Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 169

2001
‎Orain hamabost urte Cañada Juste-k erakundearen sorrera Antso I.aren garaian kokatzea proposatu zuen. Autore horrekin beste arazoetan erabateko ezadostasuna agertu arren, Larrea-k antzeko datazioa onartzen bide du25 Tenentzien edo barrutien gobernurako erregeak nobleren bat izendatzen zuen, eta horrek eskumen fiskalak, militarraketa judizialak izaten zituen. Hemen, arazo saihestezin bat aipatu behar dugu, nahitaez.
2002
‎Hala ere, gaur egungoesparru instituzionalak, euskal lurraldea hiru administraziotan zatitzen duena (EAE, Nafarroa eta Ipar Euskal Herria, azken hori esparru instituzional propiorikgabe), elkarlanik eza eta kooperazio falta kezkagarria ekarri du, sarritan interespolitiko hutsengatik. Gainera, EAEri dagokionez, alor horretako eskumenak ForuAldundiei dagozkie; ondorioz, errepide sare koherente baten garapena ziurtatzeko, erakunde desberdinen arteko kooperazio iraunkorraren beharra areagotu da, lehentasunak eta proiektu desberdinen erritmoak bateragarri izan daitezen.
‎Euskal autogobernuari dagokionez, kontzertu eta konbenio erregimena autonomiaren bizkarrezurra eta mamia da. Erregimen horren eskumenen aldaketak euskal herritarrek beren ekonomia kudeatzeko duten ahalmenean eragin dezake. Akordio fiskalak gobernu espainiarraren eta Iruñeko zein Gasteizko gobernuen arteanizaten badira ere, etorkizuna guztiz lotuta dago EBko harmonizazio fiskalaren bilakaerarekin.
‎Esnekien Enpresaburuen eta Ekoizleen Federazioak (FEPLAC) sektoreko zenbait enpresaren aurka egindako salaketen aurrean, ustez iragazkorrak (esnea berreraikitzeko substantziak) eta kalitate txarreko esneak ezkutatzeko beste substantzia batzuk erabiltzeagatik, Nekazaritza Sailak kontroletan sakontzea erabaki du, kontsumora saltzen den esnearen iruzurra saihesteko, sail horretan funtzionatzen duen batzordean hartutako erabakiaren arabera. Kontrol horiek administrazio autonomikoetan nahikoak ez direla uste denean, ministerio horrek horrelako jarduketak egin behar ditu, arlo horretako eskumenak autonomia erkidegoei transferituta egon arren. Miguel Arias Cañete Nekazaritza Saileko titularrak, Senatuan esnearen sektorean iruzur egiteko aukerari buruz egindako galdera bati erantzunez, aitortu zuen ez dagoela metodo fidagarririk UHT esnea edo iraupen luzeko esnea egiteko iragazkortuak, kaseinatoak edo laktosueroak detektatzeko.
‎Defentsa lerroa, a priori, ez da desegokia, eta badirudi bere logika juridikoa duela, batez ere kontuan hartzen badugu zer “haragi puska” edo “hanburgesa” izan diren gaixotasunaren jatorria eta zer ekoizle, inportatzaile edo banatzaileren jatorria. Orain, Estatuko Administrazioa, haren agenteak eta arlo horretan eskumenak dituzten garaiko arduradun politikoak daude jomugan. Agian aztertu den gaietako bat izango da ea, une horietan dagoen ziurgabetasun zientifikoaren aurrean, aurrea hartzeko neurri jakin batzuk hartu liratekeen gaixotasuna eta haren ondorioak saihesteko; edo, are gehiago, salatu den bezala, interes ekonomikoek kontsumitzaileen osasuna babesteak baino lehentasun handiagoa izan ote zuten.
‎Hezkuntzak emandako datuen arabera, azken hamarkadan beketarako aurrekontuak %15, 4 igo dira. Hala, 92 ikasturtean 807.963 bekadun izan ziren; ikasturteko behin behineko zenbatekoek, berriz, 1.352.583 onuradun izan ziren; horietatik 72.000 inguru Euskal Herrikoak dira, arlo horretan eskumenak dituen erkidego bakarra. Horrek guztiak esan nahi du bekadunen kopurua %65 handitu dela Estatu osoan.
2003
‎3 Aurreko paragrafoetan adierazitakoa ebazten duen autoaren aurka, gora jotzeko errekurtsoa jarri ahal izango da hiru eguneko epean. Horren gaineko eskumena auzitegi nagusi egokiko adingabeen aretoak izango du, aurreko eraldaketa errekurtsorik gabe. Gora jotzea gauzatuko da Prozedura Kriminalaren Legeak ezarritako araubide orokorraren arabera.
‎Lehenengo artikuluan aipatutako egitateak batera burutu badituzte zigor arloan adin nagusiko direnek eta lege honen 1 eta 4 artikuluetan aipatutako adinak kasuan kasuan dituztenek, auzi horren gaineko eskumena duen instrukzio epaileak, egotzien adina egiaztatu eta berehalakoan, beharrezkoak diren neurriak hartuko ditu, adin nagusikoei begira ikerketa jarduera arrakastatsua izan dadin ziurtatzeko; bestalde, Fiskaltzari beharrezkoak diren zehaztasunen lekukotza igortzeko aginduko du, artikulu honen 2 paragrafoan ezarritako ondoreetarako.
‎Hala adierazten du Kontsumoko Lankidetza Batzordeak onetsitako telefonia kontratuetako abusuzko klausulei buruzko irizpen batek. Irizpen horretan erkidegoetan arlo horretan eskumenak dituzten zuzendari nagusiak biltzen dira. Osasun eta Kontsumo Ministerioak atzo jakinarazi zuenez, ordainketa banku helbideratzearen bidez egiten bada, operadoreak erabiltzaileari faktura zein unetan kargatuko den jakinarazi behar dio.
‎Artisauak elikagaien ekoizpenean esku hartzea, ekoizteko modu jakin batzuk aldarrikatzea edo gehigarriak modu mugatuan erabiltzea dira bere ezaugarri nagusiak. Kontsumitzaileak, hala ere, ez daki, gehienbat, horrelako produktuak daudela, eta ez dira egon, salbuespen puntualak izan ezik, autonomia erkidegoek sustatuak, arlo horretan eskumen esklusiboak baitituzte. Gainera, alde handiak daude administrazio autonomikoen erregulazioari dagokionez, eta horiek arautu dituzte.
‎Urtarrilaren 11ko 1/ 2002 Errege Dekretuak, “2002 Etxebizitza Plana” jasotzen duenak, gida bat izan nahi du, arlo horretan eskumenak dituzten autonomia erkidegoen laguntzarekin, sektore behartsuenen lehen etxebizitza lortzea sustatuko duena. Bertan, etxebizitza babestuak eskuratzeko oinarrizko arauak eta Estatuko Administrazioaren finantziazioa finkatzen dira.
‎Elikagaien etiketei buruzko arauak ez dira nahikoak, ez eta osatu gabeak ere, gai horretan eskumena duten Europako agintariek diotenez. Kontsumitzaileek kontsumitzen dituzten elikagaiei buruzko informazio hobea behar dute, eta, horretarako, haien osagaiei buruzko informazioa jarri behar dute eskura, bereziki beharrezkoa alergia edo elikadura intolerantzia dagoenean, osasunerako arriskuak saihesteko.
2004
‎Prozesua bestelako gaien ingurukoa denean, gainerako auzitegi eskudunei eskumena utzi diete lehen auzialdiko epaitegiek. Arrazoi horrengatik arazoa sortzen bada, hori eskumen arazo gisa bideratuko da.
‎Auzitegiak auziaren gaineko ardura duenean, bai bigarren auzialdian, bai prozesuko arau haustearen ondoriozko errekurtso bereziaren nahiz kasazio errekurtsoaren izapideak egin bitartean, eta auzitegi horrek uste badu lehen auzialdia erabaki zuen auzitegiak horretarako eskumen objektiborik ez zuela, orduan jardun guztiaren deuseztasuna aginduko du. Hala ere, alderdiek euren akzioak egikaritzeko eskubidea izango dute auzitegi eskudunean.
‎Bestetik, kontuan izan da kautela neurriek beti lotura izan behar dutela prozesu nagusian eskatutakoarekin, baita prozesuan zehar alda daitezkeen gorabeherekin eta inguruabarrekin ere. Horrela, prozesu horren gaineko eskumena zein organok izan eta bera da ebazteko egoerarik egokienean dagoena, batez ere, kontuan izanez gero, kautela neurriak ezerezean uzteko, aldatzeko edo ekitatezko kontrakautelarekin ordezteko aukera.
‎Ministerio horren eskumena da, berebat, herritartze agiriak emateari buruzko espedienteen izapidetza edo estatuko buruak graziaz emandako berreskuratze espedienteen izapidetza.
‎Langileria eta Bulego Liburuak mugape bakoitzeko aldarazpenen historia jasoko du, eta, horrela, Erregistroko idazkunak bilatzea errazagoa izango da, erregistro horren eskumena zehazten baitu egitatea zein tokitan gertatu eta toki horrek. Fitxategien eta orri bazterreko koordinazio oharren sistemak arintasuna emango dio Erregistroak informazioa emateko duen eginkizunari.
‎Erregistro Zibileko eskuordea izendatzen denean erregelamendu honen 71 artikuluko 6 zenbakiak xedatutakoaren arabera, horrek eskumena du ezkontza baimendu eta ezkontza akta egiteko.
‎Azken kategoria honetan sar dezakegu, esaterako, pribatuak omen diren hedabideen hizkuntza politika. Esparru honen barrutian euskalduntze politikarik ez du indarrean jarri Eusko Jaurlaritzak, euskararen izaera ofizialak ez duelako, itxuraz behintzat, horretarako eskumenik. Edo ez du behinik behin eskumen horren ahalmenik erakutsi.
‎Alde batetik, aldaketa gauzatzeko aukera bat, organo horri eskumen exekutiboak ematea izango litzateke, hau da, Kontseilu Sozialak berak erabakitakoaaplikatzeko eskubidea. Jesus Larrañagaren ustez, adierazitako aukera hori, kooperatibaren barne antolaketarako kaltegarria izango litzateke:
‎Hori dela eta, Alemaniako agintari eskudunek, kasu honetan, Ipar Renania Westfaliako Landaren Elikadura eta Ehizarako Lurralde Bulegoak, zehaztu zuten 1991n enpresak ezin zuela Alemaniara inportatu. Denkavit sozietateak, 1993an, aitorpen ekintza bat jarri zuen abian gai horren gainean eskumena duen administrazio organoaren aurrean, Alemanian inportatzeko eta Estatu horretan produktua libreki merkaturatzeko zilegitzat jo zedin eskatzeko, Herbehereetan baimenduta zegoen bitaminaren edukiarekin, eta beste pentsu batzuekin nahasteko erabiltzen zen, batetik zazpirako proportzioan, eta hori guztia, tratamendu askearen printzipioaren babesean. Demanda ezetsi egin zen, eta erabaki horren aurka gora jotzeko errekurtsoa jarri zen, errekurtsoa onetsi zuen organo gorenaren aurrean.
‎Oraingoz, horrelako substantziei buruzko arauketa larririk ez dagoenez, kontsumitzaileari informazioa emateko bidea besterik ez da geratzen. Kolektibo batzuk beren borondatez hasi dira kontsumitzailea informatzen, eta gai horretan eskumena duten administrazioek informazio orokorra eman lukete, kontsumitzaileen osasuna eta segurtasuna babesteko oinarrizko eskubidea babesteko. Naturala eta erregularizatzeke Espainian, produktu kosmetikoen eta kirol estimulatzaileen konposizioan debekatutako substantzien zerrendan dago efedrina.
‎OMEk kudeatuko duen sare berri horri esker, mundu osoko 190 herrialde baino gehiago izango dira onuradun, eta urte honen amaieran erabat erabilgarri egongo da. Helburua da elikagaien segurtasunari buruzko informazioa trukatzea herrialdeen artean, eta arlo horretan eskumena duten agintarien arteko lankidetza sustatzea, bai Espainian bai nazioartean. Ekimen berriak, gainera, elikagaien segurtasunerako larrialdiko sare bat sortzea ere barne hartzen du (INFOSAN EMERGENCY), INFOSANen parte izango dena.
‎gardentasuna, kontsumitzaileek eta nekazari eta abeltzainek kontsumitzen eta ekoizten dutena aukeratzeko duten eskubidea, eta produktu horien trazabilitate osoa, soroen identifikazioa barne, Gobernuaren erantzuna da. Bere erantzunean, Gobernuak azpimarratzen du Nekazaritza Ministerioaren lan ildoak, arlo horretan eskumena duten agintariekin koordinatuta, produktu horietarako berariazko xedapenak errespetatzeko kontrol planetan integratzea eta labore ekologikoen, konbentzionalen eta transgenikoen arteko lehiakortasuna bermatzeko adostasuna lortzea direla.
‎Azkenik, OCUk salatu du sustapenen %45ek eraikitzailearen identifikazioari eta sustatzailearen merkataritza erregistroko datuei buruzko informazio “akastuna” ematen duela. Aholkuak Egoera horren aurrean, erabiltzaileen elkarteak eskatzen du arlo horretako eskumenen titular diren autonomia erkidegoetako kontsumo agintarien kontrola indartzea, eta indarrean dagoen araudia eguneratzea, sustatzaileen betebeharrak zehatzago ezarriz. Azkenik, OCUk etxebizitza erosleari gomendatzen dio lurzoruaren egoera juridikoa egiaztatzea, konturako zenbatekorik ez ematea abala eta kontu berezia badela egiaztatu gabe, kontratuan hasteko eta entregatzeko datak ager daitezela eskatzea, eta sustapenen publizitatea loteslea dela eta, ondorioz, kontratu izaera duela kontuan hartzea.
‎Espainiako Industria, Turismo eta Merkataritza Ministerioak ADSL konexioko zerbitzuen tarifak jaisteko eskatu die Interneteko operadoreei; izan ere, arlo horretako eskumena “ez dago erabat garatuta” esan zuen Francisco Ros Telekomunikazioetako Estatu idazkariak, senatuan agertu ondoren. Ros en arabera, tarifa jaitsiera “asko hedatuko luke merkatua”, eta diru sarrera gehiago ekarriko lieke operadoreei, “Europako beste herrialde batzuetan gertatu den bezala”.
‎Horren aurrekariak 1984koak dira, urte horretan onartu baitzen Galiziako kontsumitzaile eta erabiltzaileen estatutua. Arlo horretako eskumenak Galiziako Kontsumo Institutuak hartu zituen bere gain 1994an, erakunde autonomo gisa, kontsumitzailearen eta erabiltzailearen informazio eta defentsa hobea eta eraginkorragoa lortzeko administrazio egitura ezartzen baitu. Lege xedapen berriaren arabera, antolakuntza esparru horretan merkatua kontrolatzeko funtsezko pieza kontsumo ikuskaritza da, merkatuaren konplexutasun handiagoa eta egungo ekonomia globalizatua, profesionalizatuagoa eta espezializatuagoa kontuan hartuko dituena.
2005
‎Hutsegitea zein Erregistrotan gauzatu, eta horren gaineko eskumena duen auzitegian edo epaitegian aurkeztu eta burutu behar da erregistratzaileari erantzukizuna eskatzeko jartzen den demanda.
‎Interesdunek nahiz epaileek errekurtsoa jarriz gero presidentearen erabakiaren kontra, Gobernu Gelak izango du horren gaineko eskumena, eta erregistratzailaren txostena jaso eta gero, behingoan entzungo du errekurtsogilea idatziz; hala denean, Gobernu Gelak hobeto epaitzeko beharrezko deritzen agiriak eskatuko ditu.
‎4 Erregistratzaileak hipotekaren bazterrean eginiko oharraren bidez agerraraziko du aipatu ziurtagiria eman duela, ondokoa adierazita: inskripzioaren data, exekuzioaren hasiera, horren gaineko eskumena duen notarioa, eta ziurtagiri horrek ez duela balio, gerogarrenean finka beraren gain edozein eskubide inskribatzen bada nahiz idatzoharrean jasotzen bada.
‎7 Hipoteka zein notario legeriak eta Erregistro Zibil, Merkataritzako Erregistro zein zuzendaritzaren ardurapeko beste Erregistro bereziei buruzko legeriak emandako eskumenak, baita Jabetza Erregistrazaileen Elkargo Nazionalaren Erregelamenduak horren eskumeneko gaietan, mutualitate kontuetan, elkargokide bihurtzeko autuetan eta Erregistroko langile laguntzaileen inguruan emandakoak ere.
‎Konstituzio Auzitegiak 1997ko martxoaren 20an emandako epaia argitaratu eta gero, arauketa hau behar beharrezkoa gertatu da, ondokoagatik: sistematik kanpoko jardunari buruzko legeria deuseza dela adierazi da, Estatuak ez duelako horren gaineko eskumenik, baina autonomia erkidegoek berriro arau dezakete gai hori; Kantabrian, esaterako, horixe egin da apirilaren 25eko 1/ 1997 Legearen bidez, hots, Lurzoruaren Arauketari eta Hiri Antolamenduari buruzko Presazko Neurrien Legearen bidez.
‎Espainian, eta Europar Batasuneko legeria indarrean jartzearen babesean, giza kontsumorako ez diren animalia jatorriko azpiproduktuen Batzorde Nazionala eratu zen. Batzorde horren zeregina Animalia Jatorriko Azpiproduktuen Plan Nazional Integrala diseinatzea da, gai horretan eskumenak dituzten administrazio guztien jarduketak bilduko dituena, bai Estatuko Administrazio Orokorrarenak, bai autonomia erkidegoenak eta toki erakundeenak. Kontua ez da gutxiagorako, gure industrietan eta gure baserrietan urtero ekoizten den produktu mota horren bolumen handia dela eta.
‎Morinda Inc. enpresa estatubatuarrak “noni” zukua elikagai berri gisa merkaturatzeko eskaera egin zien Belgikako agintariei 2000ko apirilaren 25ean. Lehen ebaluazioa egin ondoren, arlo horretan eskumena duen Belgikako erakundeak informazio gehigarria eskatu zuen, eta horrek Batzordeari hasierako txostena estatu kide guztietara bidaltzera behartu zuen, 2001eko irailaren 18an. Urte horren amaieran, ebaluazio gehigarri bat egiteko eskatu zitzaion Giza Elikaduraren Batzorde Zientifikoari (CCAH).
‎Konstituzio Auzitegiak berriki onartu du autonomia erkidegoak eremu horretan eskumen esklusiboa duela.
‎Bigarren mailan daude ureztaketak eta nekazaritzako erabilerak; ondoren, energia elektrikoa ekoizteko industria erabilerak; beste industria erabilera batzuk; akuikultura jarduerak; jolas jarduerak; eta, azkenik, nabigaziorako eta ur garraiorako erabilerak. Ingurumen Ministerioak ezartzen du hirietan ur kontsumoaren lehentasunak ezartzea uraren kudeaketa eskuordetuta duten sozietate edo enpresen eskumena dela, eta ez eremu horretan eskumenik ez duten arro hidrografikoena. Erabateko lehortea izanez gero, enpresek hartu lituzkete neurriak kontsumoa gutxitzeko eta ura aurrezteko.
‎Oso elikagai bereziak 1995ean eta 1996an, HLH eta Orthica merkataritza etxeek Kontsumitzaileen Babeserako, Elikadurarako eta Nekazaritzarako Ministerio Federalari —garai hartan organo eskuduna zen— eskatu zioten helmen orokorreko erabakia har zezala, Alemaniako elikagaiei buruzko Legearen arabera; izan ere, asmoa zuten Alemaniari Herbehereetan merkaturatutako zenbait produktu elikagai eta merkaturatze osagarri gisa inportatzeko. Osasun Ministerio Federalak, arlo horretako eskumenak bere gain hartu ondoren, baztertu egin zituen eskatutako neurri orokorrak. Hauek ziren produktuak, baita ezesteko arrazoiak ere:
2006
‎Xedapen iragankor honetan aipatubetetzea adierazten duen ebazpena irmo bihurtu bada lege hau indarrean jarri os konkurtso prozeduretatik edozeinetan hitzarmena onetsi bada eta horren eztean, zordunaren konkurtsoa ofizioz irekiko da, bertan araututako likidazio raren izapideak egin dituen epaitegiak.fasearen izapideak egiteko bakarrik. Konkurtso horren gaineko eskumena izango du aurreko konkurtso prozedu
‎Lege honetan ezarritakoaren arabera demanda baten gaineko eskumena konkurtsoko epaileari dagokionean eta demanda hori arlo zibil edo lan arloko epaileen aurrean aurkeztu denean, epaileok ez dute horren gaineko eskumenik hartuko, eta alderdiei ohartaraziko diete, euren eskubidea konkurtsoko epailearen aurrean erabil dezaten. Demanden izapidetza onartzen bada, jardun guztia artxibatzea aginduko da, eta jardun hori ez da baliozkoa izango.
‎Behin goragoko epaile eskudunak gatazka konponduta, jardunari utzi behar dion instrukzio epaileak gauzatutako eginbideak eta jasotako objektuak igorriko dizkio eskuduntzat jotako epaileari; hori egingo du bi eguneko epe-mugan, goragokoak horren eskumena uzteko agindua ematen dion egunetik zenbatuta.
‎Sumarioa amaitu ondoren, prozesua zein audientziaren mende jarri behar eta audientzia horren eskumena lege honen 18 artikuluan jasotako erregelen arabera eratxikiko da.
‎(22e) Behin goragoko epaile eskudunak gatazka konponduta, jardunari utzi behar dion instrukzio epaileak gauzatutako eginbideak eta jasotako objektuak igorriko dizkio eskuduntzat jotako epaileari; hori egingo du bi eguneko epe-mugan, goragokoak horren eskumena uzteko agindua ematen dion egunetik zenbatuta.
‎Bestalde, hiribilduko justiziei eman zitzaien botere irekia (berez bazuten, baina idatziz zehaztu eta azpimarratu zen) erbesteratzeak egitean, ez bakarrik hiribildutik kanpora, baizik eta Bizkai osotik ere bai (justiziako delitu gorenak ere epaituz, beraz, Bizkaiko jaunaren izenean eta bere ordez). Horretarako eskumena zeukaten zona urbanoan ez eze, barruti osoan ere.
‎Hala ere, erakunde horrek salatzen du Ekonomia Ministerioak eta erakunde erregulatzaileek finantza arloan (CNMV eta Banco de España) “beren erantzukizunei aurre egin eta beren funtzioak bere gain hartzeari” uko egiteak, ondasun ukigarrietan egindako inbertsioen merkatuan, agerian uzten duela “ezin onartuzko maniobra” bat Zuzenbide Estatu batean, bere eskumenak saihesteko, “erantzukizunak kontsumoaren eskumen esparrura desbideratu nahi izatea” astungarriarekin. Hori dela eta, Adidaek behin eta berriz esan du Kontsumoko Lankidetza Batzordea gaur bilduko dela zigiluen ustezko iruzurraren gaia aztertzeko, eta inbertsio merkatu hori kontrolatzeko edozein erantzukizun baztertu behar duela eta horretarako eskumena duten finantza erakundeek bere gain hartu behar dutela. Azkenik, komunitateetako kontsumo arduradunei eskatu die ez dezatela baztertu “prozedura judizial moteletan” eragindakoak, eta modu koordinatuan jardun dezatela alderdien interesen gainetik.
‎Aski da esatea 1998an soilik sei jakinarazpen egin zirela haurrek erabiltzen zituzten gai horiei buruz, Kontsumoaren Institutu Nazionalaren (INC) datuen arabera. Kontsumoaren Konferentzia Sektorialak, Osasun eta Kontsumo Ministerioaren lehendakaritzapean, gai horretan eskumena duten agintari autonomiko gorenak biltzen ditu, eta urtero jostailuen etiketatzea eta eraikuntza kontrolatzeko kanpaina nazionalak egitea erabakitzen du. Kanpaina horietako bi, komunitateek egindako ohiko merkatu kontrolei gehitzen zaizkienak, 2005ean egin ziren:
2007
‎Europako Batzordearen agiriak energia nuklearraren garapenaren aldeko keinu garbia egiten du eta, hori ikusita, Euskal Herriko nahiz Europako ekologistak jendaurrean agertu dira aukera horren aurka egoteko dauzkaten arrazoiak plazaratzeko. Batzordearen agiriak batez ere energia iturri horren abantailak zehaztu eta nabarmentzen ditu; baina hori bai, energia nuklearraren erabilera argi eta garbi defendatu gabe, estatuak baitira gai horren gaineko eskumena daukatenak. Europako Batzordeko buruak" guk ez diegu herrialdeei agintzen energia nuklearrarekin nola jokatu behar duten" esan ondoren, adierazi zuen funtsezkoa dela ikatza bezalako iturri kutsatzaileagoekiko mendekotasuna gutxitzea.
‎1 Lege hau garatu ahal izango dute autonomia erkidegoek, baldin eta euren autonomia estatutuetan, edo, hala denean, kasuan kasuko eskumen transferentziei buruzko lege organikoetan aitortuta badute horretarako eskumena. Hala ere, salbuetsita daude gai batzuk, lege honek gai horien arauketa Gobernuari eratxiki dion ginoan.
‎Sala horien ordezkari dira sala bakoitzeko lehendakaria eta bi magistratu, denbora gehien daramana eta denbora gutxien daramana. Horrek badu garrantzia, BJLOren 61 artikuluko salak, beraren osaera berezia dela bide, osterantzeko sala arrunten ondoan nagusitasun «estatusa» duela nabarmentzeko; izan ere, nagusitasuna dago, sala horren eskumenak zehazteko orduan, berari dagozkionak nahiz sala horrek enparauei begira dituenak...». Sala horrek aztertu ahal izateko kasuan kasuko alderdi politikoaren jardunbidea eta jarduera printzipio demokratikoekin bat ote datozen, prozesu judizial berezia ezarri da; prozesu horrek lehentasuna du, auzialdi bakarra du, eta Fiskaltzak eta Gobernuak bakarrik hasi ahal izango dute, ofizioz, edota Diputatuen Kongresuak edo Senatuak hala eskatuta.
‎Gaur egun Medikuntza eta Laneko Segurtasunaren Institutu Nazionalak eta Laneko Medikuntzaren Eskolak dituzten baliabide eta eginkizunak Osasun eta Kontsumo Ministerioaren unitate, organismo edo erakundeei eratxiki zaizkie, eta horiexek egikarituko dituzte, ministerio horren eskumenen barne antolaketa eta banaketaren arabera.
‎Lan eta Gizarte Arazoetarako Ministerioak, edo autonomia erkidegoetan gai horretan eskumena duen kasuan kasuko organoak, indarreko hitzarmen kolektibo baten xedapenak heda diezazkiekete, lege honen 82.3 artikuluan ezarri ondoreekin, enpresa eta langile edota jarduera sektore nahiz azpisektore batzuei, esparru horietan lege honen III. tituluan ezarri hitzarmen kolektiboak sinatzeko ezintasunak horiei eragindako galerengatik, baldin eta horretarako arrazoia bada esparru horietan ...
‎4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
‎Aurreko paragrafoetan xedatutakoa orokorrean aplikatuko da, baldin eta arlo horretan eskumena duten autonomia erkidegoek legeria berezirik ez badute.
‎Espainiako 1978ko Konstituzioaren 130.1 artikuluaren arabera, botere publikoak «sektore ekonomiko guztien modernizazio eta garapenaz arduratuko dira, eta, batez ere, nekazaritza, abeltzaintza, arrantza eta eskulangintzaren kasuan, espainiar guztien bizitza maila berdina izan dadin». Horren ondorioz, landa errentamenduen arauketa egokia ezartzea, nekazaritza ustiategiaktza zibila; horri kalterik egin gabe, auto modernizatzen laguntzen duenez, ez da soil soilean ekonomia eta gizarte politikaren tresna, botere publikoei zuzendutako konstituzio agindua baizik, eta, zehazki, estatuari zuzendutakoa, Oinarrizko Arauaren 149.1 artikuluaren 8.a erregelak estatuari eman baitio horren gaineko eskumen esklusiboa: «legeginnomia erkidegoek zuzenbide zibilak, forudunak nahiz bereziak, iraunarazi, aldatu eta garatu ahal izango dituzte, halakoak direnetan».
‎Lege honen aplikazio esparrutik kanpo geratzen dira ondasunen eta jabeen erkidegoak, eta sozietate kontratuari buruzko xedapenek araututako erakundeak, kooperatibak eta mutualitateak, bai eta enpresen aldi baterako batasunak eta interes ekonomikodun elkarteak ere. EELOn estatu mailako elkarteei aplikatzeko moduko arauketa eta elkartzeko eskubidearen oinarrizko edukiak jaso dira, estatu osoan aplikatzeko modukoak, gai horretan eskumenak dituzten autonomia erkidegoek garatu ditzaketenak, kasuan kasuko Elkarteen Legeak ematean (uztailaren 23ko 173/ 1998 KAE).
‎Argi dago Herri Defendatzaileak egindako eginkizunak garrantzitsuak direla, baina oinarrizko eskubideak babesten dituzten beste erakunde batzuekin gertatzen den bezala, defizit handia ikusten da: horren eskumenak ez dira betearazleak, ezin baititu hartu administrazio publikoei jokabide zehatzak ezartzen dizkieten neurriak; horren ordez, pertsuasio eskumenak ditu, bai zuzenean, ukitutako erakundeen aurrean, euren jardunak alda ditzaten, bai zeharka, jardun horiek salatuz, Gorte Nagusiei egindako txostenen bidez.
‎Are gehiago, Estatuko lege baten eta autonomia erkidego bateko Gobernuaren dekretu baten artean gatazka hipotetikoa sortuz gero, ez da hierarkia printzipioa aplikatzen, eta baliteke autonomia erkidegoko dekretua aplikatu behar izatea eta ez Estatuko legea (legea izan arren), kasu horretan eskumena autonomia erkidegoarena baita, eta ez Estatu zentralarena. Kasu horretan, giltzarria eskumena da eta ez hierarkia.
‎Askatasunaz gabetutako pertsona zein lekutan egon eta bertako Instrukzioko epaileak du horren gaineko eskumena. Pertsona hori non dagoen jakin ezean, atxiloketa non gertatu edo atxilotuaren azken egonleku ezaguna zein izan eta bertako Instrukzioko epaileak du eskumena (banda armatuen edo terrorismoaren kasuan izan ezik, kasu horretan eskumena Instrukzioko epaile zentralak baitu, eta jurisdikzio militarraren kasuan, atxiloketa non gertatu eta barruti judizial horretako Instrukzioko Epaile Togadun Militarrak baitu eskumena).
‎Askatasunaz gabetutako pertsona zein lekutan egon eta bertako Instrukzioko epaileak du horren gaineko eskumena. Pertsona hori non dagoen jakin ezean, atxiloketa non gertatu edo atxilotuaren azken egonleku ezaguna zein izan eta bertako Instrukzioko epaileak du eskumena (banda armatuen edo terrorismoaren kasuan izan ezik, kasu horretan eskumena Instrukzioko epaile zentralak baitu, eta jurisdikzio militarraren kasuan, atxiloketa non gertatu eta barruti judizial horretako Instrukzioko Epaile Togadun Militarrak baitu eskumena). Abian jartzeko legitimazioari dagokionez, hori oso zabala da:
‎udal auzitegiak (herriak zuzenean izendatzen zituen eta eskumena zuten falta epaiketetan, ahozko epaiketetan eta adiskidetze ekitaldietan), barrutiko auzitegiak (kasuan kasuko estatuko audientzietan gauzatutako aurka egitea dela bide izendatutako epaileek osatuak), audientziak (barrutiko epaileek osatuak, kasuan kasuko lehiaketa publikoa dela bide magistratu kargura igotakoak) eta Auzitegi Goren Federala, Federazioko estatu bakoitzeko hiru magistratuk osatua. Auzitegi Nagusiaren ohiko eskumenez gain (errekurtsoak azken auzialdian ebaztea), Auzitegi horrek eskumena zuen estatuen arteko eta estatu bateko botere publikoen arteko gatazkak konpontzeko, lehendakariari edo ministroei aurkeztutako auziak epaitzeko, tratatuak interpretatzeko eta, azkenik, legeen konstituziotasuna kontrolatzeko eta horien ondoreak eteteko Konstituzioaren aurkakoak baldin baziren; modu horretan, berrikuntza garrantzitsua sartu zen Espainiako konstituzionalismoan eta konstitu...
‎Artikulu berean, Kataluniako Kasazio Auzitegiari buruzko guztia arautzen zen. Auzitegi horrek eskumen esklusiboa zuen Generalitatearen legegintza esklusiboaren mendeko gai zibil eta administratiboen inguruan, zuzenbide katalanari buruzko agirien kalifikazioaren inguruan eta Kataluniako agintari judizialen arteko eskumen eta jurisdikzio gatazken inguruan. Gainerako gaietan, kasazio errekurtsoa egin zitekeen Errepublikako Auzitegi Gorenean.
‎Horrela erantzun zuten Foru Aldundiek EAEko SZ arau propioa onetsi arte: Foru Arau hauek Sozietatean gaineko Zergaren zenbait atal aldatu zituzten, baina zerga beraren ardatz nagusia aldatzeke utzi, baina oraindik ez zuten SZren arau propio bat onetsi, nahiz horretarako eskumena izan. Beraz, estatuko Sozietateen gaineko Zergaren Legea aplikatzen zen, hein handi batean, eta Legebiltzar zentralak zerga horren lege berria onartu arte, EAEn ez zen antzeko legerik egin.
‎Herritarren kexetan ez ezik, hedabideetan zabaldu diren albisteetan ere oinarritu da Arartekoa salaketa horretarako, Telekomunikazioen Merkatuko Batzorde Nazionalak egiaztatu baitu “Espainian banda zabalaren hazkunde eskasa (Internet ADSL) ”. “ADSL lineen erabilera ahalik eta herritar gehienengana zabaltzea gai horretan eskumena duten administrazio organoek eta merkatuan dauden operadoreek hasitako eginkizuna izan behar da”, baina kexek eta berriek Arartekoari pentsarazten diote “ez direla horretarako beharrezko elementuak jartzen ari”. Enrique Múgicak zuzendutako erakundeak Gobernuari galdetu dio ea ADSL bidezko Interneteko konexioa zerbitzu unibertsaltzat hartuko duen, eta oraindik ez du erantzunik jaso.
‎Arauak Osasunari buruzko Lege Orokorrean ezarritako helburu orokorra betetzen du, arlo horretan eskumena duten administrazioek parte hartu behar dutelako. Horretarako, osasun zaintzaz arduratzen da, eta herritarren osasunarekin bateragarriak diren uren kalitate parametroak lortzeko sistemak sustatu eta hobetzen ditu.
2008
‎Auditoretzapeko ekitaldia amaitutakoan, urteko kontuak eta kudeaketa txostena egiaztatzeko betebeharra duten sozietateetan auditoreak izendatu behar direnean, sozietatearen egoitzako merkataritzako erregistratzaileak bakarrik izango du horretarako eskumena, edota, sozietatearen egoitzako lehen auzialdiko epaileak, horrek erregistratzailearen izendapena ezeztatu eta gero.
‎Horren bitartez, ondokoa bakarrik kontrola daiteke: gastua sortzen duen erakundeak horretarako eskumena ote duen, aurrekontuetako krediturik ote dagoen eta, azkenik, proposaturiko kreditua gastuaren izaerarekin bat datorren.
‎c) Likidazioa egin duen organoa identifikatzea, horren eskumena egiaztatzeko.
‎Azken lau urteetan Amerikan 29 larrialdi artatu ditu, gehienak Erdialdeko Amerikan. AECIDek adierazi duenez, Panama zentroa ezartzeko aukeratzeak ez ditu bere abantaila logistikoak eta garraio abantailak bakarrik ekartzen, baita “kokapen geografiko egokia izateak lagundu egingo du laguntza jasotzen duten herrialdeekin eta gai horretan eskumena duten eskualdeko erakundeekin koordinatzen, eta, hartara, bermatu egingo da harreman zuzenagoa eta egunerokoa izango duela eskualdean diharduten eragileekin”. Aurten milioi bat euro erabiliko dira zentroa hornitzeko, eta ekipamendu hauek izango ditu:
‎Itsasoko arrantza erreserbak izan litezke kalen egoera kritikoari aurre egiteko neurrietako bat. Eremu horietan debekatuta dago erauzketa (arrantza edo meatzaritza) eta isurketak egitea, eta arlo horretan eskumena duten administrazioek legez babesten dituzte. Abian jartzeak baliabideak berreskuratzea dakar, eta, beraz, gero eta eskaera handiagoa egiten dute hainbat talde eta erakundek, baita etorkizun iraunkorrean interesa duten arrantzaleek ere.
‎Modelo eraginkorrago horiek merkeagoak izan daitezen, komeni da prezioak eta markak konparatzea eta eskaintzei itxarotea. Gainera, eraginkortasun handiko tresna horiek erosteko laguntzak izaten dituzte, hala nola EDAIrenak edo gai horretan eskumena duten tokiko edo autonomia erkidegoko erakundeenak. A++ motako hozkailu batek batez beste 1.311 euro aurreztuko ditu 15 urteko bizitzan, G motako hozkailu batekin alderatuta.
‎Galdeketarako Legea Konstituzioaren aurkakoa dela, eta, beraz, Auzitegi Konstituzionalak «geldiarazi» egingo duela. «Agintariek ezin dute ezer egin horretarako eskumenik eduki gabe».
‎Dena den, auziaren hasieratik agertu da Cobos bera ere kide duen Gobernuaren ekimenaren aurka. Fernandezek zerga berrien neurria martxan jartzea erabaki zuenean horretarako eskumena du exekutiboak legegaia Kongresura bidera zezan eskatu zion. Eta diputatuek berretsi zutenean ere, joan den ekainean, kontra agertu zen.
‎Orain ere oker bera egiteko zorian ikusten ditu Jaurlaritzako kideak. Helegitea horretarako eskumenik ez duen norbaiten eskutik aurkezten saiatzen.
‎Euskal Autonomia Erkidegoan AHT zenbatek aldezten duten jakiteko, berriz, ez dago inolako inkestarik egin beharrik, herritarrei galdetu besterik ez dago erabakiko du, gero, horretarako eskumena duenak; herritarren borondatea jakin ahal izateko, lehenik galdetu egin behar baitzaie, eta ondoren zenbatu egin da.
‎Euskal Autonomia Erkidegoan AHT zenbatek aldezten duten jakiteko, berriz, ez dago inolako inkestarik egin beharrik, herritarrei galdetu besterik ez dago erabakiko du, gero, horretarako eskumena duenak; herritarren borondatea jakin ahal izateko, lehenik galdetu egin behar baitzaie, eta ondoren zenbatu egin
‎Ez da egia. A Mesak ez du horretarako eskumenik. Ezin du zigortu, hori administrazio publikoari dagokio.
‎Uztailaz geroztik geldiarazita zegoen Ipar Irlandako Gobernua Justizia eskumenaren inguruan bi alderdiek zuten ezinikusiagatik. Unionistak ez ziren fio Sinn Feinnen borondate demokratikoaz, eta aitzakia horrekin eskumenaren transferentzia atzeratu zuten maiatzerako egina behar zuen, Saint Andrewsko Akordioari jarraiki eta Stormonteko autonomia kinka larrian ipini zuten, bide batez.
2009
‎Zama osoaren edo zati baten matxura gertatu bada, edo hori gertatzeko hur hurreko arriskua badago, kapitainak epaile edo auzitegi eskudunari edo, hala denean, kontsulari eskatuko dio zama osoa edo zati bat saltzeko; horren gaineko eskumena duenak salmenta egiteko baimena eman behar du, behin adituek arazoa aztertu eta adierazpen egokia egin eta gero, kasuan kasuko iragarkiak eta formalitateak bete ostean, eta liburuan 642 artikuluak agindutako idatzoharra egindakoan.
‎Jaurlaritzako Industria Saileko iturriek jakitera eman dutenez, Gasteizko Exekutiboak Gobernu zentralaren erabakia onartzen du gai horretan eskumena duena delako, itxieraren urtea aintzat hartu gabe.
‎2008ko urrian Gerra Zibileko eta frankismoko krimenak ikertzea erabaki zuen Garzonek, baina Auzitegi Nazionaleko fiskaltzak helegitea aurkeztu zuen, epaileak horretarako eskumenik ez zuela argudiatuta. Ikertu beharrekoa ez zela justizia unibertsalari dagokion auzia eta, beraz, gai horiek lurralde bakoitzeko auzitegiek eraman behar dutela zioen errekurtsoak.
‎Gauzak horrela, pilota tokian tokiko instrukzio epaitegien teilatuan dago berriro ere, baina horretarako eskumenik ez dutela berretsi dute. Horrenbestez, zuzenbide aholkulariek gogotik egin dute lan, blokeo egoera honetatik atera nahi badute behintzat.
‎Administrazio Publikoaren Ministerioak emandako datuen arabera, 1978tik 1982ra (Gobernuan UCD zegoela) eskumenak emateko 43 dekretu onartu zituzten, 1983an bi gehiago eta 1984an bat ere ez. 1985ean legegintzaldi osorako akordioa sinatu zuten EAJk eta PSEk, eta horrek eskumenak emateko beste 20 dekretu ekarri zituen. 1987 eta 1994 artean, alderdi horiek koalizio gobernua adostu zuten eta EAEra 16 eskumen gehiago iritsi ziren.
‎2008ko urrian Gerra Zibileko eta frankismoko krimenak ikertzea erabaki zuen Garzonek, baina Auzitegi Nazionaleko fiskaltzak helegitea aurkeztu zuen, epaileak horretarako eskumenik ez zuela argudiatuta. Ikertu beharrekoa ez zela justizia unibertsalari dagokion auzia eta, beraz, gai horiek lurralde bakoitzeko auzitegiek eraman behar dutela zioen errekurtsoak.
‎Gauzak horrela, pilota tokian tokiko instrukzio epaitegien teilatuan dago berriro ere, baina horretarako eskumenik ez dutela berretsi dute. Horrenbestez, zuzenbide aholkulariek gogotik egin dute lan, blokeo egoera honetatik atera nahi badute behintzat.
‎Informazio falta hori dela eta, ezinezkoa da elikagaien arriskua behar bezala baloratzea. Hori dela eta, gai horretan eskumena duten nazioarteko erakundeek azterketa gehiago egitea gomendatzen dute, giza osasunean duten zeregina berriz ebaluatzeko.
‎Gernikako Estatutuak Eusko Jaurlaritzari ez dio aukerarik ematen lan legedia egiteko. Alta, arlo horretan eskumen ugari aitortzen dizkio. Funtsean, bi arlotan banatzen dira:
‎Maria Kutz Nafarroako Gobernuko Osasun kontseilariaren arabera,, lege proposamenak ez du inongo fundamenturik?. Izan ere, Kutzen iritziz,, lege horren eskumena ez dagokio Nafarroako Gobernuari, Espainiakoari baizik?. Iritzi berekoa da Javier Markotegi UPNko parlamentaria ere.
‎Aditua zarenez gero, energia berriztagarrien aldeko apusturik egin al dute gai horretan eskumena dutenek?
‎20.000 biztanletik gorako herrietan udalek izango dute eskumena legea betetzen den ikusteko eta zigorrak ezartzeko. Gainontzeko kasuetan, Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailak izango du horretarako eskumena. Legearen aldaketa aztertzeko, lan taldea jada ari da zirriborroa lantzen.
‎Manifestuari babesa agertu dioten lagunak, kezkatuta? agertu dira Veleiako auziak hartutako norabidearekin, eta honako hiru eskaera zehatz hauek egin dizkiete gai horretan eskumena duten eragileei: ikertutako piezek hasierako egoeran jarraitzen dutela konproba dezatela, grafitoen analisi eta ikerketa zientifiko berriak egitea agin dezatela, eta auzian zerikusia izan duten aldeekin loturarik ez duten arkeologo, entzutetsuek?
‎4 Hala jokaturik, Nafarroan gai horrekiko eskumena duten erakundeek ez dituzte bete ez genero indarkeriaren kontrako legeek abendukoek ez eta uztailaren 2ko 22/ 2002 Foru Legeak diotena; horietan jasotako helburu eta neurrien artean, behin eta berriro aipatzen da segurtasuna bermatu behar zaiela genero indarkeriaren biktima diren emakumeei.
2010
‎NEKANE. Bai, baina ezkerragaz. Hori eskuma da.
‎...hartuko ditu, bere jurisdikzioa berrezartzeko derrigorreko desagertzeari buruzko delituen gainean, ustezko delitugilea bere jurisdikziopeko edozein lurraldetan dagoenean, salbu eta estatu horrek ustezko delitugilea beste estatu batera estraditatzen duenean edo beste estatu baten esku uzten duenean, nazioarteko betebeharrekin bat etorriz, edo nazioarteko zigor jurisdikzio batera bidaltzen duenean, horren eskumena aitortzeagatik.
‎Beraz, MMEren baitako arautegia betetzen ezduen herrialde kidearen gainean zigorra ezartzeko ahalmena du tresna horren bidezMMEk berak. Halere, Estatu Batuetako proposamen bati men eginez, dumpingaren aurkako neurriak organo horren eskumenetik at geratu dira. Baina merkataritzarekin lotutako gainerako gaietan arbitraje funtzioa eta zigorra ezartzeko aukerabereganatu du MMEk.
‎40 Horrekin loturik, komeni da kontuan hartzea behin baino gehiagotan lurralde bateko industri politika landu eta onartzeko orduan, ez dutela horretan parte hartzen lurralde horretan eskumenak dituzten erakunde publiko guztiek. Printzipioz, lurralde bateko industri politika lantzeko orduan, eskumenak dituzten erakunde publiko guztiak bil daitezke, lan partekatua egiteko asmoz.
‎Elikadura osagarriei lotutako arriskuak komunitateko arduradunak asko kezkatzen dituen gaia da. Hain zuzen ere, arlo horretan eskumenak dituzten agintariak Espainian egin den nazioarteko jardunaldi batean bildu dira, eta 22 herrialde kidetako ordezkariek hartu dute parte. Elikadura osatzeko erabiltzen diren produktu horiei lotutako arriskua ebaluatzeaz gain, topaketa honek Europar Batasunean irizpideak bateratzeko lehen urratsa emateko balio izan du, finkatutako helburu nagusietako bat baita.
‎egile eskubideak dituzten edukiak hartzea ahalbidetzen duten webguneen itxierari dagokiona. Legearen arabera, jabetza intelektualeko batzorde bat sortuko dute Kultura Ministerioaren mende, eta batzorde horrek eskumena izango du webguneak ixteko edo blokeatzeko eskatzeko, haren iritziz artxiboak hartzea edo partekatzea ahalbidetzen badute. Auzitegi Nazionalari egingo dio eskaera, eta auzitegiak lau egun izango ditu erabakia hartzeko.
2011
‎Tindufeko errefuxiatu guneetatik bueltan atzeman zituzten «barne segurtasuna haustea» leporatuta. Epaitegi militar batean epaitu behar zituzten, etengabe atzeratu zuten saioa?, baina irailean horretarako eskumenik ez zuela ebatzi, eta justizia zibilera igorri zituzten. Herenegun iragarri zuten presoek gose greba bat egiteari ekingo ziotela.Neurri hori geografikoki oso urrun dagoen beste agertoki batean gertatzen ari zenarekin zerikusia izan dezakeela ondorioztatu dute iturri sahararrek.
‎laneko segurtasun eta osasun kondizioak analizatzea eta aztertzea, eta haiek sustatzea eta hobetzen laguntzea. Horretarako, beharrezkoa duen kooperazioa izango du arlo horretan eskumenak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
‎Azken aseguratua hilez gero, kapitala onuradunen oinordetza eta dohaintzen gaineko zergan ordainduko da, 9.195 euroko murrizketarekin. Zerga hori aldatu egin daiteke eskualde batetik bestera, zerga horren gaineko eskumenak autonomia erkidegoetara transferituta baitaude.
‎Europako proposamen berriak lau neurri ditu, EB osoan aplikatuko direnak, elikadura katean kutsadura arriskua murrizteko. Lehenik eta behin, landare elikagai gordinak prozesatzeko eta landare jatorriko olioetatik eta koipeetatik eratorritako produktuak fabrikatzeko enpresa guztiek horretarako eskumena duten agintarien baimena izan behar dute. Elikagaietarako koipeak ekoizpenean eta garraioan bereiziko dira, erabilera teknikorako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
horretarako 57 (0,38)
horretan 40 (0,26)
horren 22 (0,14)
horren gaineko 14 (0,09)
horrek 12 (0,08)
horretako 8 (0,05)
hori 4 (0,03)
Horretarako 2 (0,01)
Hori 1 (0,01)
Horrek 1 (0,01)
Horren gaineko 1 (0,01)
horrekiko 1 (0,01)
horrekin 1 (0,01)
horren arabera 1 (0,01)
horren gainean 1 (0,01)
horren inguruko 1 (0,01)
horri 1 (0,01)
horri buruzko 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia