2001
|
|
Ez da ikuskera
|
hori
gaur egun zabaltzen ari direna, guztiz kontrakoa baizik. Euskara beti agertzen da ingurune gaiztotan, ilunetan, borrokari, indarkeriari lotuta, liskar edo konfrontaziorako arma gisa.
|
2002
|
|
Urteetan metatutako lan, fo rmazio eta esperientziak egin zuen bideragarria euskarazko prentsa.
|
Hori gabe
gaur ez legoke Euskaldunon Egunkari a-rik; politikariek, gogora dezagun, lagundu barik zaildu egin zuten prozesua. Euskal Unibertsita tea ren auziaantzera ikusten dugu.
|
|
Bizitza maila hobetzeko deskolonizazioakekarritako itxaropenak ez ziren bete. Biztanleria izugarrihazi zen —hazteko joera
|
hori
gaur egun moderatzen ari da— eta nekazaritza ekoizpena —teknologia oso tradizionalarekin— ez zen egokitu beharrezkoa zen erritmora.
|
2005
|
|
Gauza garbia dirudi
|
horrek
gaur.
|
2006
|
|
Baina pasatu zen M11, lehenik, eta M14, gero. Eta
|
horrek
gaur egungo egoera bitxira garamatza. Duintasunaren Batzordearen konstantziak emaitza positiboak ekarri ditu, baina ez oraindik perfektuak.
|
|
Edo, baita ere, euskal nazionalisten artean aspaldi gauzatu zela zatiketa sakon bat, ezker abertzalea sortuz; baina gizartearen baitan oraintsu arte bederen neuk ez dut zinezko zatiketarik sumatu (azken urteotan bai, jakina). Horretaz gain, azpimarratu genuke Jose Antonio Agirrek, bere eskuindartasuna gorabehera (eta demokrata zen, jakina, baina eskuindarra), gai izan zela Alderdi Komunista bere gobernuan integratzeko, eta ildo
|
hori
gaur egun arte luzatzen dela.
|
2008
|
|
Antonio Damasio neurologo ospetsuak iragarria du 2050 urterako lortuko dela fenomeno biologikoen jakintza maila nahikoa garunaren eta gogoaren arteko dualismo tradizionala behin betiko gainditu ahal izateko.
|
Horretarako
gaur abian diren ikerketa ildoek bere emaitzak eman dituzte eta teknikek bere ahalmenak indartu, neuroirudia eta prozesagailuak batez ere, orain artean etenik gabe egin duten eran. Bitartean, gogoak misterio bat izaten jarraituko du.
|
|
Arimaren kontzeptualizazio
|
hori
gaur erabiliago den beste adiera batera hurbiltzen da: gogoa edo gogamena euskaraz (mente, mind, esprit, beste hizkuntzetan).
|
|
Esan dugu gero eta gehiago direla arima, gogo edota kontzientziaren azalpen zientifiko bat egiteko garaia iritsi eta horretarako garunaren ezaguera sakondu behar dela uste dutenak. Misterio handi baten jakin minak bultzatzen ditu, baina bide
|
horretatik
gaur egun ulertzen ez ditugun eskizofrenia bezalako gaixotasun mentalek ere konponbidea aurki dezakete. Halere bada bestela pentsatzen duenik; alegia, gogoaren sustraiak zientziaren eta zehatzago neurozientziaren ildotik bilatzea zentzugabekeria dela uste dutenak, gogoaren fenomenoak naturaren legeetatik kanpo leudekeelako.
|
2010
|
|
" pentsaera". Modatik pasatuta dago auzi
|
hori
gaur. Niretzat behintzat.
|
|
Batetik, bazterketa fisikoa, zeinaren arabera euskal nazionalismoak Euskal Herritik kanporatu nahi baititu etorkinak, bertan eurentzat lekurik ez dagoela adierazita. Espainiar nazionalismoak abertzaletasunari hori egoztea klasikoa izan da, eta jarrera
|
hori
gaur egun nagusia izan ez arren, berpiztu egin da, birformulaturik, ETAren eta euskal nazionalismoaren mehatxupean hainbat herritarrek alde egin behar izan duela esanez. Bestetik, bigarren bazterketa herritar mailari dagokio.
|
2014
|
|
Gurean, bistan denez, azken hamarkadotan informazio eta datu estatistiko ugariz hornitu da euskararen egoeraren inguruko azterketa. Garai batean intuiziotik asko zeukan gogoeta
|
horrek
gaur egun ikerketa, azterlan eta neurketa ugarik emandako zenbaki eta ehuneko xeheak ditu lagun, baita bestelako teknika batzuen bitartez, ikerketa kualitatiboen eta parte hartzaileen bidez esate baterako, bildutako iritziak, pertzepzioak, usteak eta abar ere. Horrek guztiak informazio zaku gizen bat ematen digu, behar den bezala kudeatzen ez asmatzeagatik alferrik galtzen utz dezakeguna, edo, aitzitik, non gauden hobeki ulertzen lagun diezagukeena.
|
2015
|
|
eraginkortasunari begiratu beharrean ‘egiari’ begiratzen diote, eta baliagarriak ez direnean aldatzea asko kostatzen da. Euskalgintza eta abertzaletasuna bikote zoriontsu izan zireneko zuri beltzeko argazkiei bisigu begiekin begira dabiltza, asmatu ezinik garai batean funtzionatu zuen
|
horrek
gaur egun zergatik ez duen balio.
|
2017
|
|
Horrekin lotuta agertuko zaigu Carlos Taibok (2015) kritikatzen duen presentismo etikoa. Aipatu lubaki moral
|
hori
gaur eraikitzen baita, atzoko abagunea eta orduko sentipenak edo eztabaida etikoak zeintzuk ziren kontuan hartu gabe.18
|
2020
|
|
Ni ez nator bat horrekin. Uste dut posizio
|
horrek
gaur egungo desberdintasun egoera sendotuko lukeela, Espainiako estatua atzera egiten ari den testuinguru batean. Nire ustez, beharrezkoa da estatutu berrian erabakitzeko eskubidearen aldarriari eustea, ez izango duen konstituzio ibilbideagatik, baizik eta Euskadik komunitate paradigma berri bat indartzeko prozesuan erreferentzia klabea delako, nazio eraikuntzaren benetako estrategiari estaldura emango diona.
|