2014
|
|
Ez da beltza baina ñabarra eta nonbaiteko moda erraten du. Bai dantza klask ikuskizunean Maia Kurutxet ez da tronpatu eta ofizioko estilista dohaindu baten soa
|
horren gainean
finkatu bada ez da ustekabetarik. Hark boneta atxiki zuen eta modaz kanpoko lirandda bat sartu, Emmausenean ikusten diren jantzi ezin karreatu horietarik abiatuz.
|
|
Ni antzerkian ari nintzen, prokuradorez nintzen tranpan, eta holakoetan dantza talaia batetik begiratzen da. Ez zen, ene ustez, atentzioa
|
horretan
finkatzen eta, ene ustez berriz, dantzariak ez baitziren bertakoak. Libertimendura dantzariek dute gomitatzen, dantzatik abian da dinamika.
|
2018
|
|
Aipu interpolatuak gorabehera, Nauarra Antso Ramirezen erregealdian ageri da," [rex] in tota Nauarra", nagusiki Antso Santxez kondearen jaun lurraldeari aplikatua. Gero, izen
|
hori
finkatu zen erresumari errateko, Gartzia Ramirez Berrezarlearen eta Antso Jakitunaren agintaldietan. Aurrera begira ere, Pampilona, Pampilonia eta horien aldaerak hiria, Iruñerria Terra (Hern) eta elizbarrutia izendatzeko erabili ziren.
|
|
Urte honetan deigarria da biztanle kopuruaren jaitsiera, baina arrazoia oso sinplea da. Epe
|
horretan
finkatu egin zen Mendillorriko urbanizazioa, eta bertara jo zuten etxebizitza bat erostera eta han bizitzera gazte bikote askok eta askok, bereziki hiriburutik. Eta horrexegatik egin zuen behera Iruñeko biztanle kopuruak 1996ko Erroldan.
|
|
Iruñeko euskara nolakoa zen jakin nahi badugu, eremu eta garai bat finkatu behar da. Lehenik eta behin, non
|
hori
finkatzeko, komeni da hiriburua eta ingurua bereiztea: gerora ikusiko dugunez, hiriek badituzte herriek izaten ez dituzten berezitasun eta jokabideak hizkuntzari dagokionez ere.
|
|
Kulturak balio du jendeak edo jende taldeak desberdintzeko, eta kultura aldatzen da leku batetik bestera; talde kulturaren oinarrian dago lurraldea. Identitatea eta lurraldea batera aipatzen direnean," eremu komunitario espezifikoaz" ari gara, Marie Josee Jolivet eta Philippe Lenaten arabera.47 Eremu geografiko
|
horrek
finkatzen du" gu" eta" bestea" ren arteko muga. Muga administratiboek botere politikoa islatzen dute; eta muga horiek balio dute alde batean bizi diren herritarrek identitate bat eraikitzeko, eta bestaldean bizi direnak" besteak" moduan sailkatzeko.48 Euskal Herrian bertan zenbat aldiz ez ote dugu erabiltzen" bestaldea" kontzeptua.
|
2019
|
|
Horrek behartzen gaitu frogatzera, adizki motak asmatu aitzin, atal honetan aztertuko dugun substratua egiaz existitu zela, eta, substratu
|
hori
finkatu arte, ez zela atzizki mota horiek agertzea posible izan. Labur erranda," beldur naiz" gizaldia da momentu honetan interesatzen zaiguna, zeren, bere hizkuntza gaitasuna ezagutu eta gero, aukera izanen baitugu jakiteko ea elkarren arteko igarotze hura zinezkoa izan zen edo ez.
|
|
Dena den, izen
|
hori
finkatu gabe dago eta jendeak Eiztarien txabola esaten du.
|
2023
|
|
XIX. mendean, Donostian, data
|
horretan
finkatu zen beste ohitura bat Antzoki Zaharrean Euskarazko antzerki lan bat ematea izan zen, Biktoriano Iraolaren lanak edo Martzelino Soroa donostiarraren Ezer ez da festa (1899) edo Bañan zein naiz ni? (1909) bezalakoak taularatu zituzten, adibidez, Toribio Alzagaren lan ugariak ahaztu gabe.
|
|
Oro har, XX. mendeko lehen hamarkadak arte iraun zuten eguneroko jantzi arrunta izaten, harik eta hirietako janzkerak eta modak alde guztietara zabaldu ziren arte. Horrela, jantzi tradizionalak, mende hasiera
|
horretan
finkaturik zeuden bezala, festa egunetarako gelditu dira, bereziki" identitate" bat nabarmendu nahi delarik: Olentzero eguna, Santomasak, erromeriak, festak, ibarretako egunak...
|