitasuna izateko. Izan ere, ba al dago inoren buruan Ni autokontzientea bururatzerik nahimen askerik gabe, askatasunik gabe?
|
|
Nolanahi ere, zentzu batean eta edozein modutan zerbaiten menpekoak gara, eta zerbait
|
horri
Jainko dei diezaiokegu.
|
2005
|
|
12 Diseinu Adimentsuak unibertsoaren sorreraren eta biziaren arduradunak kausa adimentsuak direla dio. Tesi horren arabera, teoria
|
hori
Jainkoaren eta ‘alien’ hiperadimentsuen existentzia frogatzen duten froga enpirikoak dituen zientzi teoria bat da. Froga enpiriko horiek kreazionistek erabilitako berberak direnez, ez dut uste asti nahikoa dugunik berriro iraganeko eztabaida hermetiko horietan sakontzeko, horiek mozorro berri batekin jantzita etorri arren.
|
|
Zure ontasun
|
hori
Jainkoak duenaren parekoa da, giza izaerak pairatzen duena. Eta, horren eretzean, nik neuk ere eskerrak eman behar dizkizut jendaurreko azalpen honetan.
|
2006
|
|
Lur ematean bertan, maiz esaten diet, «ikus dezagun. Haur
|
hori
Jainkoak eraman du benetan?» «Bai» beraiek. «Begira nik, haur hori jaio zen ezkero gaixorik egon da, malaria zeukan, eta ez dute eraman ospitalera.
|
|
Kalbinistek arrakasta materiala lortzeko zuten grina izan zen Mendebaldeko garapen ekonomikoa sustatu zuen indar (kultural eta psikologiko) garrantzitsua. Arrakasta material
|
hori
Jainkoari zerbitzatzeko nahi zuten, eta Jainkoaren graziaren seinaletzat zuten.
|
|
Izagirre irudikatzen dut hitzekin mundu bat (mundu bat!
|
Hori
jainkoak bakarrik ahal zuen!) eraiki nahian. Uholdetik hitzak hautatzen (estetika!) farfailatik salbatzeko.
|
|
Jainkoaren haserreak zigorturik, halaxe dio liburuak! Egun, hogeita lau milioi pertsonak sinesten dute liburu
|
hori
jainkoak diktatua dela eta, beraz, hemengo lehen biztanleak zuriak izan zirela, eta gu arraza endekatua garela.
|
2007
|
|
1886ko abuztuan Le> Réveil> Basque> kaleratu zuten errepublikazaleek, hauteskundeak hurbil baitzeuden eta euskal herritarren botoak behar baitzituzten. Harrigarria bada ere, astekari
|
horrek
Jainkoa, > Familia, > Hontasuna> zuen azpititulu. Izan ere, Iparraldean pentsamolde eskuindar katolikoa zen nagusi euskal baserritarrengan eta Le> Réveil> Basque> argitalpen errepublikarra boz emaileei egokitu behar zitzaien, ahal zen neurrian.
|
|
Berak ikusten duenez, mendebaleko erlijioa funtsean filosofia da (metafisika), eta alderantziz, mendebaleko filosofia, erlijio. Mendebaleko Jainkoa substantzia bat da (eta, Kant-ek erakutsi bezala, substantziaren kontzeptutik kausalitatearena segitzen da); Jainko
|
hori
Jainko kausa bat da, bera haraindi egonez naturan eta historian jardulea. Horregatik, behaketari txinararrarentzat «in Western thought religion, science and materialism are interdependent»1289 Ateismoa fenomeno mendebaldarra da, zeinek ere errealitatea substantzietan pentsatzen baitu (berdin da baiesteko ala ezesteko substantzia hori).
|
|
Nik, bada, sentitzen dut, eta modurik ezberdinenetako mila modutan sentitu ere, izaki (gizatiar) intelektual bakarrekoaren ezaskitasuna, eta guztien elkarrekikotasuna beste hainbeste modutan, ezen hala bultzatua bainaiz, ez Dena Bat batera, kontzeptu okerrekoa da-eta hori ere, baizik eta batasun batera, non zenbakiaren kontzeptu oro, batasun eta anizkoiztasunaren kontrajartze oro urperatu egiten baita. Batasun
|
horri
Jainkoa deitzea gatzila kausitzen dut, horrela hori batere probetxurik gabe norberegandik lekora botatzen baita. Mundua, Unibertsoa izendapenak indar itsuetara eta existentzia fisikora gehiegi garamatza.
|
2008
|
|
Batzuetan iruditzen zait Hau ez dela nere tokia, eta beste batzuetan, berriz, iruditzen zait badela, baina ordezkapen bat egiten ari naizela. Zeren ordezkapena, edo norena...
|
hori
Jainkoak adina jakitea litzateke.
|
2009
|
|
Hildakoari antzina, lekukoen esanetan, fraide edo moja soinekoak janzten zitzaizkion.
|
Horretara
Jainkoa eurekin errukitu zedin nahi zen. Errope tristek esaten diete oraindino ere hildakoari antzina ipintzen zitzaizkienei.
|
|
Hilezkortasuna, ordea, Jainkoen pribilegioa da, ez gizakiena. Orduan bidaia luze bat arriskuz betea Herioren Uren haraindira abiatu du Utnapishtim Urrunarengana, hori Uholdean denak ito eta berak bakarrik biziraun zuena baita (mitologia hebrearreko Noe),
|
horregatik
Jainkoek hilezkortasunagaz saritua. Utnapishtimek proba bat jarri dio:
|
|
trepetak eta baliabideak lantzen, bizingurua moldatzen, lurra lantzen, gaitzak menderatzen, hotz-beroari nagusitzen, etab. (Batzuetan inkoherentzia nabarmenetaraino: gaixotasun
|
hori
Jainkoak proba bezala bidali dizu?; baina botikak hartu eta Jainkoaren proba eliminatzen ahalegintzen zara). Hala ere, mitoaren eta praktika teknikoaren artean, ez bakarrik ez da liskarrik egon, ezpada teknikak ere bere mitoa izaten zizun (San Martin txiki hala Vulkano).
|
|
–the Absolute is not God, and in consequence there is no God?.
|
Hori
Jainko hori filosofiak ipini zuen, eta filosofiak kendu du. Eta zer?
|
|
Erro erroan seguruenik ez da jakintsu eta ezjakinaren arazo hutsa, jakintsuaren Jainkoa versus bulgoarena, ekialdeko mistika modu batzuei edo islamean sufismo monistari so eginez gero igarri daitekeenez, Dena Bat
|
hori
Jainkoa meditazioan atzematen dutenok ez baitira inola ere jakintsuak Spinoza edo Einsteinen zentzuan. Deus sive Naturarekin bizitzen ikasi egiten da (Einsteinen eran ikasi ala Indiako mistiko baten modura egin), eta ikasi egiten da Jainko bulgare batekin bizitzen ere (San Tomasen modura ikasi ala Orixeren amonatxoaren eran):
|
|
–Izeba, seguru nago nik ere egun batean hegan egingo dudala: ez ahaztu nire jaiotegunean kanario bat leihotik sartu eta kantuan hasi zitzaidala sehaskaren ertzetik, eta
|
hori
Jainkoaren seinalea ez bada?
|
|
–Izeba, seguru nago nik ere egun batean hegan egingo dudala: ez ahaztu nire jaiotegunean kanario bat leihotik sartu eta kantuan hasi zitzaidala sehaskaren ertzetik, eta
|
hori
Jainkoaren seinalea ez bada??, izebak ez zuen mutikoa ispiluaren aurrean jarri nahi izan?. Barka, Domingo, baina txoria leihotik sartu eta horma jota hil zen??; aitzitik: egiaren erlatibotasunaz ohartuta, hura ez baitzen egiazko egiaren aldia, ausaz, amak asmatutako gezurrarena baizik?, isilik geratu zen; Domingok, baina, zerbait gehiago nahi zuen?
|
|
–
|
Hori
Jainkoaren eskuetan dago, badakizu, baina zer esango dizut nik: astebete, hilabete?
|
|
Bidegabe goratua izan zara, ez baitzinen horretarako sortu, eta beheratua izaten ari zara orain, sortu zinen hartara. Ikus
|
horretan
Jainkoaren nahia, eta otoitz egin berari, haren miserikordiak zu ere noizbait hunki zaitzan.
|
|
Papista sineskeriazale bat izan banintz, belauniko ezarriko nintzen eta zeruari eskertuko nion miraria. Kalbinen kume bat nintzen, ordea, eta jakitun ez dela
|
hori
Jainkoak aritzeko duen manera. Eskertu, azalpenen bat eskertuko nukeen hain gertakari miresgarriaren nondik norakoez.
|
|
Ikus dezagun zertan dagoen Moises berri
|
horri
Jainkoak gaztigatutakoa, guk geure parrokiaren arabera egokitutakoan, herri xehe honek maisu hitza samurkiago uler dezan:
|
|
Elkartasun hori, kristauontzat, Jesusek behin eta berriz eskatutako elkarrekiko maitasunaren ondorio eta adierazle da. Maitasun
|
horrek
Jainkoaren guganako maitasunean du iturria eta bermea, eta, aldi berean, Jainkoari diogun maitasunaren adierazle ezin hobea da.
|
|
Itsacurrine da haren izena, eta oso litekeena da kasu honetan ere erromatarrek latinoak ez diren hotsak transkribatzeko zituzten zailtasunak direla eta, izen horren atzean txakur hitza egotea. Litekeena da, horregatik, izen
|
hori
jainko kanido baten izena izatea. Egun dauden datuekin, hortaz, pentsatzekoa da baskoien jainkoak jainko primitiboak zirela eta naturaren indar primarioekin loturik zeudela.
|
|
–Izeba, seguru nago nik ere egun batean hegan egingo dudala: ez ahaztu nire jaiotegunean kanario bat leihotik sartu eta kantuan hasi zitzaidala sehaskaren ertzetik, eta
|
hori
Jainkoaren seinalea ez bada...
|
|
" Izeba, seguru nago nik ere egun batean hegan egingo dudala: ez ahaztu nire jaiotegunean kanario bat leihotik sartu eta kantuan hasi zitzaidala sehaskaren ertzetik, eta
|
hori
Jainkoaren seinalea ez bada...", izebak ez zuen mutikoa ispiluaren aurrean jarri nahi izan –" Barka, Domingo, baina txoria leihotik sartu eta horma jota hil zen" –; aitzitik: egiaren erlatibotasunaz ohartuta –hura ez baitzen egiazko egiaren aldia, ausaz, amak asmatutako gezurrarena baizik–, isilik geratu zen; Domingok, baina, zerbait gehiago nahi zuen... izebaren berrespena nahi zuen, eta hitzez nahi zuen, gainera:
|
|
Eta ikusi zein den bien arteko lotura eta zein den bien arteko lotura horrek izan ditzakeen ondorioak. Erkaketa
|
hori
Jainko perfektu horren eta Erdi Aroko maitasunezko Jainkoaren artean izango da. Agian, eman dezake niarekin eta subjektuarekin ez duela zerikusi handiegirik.
|
|
Indigenei galtzailearen eredua aplikatzen zieten, adibide eta kontradibide. Ttattardunak irabazleak ziren noski, rolex, ray bans eta urriza polikromatikoak saihetsean; nola ez bada, boterearen egartsu guztiak diru falanga
|
horren
jainkoaren gurtzeko belaunikatzen zitezkeen, ahoak zabalik, larderiatsu, gehiengoa kulpabilizatu eta autosakrifikatzera deituz, leku askirik ez eta bestelako aukerarik ez omen zelako. Ziotenez behintzat.
|
|
Zer ez nuke emango batzuen gisa, egin duten gauzetan ez egundaino dudatzeko, eta ohartzen direnean ere gaizki egin dutela, eta
|
hori
jainkoak ez diren guziek behin bederen izagutua dute, ez urrikitzearekin denborik galtzerako, baino erremedioak hura antolatzeko atxematen beren indar guziak emaitea! Hori da karakter aberatsekoa izaitea, eta edertasun ero aberastasun baino milla aldiz oberakoa dena.
|
2010
|
|
" Ez dago gure alderdiak kontrolatzen duen eremurik", dio Saida hirian duen bulegoan. Hiri
|
horretan
Jainkoaren Alderdiaren zantzurik ez da ikusten. Aldez aurretik prestaturiko diskurtsoari hitza jartzen dio Hatemek.
|
|
Dena dela, ez dakit benetan jabetu ote garen Jean Etxepareren ausartziaren norainokoaz. Izan ere, hasteko, «Galileako zurgin seme» soil gisa deskribatu du Jesu Kristo, alegia, era
|
horretara
Jainkoaren seme izaera ukatuz, eta, bide batez, Mariaren birjintasuna ere. Areago, «Galileako zurgin seme pedoila» diotso Etxeparek nazaretarrari, eta guri «pedoil» hori arrotz suerta dakigukeen arren, laido bat da, zorriztoari esaten baitzaio pedoil ekialdeko euskalkietan.
|
|
Charles de Foucauld dago hantxe, tunika zuria, larruzko gerrikotik arrosarioa zintzilik; garau beltz handiak. Gaizki interpreta daiteke-eta, kapitain frantsesak zuriz jantzitako gizon
|
hori
Jainko Bakarraren zerbitzaria zela azaldu zuen, morabito kristau horrek bakardadea eta desertua maite zituela, tuaregen hizkuntza eta kultura ikasi nahi zituela:
|
|
Indarkeria ez da ezer eraikitzeko bide. Ekintza
|
hori
Jainkoaren aurka, jasaten duenaren aurka eta egiten duenaren aurkako ofentsa da. Behin gehiago errepikatuko dut, kristautasunak ulertzen eta aitortzen du maila guztietako justiziaren aldeko borroka zintzo eta bidezkoa, baina debekatu egiten du gorrotoaren eta heriotzaren bidetik irtenbideak bilatzea".
|
|
Bestela, zein izan daiteke eredua? Erlijioan, ahalmen adimentsu
|
horri
Jainkoa esaten zaio, eta Jainkoak, guk bezala, adimena ez ezik, borondatea edo nahimena ere badu. Egungo eztabaidetan ere, Jainkoa unibertsoaren diseinatzailetzat hartzen denean, haren izaera adimentsua agerian geratzen da.
|
|
Adimen egintzari eratxikitakoak hobeto egokitzen zaizkio borondateari, eta adimenari aplikatu ezin zaizkionak ere, borondateari dagozkio bete betean. Lehenengo premisa argia da, legeari erregela eta neurri izatea eratxikitzen zaiolako, batik bat; dena den, ezaugarri
|
hori
Jainkoaren borondateari egokitzen zaio ondoen, San Tomasek dioen bezala. Berak argiro baieztatu du, Jainkoaren borondatea dela lehenengo erregela, eta gizakien ekintzak horren arabera neurtu behar direla; gorengo gizakien borondateek bigarren erregela osatzen dute, lehenengoak eratorritakoa.
|
|
Egin eginean ere, Jainkoaz denaz bezainbatean, ezin dugu berdintasunez jardun, eta, ondorenez, Jainkoarenganako legea, ius baino gehiago, fas dela esan daiteke. Zernahi gisaz, esanahi berezi hori alde batera utzita, latindarren erabileran ez baita hori ohikoa, San Isidorok Jainkoaren legeari fas deitzen dionean, ez du hori egiten, lege
|
horrek
Jainkoarenganako eginbeharrak arautzen dituelako, baizik eta ekitate naturalean oinarria duelako, eta, ondorenez, arrazoimen naturalean (Jainkoaren legean bertan) oinarria duelako.
|
|
2 Horrela, badirudi bi gauza egiazkoak direla, orokorrean behinik behin. Lehendabizikoari helduta, erabateko beharrizana ez dagokio legeari, legea den ber. Hori egiaztatutik geratzen da, beharrizan mota
|
hori
Jainkoari dagokiolako, bera baita izaki bakarra, berez eta erabat beharrezkoa dena. Aitzitik, lege oro inork sortutakoa da, edo behintzat, legea izan dadin, aurretiaz izakiren bat egon behar da, horren eretzean legea emateko, Jainkoa bera ezin baita legearen mende jarri.
|
|
Hortaz, baiezta daiteke zeruko lege hori ez dagoela Jainkoaren probidentziaren mende edo gauza guztiak baldintzatzen dituela, baita gizakiak ere, arimari dagokionez eragiketetan. Baieztapen horrek, bistan denez, doktrina faltsu eta heretikoa barruratzen du, eta
|
hori
Jainkoaren gobernuaren aurkako eta determinazio askatasunaren aurkakoa da.
|
|
6 Platonen iritziz, Jainkoaren legea arrazoizko printzipioa da, eta printzipio
|
hori
Jainkoaren adimenean dago, adimen horrek unibertsoa gobernatzen duela. Teologoek ere lege hori aitortzen dute, baina betiko lege deitzen die.
|
|
Eta, hari horri segituz, lege
|
hori
Jainkoarena ere bada, Jainkoak berak zuzenean ematen duelako. Horixe baieztatzen du San Tomasek, San Agustinen hitz haiek aipatuz —zure legea gizakien bihotzetan idatzita dago—, eta lege naturalari so eginez.
|
|
Ildo bertsutik, Jainkoak ez ditu gaitz guztiak debekatzen, Jainkoaren lege positiboaren bitartez. Aitzitik, debeku
|
hori
Jainkoaren lege naturalari dagokio, horren aldaki bietan, lehen azaldu izan dudan moduan.
|
|
Legeak edo aginduak, hala ere, aurrenean dakar jakitea ea egingarri den giza erkidegoaren aldetik halako objektibazioa, ordena moralaren baitan, eta ildo bertsutik, ea
|
hori
Jainkoarengandik aske edo hari lotua den.
|
|
Charles de Foucauld dago hantxe, tunika zuria, larruzko gerrikotik arrosarioa zintzilik; garau beltz handiak. Gaizki interpreta daiteke eta, kapitain frantsesak, zuriz jantzitako gizon
|
hori
Jainko Bakarraren zerbitzaria zela azaldu zuen, morabito kristau horrek bakardadea eta desertua maite zuela, tuaregen hizkuntza eta kultura ikasi nahi zituela:
|
2011
|
|
Hori gustatu zait gehien, Karlos. Eta argi
|
hori
Jainkoa da. Hemendik ere Jainkoak aterako gaitu.
|
|
–Eta argi
|
hori
Jainkoa da! –errepikatu zuen on Belisariok, begia galdurik, baina bururik galdu gabe.
|
|
Nola hegaldatuko zen gure Xanti ugalkor eta bitala, adibidez, arimarik izan ezean? Eta nor da demiurgo
|
hori
Jainkoa ez bada? –parrokoak, segurantzaz.
|
|
Jaso nazazu, maite, azken egunean har nazazu zure besoetan muga izugarriaren ataria gurutzatzen dudanean, bil ditzadala zuregandik ferekak eta irriak, belaze goitarretako argitasunean berreskura dezagula maitasun lehena brisarak gure bekokiak zimurrez garbitzean, nik dakit itxaroten didazula ez dakit nola, ez dakit non baina helorduko berraurkitze
|
hori
jainko baten mentura harrigarriak ez dezala saihestu, zure hitzean bermatzen naiz joan zineneko serenitate hartan, jaso nazazu, maite, kitapen handiaren egunean, ez dut itxaroten tronpeten doinurik ez nagokie aingeruen abestaldeei, zor hura barkatua izan al baledi eta kulpa hura xukatua... orduan nintzateke ni betirako zure betirako on, orbanik gabea, duin, orduan ginateke betirako elkarren, jaso...
|
2012
|
|
jainko jainkosen arteko lehia eta guda bizia, odoltsua eta errukigabea. Borroka
|
horretan
jainkoak eta jainkosak etengabe desagertu, itxuraldatu eta berpizten dira1 Ustezko anabasa horretan ez dago ezer sobera, ordea. Denak dira beharrezko kosmosaren orekan, eta ezinezko zaie mundua ulertzea beste modu batez.
|
|
Hausnarketa guztiek horma beraren kontra egiten zuten talka: norbait
|
horri
Jainkoa deitzen diogu, bera da zuzentzen zaizkion otoitzen frontoia. Fededuna zenean, otoitz egiten hasitakoan, bere buruarekin bezala aritzen zen Jainkoarekin, baina alde nabarmen batekin:
|
2013
|
|
Zelan utz zezakeen, ordea, bere ihesaldian, Paula bakarrik? Horregatik bilatu ote zuen bere inkontzienteak egoera hari ihes egiteko modua, eta
|
horregatik
Jainkoaganako harremanak estutu. Garai hartantxe hasi baitzen mezatara egunero joaten, Jainko gurutziltzatuari bere minak eskaintzen zizkiola, ezohiko debozioz eskaini ere, sublimazio ariketa zalantzarik gabean.
|
|
Jean Saint Pierre Verdunetik itzuli zenean ere hitz berekin aritu zen. Soldaduek beren lana egin zutela, baina
|
horretan
Jainkoaren laguntza ukan zutela azpimarratu zuen, hain zuzen, Jainkoaren laguntzarik gabe gudu hartarik bizirik ateratzea ezinezkoa zela aditzera emanez. Mirakulu hitza maiz erabiltzen da euskaraz, eta ez dugu atal honetan sartu «ez da mirakulu» bezalako esaldien erreferentziarik, ez duelako baitezpada erlijio kargarik, nahiz eta gizarte giristino baten hizkeran agertzen den hitza izan.
|
|
Jesus gurutziltzaturik hil zen, eta horren erreferentzia eginez, Jesusek bizia sakrifikatu zuen gisan soldaduek ere berdin egiten zutela erran nahi zuen Eskualduna k. Ildo beretik idatzi zuen Eguberriko mezan egin gogoeta bat, non erran zuen sakrifizioa ez zela galtze bat,
|
horrek
Jainkoarengana gehiago hurbiltzea eragiten zuela.
|
|
Zelan utz zezakeen, ordea, bere ihesaldian, Paula bakarrik? Horregatik bilatu ote zuen bere inkontzienteak egoera hari ihes egiteko modua, eta
|
horregatik
Jainkoaganako harremanak estutu. Garai hartantxe hasi baitzen mezatara egunero joaten, Jainko gurutziltzatuari bere minak eskaintzen zizkiola, ezohiko debozioz eskaini ere, sublimazio ariketa zalantzarik gabean.
|
|
Ariketa intelektualaz harago, gogoeta horren balioa praxian erakutsi litzateke. Postmodernitatean baieztatzen den bezala eta Mardonesek azpimarratzen duen bezala, fedea esperientzia bat bada eta esperientzia
|
hori
Jainko hustuarekin, maitasunezko Jainko indargabekoarekin lotuta badago, postmodernistak prest ote daude euren europar bizitza burgesari uko egiteko eta Somalian kokatuta nekez bizirauten duen gizadiarekin bat egiteko. Diskurtso hori sinesgarriagoa izango litzateke.
|
|
Ahots neutro, absolutu baten hitzak edo aginduak behar dira. Ahots
|
hori
Jainkoarena da.
|
2014
|
|
Adierazgarria da ikustea nola jada ez den batere asaldagarria, baizik eta aspergarri eta nekagarri hutsa, solasaldietako eztabaida zaharkitu hura: «bizi sortzetikoa, une
|
horretan
Jainkoa baita bizi emailea». Horren aldean, zintzoa eta zuzena bihurtzen ari da erreibindikazioa eta azalpena:
|
|
Gizon uts orren eragitez asi zan kristau erlijioa. Baiña erlijio onek, lehenago edo geroago, Jesus
|
hori
Jainko biurtu zuen. Oientzat, bada, Jesus zera litzateke:
|
|
fedea pasadizo historiko eta aldi berean naturgaindikoz betea dago. Galileako auzune batean aingeru bat agertzen zaio neskato bati, eta haur bat izanen duela iragartzen dio, gizonen parterik gabe, eta haur
|
hori
Jainkoaren semea izanen dela. Haurra aingeru taldeen kanta artean jaiotzen da, Judeako Belenen, Jesus deritzo.
|
|
–Behin, persona batekin nengoela, esan zidan niri eta beste batzuei ere bai, ea oinutsen erara moja izateko ez ote ginen gauza izango; monasterio bat ere egin zitekeela. Ni, desira hauetan berobero nenbilenez gero,(?) asmo
|
hori
Jainkoaren ardurapean benetan jartzea erabaki genuen? (Bizitza 32, 10)
|
|
Jean Baptiste Etcheverry misionest ohia biziaren arrastirian bere umore eta arraileriarekin oso ongi ohartzen zaie eginak izan diren soberakeriei eta saiatzen da eztitzen, biziki molde euskaldunean, sufrikario hori hitzez edo kontaketaren boterioz mendratzen. Apezak humanisatzen, jendetzen erran nezake, kasik hartzen zuten kargua, zubi lan
|
hori
Jainkoa eta bekatorearen artean botere astunegi zen, gizon normal eta on batek jasateko. Beha dezagun predikuen adibide gisa hemen azaltzen diguna.
|
|
9. Atenporaltasunean dauden hildakoen memoria hori posible denari buruzko imajinaziotzat har dezakegu. Imajinazio
|
hori
jainkoarekin oso lotuta dago (harengan dago), baina ez dakit nola zehazki.
|
2015
|
|
Antzin Aroan biak bereiz zitezkeen, eta ez zegoen biak elkartzerik. Kristautasunak, berriz, desberdin jokatu zuen, giza arrazoiak ezin baitzuen osotasuna ulertu, osotasun
|
hori
Jainkoa zen eta. Ezagutzeko modu bakarra, hortaz, errebelazioa zen.
|
|
Beraz, honetan arreta handiz ibili beharra dago, eta prioreei oso kontuan izateko eskatzen diet; [10] eta ez dezala uste izan ahizpa batek halako gauzak dituelako besteak baino hobea denik; Jaunak komeni dela deritzon bidetik eramaten du bakoitza.
|
Hori
Jainkoaren zerbitzari handia izaten errazteko da, nork bere buruari lagunduz gero; baina, batzuetan Jaunak ahulenak eramaten ditu bide honetatik. Eta horrela, ez dago horretan ez zer onetsirik ezta zer gaitzetsirik ere, bertuteei begiratu beharra baizik, eta gure Jauna hildura, apaltasun eta kontzientziarik garbienaz zerbitzatzen duena, hura izango da santuena; hala ere, ziurtasun osoz hemen gutxi jakin daiteke, harik eta egiazko Epaileak bakoitzari merezi duena eman diezaion arte.
|
|
–Nik ez dakit; idazteko agindu didanari galdetu behar, ni ez bainago nagusiekin eztabaidatzera behartua, haien esana egitera baizik; ez litzateke, gainera, ongi egina izango. ...ana da, nik oraindik esperientziaz ez nekienean eta neure bizian jakingo nuenik ere burutik pasatzen ez zitzaidanean (eta arrazoiz, poz handia zitekeelako niretzat zerbaitetan Jainkoari poz ematen niola jakitea edota zantzuetatik hori ateratzea), liburuetan Jaunak bera zerbitzatzen duten arimei egiten dizkien mesedeak eta ematen dizkien pozak irakurtzen nituenean, poz handi handia ematen zidan eta
|
horrek
Jainkoa biziki gorestera zeraman nire arima. Bada, nire arimak, hain kaskarra izanik, hori egiten bazuen, onak eta apalak zirenek askoz ere gehiago goretsiko dute; eta behin gorestearren soilik, oso ongi dator esatea, nire iritziz, eta kontura gaitezela zenbat poz eta atsegin galtzen ditugun geure erruz.
|
|
Izan ere, arimak argi ikusten du ezer onik badu Jainkoak emana duela eta inola ere ez berea, lehentxeago bere burua oso behartsu ikusi zuelako eta bekatu handietan murgildua; horregatik, ezin eramanezkoa egiten zaio, hasieretan behintzat; gero ez hainbeste, arrazoi batzuengatik: ..., Haren Maiestateak bitarteko hau hautatu zuela, hau da, bera ontzat hartzea halakoa ez zenean, haiei onura etor dakien; laugarrena, Jainkoaren ohore eta aintza berearen aurretik jartzen duelako, hasieretan izan ohi den tentaldia, hau da, gorespen horiek, beste batzuei gertatu zaienez, bere hondamendirako izango direlakoa, uxatzen du; eta, beraz, gutxi axola zaio desohoratua izatea, behin bada ere
|
horren truke
Jainkoa goretsia bada beraren bidez; gero, datorrela datorrena.
|
|
Baina ni, bestalde, bizi nintzen etxean poz pozik nengoenez gero, neure gogokoa zelako eta nire gela ere bete betean nire asmoen arabera atondua zelako, horrek geldiarazten ninduen oraindik. Hala ere, asmo
|
hori
Jainkoaren ardurapean bene benetan jartzea erabaki genuen.
|
|
Iruditzen zaio Jainkoaren maitasun bizi berria goren graduan hasten dela berriro, nire iritziz; esan dudan lehenagoko ikuskaria, Jainkoa irudirik gabe agertzen duena, goragoko mailakoa bada ere, gure ahultasunaren arabera oroimenean gordetzeko, pentsamendua ongi okupaturik izateko, gauza handia da halako jainkozko presentzia irudikatua eta irudimenean ezarria geratzea. Eta ia beti era batera etortzen dira bi ikuskari mota hauek; eta gainera, hala etortzen dira, arimaren begiez Gizatasun guztiz santuaren gorentasun eta edertasun eta aintza ikusten delako, eta esanda geratu den beste era
|
horren bidez
Jainkoa nolakoa den adierazten zaigulako, hau da: ahalguztiduna eta guztia ahal duen eta guztia agintzen eta guztia gobernatzen eta guztia bere maitasunez betetzen duena.
|
|
7 Aurkitu dudan azken erremedioa, hainbeste urtetan nekatu ondoren, gelditasunezko otoitzean esan nuena da: zoro bat balitz bezala jaramonik ez egitea eta bere betiko leloarekin uztea,
|
hori
Jainkoak soilik ken baitiezaioke; eta, azken batean, hemen esklabotzat gelditzen da. Pazientziaz hartu behar dugu, Jakobek Leahartu zuenez, Jaunak mesederik aski egiten baitigu Rakelezgoza dezagula eginez.
|
|
Bera adore ematen hasi zitzaidan eta adore falta hori zaharra izatetik zetorkidala esan zidan. Nik, berriz, argi ikusten nuen ez zela horrela, orain zaharragoa bainaiz eta ez dut; eta berak ere halaxe ulertuko zuen, baina adore falta
|
hori
Jainkoagatik zetorrela pentsa ez nezan agiraka egitearren esan zidan. Orduan, Palentzia eta Burgosko fundazioetan batera ari ginen, eta ez baterako eta ez besterako ez neukan ezer; hala ere, ez zen hori arrazoia, gutxiagoz hasi ohi bainaiz.
|
|
Prioreak ez du uste izan behar laster batean arimak ezagutzen dituenik. Utz dezala
|
hori
Jainkoarentzat, Hura baita soilik uler dezakeena; saia bedi, ordea, bakoitza Haren Maiestateak daraman bidetik eramaten, baldintza hori ez baita falta ez obedientzian, ezta Erregelaren eta Konstituzioen gauzarik behinenetan ere. Hamaika mila birjinetatik ezkutatu zen hark ez zion santu eta martiri izateari utzi; aitzitik, beharbada, gainerako birjinek baino gehiago sufritu zuen bere burua martiritzara ematera bakarrik etortzean.
|
|
Aita Gracián fraideen monasteriora joan eta gure Jaunaren zerbitzurako halako erlijiotasun eta prestaera ikusi zituenean, eta batez ere berak bihotz bihotzez zerbitzatu nahi zuen bere Ama aintzatsuaren Ordena zela, beraren bihotza mugitzen hasi zen mundura berriro ez itzultzeko. Deabruak oztopo ugari jarri arren, batez ere gurasoek hartuko zuten nahigabea, biziki maite baitzuten eta seme alabak aurrera ateratzen lagunduko zielako konfiantza baitzuten, seme eta alaba asko zituztelako, berak, ardura
|
hori
Jainkoaren eskuetan utziz, beragatik uko egiten baitzion guztiari, Andre Mariaren mendeko izatea erabaki zuen eta haren abitua hartzea. Eta horrela eman zioten abitua guztien poz handiaz, batez ere mojen eta ama priorearen poz handiaz; hauek bihotz bihotzez goresten zuten gure Jauna, Haren Maiestateak mesede hau beraien otoitzengatik egin zielakoan.
|
|
4 Jakin beza oso haserre dagoela Santelmo; nirekin haserre, honezkero joana den mojagatik, kontzientzian ezin bainuen besterik egin, ezta berorren aitatasunak ere. Kasu horretan egin ahal zena egin zen; eta
|
hori
Jainkoari atsegin emateari dagokiona bada, hondora bedi mundua. Ez dut batere penarik hartu, eta berorren aitatasunak ere ez beza har.
|
|
3 Berak asko sufritu du, eta adorez sufritu ere, gastatzean eta guztia eramatean;
|
horrek
Jainkoa gorestera garamatza. Badute motiborik ahizpa hauek hura maitatzeko, besteek ez baitiete ezertan lagundu, sufrimendu handiagoak guri eman baizik.
|
|
Gomendatu Jainkoari guztia, baita ni neu ere, berezko izaerarentzat nekagarri delako, batez ere ama priore izatea hainbeste gauza batera datozenean.
|
Horrekin
Jainkoa zerbitzatzen bada, dena da gutxi.
|
|
6 Madrileko fundazioari dagokionez, nik haren jauntasun txit argiari eskatu diot, gure Jaunaren zerbitzu handirako izango dela iruditzen zaidalako eta fraide eta moja oinutsek ekin eta ekin ari zaizkidalako, guztiontzat oso egoki dela han etxea izatea esanez. Hala ere, haren jauntasun txit argia Jainkoaren ordez dagoenez gero, hark uste badu ez dela komeni egitea, ez dut inolako penarik hartuko,
|
hori
Jainkoaren zerbitzu handiagorako izango dela sinetsiko baitut, nik lanari uko egiteagatik ez bada; edozein fundaziotan ere buruhaustea ugari izaten baita.
|
|
du sinetsi zein nahigabe handiaz nagoen egun hauetan, ez otoitz egiten ez irakurtzen ez bainaiz ausartzen, diodanez, honezkero hobeki banago ere; hala ere, zentzaturik geratuko naiz, nik diotsot. Eta horrela egin beza agintzen diotena,
|
horrekin
Jainkoarekikoa betetzen baitu. Ai gizagaixoa, ez uste izan otoitz era hori denik niri loa galarazten zidana!
|
|
3 Gutun
|
hori
Jainkoaren Amareneko ama prioreari bidal biezaio, ustez on egin zidan sendagai bat baitoa harentzat. Pena handia dut haren gaitzagatik, urte hauetan biziki sufriarazi didalako; min hori benetan latza da.
|
|
Elkar ikusi arte ez naiz ausartzen zer asmo dudan esaten. Jakin beza egunetik egunera askeago nagoela, eta pertsona
|
horrek
Jainkoa iraindu duela ziur banengo[?]; izan ere, nire beldurrak hortik doaz; kasu honetan erortze eta arrisku handiak ikusi ditudalako, eta arima hori oso maite dudalako (Jainkoak beraren ardura eman didala baitirudi), eta zenbat eta tolesgabeagoa izan, beldur handiagoa ematen dit eta horrela gustuko dut hark alde ziurretik ibili nahi izatea; hala ere, bizi honetan ez dago eta ez da komeni oso zi...
|
|
11 Hau guztiau bete betean nik nahi nuen erara egin da eta honek gehiago sinetsarazten dit fundazio
|
hori
Jainkoaren zerbitzu handirako izango dela, eta horrela ez bata eta ez bestea ez dira gure esku izan. Gauza handia da etxea edukitzea, lehenago edo geroago baimena izango baitugu; nuntzio jaunak eman izan balu, honezkero amaitua litzateke.
|
|
Betiko betearazte kontuetan aritu beharra! Kontuan izan tentaldia dela; ez dakiola etor burura,
|
horregatik
Jainkoa goretsi baizik, eta ez uste izan asti gehiago izanik, otoitzari gehiago emango liokeenik. Ez beza sinets halakorik, denbora ongi erabiltzeak, hau da, seme alaben ogasunean arreta jartzeak, ez baitu eragozten otoitzik.
|
|
Gerta daitekeena da; Kasianok biziera oso latzeko eremutar bati buruz kontatzen duenez, putzu batera bere burua botatzera eragin zion, hala Jainkoa lehenago ikusiko zuela-eta; nik, horratik, uste dut ez zuela Jainkoa zerbitzatuko apaltasunez eta ongi; izan ere, Jauna zintzoa da eta Haren Maiestateak ez luke baimenduko hain gauza nabarmenean itsutu dadin. Baina argi dago, desira
|
hori
Jainkoagandikoa balitz, ez ziokeela kalterik ekarriko: Jainkoarenak berarekin dakartza argia, zuhurtzia eta neurria.
|
|
" Ez dezagun ahantz, kristautasuna erlijione profetiko bat dela, Jesusen Izpiritutik sortua, Jainkoaren erreinuari bidea idekitzeko, mundua gizakoi eta artekoagoa eraikitzeko, gisa
|
hortan
Jainkoaren behin betiko salbamendura bideratua."
|
2016
|
|
–Utzi
|
hori
Jainkoaren esku, seme!? –erantzun zion aitak...
|
|
Eta horretan ari zen Adan, gizonen jokamolde ohia ongi erakutsirik. Nondik atera ote zuen berak argi
|
hori
jainkoarena izan zitekeenik, kaskogogorkeria barneratu batengatik baizik. Benetan, zozo xamartzat hartzen zuten, kasketa sakon baten adierazle tristetzat.
|
|
Beste zerbait ez zion barkatzen orain ere, suntsi lanetan bakarrik ez aritzea eta beste bati, berari beraz, horren konplize izatea manatzea.
|
Horrek
Jainkoarengandik etorriko zen populu berriaren nortasuna ez ote zukeen finkatuko, bere buruari galdezka zegoen Noe, hitz batez, faltsukeria ez ote zitzaion gizadiari betiko nagusituko?
|
|
Ez da munduko gauza mugatuak egiaz jainkozkoak direlako, mistikoak Jainkoaren eta gauza guztien artean dagoen barrengo lotura ezagutzen duelako baizik, eta honela, gauza guztiak Jainkoa direla sumatzen du?. Mendi baten handitasuna miresten badu, ezin du
|
hori
Jainkoagandik banandu, eta berak bizi duen barneko miresmen hori Jainkoagan jarri behar duela konturatzen da: –Mendiek badituzte goraguneak, ugariak, zabalak, eta ederrak, edo bitxiak, loretsuak eta usaintsuak.
|
|
Ez da munduko gauza mugatuak egiaz jainkozkoak direlako, mistikoak Jainkoaren eta gauza guztien artean dagoen barrengo lotura ezagutzen duelako baizik, eta honela, gauza guztiak Jainkoa direla sumatzen du?. Mendi baten handitasuna miresten badu, ezin du hori Jainkoagandik banandu, eta berak bizi duen barneko miresmen
|
hori
Jainkoagan jarri behar duela konturatzen da: –Mendiek badituzte goraguneak, ugariak, zabalak, eta ederrak, edo bitxiak, loretsuak eta usaintsuak.
|
|
Willigis Jagerrek dio" maitasuna" hitz egokia dela hustasuna izendatzeko. Apaiz jendeak esango digu maitasun
|
hori
Jainkoa dela eta matxinatu ginela haren kontra. badakizu.
|