Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 95

2000
‎84 belaunaldian bertsoaren inguruan abiatu zen trenean ez ziren guztiak sartu. Ordurarte Bertsolaritzaren gurdiaren itzai izan zirenak kanpoan gelditu ziren eta hauek ideologi kutsua eman nahi izan zioten hausturari eta era horretako diskurtso ugari izan da. Zenbait kargudunek Elkarteari instituzioetatik, joera politiko baten pareko tratua eman diote, Txapelketa Nagusietako finaletan kargudunek saria ematerakoan jasotako txistu hotsetan justifikatuz.
2002
‎telebista bere barne osagaien gehiketa baino zabalagoa da; telebista lauzpabost emanaldi konkreturen erakustokia baino zabalagoa da, telebistak badu bizitza propioa barne osagaien bizitzatik aparte, osagai horien gainetik. Zein dira egitura konplexu horren diskurtso ezaugarriak?
2003
Horregatik diskurtso politiko juridiko hegemonizantea darabilten guztiak bereziki saiatzen dira zenbait instituzio axial sakratu egiten: nahi bezalako eredu soziala eta ekonomikoa erreproduzitzea da kontua, eta, horretarako, gizarte eta aldi historiko orotan zenbait instituzio noraezeko dela erroaraztea.
‎Garbi geratu da honezkero Eliza katolikoak berebiziko protagonismoa izan zuela euskaldunen identitate sortze prozesuan, XVIII. mendearen bigarren erditik frankismora arte, gutxienez. " Katolizismo euskaltzale" edo" etniko" horren diskurtsoak, ordea, bi alderdi txit desberdin dituela ikusi ahal izan dugu. Hala, batek baino gehiagok galdetuko du nola uztartzen ote diren euskal berezitasunaren mitogintza eta euskal endaren, fedearen, hizkuntzaren, foruen eta baserritar bizimoduaren gorazarre ideologikoa, batetik, eta, bestetik, integrismo katolikoak fededun guztiengan barneratzen duen erruduntasun kezka eta norbere buruarenganako mesfidantza.
‎Aberastu eta berritu beharra dago: hizkuntza nahiz horren gaineko diskurtsoa. Aberastu beharra dute edukiek, formek eta bideek.
‎Eta zeren inguruan batu ginateke? Oinarrizko definizio baten inguruan eta batasun horretatik diskurtso koherentea eratu: Nafarroako bertze hizkuntz komunitatea onartu eta harekiko parekotasuna eskatu (ez gaitezke ibil batzuk elebiko errotuluak eskatzen eta bertzeak elebiko errotuluen erdal hitzak ezabatzen).
2004
‎Ikaragarria baita geure kabuz pentsatzeko jasan dugun higaduraren hondamendia. Ez al da bada ikaragarria, herri batek jasan duen etnozidioaren ondorengo statu quo a txintik atera gabe onartu eta horren aldeko diskurtsoa eta estrategia aldeztea. Edota, ez al da bada benetan gogorra, ukapenaren paradigma izan den gure herriak, azkenean, noizbait, bere nazio duintasunaren aldeko hizkuntzazko eta kulturazko berreskurapen apal honetan ere bere burua gutxietsi eta arbuiatu behar hori?
‎Adibidez, H. G. P61mann ek cta W.Briindl ek diotcna gogoratuz, F.rlijioarcn Filosofiari arrazoian funtsatz.ca besterik ez dioteeskatzen, bizitzari dagozkion gaidera sakonenei erantzuterakoan: Jainkotasunaren eta gizaiasunaren enigma deszifratzeko ahalcgin kontzeptuaJa da erlijioarcnfilosofia, bizitzarcn eta munduaren enigina. Enigma horri buruzko diskurtso ulcrgarri bat osatubehar du erlijioarcn fiiosofiak.Gure autore horiek K. Rahner teologo katolikoaren honako definizio hau onartzendutc. nolabait teologiarekin parekatuz, beste era bateko pentsamcndua izanik ere, razionala, cta ez fedezkoa: Jainkoarekiko, Absolntuarekiko gizakiak duen harreman zuzenaz! or dezakcen ezagutza daerlijioaren filosofia.Dena dela, ondoko puntu hauetan ados daud... Erlijioaren Filosofiak eginkizun askoditu, baina sakon eskatzen zaiona erantzunik ez duten galderei erantzutea da:
2005
‎Haubezalako estrategiekin, badirudi enuntziatzailea enuntziatuaren ardura testualkibere gainetik kentzen duen norbait pasiboa dela, gertakarien begien bistakoaren etazentzuzkoaren aurrean desagertzera iristen den behatzaile hutsa. Alegia, enuntziatzailea ezabatzea lortzeko, horren ordez diskurtsoaren bermea beste instantzia batidagokio: begien bistako errealitateari edo herri jakintzari.
‎Batetik, har dezadan jende horren diskurtsoa soilik termino positiboetan: garbi dago gaur eta hemen intelek tual ez nazionalista izatea konpromiso etiko sartreanoaren bariante bat besterik ez dela, hots, herriarekin (edo gizar tearekin beraien terminotan esateko) intelektual gisa konpromiso etiko bat hartzea.
2006
‎Eta entzuleek hizlariaren aurkako irudipena izango balute —irudipena zentzugabekoa izan arren—, hizlariak aintzat hartu luke desabantaila hori; gaian bete betean sartu baino lehen, haien nahitasuna lortu eta haien oniritziak eskuratzen saiatu luke. Hizlari horren diskurtsoaren analisia egin lukeen beste garai bateko edo beste nazio bateko kritikariak zirkunstantzia horiek guztiak kontuan hartu lituzke, eta bere burua entzuleriaren kokapen berean jarri luke diskurtsoaren gaineko judizio egiazko bat eratze aldera. Antzera, lan bat publikoarengana zuzentzen denean, nahiz eta ni egilearen adiskidea edo etsaia izan, egoera hori ez dut kontuan hartu behar; aintzat hartu behar dut neure burua, baina gizaki gisa, zentzu orokorrean ulertuta, eta ahal den neurrian ahantzi behar ditut nire izate partikularra eta nire zirkunstantziak.
2007
‎euskal hori benetakoadela, diskurtsoa deskripzio hutsa dela. Euskal hori diskurtsotik kanpo, egiazkoan, bizi dela. Diskurtsoa errealaren isla baino ez da.
2008
‎Zein da, ordea, esandakoaren harian, zinez eta benetan politikagintza horren diskurtsoan oratuko den hitzaren zentzua eta esanahia. Zer aldatzeko egiten dugu zorioneko politika hori?
‎Paulo Iztuetaren esaldi horrek diskurtso politikoaren zabarkeria semantikoa salatu nahi digu, hain berea duen zehaztasunik eza. Gauzak diren bezala izendatzeko ausardia eskatzen dio diskurtso horri.
‎Eta euskal intelektual izan nahi zuenez, hau da, Euskal Herri osoko euskaldunei zuzendu, merkatu hori hein handiz berak eraiki behar izan zuen. Horregatik diskurtsoak eskaini ez ezik, beroriek transmititzeko bitartekoak ere sortu behar izan zituen. Hori izan zen funtsean bere euskarazko aldizkarien asmoa, euskal irakurlego bat eratzea, euskal merkatu bat artikulatzea, euskal komunitate nazional bat sortzea.
‎Mugimendu bakezaleen eraginez, hein handi batean, nazioarteko segurtasunerako erakundeek bere egin dute bakezaletasunaren diskurtsoa. Horrek diskurtsoaren beraren desegite bat ekarri du. Harekin bat egin eta bake taldeetan parte hartzen zutenek, nolabait ere,, salduta?
‎A ereduak ez du euskara irakasten, eta ereduak ozta ozta. Eta horrekin diskurtso ofiziala hautsi zuen: «Euskararekin gauzak arras ongi egiten dira, eredugarriak gara, kala kala kala...», ahuntzaren putza!
2009
‎3 Elebakartasunaren aldeko diskurtsoa ere gaindituz goazela dirudi, ez baita hori diskurtsorik egokiena gaur egungo mundu globalerako. Arreta ematen du, esate baterako, EHEk aurten (2009an) Ondarroan antolaturiko hizkuntza eskubideen egunerako hautatutako lemak:
‎Lidertzak hondoa jo ez dezan enegarren ahalegina egin zuen atzo Gordon Brownek. Alderdi Laboristak urtero egiten duen kongresuan giltzarri izan da horren diskurtsoa; hein batean, hainbat alderdikidek buruzagitza uzteko aholkatu diotelako, baina, bereziki, datorren urteko bozetan laboristek atzerakada nabarmena sufritzekoak direlako. Erresuma Batuko lehen ministroa ataka zailean da bozen atarian.
‎Edurne Ormazabalek aurkeztua, dantzari kaxkar batzuk tarteko, eta hizlari dezente. Denen ahotan bizitzeko eskubidea sakratua dela eta bestelakoak; ironikoa gerta daiteke horren aldeko diskurtsoa, Irak edo bestelako lurraldeetara heriotza eraman dituztenen ahotik (politikari, militar eta epaile, adibidez) badator, behintzat. Omenaldi hartan Biolentzia ren biktimak (hitz nabarrez) izan baziren ere, bestelako biolentzien biktimak ere izan ziren.
‎Hizkuntza eskubideen izaera eta edukia behin betiko finkatzeke dago oraindik nazioartean, eta litekeena da hutsune horrek ere era horretako diskurtso suntsitzaileei bidea erraztea. Esate baterako, Nazio Batuen Eskubide Zibil eta Politikoen Hitzarmen Internazionalaren printzipioetan oinarrituz aitortzen du Eskualdeko edo Eremu urriko Hizkuntzen Europako Gutunak eremu urriko hizkuntza bat arlo pribatuan bezala publikoan erabiltzeko eskubidea, baina ez dago aipatutako hitzarmen internazionalaren mailakorik berariaz hizkuntza eskubideen arlora mugatzen denik.
‎Gure ustez, ustezko identitate nazional baten benetako nortasuna ezagutarazteko adierazlerik preziatuenetako bat hizkuntzaren bidez eransten diren ohitura mentalak eta erretorikoak dira, batetik. Bestetik, Herrialde Katalanak edo Euskal Herria, adibidez, esparru politiko edo kultural berezko gisa izatea gogoan, izaera politikoa duten hitzak erabiltzea, eta espazio geografikoak mugatzea, herrialde, nazio, Espainia, Espainiar Estatua kategoriak bezala?, hau da, gertaerak aurkako bi politika eta identitate guneren artean kokatuz kontatzea, eta horren inguruan diskurtso totalizatzailea antolatzea.
‎Nahiz eta Estatuko mapa kulturalaren zerrenda bat baden. Estatuko lau kulturez osatua?, zein bere musika molde partikular eta bereziarekin, generoak kategorizatzea, zenbatzea eta izendatzea falta zen, bai eta lurraldean kokatzea ere. Halako batean, dena eztabaidan jarri zen, eta izen handieneko musikagileak izan ziren horri buruzko diskurtsoak lantzen lehenak.
‎Hortaz, informazioaren filosofiak" Zer da informazioa?" galderari nahi dio erantzun. Horrek diskurtsoaren auzi garrantzitsuak eta arlo osoak berregiten lagundu du, Floridiren informazioaren etikaren teoria erabiliz laburki erakutsiko dugunez. Gure tesiak zera dio:
2010
‎Beraz, esku artean darabilten ideiak antolatu nahian, testuinguru berriaren araberako hizkuntza irizpide berriak finkatu, lortu duten konfiantzaz balio emergenteak prestigioa indartzera bideratu, eta horretarako diskurtso berria eraikitzearen beharra ikusten dute, argudio positibo eta eskuragarrien bitartez. Eta hau dena hizkuntzen ekologiaren ikuspegipean.Hau da, hizkuntza aniztasunak testuinguru partikular bakoitzean onura besterik ez du ekarriko ez bada lerrokatzen aniztasuna bera eraginkortasun komunikatiboarekin, garaion lastertasun baldintzetan.
‎Nolanahi ere, tarteka, badirudi mundu hori diskurtso baten jabe dela. Esaterako:
‎2 Eremu horretako diskurtsoaren norabideak aniztasuna eta elkarbizitza onartze prozesutik elikatzen ditu, betiere, hizkuntza eta lurralde ardatz egituratzaileetan, ondorioz, nortasun kulturalaren eraikuntzaren balio oinarriak erakusten ditu.
‎Agente kolektiboak edo komunitatearen objektibazioak, nazioak? komunitate horrek diskurtso publikoan integratzeko duen beharrezkotasunari erantzuten dio. Eta zentzu horretan, nazioak bere barne aniztasuna integratzeko gaitasuna adierazten du.
2012
‎Landak gogorarazi du hori egiteko borondate politikoa baino ez dela behar. Lege horren diskurtsoa ofiziala bihurtuko balitz, atal juridikoetara ere helduko litzatekeela, eta «palanka» moduan erabili ahal izango litzatekeela nabarmendu du. Horrelako zerbait lortzea «pauso itzela» litzatekeela uste du Landak, eta Espainiako Gobernua atzera botatzen saiatuko litzatekeela erantsi du.
‎Beste batzuetan, badirudi esatariak galderak norentzakoari zuzentzen dizkiola (diafonia), edo behintzat, honekin bideratu nahi duela elkarrizketa. Eta horrek diskurtsoari dinamismoa emateaz gain, baieztapenak eztabaidaezinak edo erabat irmoak ez direlako sentsazioa ematen du, nolabait norentzakoarekin (norentzakoaren usteekin) banatu nahiko balitu bezala.
‎Idatziko komunikazioak duen distantziaz baliatuz egingo balitu genuke jarrera hau ulertu, nahikoa espazio eta denbora egongo bailitzateke ustez bere intentzioei hain ongi egokitzen ez zaion formulazioa kendu eta zuzenagoa soilik birformulatzeko, edota hurrengo enuntziatuaz baliatuko litzateke bere berehalako iruzkin hori diskurtsoaren linealtasuna hautsita gurutzatu ordez.
‎2) bestea, kanpoko ikuspegitik egiten den analisia izango da. Bertan, testua komunikazioaren alderditik aztertuko dugu, eta objektu teoriko horri diskurtsoa deituko. Ozaetak (2010:
‎Eta horrela, zenbait euskal lurralde Gaztelara begira kokatu zen, eta Nafarroako Erresuma hondatu zenean statu quo berria negoziatu zuten agintari berriekin: foruak antolakuntza politiko eta ekonomikorako eta Espainiako literaturan hain komikoa izan den odolgarbitasuna eta aitasemetasun unibertsala antolakuntza horren diskurtso legitimatzaile bezala.
2013
‎Bere baitan badira independentziaren aldekoak, baina baita ere federalismoaren aldekoak eta, beraz, horrek PSCren tesietara gerturatzen ditu. CUP aldiz, formazio independentista da, eta alde horretatik diskurtso argia eta zehatza du.
‎Iñakiren Txostenean nahiko argi esaten zaigu: 1) euskararen normalizazioan gehiago eta hobeto eragitea beharrezkoa zaigula, 2) helburu horretarako diskurtso berri baten beharra azpimarratuz, bide ezinbestekoa dena eta garrantzitsuenetakoa izan daitekeena, horretarako Framing Berria eredua proposatuz. Txostena oso mamitsua da, behin baino gehiagotan irakurtzea komeni den horietakoa; baina nik orain aukeratuko ditudan gauza batzuen inguruan bakarrik arituko naiz, pentsatuz eztabaidarako egokiak izan daitezkeela, eta beste partaideek esango dutenenaren osagarriak gertatuko direla.
‎Gizon «handi» gisa aurkezte horretan, Frantziako agintariarenganako errespetua ageri da. Gilen II.aren eite handia zuen enperadore horrekiko diskurtso eztiago horrekin erakusten zuen Napoleon onargarria edo barkagarriagoa zitzaiola, frantsesa zelako.
‎EUDIMA proiektua, jomugan markatzaileen hiztegia duena. Proiektu horretan diskurtso markatzaileen sail ezberdinak aztertzen dira, besteak beste, birformulatzaile urruntzaileena. Sail horri dagozkion elementu batzuk besterik ez dira ekarriko lerro hauetara, izenburuan aipatutakoak, alegia.
‎birformulatzaile esplikatiboak (alegia, hau da, hots?). Bestalde, aztergai hori diskurtso juridikoaren azterketarekin uztartu dugu gure ikerlanean.
‎Definizio horretan diskurtso markatzaileen bi ezaugarri bereizgarriak geratzen dira azpimarratuta (Martí Sánchez 2011: 18):
‎Artikulu honen ondorio nagusi gisa esan daiteke Amaia Ezpeldoik ondo ezkondu dituela egun bizirik dagoen ideologia postmoderno feministak queer teoriaren inguruan eraiki duen diskurtsoa eta detektibeen gizonezko mundu hegemonikoaren ikuskera. Periferiatik erdigunera doan identitate gatazka eta horren diskurtsoa, hizkuntza eta espazio askotariko eta hibridatuak eraikitzen jakin du, eta horrek bi eremu hain kontrajarrien mugak kimatzea ekarri dio. Ezpeldoiren sinesgarritasuna, gainera, kontestualizazio txukun eta egoki batetik dator.
‎Beste batzuetan, badirudi esatariak galderak norentzakoari zuzentzen dizkiola, edo behintzat, honekin bideratu nahi duela elkarrizketa. Eta horrek diskurtsoari dinamismoa emateaz gain, baieztapenak eztabaidaezinak edo erabat irmoak ez direlako sentsazioa ematen du, nolabait norentzakoarekin (norentzakoaren usteekin) banatu nahiko balitu bezala.
‎enuntziatu parentetikoen balio polifonikoa. Mitxelenaren corpuseko adibide zehatzekin frogatu dugulakoan gaude enuntziatu parentetikoek badutela balio polifonikorik, eta horrek diskurtsoari dinamikotasuna eransteaz gain, esatari norentzakoen arteko elkarrizketa «imitatzeko» nahiz diskurtsoaren norabidea esatariak nahiko lukeen bidetik zuzentzeko ere baliagarri direla. Bat gatoz, bada, Baque Millet-ek (1999) dioenarekin:
‎" Ahozkotasuna" izeneko tasun bati bueltaka jardun dugu urteetan, eskoletan idatzizko formazioaren mugak agerian geratu direnez gero. Arazo horri buruzko diskurtsoak eta kurtsoak gehitzeak eta material didaktikoak sortzeak ez dute aparteko iraultzarik ekarri gazteen mihietara.
2014
‎Komunikazio idatziak idazleari eskura jartzen dion distantzia besterik ezbagenu kontuan hartuko, genuke jarrera hau ulertu, nahikoa espazio etadenbora bai baitauka idazle esatariak ustez bere intentzioei hain ongi egokitzen ezzaien formulazioa kendu eta zuzenagoa birformulatzeko. Hurrengo enuntziatuazbaliatzea ere badauka bere berehalako iruzkin hori diskurtsoaren linealtasuna hautsigabe emateko.
‎Bizitza politikoaren osasuna neurritasunean zetzan bezala, gorputzaren osasunaere orekan eta neurritasunean zetzan. Horregatik diskurtso medikoak jarrerarieta bizitza estilo eta ereduei buruzko printzipioak txertatzen zituen berean, baisexualitateari zegokionez bai eta elikadurari zegokionez ere. Izan ere, deskribatzenziren gaixotasun gehienen jatorria eta sendabidea sexu harremanetan eta elikaduranzegoen.
‎Menderakuntzaren pentsamenduak blaitzen ditu diskurtsoguztiak, zentzu komunaren diskurtsoa barne (Adanen sahietsa edo Adan da, EbaAdanen sahietsa da). Pentsamendu horren diskurtso multzoa etengabe berrindartzenda errealitate sozialeko maila guztietan, eta ezkutatu egiten du egitate politiko bat, alegia, sexu batek bestea azpiratzen duela, eta kategoriaren beraren izaera nahitaezkoadela (izaki sozialaren lehen definizioa da, egoera zibilean). Sexu kategoria ez da apriori existitzen, jendarte ororen aurretik.
‎Azkenik, nazionalismoak erabiltzen dituen sinboloen zilegitasun mailari buruz zerbait aipatzearren, esan genezake, maila hori diskurtso nazionalistaren zilegitasun ahalmenaren araberakoa dela funtsean. Zilegitasunaren ahalmena, dela gizarte onespena, dela gizarte sinesgarritasuna, kapital sinbolikoaren jabe izatean datza.
‎Gero bada gaia, eta horren inguruko diskurtsoa. Ez Hamlet horren esplikazio gisa, langileen borrokaren transposizioa aitzinatu da.
‎Landarten gazte denborakoa da bete betean debate hau. Markatu dukete, batetik, Ez dok hamahiru ren Victoria Eugeniako ekimenak, baita, bestetik, mugimendu horretakoen diskurtso permanenteak. baldintza duinen ukaiteko. Diskurtso bat baitzen, bere kontzeptuekin, ikuskizun global baten osagai guzien gogoan ukaitea, dekoratu eta argi esaterako, baldintza profesionalak.
‎Horrenbestez, hainbat mendetan gailentzen den scientia sexualis horren diskurtsoek sorrarazitako egia ez da inondik inora deskubritua, produzitua baizik; garai bakoitzean ikuspegi jakin baten menpeko den botereren batek sortua. Horrezkero, Modernitatean ikuspegi biologizistak baldintzaturiko diskurtso ezberdinak nagusituko dira sexualitatearen inguruan, XX. mendean antropologiak sexualitatea birdeskubritu zuen arte.
2015
‎Ezagutza zabaltzen jarraitzearekin batera, erabileran jarri behar dira indarrak. Horretarako diskurtso erakargarri bat eta borondate politikoa behar dira. Borondatea jendartearen esparru guztietan.
‎Euskal Autonomia Erkidegoan badago jende kopuru garrantzitsu bat PPk bultzatutako ikuspegiarekin bat egin dezakeena. Beste era batera esanda, mota horretako diskurtsoetarako badago gizarte eta hauteskunde eremua. Bigarrenik, eta aurrekoari lotuta, azken hilabeteotako gertaerek argi utzi dute politikariek duten eragina eta indarra.
‎du fedea; aktore batek esanak izateko idazten ditu elkarrizketak. Idazle batek, berriz, akotazioak erabil ditzakeen arren, elkarrizketaren bidez eraiki beharra dauka batez ere pertsonaiaren ahotsa, begirada; aktorearen bekainek azpimarratu ezin dutena pertsonaiak esaten duenaren bidez adierazi du, eta horrek diskurtso konplexuagoa eskatuko dio normalean (nobela beltzean izan ezik: kasu horretan, literatura poliziakoko pertsonaien hizkuntza trinko eta lehorra beste batzuetan baino gertuago dago zinemako elkarrizketetatik; beharbada horregatik hartu dute elkar hain ongi bi lengoaiek genero beltzean) 33.
2016
‎– Hori diskurtsoa... –nik.
‎Baina hori diskurtso zaharkitua zen jada.
‎Hori ez da haiek erakartzeko diskurtso eraginkorra». Kontua da eraikiak daudela gisa horretako diskurtsoak. Hernandez:
‎Barthesentzat dena da mintzaira, testua eta irakurlea, horregatik diskurtsoaren zientzia definitzen du, obra aztertuko duena kritika literarioa baino. Obra polisemikoa definitzen du egiturak ere, eta horretan irakurlea zentzu sortzaile bihurtzen da.
2017
‎" Ematen den mezua da hutsaren truk ateratzen dela norbaiti bere azal koloreagatik denetik esatea, eta inpunitate horrek diskurtso arrazista legitimatzen du"
‎Irain eta mehatxu arrazistak sistematikoak dira eta gehientsuenak artxibatu egiten dira: gizarteari ematen zaion mezua da hutsaren truk ateratzen dela norbaiti bere azal koloreagatik denetik esatea, eta inpunitate horrek diskurtso arrazista legitimatzea dakar.
‎Joxerra, jakitea hobe da ez jakitea baino. Ados, baina hori diskurtso utilitarista da eta ez digu mesederik egiten. Horretan oinarrituta, askoz hobeagoa da ingelesa, txinera, frantsesa edo arabiera jakitea, euskara jakitea baino.
‎Abertzaletasun berri bat ekarri zuen, arraza alboratu eta euskalduntasuna naziotasunaren oinarrian jarri zuelako. Horrek diskurtsoa eta praxia aldarazi zituen, eta jende asko hasi zen euskaraz ikasten; euskararen balio sinbolikoa handitu zen. 60ko hamarkadan euskara erabiltzeko, ikasteko, modernizatzeko eta jendarteratzeko mobilizazio zabala jarri zen abian.
‎Ausartzen naiz esatera naif artearen izpiritua bereganatua duten lanak direla, alegia, estetika infantil baten jabeak, baina ez horregatik diskurtso infantil baten proposamenak.
‎Euren zapaldutako hizkuntza normalizatzea, anabasaren erdian, ez da nahiko arrazoia izan albiste etiketapean jartzeko, ez eta Libiako inoizko lehen hauteskunde demokratikoak gauzatu izana. Ba ote dakigu akonfesionaltasuna eta genero berdintasuna direla, besteak beste, herri horren diskurtso politikoaren ardatzak. Ez da apustu makala Ipar Afrikan, baina ahaztutako pasartea da amazigena Libiako herrialde ahaztuan.
‎Zer gertatu zaigu kritika eta zalaparta aipagarririk eragin gabe iruzur linguistiko nazional hau irensteko? Euskaltzaleon diskurtsoa zergatik otzandu du maila apalgarri horretaraino diskurtso autonomiko ofizialak?
‎Jakobinismorik erradikalenaren alboan beti eman den eta Alderdi berriekin orain berriro ikusten den, borondate on? edo liberaltasun (batzuetan intelektual, besteetan moral, inoiz politiko) horren diskurtsoa nekagarriro berdina da funtsean, bariante oso txikiekin. Francoren eta Fraga Iribarneren egunetatik ezagutzen dugu guk.
‎“Niri, aldiz, ez zait horren gaizki iruditzen” egin zuen arrapostu Juanillok, “azken finean GIBdunei laguntzeko balioko die. Ni ez naiz inoiz izan AEBetan baina iruditzen zait andre horren diskurtsoak... gainera aberatsa izango da seguru... ”. Juanillok Kennethen baiezkoa bilatu zuen.
‎Juanillok Kennethen baiezkoa bilatu zuen. “Andre horren diskurtsoak milaka sentsibilizazio kanpaina baino gehiago balio du. Hobe geundeke hemen PPkoek... ”.
2018
‎Eta, nire ustez, egunerokotasunean duen pisua aintzat hartuta, garrantzi txikiegia ematen zaio. Eta hori diskurtsoetan agerikoa da. Diskurtso bateratu baten falta sumatzen da han eta hemen.
‎Esatea generoa eraikia dela ez da esatea begitazio hutsa dela edo artifiziala dela, ulertzen bada hitz horiek harreman bitarrean daudela «errealarekin» eta «benetakoarekin» eta haien aurkakoak direla, hurrenez hurren. Generoaren ontologiaren genealogia den aldetik, ikerketa honen bidez ulertu nahi dut nola egiten den onargarri harreman bitar hori diskurtsoaren bidez, eta proposatu gura dut generoaren zenbait konfigurazio kulturalek «errealaren» lekua hartzen dutela eta beren hegemonia sendotu eta handitzen dutela autonaturalizazio komenigarri horren bidez.
‎Beste modu batez esanda: ekintzek eta keinuek, egituratutako eta gauzatutako desirek sortzen dute generoaren barne muin antolatzaile baten begitazioa, eta begitazio hori diskurtsoaren bidez zaintzen da sexualitatea erregulatzeko, betiere ugalketa xede duen heterosexualitatearen nahitaezko hesien barruan. Desira, keinu eta ekintzen «kausa» «norberaren» barruan kokatuz gero, bistatik ezkutatzen dira genero ustez koherente hori ekoizten duten erregulazio politikoak eta diziplina jardunak.
‎Hala ere, arrazoibide hori suposizio faltsu hauetan oinarritzen da: a) agentzia bakarrik postula daitekeela diskurtso aurreko «ni» bat suposatuz, «ni» hori diskurtsoko bidegurutze batean txertatuta egon arren; eta b): subjektua diskurtsoak eratua izateak esan gura duela diskurtsoak determinatua izatea, eta determinazioak ateak ixten dizkiola erabat agentziari.
‎Izan ere, 1970eko hamarkadaren azterketa oso nahasia litzateke, ENAM edo Ezker Abertzalean kokatzen diren alderdi, erakunde eta kolektiboen aniztasunagatik. Hori dela-eta, zailtasunak agertuko lirateke garai horretako diskurtsoaren ildo nagusiak bilduko dituen lagina aukeratzeko orduan.
‎Hala ere, berme zientifikoaren frogatzat aurkeztuak direnean, emandako azalpenek sinesgarritasuna irabaziko dute hiztegi neurozientifikoz azalduak diren neurrian. Hori diskurtsoaren eragina da. Izan ere, norbanakoa egun ez da hainbeste definitzen bere ‘ni’ aren gorabeheretan, bere garunaren eta sinapsien gorabeheretan baizik (ni sinaptikoa).
‎Katalogo batean bezala eskainiz nolakoa litzatekeen bizia, independentzia lortuko bagenu? Hori diskurtsoa da. Kontra diskurtsoa ere izanen da, are baliabide eta tresna gehiagorekin sarraraziko liguketena:
2019
‎Shaderen lagun eta aditu gisa aurkezten da Kinbote, eta egiten dituen aipamen, deklarazio eta azalpen gehiegizkoez ezer baino gehiago bere burua islatzen du, irakasle bitxia bezain intolerantea, makiavelikoa eta nartzisista. Zoro arriskutsua den kontalari ez fidagarri horren diskurtsotik eta Shaderen testuetatik abiaturik irakurleak detektibe funtzioa bete du, egia argitu nahi badu. Lodgek dioen moduan, bai Ishigurok eta bai Nabokovek irakurleari eginarazten dioten detektibe lan horixe da irakurketaren plazerra areagotzen duena, eta Bihotz Bi.
‎Gertaerak denboraren hurrenkera gorde gabe aurkezten dira, errepikapenak ez dira gutxi eta pertsonaiaren izaera obsesiboaren lekuko bilakatzen dira. Ricardo Senabrek iradoki zuen moduan, ahots horren diskurtsoaren eraikuntzan legoke idazlan honen osagairik arrakastatsuena:
‎Agertzekotan, Europarekin identifikazio altua dutenen artean agertzen dira horrelako jarrerak, kontrara, kolektibo horri etxebizitzarako laguntzak, osasun eskubideak eta prestazio eskubideak emango dizkieten integrazio politikak sustatzearen alde egiten dute ikasle gehienek. Halaber, ikasleen artean jarrera altruistak eta prosozialak nabarmentzen dira, eta horrek diskurtso sozialetan hainbeste zabaldu diren aipatutako jarrera hauek faltan dituen generazioaren ideiarekin kontrastatzen du. Beraz, ikerketak arrazoi nahikoak eskaintzen dizkigu baieztatzeko ikasleria solidario bat daukagula populazio errefuxiatua babesteko, haien alde mobilizatzeko, antolatzeko eta haien laguntza eskaintzeko errefuxiatuen esparruetara joateko.
‎Bertso eta literatur ibilbidearen hastapenetan gertatukoek arrastoa utziagatik ere, berehala ohartu zen ez zegoela erotuta eta, batez ere, ez zegoela bakarrik. Horrek diskurtso bat eraikitzera eraman du, bere egoera politizatzera eta konplizeak bilatzera, berari gertaturikoa askori gertaturikoa dela jakitun:
2020
‎Euskararena euskaldunon arazo soila da?, pentsio duinak galdegitea eta lortzea pentsiodunena den bezalatsu, LGBTkoen arazoak LGBTkoenak edo migratzaileen aferak migratzaileenak diren gisan, ala euskararen balio soziala eta politikoa bestelakoa da, eta xedea hura erdigunera ekartzea izan behar du eta horretarako diskurtso, praktika eta legedi egokiak ezarri behar dira?
2021
‎Definizio horretan diskurtso markatzaileen bi ezaugarri bereizgarriak geratzen dira azpimarratuta (Martí 2011: 18):
‎/ Ez duzu inoiz ikusi eta ezagutzen duzula? Nolanahi ere, horrelakoetan gehienetan eten bat dugu, eta horrek gure eta hori diskurtso markatzailetzat hartzera eramango gintuzke. Horixe dugu, hain zuzen, ondorengo adibide honetan ere:
‎Testua osatzerakoan, perpausak nolabait elkarrekin ‘josi’ egiten ditugu, horretarako diskurtso markatzaile deitzen ditugun gailu gramatikal batzuez baliatuz. Diskurtso markatzaileek nolabaiteko ñabardura ezartzen diote perpaus batek bestearekin duen erlazioari:
‎Literaturan hain usu ageri ez diren arren, euskalkietan aurkitzen ahal dira arte horretan eta tarte horretan diskurtso markatzaileak ere: Baina Afrikaraino ere hedatu du bere misionesgoa, hiru urtez, Burundi herrian.
‎gorrotoa. Gertaera horiek guztiak gorrotoaren ondorio dira eta gorroto hori diskurtso eta eragile zehatzek sustatu dute.
‎Goizaldean eseri egin ginen Sindikato tabernan, eta Anak argazkigintzaz galdetu zidan. Ez neukan horri buruzko diskurtso osatu bat. Ez naiz intelektual horietako bat.
‎Eta esan nion: " Baina hori diskurtsoaren zati nagusian dago, Estatutuarenaren balio bera du. Hori osoko zuzenketa da!".
2022
‎Modu kontzientean erabiltzen da figura hori diskurtso bat eraikitzeko. Nola irudikatu horrelako sinbolo eta erreferentzietan oinarrituta ez dagoen etorkizun bat?
‎Lasai, publikoan jende asko egongo da bertso horiekin guztiz identifikatua sentitu dena eta izugarri baloratu dituena. Beste bertsolari horren diskurtsoa kamutsa iruditu zaiola halako adituri. Agian niri zorrotzena irudituko zitzaidan, bertsolariak bere burua kokatu duen egoera horretan dagoenak baitaki ondoen zer sentitzen eta pentsatzen den halakoetan...
‎Esanguratsua da argazki hori, argi eta garbi erakusten duelako zer den emakume musulmana Mendebaldearentzat. Indar handia du irudi horrek diskurtso jakin batzuei eutsi behar zaienean, arrazoi politiko, geoestrategiko eta ekonomikoak direla medio. Halakoetan, beti ateratzen dute emakume arabiar eta musulmanen egoera.
‎Istorio bera bizi dutelako. Izerleka hori diskurtsoa da, eta diskurtso literarioa. Mundu hori borobil egin nahi duena, ikuskizun kausitu bat
‎Nabarmendu dena Metodologia mugimendua izan da, diskurtso markatzaileak aldez gehien erabili diren mugimendua izan baita. Eta, zehazki, horretarako diskurtso markatzailea da nabarmen gehien erabili dena. Hona hemen horren adibide bat:
2023
‎Fernandezek aztertu zuen ea nerabeek maitasun erromantikoaren eskema jarraitzen zuten ere. «Konturatu nintzen, adibidez, bazeukatela ideia hori diskurtsoan, baina gero, errealitatean, askoren gurasoak bananduta zeudela, adibidez. Beraz, errealitatean ikusten zituzten praktikak bestelakoak zirela».
‎ez, berez, aniztasun linguistiko hori beste barik islatzea, ezpada naturaltasunez egitea eta, gainera, testuinguru hori atze oihal edo atrezzo bat baino gehiago dela erakustea. Izan ere, bietara egin daiteke, alegia, aniztasun linguistiko hori diskurtsoan txertatu, edo euskara hutsean idatzi, betiere paisaia osatzen duen apaingarri soil bat (bakarrik) ez bada. Eta esango nuke Baldak irakurlea komunitate katalanean bertaratzea eta iruditeria horrekin blaitzea lortzen duela, hizkuntzaren bitartez nagusiki, baina baita literaturaren laguntzaz ere.
‎Orduan, arazo hori existitzen da. Kontua da pixkanaka inposatu dela diskurtso nazionalista hori diskurtso nazional gisa. Gerrak dena polarizatzen duenez, behin Errusiako tropak iritsita, horrek legitimitate handiagoa hartzen du.
‎Bestetik, oso garrantzitsua da curriculum hartan euskal kulturaren ondarearen eta genealogien inguruan egituratu ziren edukiak eta ikuspegiak birpentsatzea, begirada kritiko batetik, ondare horren inguruko diskurtso kritikoak garatzeko, baita begirada berrituak garatzeko ere, gaur egungo gizarte kezkekin eta premiekin lotzeko, eta ikasleei ere ondare horrekiko askotariko harremanak izan ditzaketela adierazteko. Euskal kulturaren ikuspegiak, ideologiak eta imajinarioak birpentsatu behar ditugu kritika feministaren begiradatik, kritika ekologikoaren begiradatik, kritika antirrazistatik... eta betiere klasearen aldagaia ere ardatz hartuta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hori 21 (0,14)
horren 18 (0,12)
horrek 10 (0,07)
horretako 6 (0,04)
horretarako 5 (0,03)
Horrek 4 (0,03)
horretan 4 (0,03)
horri buruzko 4 (0,03)
Hori 3 (0,02)
Horregatik 3 (0,02)
horregatik 2 (0,01)
horren aldeko 2 (0,01)
horren inguruko 2 (0,01)
horretatik 2 (0,01)
Horretarako 1 (0,01)
horrekiko 1 (0,01)
horrekin 1 (0,01)
horren gaineko 1 (0,01)
horren inguruan 1 (0,01)
horren ordez 1 (0,01)
horretakoen 1 (0,01)
horretaraino 1 (0,01)
horri 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 14 (0,09)
Euskaltzaindia - Liburuak 11 (0,07)
Argia 11 (0,07)
Berria 10 (0,07)
Jakin 7 (0,05)
UEU 7 (0,05)
Uztaro 7 (0,05)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 5 (0,03)
Alberdania 5 (0,03)
Pamiela 4 (0,03)
Susa 3 (0,02)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 3 (0,02)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Labayru 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
hori diskurtso markatzaile 7 (0,05)
hori diskurtso bat 3 (0,02)
hori diskurtso politiko 3 (0,02)
hori diskurtso arrazista 2 (0,01)
hori diskurtso berri 2 (0,01)
hori diskurtso dinamismo 2 (0,01)
hori diskurtso linealtasun 2 (0,01)
hori diskurtso ofizial 2 (0,01)
hori diskurtso ageriko 1 (0,01)
hori diskurtso analisi 1 (0,01)
hori diskurtso argi 1 (0,01)
hori diskurtso autonomiko 1 (0,01)
hori diskurtso auzi 1 (0,01)
hori diskurtso bera 1 (0,01)
hori diskurtso berme 1 (0,01)
hori diskurtso bidegurutze 1 (0,01)
hori diskurtso deitu 1 (0,01)
hori diskurtso dinamikotasun 1 (0,01)
hori diskurtso egoki 1 (0,01)
hori diskurtso egon 1 (0,01)
hori diskurtso eragin 1 (0,01)
hori diskurtso eraikuntza 1 (0,01)
hori diskurtso erakargarri 1 (0,01)
hori diskurtso eskaini 1 (0,01)
hori diskurtso ezaugarri 1 (0,01)
hori diskurtso ezti 1 (0,01)
hori diskurtso ildo 1 (0,01)
hori diskurtso jakin 1 (0,01)
hori diskurtso juridiko 1 (0,01)
hori diskurtso kamuts 1 (0,01)
hori diskurtso koherente 1 (0,01)
hori diskurtso konplexu 1 (0,01)
hori diskurtso kritiko 1 (0,01)
hori diskurtso landu 1 (0,01)
hori diskurtso legitimatzaile 1 (0,01)
hori diskurtso mediko 1 (0,01)
hori diskurtso milaka 1 (0,01)
hori diskurtso multzo 1 (0,01)
hori diskurtso nazional 1 (0,01)
hori diskurtso nazionalista 1 (0,01)
hori diskurtso norabide 1 (0,01)
hori diskurtso oratu 1 (0,01)
hori diskurtso osatu 1 (0,01)
hori diskurtso permanente 1 (0,01)
hori diskurtso publiko 1 (0,01)
hori diskurtso soilik 1 (0,01)
hori diskurtso sorrarazi 1 (0,01)
hori diskurtso sozial 1 (0,01)
hori diskurtso suntsitzaile 1 (0,01)
hori diskurtso totalizatzaile 1 (0,01)
hori diskurtso txertatu 1 (0,01)
hori diskurtso ugari 1 (0,01)
hori diskurtso utilitarista 1 (0,01)
hori diskurtso zaharkitu 1 (0,01)
hori diskurtso zaindu 1 (0,01)
hori diskurtso zati 1 (0,01)
hori diskurtso zientzia 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia