Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2007
‎Hain zuzen horregatik kritikatzen ditu Weisgerberrek" hizkuntza bitarteko huts bezala ezaugarritzen duten definizio" guztiak, hala nola," espresio bitarteko, informazio bitarteko edota komunikazio bitarteko" bezalako definizioak129 Horiek guztiak, esanguratsuak izanda ere, ez dira hainbeste hizkuntzaren definizioak baizik eta berorren aplikazioak, hau da, hizkuntzaren berezko eta sakoneko funtzio antropologikoaren baitatik ondorioztatutako funtzio deribatuak. Horren haritik uler dezakegu, ere, zergatik Lochek —" ikaskuntzaren eredu behavioristen" aurrean—" ikaskuntzaren eredu antropologikoa" hobesten duen130, eta baita ere zergatik Zabalzak —" irakaskuntzaren eredu teknologikoak" baino—" irakaskuntzaren eredu komunikatiboa" nahiago duen131 Xehetasun gehiagotan sartu gabe, eta bukatzeko, azpimarra de... hizkuntza hezkuntza gauzatzen deneko forma da —ikas irakas interakzio ororen posibilitate baldintza—, eta, horrenbestez, pedagogiak nahitaez hausnartu behar du hizkuntzaren zereginaz hezkuntzan.
‎Premisa moduko horrek, finean, sustrai eta ondorio sakonak ditu, ze, aipatutako aniztasunak erlatibitate linguistiko kulturalaren beraren arazoa planteatzen duen bezala165, hizkuntzekin eta kulturekin loturiko aniztasun eta erlatibitate pedagogikoaren arazoa ere planteatzen du. Hain zuzen horren haritik uler daiteke, ere, zergatik Fermosok —ikusi bezala—" hezkuntzaren aniztasuna eta erlatibitatea" defendatzen duen166 Horrek guztiak, gainera, hizkuntzaren pedagogian maiz erabiltzen den —eta estreinakoz Chomskyk proposatu zuen—" konpetentzia" kontzeptua berrikustera garamatza, ze, horrenbestez, elementu gramatikalak ezin daitezke testuinguru sozio-ku... lehenengoa" linguistikoa" (kodearen kontrola), bigarrena" komunikatiboa" (interakziorako gaitasuna) eta hirugarrena" kulturala" (testuinguruaren ezagutza) 168 Kontua da, beraz, hizkuntza batean konpetente izatea ez dela bakarrik berorren egitura linguistikoak menperatzearen ondorio, baizik eta baita bestelako gaitasun komunikatiboak garatzearen eta dagokion ingurune sozio-kulturala ezagutzearena ere.
‎Gizabanakoaren hezkuntza prozesua, finean, gizatalde batean burutzen da beti; eta, horregatik," sozializazioa eta pertsonalizazioa", Sussmuthen hitzetan," elkarren baldintzapean daude, nahasi egiten dira eta —nortasunaren garapenean— batasun dinamiko baten isla dira" 42 Egiaztapen horren atzean gizakiaren berezko historizitatea onartzen duen antropologia bat dago —gogora dezagun Herder43—, zeinaren arabera haren zirkunstantzia espazio tenporalak eta singularitate sozio-kulturalak bere izate errealaren benetako elementu osagarriak diren. Horren haritik uler daiteke, ere, zergatik pedagogoek orokorrean —adibidez Garaa Hozek— batez ere" pertsonaz" eta ez hainbeste" gizakiaz" hitz egiten duten:
‎behar hori, alabaina, ez da beste giza beharren parekoa, baizik eta, Sussmuth en hitzak erabiliz," espezifikoki gizatiarra den beharra" 13 Gizakia —animalia arrunta ez bezala— berez da ens educandum bat, alegia, bere senezko egitura pultsionala erabat zehaztua ez duenez, hezkuntzaren bidez joan behar du osatuz bere burua. Zentzu honetan," giza formazioa" —honela Jaspers—" gizakiaren bigarren natura moduko batean bihurtzen da" 14 Horren haritik ulertu behar dira, ere, giza animaliaren hainbat definizio deigarri eta ezagun: " izaki organiko urria" (Gehlen)," naturaren umerik utziena" (Herder)," erditze fisiologiko goiztiarra" (Portmann) edota" finkatu gabeko animalia" (Nietzsche).
Horren haritik uler daiteke, ere, zergatik gorago hezkuntzaren alde sozio-kulturala aztertu dugun —sozializaziorik eta enkulturaziorik gabe ez dago gizakiaren pertsonalizaziorik—, baita zergatik Deweyk —adibidez—" hezkuntzaren funtzio eta espiritu sozialaz" 96 hitz egiten digun. Hezi nahi duenak, bestela esanda, nahitaez hartu behar du kontuan pertsonaren dimentsio komunitarioa —gizabanakoari lagundu egin behar dio bere gizartearen kide on bat izaten—, eta horrek, jakina, erantzukizun etikoa dakar berarekin.
2010
‎Esan dezagun, halaber, hizkuntz konpetentzia hori guztiz garatu ahal izateko —bai zehazki hezkuntza elebidunean bai orokorki hizkuntz irakaskuntzan—, beharrezkoak direla ere jarduera psikopedagogiko interaktiboak, alegia, kognizioa eta komunikazioa integratzen dituztenak. Horren haritik uler dezakegu, hain zuzen, zergatik immertsio programak arrakastatsuenak diren hezkuntza elebidunaren baitan, ze programa horietan egiaz bat egiten dute xede hizkuntzak eta instrukzio hizkuntzak. Hizkuntzaren psikologiari eta psikopedagogiari esker, beraz, pedagogia linguistikoak bere metodoak naturalizatu ditu, hain zuzen, dimentsio komunikatiboa ardatz bezala hartzen duten ekintza didaktikoak diseinatuz eta horiek testuinguru kuasi errealetan gauzatuz.
‎Horren ondorioz, bada," linguistika", Payratok dioen bezala," hizkuntzaren zientzien multzo bezala uler daiteke" 47 Gizakia hiztuna den bezala, hizkuntza ere gizatiarra da, eta, horrexegatik, linguistikak —bestelako giza eta gizarte zientziak aintzat hartuz— ezinbestean erreparatu behar dio gizakiaren berezko hizkuntz gaitasunari. Eta horren haritik ulertzen du Weberrek, adibidez, hizkuntzalaritzaren beraren barne bilakaera:
2017
‎" Geroz eta ohikoagoa da estatu berean herri leinu ezberdinak elkartzea", baina" orain arte gehiago pentsatu da ezberdintasun horiek dakarzkiten zailtasunen ezabapenean eta ez hainbeste singulartasunak bere baitan daraman onuraren erabilpenean" (XIII, 14). Galderak galdera, beti ere, bere asmoa euskaldunak euren" singulartasun nazionalean" kontsideratzea da; eta, egiaz, horren haritik ulertu behar da ere horietaz hitz egiterakoan maiz erabiltzen duen" leinu karaktere" kontzeptua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia