2007
|
|
zentzu honetan beharrezkoa iruditzen zaio Iztuetari" ikastolen betiko helburua" gogora ekartzea, alegia," irakaskuntzaren bidez euskal gizarte osoa, Hegoa eta Iparra, hiri handiak nahiz txikiak, dena euskalduntzea" 267 Euskara da Euskal Herria egiten duena —hura galduz gero beste zerbait izango litzateke hori—, eta, horrexegatik, elebitasunaren aldeko diskurtsoa —erretorika errazetik urrunduz— euskararen berreskurapenaren aldeko neurri diskriminatzaileetan itzuli litzateke.
|
Horren
haritik zera dio Moreno Cabrerak: " Guztiz beharrezkoa da irakaskuntza elebidun batera iristea, non hizkuntza gutxitua lehen hizkuntza —eta ez bigarren hizkuntza— kontsideratzen den" 268 Bestela aipa dezagun, bukatzeko, auzi etiko garrantzitsua dela baita ere euskalduntze prozesua bera aurrera eramateko modua eta erritmoa, ze, egiaz, euskararen aldeko neurri konpentsatzaileek ez dute ahaztu behar arazoa aspalditik datorrela eta soluzioak ere luze joko duela.
|
|
Gizabanakoa, beti, gizatalde batean edo bestean sortzen eta garatzen da —hizkuntz komunitate jakin batean—, baina korrelazio hori zinez oso konplexua izan daiteke.
|
Horren
haritik zera dio, adibidez, Porzigek:
|
|
" Hezkuntzak, berori ematen den lurraldeko hizkuntz komunitatearen auto adierazpen linguistiko eta kulturalaren gaitasuna" indartu behar du, bai eta horrek" hitz egiten duen mintzairaren eustea eta garapena" sustatu ere194 Azken batean hezkuntzak kontuan hartu behar du, batetik, errealitate linguistiko kulturala berez dela anitza, eta, bestetik, hizkuntza edo kultura batek ez duela berez beste batek baino gehiago balio.
|
Horren
haritik zera dio Tusonek:
|
|
Hizkuntzarik gabe ez legoke hezkuntzarik edota ikas irakas prozesurik —ezta hizkuntz didaktikarik ere—
|
Horren
haritik zera dio Zabalzak:
|
|
" Gizakiaren indeterminazioa dela eta, bakoitzak ‘bere burua egiten’ du", dio Castillejok, eta" egite hori haren berezko aldaketarako posibilitatean oinarritzen da" 16 Hain zuzen gizakiaren egitura, ikusi bezala, jaiotzetik edo genetikoki erabat zehaztua ez dagoelako, horregatik berori egitura ireki bat dela esan dezakegu, zeina bere" plastikotasunak" edota" malgutasunak" ezaugarritzen duen.
|
Horren
haritik zera dio Ferrerok: " Gizakia proiektu bat da eta ez programa bat" 17 Pertsona bakoitzak, neurri batean bederen, berez du aukera bere giza ibilbidea moldatzeko, alegia, pertsona hori berez da aske bere burua zentzu eta modu batean garatzeko.
|
2016
|
|
Nahikoa esanguratsua da hori, bada, eta bizitokia Zarautzen zuela ahantzi gabe, argikiro adierazten baitigu zein zen Zabalak hobesten zuen euskara eredua.
|
Horren
harian zera azpimarratu behar da, Zabalak ez zuela sekularenean Gipuzkoako alderdi bizkaieradunean predikatu.
|
2019
|
|
Urrutiak eta Olanok ere azpimarratu dute euskararen biziberritze prozesua" bidegurutzea" dagoela.
|
Horren
harira zera azpimarratu dute: " Guztion lankidetzaren beharra daukagu euskara biziberritzeko eginkizunetan, orain dela mende bat egin zen moduan.
|